a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) nr 1285/2013 przewiduje w swoim art. 2, że usługa komercyjna oferowana przez system ustanowiony w ramach programu Galileo powinna pozwolić na rozwój zastosowań profesjonalnych lub komercyjnych dzięki zwiększonej wydajności oraz dzięki danym o większej wartości dodanej niż dane uzyskiwane w ramach usługi otwartej.
(2) Usługa komercyjna stanowi jeden z zasadniczych elementów systemu ustanowionego w ramach programu Galileo, ponieważ z jednej strony inne globalne systemy nawigacji satelitarnej (GNSS) nie obejmują takiej usługi, a z drugiej powinna ona generować dochody zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013. Dostęp do niej powinien być płatny. Polityka cenowa związana z usługą komercyjną nie wchodzi w zakres niniejszej decyzji i powinna być określona w późniejszym terminie.
(3) Dostarczanie usługi komercyjnej powinno być przedmiotem umów zawieranych z jednym lub wieloma usługodawcami.
(4) Obecnie istotne jest określenie specyfikacji technicznych i operacyjnych usługi technicznej, jako że musi upłynąć wiele lat pomiędzy ich określeniem a faktyczną eksploatacją systemu. Na potrzeby opracowania specyfikacji w ciągu ostatnich lat przeprowadzono różnorodne analizy, prace eksperymentalne i konsultacje z zainteresowanymi stronami. Specyfikacja jest również wynikiem kompromisu pomiędzy, z jednej strony, potrzebą przyniesienia użytkownikom autentycznej wartości dodanej, a z drugiej chęcią zminimalizowania zmian, które mają być wprowadzone w systemie, i czynników ryzyka oraz poszanowaniem harmonogramu przewidzianego w rozporządzeniu (UE) nr 1285/2013.
(5) Oznacza to, że aby faktycznie umożliwić rozwój zastosowań profesjonalnych lub komercyjnych, konieczne jest i wykonalne pod względem technicznym włączenie do usługi komercyjnej dwóch znaczących ulepszeń w porównaniu z usługą otwartą, jest to wyższa dokładność, jeśli chodzi o geolokalizację, i większa zdolność uwierzytelniania. Ponadto aby lepiej zaspokoić zróżnicowane potrzeby różnych grup użytkowników usługi komercyjnej, przedmiotowe dwa ulepszenia muszą być przede wszystkim oferowane niezależnie jedno od drugiego.
(6) Wysoka dokładność geolokalizacji powinna poszerzyć zakres stosowania technologii nawigacji satelitarnej. W tym celu należy poprawić jakość danych dostarczanych przez system ustanowiony w ramach programu Galileo, tak aby błąd w pozycjonowaniu nie przekraczał jednego decymetra w znormalizowanych warunkach użytkowania. Należy zauważyć, że sygnały emitowane przez inne globalne systemy nawigacji satelitarnej, jak amerykański globalny system pozycjonowania GPS, mogłyby również przyczynić się do osiągnięcia tego celu.
(7) Zdolność uwierzytelniania powinna zwiększyć poziom bezpieczeństwa, a zwłaszcza zapobiec ryzyku fałszowania i oszustw. W tym celu należy wprowadzić elementy dodatkowe w sygnałach satelitarnych, tak aby zagwarantować użytkownikom, że otrzymywane przez nich sygnały pochodzą z systemu ustanowionego w ramach programu Galileo, a nie z niezidentyfikowanego źródła. Zdolność uwierzytelniania usługi komercyjnej obejmowałaby zatem z jednej strony zdolność uwierzytelniania danych związanych z geolokalizacją, która byłaby zawarta w sygnałach usługi otwartej, zaś z drugiej obejmowałaby ponadto, w celu lepszej ochrony, jednoznaczną identyfikację sygnałów, dzięki odczytowi zaszyfrowanych kodów również zawartych w sygnałach, do których dostęp byłby płatny.
(8) Przed uruchomieniem rozwoju operacyjnego usługi komercyjnej należałoby przeprowadzić wyczerpującą analizę ryzyka. Powinna ona mieć miejsce przed podjęciem pozytywnej decyzji w sprawie "GNSS Service Centre delta Critical Design Review", planowanej na dzień 1 czerwca 2017 r.
(9) Usługa komercyjna powinna przynosić wartość dodaną w porównaniu z usługą otwartą, aby umożliwić rozwój zastosowań profesjonalnych lub komercyjnych, być w związku z tym dostępna dla jak największej liczby użytkowników i obejmować szyfrowanie przez usługodawcę. W tym celu nie przewiduje się wykorzystywania informacji niejawnych UE (EUCI) przez "Commercial Service Provider" (usługodawcę komercyjnego) lub użytkownika końcowego, ani w ramach usługi otwartej, ani w ramach usługi komercyjnej. Jeżeli jednak takie wykorzystanie byłoby wymagane, powinno się o tym zdecydować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, o których mowa w art. 17 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, w szczególności w oparciu o analizę ryzyka w zakresie bezpieczeństwa, biorąc w pełni pod uwagę opinie ekspertów z państw członkowskich. Decyzja taka powinna również uwzględniać ocenę kosztów i korzyści.
(10) Specyfikacje będące przedmiotem niniejszej decyzji są zgodne z przepisami ustanowionymi na szczeblu międzynarodowym w zakresie radionawigacji, w szczególności z normami ustanowionymi przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny, jak również z postanowieniami Umowy w sprawie promowania, użytkowania i świadczenia usług systemów nawigacji satelitarnej Galileo i GPS oraz powiązanych z nimi aplikacji, zawartej w dniu 26 czerwca 2004 r. między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, z drugiej strony.
(11) Należy zatem ustanowić specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, przy jednoczesnym pełnym stosowaniu przepisów decyzji Rady 2014/496/WPZiB 2 .
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: