Decyzja wykonawcza 2017/224 określająca specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/224
z dnia 8 lutego 2017 r.
określająca specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie realizacji i eksploatacji europejskich systemów nawigacji satelitarnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 876/2002 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 3 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1285/2013 przewiduje w swoim art. 2, że usługa komercyjna oferowana przez system ustanowiony w ramach programu Galileo powinna pozwolić na rozwój zastosowań profesjonalnych lub komercyjnych dzięki zwiększonej wydajności oraz dzięki danym o większej wartości dodanej niż dane uzyskiwane w ramach usługi otwartej.

(2) Usługa komercyjna stanowi jeden z zasadniczych elementów systemu ustanowionego w ramach programu Galileo, ponieważ z jednej strony inne globalne systemy nawigacji satelitarnej (GNSS) nie obejmują takiej usługi, a z drugiej powinna ona generować dochody zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013. Dostęp do niej powinien być płatny. Polityka cenowa związana z usługą komercyjną nie wchodzi w zakres niniejszej decyzji i powinna być określona w późniejszym terminie.

(3) Dostarczanie usługi komercyjnej powinno być przedmiotem umów zawieranych z jednym lub wieloma usługodawcami.

(4) Obecnie istotne jest określenie specyfikacji technicznych i operacyjnych usługi technicznej, jako że musi upłynąć wiele lat pomiędzy ich określeniem a faktyczną eksploatacją systemu. Na potrzeby opracowania specyfikacji w ciągu ostatnich lat przeprowadzono różnorodne analizy, prace eksperymentalne i konsultacje z zainteresowanymi stronami. Specyfikacja jest również wynikiem kompromisu pomiędzy, z jednej strony, potrzebą przyniesienia użytkownikom autentycznej wartości dodanej, a z drugiej chęcią zminimalizowania zmian, które mają być wprowadzone w systemie, i czynników ryzyka oraz poszanowaniem harmonogramu przewidzianego w rozporządzeniu (UE) nr 1285/2013.

(5) Oznacza to, że aby faktycznie umożliwić rozwój zastosowań profesjonalnych lub komercyjnych, konieczne jest i wykonalne pod względem technicznym włączenie do usługi komercyjnej dwóch znaczących ulepszeń w porównaniu z usługą otwartą, jest to wyższa dokładność, jeśli chodzi o geolokalizację, i większa zdolność uwierzytelniania. Ponadto aby lepiej zaspokoić zróżnicowane potrzeby różnych grup użytkowników usługi komercyjnej, przedmiotowe dwa ulepszenia muszą być przede wszystkim oferowane niezależnie jedno od drugiego.

(6) Wysoka dokładność geolokalizacji powinna poszerzyć zakres stosowania technologii nawigacji satelitarnej. W tym celu należy poprawić jakość danych dostarczanych przez system ustanowiony w ramach programu Galileo, tak aby błąd w pozycjonowaniu nie przekraczał jednego decymetra w znormalizowanych warunkach użytkowania. Należy zauważyć, że sygnały emitowane przez inne globalne systemy nawigacji satelitarnej, jak amerykański globalny system pozycjonowania GPS, mogłyby również przyczynić się do osiągnięcia tego celu.

(7) Zdolność uwierzytelniania powinna zwiększyć poziom bezpieczeństwa, a zwłaszcza zapobiec ryzyku fałszowania i oszustw. W tym celu należy wprowadzić elementy dodatkowe w sygnałach satelitarnych, tak aby zagwarantować użytkownikom, że otrzymywane przez nich sygnały pochodzą z systemu ustanowionego w ramach programu Galileo, a nie z niezidentyfikowanego źródła. Zdolność uwierzytelniania usługi komercyjnej obejmowałaby zatem z jednej strony zdolność uwierzytelniania danych związanych z geolokalizacją, która byłaby zawarta w sygnałach usługi otwartej, zaś z drugiej obejmowałaby ponadto, w celu lepszej ochrony, jednoznaczną identyfikację sygnałów, dzięki odczytowi zaszyfrowanych kodów również zawartych w sygnałach, do których dostęp byłby płatny.

(8) Przed uruchomieniem rozwoju operacyjnego usługi komercyjnej należałoby przeprowadzić wyczerpującą analizę ryzyka. Powinna ona mieć miejsce przed podjęciem pozytywnej decyzji w sprawie "GNSS Service Centre delta Critical Design Review", planowanej na dzień 1 czerwca 2017 r.

(9) Usługa komercyjna powinna przynosić wartość dodaną w porównaniu z usługą otwartą, aby umożliwić rozwój zastosowań profesjonalnych lub komercyjnych, być w związku z tym dostępna dla jak największej liczby użytkowników i obejmować szyfrowanie przez usługodawcę. W tym celu nie przewiduje się wykorzystywania informacji niejawnych UE (EUCI) przez "Commercial Service Provider" (usługodawcę komercyjnego) lub użytkownika końcowego, ani w ramach usługi otwartej, ani w ramach usługi komercyjnej. Jeżeli jednak takie wykorzystanie byłoby wymagane, powinno się o tym zdecydować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, o których mowa w art. 17 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, w szczególności w oparciu o analizę ryzyka w zakresie bezpieczeństwa, biorąc w pełni pod uwagę opinie ekspertów z państw członkowskich. Decyzja taka powinna również uwzględniać ocenę kosztów i korzyści.

(10) Specyfikacje będące przedmiotem niniejszej decyzji są zgodne z przepisami ustanowionymi na szczeblu międzynarodowym w zakresie radionawigacji, w szczególności z normami ustanowionymi przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny, jak również z postanowieniami Umowy w sprawie promowania, użytkowania i świadczenia usług systemów nawigacji satelitarnej Galileo i GPS oraz powiązanych z nimi aplikacji, zawartej w dniu 26 czerwca 2004 r. między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, z drugiej strony.

(11) Należy zatem ustanowić specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, przy jednoczesnym pełnym stosowaniu przepisów decyzji Rady 2014/496/WPZiB 2 .

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, są określone w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 3  

Specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

Usługa komercyjna (CS) (zwana dalej "usługą komercyjną") zawiera dwa znaczące ulepszenia w porównaniu z usługą otwartą (OS), a mianowicie zwiększenie dokładności geolokalizacji (zwana jest dalej "usługą komercyjną o wysokiej dokładności") i poprawę zdolności uwierzytelnienia (zwana jest dalej "usługą komercyjną uwierzytelniania"), które mogą być dostarczone użytkownikom w sposób od siebie niezależny. Odpowiednie specyfikacje techniczne i operacyjne znajdują się w tabeli poniżej:
CS o wysokiej dokładności CS uwierzytelniania
Specyfikacje wspólne dla OS i CS: uwierzytelnianie danych geolokalizacyjnych Specyfikacje właściwe dla CS:

uwierzytelnianie za pomocą

zaszyfrowanych kodów

Specyfikacje ogólne Dostarczanie danych o bardzo dużej dokładności, tak aby błąd pozycjonowania w znormalizowanych warunkach użytkowania nie przekraczał dwóch decymetrów Dostarczanie danych uwierzytelniających dane geolokalizacyjne OS przesyłane w sygnałach Uwierzytelnianie sygnałów dzięki dostępowi do zaszyfrowanych kodów zawartych w sygnałach
Wykorzystywane składniki sygnałów E6, składnik E6-B do dostarczania danych o bardzo dużej dokładności E1, składnik E1-B do uwierzytelniania danych geolokalizacyjnych E6, składnik E6-C zaszyfrowany (pilotowy)
Specyfikacje

segmentu

użytkowników

Wysoka dokładność pozycjonowania otrzymana dzięki algorytmom precyzyjnego pozycjonowania zintegrowanym z odbiornikiem i wykorzystującym dane transmitowane w sygnałach Weryfikacja autentyczności danych transmitowanych w sygnałach dzięki protokołowi szyfrowania asymetrycznego i szyfrowaniu z kluczem publicznym Weryfikacja autentyczności sygnałów dzięki odszyfrowaniu kodów E-6 ponownie zaszyfrowanych z użyciem klucza uwierzytelniania danych OS
Zakres geograficzny Globalny Globalny Globalny
Architektura systemu Dane o bardzo dużej dokładności dostarczone przez jednego lub wielu usługodawców, przekazane użytkownikom przez centra usług GNSS (GSC), segment naziemny i satelity podłączone do segmentu naziemnego Dane uwierzytelniające włączone do dostępnej zdolności pola EDBS składnika sygnału E1-B i rozpowszechniane przez satelity podłączone do segmentu naziemnego Szyfrowanie kodów sygnałów E6 przez satelity Galileo, przekazanie kluczy prywatnych generowanych przez segment naziemny do centrum usług GNSS (GSC) oraz publikacja części kodów sygnałów E6 ponownie zaszyfrowanych z użyciem przyszłego klucza uwierzytelniania danych OS
Dostarczanie usługi Dane o bardzo dużej dokładności dostarczone przez jednego lub wielu usługodawców Dane uwierzytelniające dostarczane przez system ustanowiony w ramach programu Galileo Zaszyfrowane sygnały dostarczone przez podmiot odpowiedzialny za eksploatację systemu
Dostęp do usługi - Dostęp bezpłatny Dostęp bezpłatny
Wprowadzenie usługi - Faza wstępnego dostarczania sygnałów, lata 2018-2020

- Faza kompletnego świadczenia usług, od 2020 r.

- Faza testów i zatwierdzania, zakończenie przewidziane w 2018 r.

- Faza wstępnego dostarczania sygnałów, lata 2018-2020

- Faza kompletnego świadczenia usług, od 2020 r.

- Faza wstępnego dostarczania sygnałów, od 2024 r.

- Faza świadczenia usług, od 2026 r.

Wykorzystanie

informacji niejawnych UE

- Nie przewiduje się wykorzystywania EUCI przez dostawcę usługi komercyjnej (Commercial Service Provider) ani użytkownika końcowego. Jeżeli jednak takie wykorzystanie byłoby wymagane, powinno się o tym zdecydować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, o których mowa w art. 17 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013. - Nie przewiduje się wykorzystywania EUCI przez dostawcę usługi komercyjnej (Commercial Service Provider) ani użytkownika końcowego. Jeżeli jednak takie wykorzystanie byłoby wymagane, powinno się o tym zdecydować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, o których mowa w art. 17 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013. Nie przewiduje się wykorzystywania EUCI przez użytkownika końcowego
Inne specyfikacje - Dane o bardzo dużej dokładności dostarczone dla satelitów Galileo i ewentualnie satelitów innych konstelacji - Transmitowanie danych uwierzytelniających nie może powodować jakiegokolwiek pogorszenia usługi otwartej

- Dane uwierzytelniające powinny być dostarczane dla satelitów Galileo i ewentualnie satelitów innych konstelacji

- Użytkownicy usługi otwartej (OS) ponoszą ryzyko związane z wykorzystywaniem danych uwierzytelniających

nie dotyczy

Akronimy

E1-B Kanał danych sygnału w częstotliwości E1 systemu Galileo, na 1 575,45 MHz

E6 Częstotliwość E6 systemu Galileo, na 1 278,75 MHz

E6-B Składnik sygnału E6, odpowiadający kanałowi danych

E6-C Składnik sygnału E6, odpowiadający kanałowi pilotowemu

EDBS "External Data Broadcast Service"

GNSS Globalny system nawigacji satelitarnej

nie dotyczy Nie dotyczy

OTAR "Over-The-Air Rekeying" (zmiana kluczy szyfrowania drogą radiową)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 1.
2 Decyzja Rady 2014/496/WPZiB z dnia 22 lipca 2014 r. w sprawie aspektów wdrażania, działania i użytkowania europejskiego globalnego systemu nawigacji satelitarnej mających wpływ na bezpieczeństwo Unii Europejskiej i uchylająca wspólne działanie 2004/552/WPZiB (Dz.U. L 219 z 25.7.2014, s. 53).
3 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/321 z dnia 2 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.62.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 marca 2018 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/1882 z dnia 10 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1882) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 lipca 2024 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.34.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/224 określająca specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013
Data aktu: 08/02/2017
Data ogłoszenia: 09/02/2017
Data wejścia w życie: 01/03/2017