uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 443 akapit czwarty,
(1) Zgodnie z art. 443 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w dniu 27 czerwca 2014 r. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) wydał wytyczne na temat ujawniania informacji o aktywach obciążonych i nieobciążonych ("wytyczne EUNB na temat ujawniania informacji" 2 ). W art. 443 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przewidziano, że EUNB opracuje projekty regulacyjnych standardów technicznych w celu określenia ujawnienia informacji na temat wartości bilansowej w podziale na kategorie ekspozycji według jakości aktywów i całkowitej wolnej od obciążeń kwoty wartości bilansowej, z uwzględnieniem zalecenia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2012/2 z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania instytucji kredytowych ("zalecenie ERRS/2012/2") 3 , i pod warunkiem że EUNB uzna w swoim sprawozdaniu, że takie dodatkowe ujawnienia przyniosą wiarygodne i istotne informacje. W sprawozdaniu EUNB na temat obciążenia aktywów 4 stwierdzono, że ujawnianie informacji na temat obciążenia w Unii ma podstawowe znaczenie, ponieważ pozwala uczestnikom rynku lepiej zrozumieć i przeanalizować profile płynności i wypłacalności instytucji oraz porównać te profile we wszystkich państwach członkowskich w jasny i spójny sposób. W oparciu o te wnioski EUNB opracował projekt regulacyjnych standardów technicznych w celu zapewnienia w pełni zharmonizowanego podejścia do ujawniania informacji na temat obciążenia aktywów.
(2) Wytyczne EUNB na temat ujawniania informacji dotyczą zarówno aktywów obciążonych, jak i nieobciążonych. Wynika to z faktu, że w art. 443 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wprowadzono wymóg uwzględnienia zalecenia ERRS/2012/2, a w szczególności zalecenia D - przejrzystość rynków w zakresie obciążania aktywów ("zalecenie D"). W pkt 1 lit. a) zalecenia D polecono ujawnianie informacji na temat aktywów obciążonych i nieobciążonych. W art. 443 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przewidziano również, że przy opracowywaniu projektu regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa we wspomnianym akapicie, należy uwzględnić zalecenie ESRB/2012/2. Ponadto takimi standardami należy objąć aktywa obciążone, tak by zagwarantować, że dzięki ujawnieniu uzyskane zostaną wiarygodne i istotne informacje. Dlatego należy ujawniać informacje na temat aktywów zarówno obciążonych, jak i nieobciążonych.
(3) W zaleceniu D doradzono EUNB, aby urząd ten w swoich wytycznych na temat ujawniania informacji zapewnił, by nie było możliwe stwierdzenie poziomu i zmian aktywów obciążonych na rzecz banków centralnych ani kwoty wsparcia płynnościowego udzielonego przez banki centralne. Porada ta została również uwzględniona w niniejszym rozporządzeniu.
(4) Aktywa obciążone lub otrzymane zabezpieczenie i inne pozycje pozabilansowe mogą zostać zastawione, aby zapewnić finansowanie. Dlatego, aby umożliwić uczestnikom rynku lepsze zrozumienie i analizę profilów płynności i wypłacalności instytucji oraz zapewnić im dostęp do informacji na temat dostępności aktywów w celu zapewnienia finansowania, instytucje powinny oddzielnie ujawniać informacje na temat obciążenia wszystkich aktywów bilansowych i na temat obciążenia wszystkich pozycji pozabilansowych. Ujawnianie powinno dotyczyć wszystkich otrzymanych zabezpieczeń wynikających z wszystkich transakcji bilansowych i pozabilansowych niezależnie od ich terminu wymagalności, w tym wszystkich operacji z bankami centralnymi. Jeżeli aktywa ujawnione jako aktywa obciążone obejmują aktywa obciążone w wyniku wszystkich operacji z dowolnymi kontrahentami (w tym z bankami centralnymi), nie jest konieczne ujawnianie informacji na temat obciążenia wynikającego z operacji z bankami centralnymi oddzielnie od informacji na temat obciążenia wynikającego z operacji z innymi kontrahentami. Pozostaje to bez uszczerbku dla swobody banków centralnych w zakresie ustanawiania sposobów ujawniania informacji na temat awaryjnego wsparcia płynnościowego.
(5) W celu zapewnienia spójności i wspierania porównywalności i przejrzystości przepisy dotyczące formularzy służących ujawnianiu informacji na temat obciążenia powinny być zgodne z wymogami w zakresie sprawozdawczości dotyczącej obciążeń przewidzianymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 5 . Aby jednak uniknąć niezamierzonych konsekwencji (takich jak możliwość zidentyfikowania awaryjnego finansowania dostarczanego przez bank centralny) konieczne są pewne odstępstwa. W szczególności, uwzględniając zalecenie D, ujawnianie informacji dotyczących kwoty aktywów obciążonych i nieobciążonych powinno opierać się na wartościach średnich, a nie odnotowanych w danym momencie wartości, czego wymaga załącznik XVII do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014. Podobnie poziom szczegółowości informacji, które mają zostać ujawnione w odniesieniu do konkretnych wartości i transakcji, powinien być niższy od wymogów w zakresie sprawozdawczości określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 680/2014. Ponadto, ponieważ obciążenie aktywów zależy w znacznej mierze od profilu ryzyka i modelu biznesowego danej instytucji, dane ilościowe powinny zostać uzupełnione informacjami opisowymi.
(6) Wymogi dotyczące ujawniania informacji na temat aktywów obciążonych i nieobciążonych oraz, w szczególności, wymogi dotyczące ujawniania informacji dotyczących aktywów przeniesionych, aktywów zastawionych oraz otrzymanego i wniesionego zabezpieczenia pozabilansowego powinny obowiązywać dodatkowo do jakichkolwiek istniejących wymogów dotyczących ujawniania informacji zgodnie z obowiązującymi standardami rachunkowości.
(7) W celu zapewnienia proporcjonalnego stosowania wymogów dotyczących ujawniania informacji określonych w art. 443 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do mniejszych instytucji, które nie mają istotnych poziomów obciążenia aktywów, nie należy od nich wymagać informacji na temat jakości aktywów obciążonych i nieobciążonych. Informacje na temat jakości aktywów obciążonych i nieobciążonych ("wskaźniki jakości aktywów") opierają się na właściwościach jakościowych aktywów przypisanych aktywom charakteryzującym się wyjątkowo wysoką płynnością i jakością kredytową, a także aktywom charakteryzującym się wysoką płynnością i jakością kredytową zgodnie z definicją w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/61 6 . Ponieważ firmy inwestycyjne, które nie należą do grupy bankowej, nie są objęte wspomnianym rozporządzeniem delegowanym, natomiast w przypadku firm inwestycyjnych, które należą do grupy bankowej, odpowiednie informacje są ujawniane na zasadzie skonsolidowanej, firmy inwestycyjne należy również zwolnić z obowiązku ujawniania informacji na temat jakości aktywów obciążonych i nieobciążonych, tak by nie musiały one ponosić nieproporcjonalnych kosztów.
(8) Biorąc pod uwagę nowy charakter wymogu ujawniania informacji na temat wskaźników jakości aktywów, stosowanie przepisów na temat ujawniania informacji na temat tych wskaźników powinno zostać odroczone o jeden rok, tak by umożliwić instytucjom opracowanie koniecznych systemów informatycznych.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 7 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.329.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/2295 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ujawniania informacji na temat aktywów obciążonych i nieobciążonych |
Data aktu: | 04/09/2017 |
Data ogłoszenia: | 13/12/2017 |
Data wejścia w życie: | 02/01/2019, 02/01/2018 |