KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2002/32/WE stanowi, że zakazane jest stosowanie produktów przeznaczonych na paszę, w których zawartość niepożądanych substancji przekracza maksymalne zawartości określone w załączniku I do tej dyrektywy.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię naukową w sprawie bezpieczeństwa i skuteczności tlenku miedzi(I) jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków 2 . W opinii stwierdzono, że w niektórych przypadkach zawartość ołowiu w tlenku miedzi(I) przekracza obowiązujące w UE maksymalne zawartości tego pierwiastka, jednak wykryte ilości nie budzą obaw co do bezpieczeństwa, gdyż narażenie zwierząt na ołów w wyniku stosowania tego dodatku byłoby mniejsze niż narażenie w wyniku stosowania innych związków miedzi zgodnych z przepisami unijnymi. Z przekazanych informacji wynika, że w przypadku tlenku miedzi(I) konsekwentne utrzymywanie maksymalnej zawartości ołowiu w dodatkach paszowych należących do grupy funkcjonalnej związków pierwiastków śladowych przy zastosowaniu dobrych praktyk wytwarzania jest niemożliwe. Należy dostosować maksymalną zawartość ołowiu w tlenku miedzi(I).
(3) Wiele produktów równoległych i ubocznych przemysłu spożywczego przeznaczonych na karmę dla zwierząt domowych zawiera głównie tuńczyka. Maksymalne zawartości rtęci obowiązujące obecnie dla tych produktów są niższe niż maksymalna zawartość rtęci w przypadku tuńczyka przeznaczonego do spożycia przez ludzi, co prowadzi do niewystarczającej podaży takich produktów równoległych i ubocznych zgodnych z przepisami dotyczącymi maksymalnej zawartości rtęci do zastosowania w karmie dla zwierząt domowych. Należy zatem dostosować maksymalną zawartość rtęci w rybach, innych zwierzętach wodnych i produktach pochodnych przeznaczonych do produkcji mieszanek paszowych dla psów, kotów, ryb ozdobnych i zwierząt futerkowych; jednocześnie należy utrzymać wysoki poziom ochrony zdrowia zwierząt.
(4) Urząd przyjął opinię naukową w sprawie bezpieczeństwa i skuteczności kwasu guanidynooctowego w odniesieniu do kurcząt rzeźnych, kur hodowlanych, kogutów i świń 3 . Określono, że dodatek w postaci kwasu guanidynooctowego może zawierać melaminę jako zanieczyszczenie w ilości do 20 mg/kg. Urząd stwierdził, że dodatkowa zawartość melaminy w paszy wynikająca z zastosowania kwasu guanidynooctowego nie budzi obaw. Maksymalna zawartość melaminy w paszy została określona w dyrektywie 2002/32/WE. Nie określono jeszcze maksymalnej zawartości melaminy w kwasie guanidynooctowym. Należy zatem określić maksymalną zawartość melaminy w kwasie guanidynooctowym.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 291/2014 4 skrócono okres karencji dla dekokwinatu z trzech do zera dni. Należy zatem skreślić przepis dotyczący nieuniknionego zanieczyszczenia krzyżowego dekokwinatem w paszy na końcowy okres tuczu przeznaczonej dla kurcząt rzeźnych.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2002/32/WE.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: