RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 349,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 1 decyzji Rady nr 189/2014/UE 2 upoważnia Francję do przedłużenia stosowania na terytorium Francji metropolitalnej niższej od pełnej stawki podatku akcyzowego na alkohol określonej w art. 3 dyrektywy Rady 92/84/EWG 3 oraz do stosowania stawki podatku zwanego "cotisation sur les boissons alcooliques" (lub "VSS") niższej od pełnej stawki obowiązującej zgodnie z francuskimi przepisami krajowymi w odniesieniu do rumu "tradycyjnego" produkowanego na Gwadelupie, w Gujanie Francuskiej, na Martynice i na Reunionie.
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 1 decyzji nr 189/2014/UE obniżone stawki podatku akcyzowego oraz podatku VSS, mające zastosowanie do rumu "tradycyjnego", są ograniczone do rocznego kontyngentu 120 000 hektolitrów czystego alkoholu.
(3) W dniu 22 września 2016 r. władze francuskie zwróciły się do Komisji o przedłożenie wniosku dotyczącego dostosowania technicznego w celu zwiększenia rocznego kontyngentu z 120 000 do 144 000 hektolitrów czystego alkoholu. Do wniosku dołączono sprawozdanie zawierające informacje uzasadniające wnioskowane zmiany. Producenci rumu "tradycyjnego" nie byli w stanie korzystać w 2016 r. z wystarczającego dostępu do rynku we Francji metropolitalnej. Przewidywane stopy wzrostu wymagały kontyngentu w wysokości 144 400 hektolitrów czystego alkoholu i ilość tę osiągnięto pod koniec 2016 r. Roczny kontyngent w wysokości 120 000 hektolitrów czystego alkoholu powinien zatem zostać zwiększony do 144 000 hektolitrów czystego alkoholu.
(4) Środki zatwierdzone na mocy decyzji nr 189/2014/UE mają być przedmiotem analizy oraz przeprowadzony ma zostać dogłębny przegląd całego systemu. Analiza ta ma uwzględniać sprawozdanie Francji, o którym mowa w art. 4 decyzji nr 189/2014/UE.
(5) Kontyngent 120 000 hektolitrów czystego alkoholu na rok 2016 został wykorzystany już przed końcem 2016 r. Bez zwiększenia z mocą wsteczną jego wielkości od dnia 1 stycznia 2016 r. szkody dla producentów rumu "tradycyjnego" byłyby znaczące i prawdopodobnie nieodwracalne. Stosunki pomiędzy producentami rumu "tradycyjnego" a wielkimi sieciami jego sprzedaży detalicznej we Francji są regulowane umowami przewidującymi zobowiązania dotyczące dostarczanych ilości, cen zakupu oraz wszelkich ewentualnych rabatów i promocji. Wygaśnięcie kontyngentu spowodowało nieprzewidziany wzrost podatków w odniesieniu do ilości przekraczających kontyngent, podczas gdy producenci rumu "tradycyjnego" nie mogli przewidzieć na początku roku, tj. w momencie zawierania umów, jakie jest prawdopodobieństwo przekroczenia kontyngentu i jego możliwy zakres. W sytuacji braku zwiększenia z mocą wsteczną kontyngentu producenci rumu "tradycyjnego" ponieśliby znaczne straty w odniesieniu do ilości przekraczających kontyngent. Z tego względu należy zezwolić na zwiększenie kontyngentu z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2016 r.
(6) Pozostałe elementy, o których mowa w decyzji nr 189/2014/UE, pozostały bez zmian, a w niezależnej analizie ekonomicznej przeprowadzonej przez służby Komisji zakończonej w lipcu 2016 r. stwierdzono, że przywóz do Francji rumu "tradycyjnego" produkowanego na Gwadelupie, w Gujanie Francuskiej, na Martynice i na Reunionie stanowi jedynie niewielką część całkowitej konsumpcji alkoholu we Francji. W związku z tym stosowanie obniżonej stawki podatku akcyzowego nie powinno powodować zakłócenia konkurencji na rynku rumu we Francji, a tym bardziej na jednolitym rynku.
(7) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla ewentualnego stosowania art. 107 i 108 Traktatu.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję nr 189/2014/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: