Decyzja 2017/2105 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Komitecie ds. Handlu w odniesieniu do zmiany załącznika XII do Umowy o handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią i Peru, z drugiej strony, określającego wykaz kolumbijskich podmiotów zamawiających zgodnie z postanowieniami tytułu VI ("Zamówienia publiczne")

DECYZJA RADY (UE) 2017/2105
z dnia 10 listopada 2017 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Komitecie ds. Handlu w odniesieniu do zmiany załącznika XII do Umowy o handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią i Peru, z drugiej strony, określającego wykaz kolumbijskich podmiotów zamawiających zgodnie z postanowieniami tytułu VI ("Zamówienia publiczne")

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią i Peru, z drugiej strony ("umowa o handlu") jest w stosunku do Kolumbii tymczasowo stosowana od dnia 1 sierpnia 2013 r. 1 .

(2) Zgodnie z art. 14 ust. 1 i 3 umowy o handlu Komitet ds. Handlu może przyjmować na zasadzie konsensusu decyzje obowiązujące wyłącznie między stroną Unii a zainteresowanym państwem andyjskim-sygnatariuszem (np. Kolumbią), pod warunkiem że takie decyzje nie wpływają na prawa i obowiązki innego państwa andyjskiego-sygnatariusza.

(3) W dniu 24 listopada 2017 r. podczas swojego czwartego posiedzenia Komitet ds. Handlu ma przyjąć decyzję w sprawie zmiany podsekcji 2 sekcji A dodatku 1 do załącznika XII ("Zamówienia publiczne"). Zmiana polega na doprecyzowaniu zakresu podmiotów dokonujących zamówień publicznych na szczeblu niższym niż centralny w Kolumbii. Zmiana obejmuje dodanie wpisu do sekcji 2 dotyczącej zakresu zamówień publicznych w Kolumbii, stwierdzającej, że "podmioty zamawiające" obejmują wszystkie publiczne podmioty zamawiające na szczeblu niższym niż centralny, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego. Unia i Kolumbia zgadzają się, że taka zmiana nie będzie wymagała wyrównań.

(4) Należy określić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w Komitecie ds. Handlu, ponieważ decyzja ta będzie wiążąca dla Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie być zajęte w imieniu Uniiw Komitecie ds. Handlu, opiera się na projekcie decyzji Komitetu ds. Handlu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2017 r.
W imieniu Rady
U. PALO
Przewodniczący

PROJEKT

DECYZJA NR [...]/2017 KOMITETU DS. HANDLU UE-KOLUMBIA-PERU

z dnia [...] 2017 r.

zamieniająca dodatek 1 do załącznika XII ("Zamówienia publiczne") do Umowy o handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi z jednej strony, a Kolumbią i Peru z drugiej strony

KOMITET DS. HANDLU,

uwzględniając Umowę o handlu między Unią Europejską ("Unia") i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią i Peru, z drugiej strony ("umowa o handlu"), a w szczególności jej art. 191,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
W art. 191 umowy o handlu ustanowiono procedury, w drodze których strona może dokonać zmiany lub korekty zakresu zamówienia na podstawie tytułu VI umowy o handlu.
(2)
Podsekcja 2 sekcji A dodatku 1 do załącznika XII ("Zamówienia publiczne") do umowy o handlu zawiera wykaz kolumbijskich podmiotów rządowych na szczeblu niższym niż centralny, których zamówienia wchodzą w zakres tytułu VI.
(3)
W następstwie rozmów między Unią a Kolumbią w sprawie realizacji umowy o handlu Kolumbia powiadomiła Unię o swoim zamiarze dodania wpisu do podsekcji 2 w celu sprecyzowania, że "podmioty zamawiające" obejmują wszystkie publiczne podmioty zamawiające na szczeblu niższym niż centralny, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego. Unia i Kolumbia zgadzają się na taką zmianą oraz zgadzają się, że taka zmiana nie będzie wymagała wyrównań.
(4)
W celu dodania wpisu konieczna jest zmiana podsekcji 2 sekcji A dodatku 1 do załącznika XII do umowy o handlu. Zgodnie z art. 14 ust. 3 umowy o handlu decyzję w sprawie zmiany załącznika mogą przyjąć Unia i Kolumbia ("zainteresowane państwo andyjskie-sygnatariusz") w ramach Komitetu ds. Handlu ustanowionego na mocy umowy o handlu, ponieważ decyzja ta dotyczy wyłącznie dwustronnych relacji pomiędzy Unią a Kolumbią,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wpisy do podsekcji 2 sekcji A dodatku 1 do załącznika XII ("Zamówienia publiczne") umowy o handlu otrzymują brzmienie:

"Wpisy do niniejszej podsekcji

1. Do celów niniejszej podsekcji »podmioty zamawiające« obejmują wszelkie publiczne podmioty zamawiające na szczeblu niższym niż centralny, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego.

2. Tytuł VI niniejszej Umowy nie obejmuje:

a) udzielania zamówień na żywność, surowce/nakłady rolne i żywe zwierzęta, związanych z rolniczymi programami wsparcia i pomocą żywnościową; oraz

b) udzielania zamówień na towary sklasyfikowane w sekcji 2 (produkty żywnościowe, napoje i tytoń; wyroby włókiennicze, dodatki odzieżowe i wyroby ze skóry) CPC, wersja 1.0, związanych z programami pomocy społecznej.".

Artykuł  2

Zmiana określona w art. 1 nie wymaga wyrównań, ponieważ nie prowadzi do ograniczenia zakresu.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ... 2017 r.

W imieniu Komitetu ds. Handlu

1 Decyzja Rady 2012/735/UE z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią i Peru, z drugiej strony (Dz.U. L 354 z 21.12.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.303.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/2105 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Komitecie ds. Handlu w odniesieniu do zmiany załącznika XII do Umowy o handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią i Peru, z drugiej strony, określającego wykaz kolumbijskich podmiotów zamawiających zgodnie z postanowieniami tytułu VI ("Zamówienia publiczne")
Data aktu: 10/11/2017
Data ogłoszenia: 18/11/2017