uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Europejska Komisja Gospodarcza ONZ - Grupa Robocza ds. Norm Jakości Produktów Rolnych (EKG ONZ-WP.7) analizuje i przyjmuje wnioski ustanawiające nowe normy jakości EKG ONZ lub zmienia obowiązujące normy. Wnioski te opracowują sekcje branżowe EKG ONZ ds. normalizacji. EKG ONZ-WP.7 przyjmuje wnioski w drodze konsensusu uczestniczących członków.
(2) Normy jakości EKG ONZ dla warzyw i owoców przyczyniają się do międzynarodowej harmonizacji norm dotyczących owoców i warzyw oraz ustanawiają ramy, które zapewniają uczciwą konkurencję w handlu owocami i warzywami.
(3) Unia uczestniczy jako obserwator w EKG ONZ-WP.7 oraz w sekcjach branżowych ds. normalizacji. Państwa członkowskie są członkami EKG ONZ oraz uczestniczą w EKG ONZ-WP.7 i w sekcjach branżowych ds. normalizacji. W związku z tym państwa członkowskie są uprawnione do uczestniczenia w procesie podejmowania decyzji w sprawie przyjęcia norm jakości EKG ONZ dla owoców i warzyw.
(4) Zgodnie z art. 75 ust. 1 i art. 76 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 1 produkty sektora owoców i warzyw, które mają zostać sprzedane konsumentowi jako produkty świeże, mogą być wprowadzane do obrotu jedynie w przypadku, gdy są zgodne z obowiązującymi normami handlowymi, jeżeli cechują się solidną i właściwą jakością handlową oraz jeżeli wskazano państwo pochodzenia.
(5) Zgodnie z art. 75 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Komisja jest uprawniona do ustanawiania norm handlowych w sektorze owoców i warzyw w drodze aktu delegowanego. Szczegółowe normy handlowe ustanowiono dla niektórych produktów z owoców i warzyw w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 543/2011 2 . Te szczegółowe normy handlowe opierają się na normach jakości EKG ONZ dla tych produktów.
(6) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 owoce i warzywa, które nie są objęte szczegółową normą handlową, spełniają wymogi ogólnej normy handlowej określone w części A załącznika I do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego. Produkty zgodne z jakąkolwiek obowiązującą normą handlową przyjętą przez EKG ONZ są uznawane za zgodne z ogólną normą handlową.
(7) Ponieważ normy jakości EKG ONZ dla owoców i warzyw mają wpływ na prawo Unii, konieczne jest ustalenie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum EKG ONZ-WP.7 w odniesieniu do tych norm jakości.
(8) Wnioski dotyczące norm jakości przygotowywane przez sekcję branżową ds. normalizacji świeżych owoców i warzyw i sekcję branżową ds. normalizacji produktów suchych i suszonych zostały szczegółowo omówione przez naukowców i ekspertów technicznych z sektora owoców i warzyw. Państwa członkowskie powinny zatem popierać te wnioski w imieniu Unii, pod warunkiem że są one w interesie Unii i nie są sprzeczne z prawem Unii, w szczególności z rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013.
(9) Uwzględniając fakt, że normy jakości dla świeżych owoców i warzyw ciągle się zmieniają i mają charakter techniczny, i że w związku z tym stanowisko Unii musi uwzględnić zachodzące zmiany, jak też wszelkie inne kwestie istotne dla Unii, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii zawartą w art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) należy ustalić procedury w celu corocznego doprecyzowania stanowiska Unii.
(10) W celu zapewnienia niezbędnej elastyczności podczas dyskusji poprzedzających posiedzenie EKG ONZ-WP.7 i w jego trakcie państwa członkowskie, w porozumieniu z Komisją, powinny być uprawnione do wyrażania zgody na zmiany we wnioskach w sprawie norm jakości dla owoców i warzyw, pod warunkiem że zmiany te nie dotyczą ich zasadniczej treści.
(11) Zajęte stanowisko uzgodnione w niniejszej decyzji podlega przeglądowi najpóźniej do dnia corocznego posiedzenia EKG ONZ-WP.7 w 2020 r.
(12) Ponieważ Komisja posiada jedynie status obserwatora w EKG ONZ-WP.7 i w jej sekcjach branżowych ds. normalizacji, to w gestii państw członkowskich uczestniczących w EKG ONZ-WP.7 leży wyrażanie stanowiska Unii; działają one wspólnie w interesie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
T. TAMM | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.303.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2017/2104 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do wniosków w sprawie norm jakości dla owoców i warzyw, które mają zostać przyjęte na forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ - Grupy Roboczej ds. Norm Jakości Produktów Rolnych |
Data aktu: | 06/11/2017 |
Data ogłoszenia: | 18/11/2017 |