Decyzja 2017/2104 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do wniosków w sprawie norm jakości dla owoców i warzyw, które mają zostać przyjęte na forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ - Grupy Roboczej ds. Norm Jakości Produktów Rolnych

DECYZJA RADY (UE) 2017/2104
z dnia 6 listopada 2017 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do wniosków w sprawie norm jakości dla owoców i warzyw, które mają zostać przyjęte na forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ - Grupy Roboczej ds. Norm Jakości Produktów Rolnych (EKG ONZ-WP.7)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejska Komisja Gospodarcza ONZ - Grupa Robocza ds. Norm Jakości Produktów Rolnych (EKG ONZ-WP.7) analizuje i przyjmuje wnioski ustanawiające nowe normy jakości EKG ONZ lub zmienia obowiązujące normy. Wnioski te opracowują sekcje branżowe EKG ONZ ds. normalizacji. EKG ONZ-WP.7 przyjmuje wnioski w drodze konsensusu uczestniczących członków.

(2) Normy jakości EKG ONZ dla warzyw i owoców przyczyniają się do międzynarodowej harmonizacji norm dotyczących owoców i warzyw oraz ustanawiają ramy, które zapewniają uczciwą konkurencję w handlu owocami i warzywami.

(3) Unia uczestniczy jako obserwator w EKG ONZ-WP.7 oraz w sekcjach branżowych ds. normalizacji. Państwa członkowskie są członkami EKG ONZ oraz uczestniczą w EKG ONZ-WP.7 i w sekcjach branżowych ds. normalizacji. W związku z tym państwa członkowskie są uprawnione do uczestniczenia w procesie podejmowania decyzji w sprawie przyjęcia norm jakości EKG ONZ dla owoców i warzyw.

(4) Zgodnie z art. 75 ust. 1 i art. 76 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 1  produkty sektora owoców i warzyw, które mają zostać sprzedane konsumentowi jako produkty świeże, mogą być wprowadzane do obrotu jedynie w przypadku, gdy są zgodne z obowiązującymi normami handlowymi, jeżeli cechują się solidną i właściwą jakością handlową oraz jeżeli wskazano państwo pochodzenia.

(5) Zgodnie z art. 75 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Komisja jest uprawniona do ustanawiania norm handlowych w sektorze owoców i warzyw w drodze aktu delegowanego. Szczegółowe normy handlowe ustanowiono dla niektórych produktów z owoców i warzyw w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 543/2011 2 . Te szczegółowe normy handlowe opierają się na normach jakości EKG ONZ dla tych produktów.

(6) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 owoce i warzywa, które nie są objęte szczegółową normą handlową, spełniają wymogi ogólnej normy handlowej określone w części A załącznika I do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego. Produkty zgodne z jakąkolwiek obowiązującą normą handlową przyjętą przez EKG ONZ są uznawane za zgodne z ogólną normą handlową.

(7) Ponieważ normy jakości EKG ONZ dla owoców i warzyw mają wpływ na prawo Unii, konieczne jest ustalenie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum EKG ONZ-WP.7 w odniesieniu do tych norm jakości.

(8) Wnioski dotyczące norm jakości przygotowywane przez sekcję branżową ds. normalizacji świeżych owoców i warzyw i sekcję branżową ds. normalizacji produktów suchych i suszonych zostały szczegółowo omówione przez naukowców i ekspertów technicznych z sektora owoców i warzyw. Państwa członkowskie powinny zatem popierać te wnioski w imieniu Unii, pod warunkiem że są one w interesie Unii i nie są sprzeczne z prawem Unii, w szczególności z rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013.

(9) Uwzględniając fakt, że normy jakości dla świeżych owoców i warzyw ciągle się zmieniają i mają charakter techniczny, i że w związku z tym stanowisko Unii musi uwzględnić zachodzące zmiany, jak też wszelkie inne kwestie istotne dla Unii, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii zawartą w art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) należy ustalić procedury w celu corocznego doprecyzowania stanowiska Unii.

(10) W celu zapewnienia niezbędnej elastyczności podczas dyskusji poprzedzających posiedzenie EKG ONZ-WP.7 i w jego trakcie państwa członkowskie, w porozumieniu z Komisją, powinny być uprawnione do wyrażania zgody na zmiany we wnioskach w sprawie norm jakości dla owoców i warzyw, pod warunkiem że zmiany te nie dotyczą ich zasadniczej treści.

(11) Zajęte stanowisko uzgodnione w niniejszej decyzji podlega przeglądowi najpóźniej do dnia corocznego posiedzenia EKG ONZ-WP.7 w 2020 r.

(12) Ponieważ Komisja posiada jedynie status obserwatora w EKG ONZ-WP.7 i w jej sekcjach branżowych ds. normalizacji, to w gestii państw członkowskich uczestniczących w EKG ONZ-WP.7 leży wyrażanie stanowiska Unii; działają one wspólnie w interesie Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na dorocznych posiedzeniach EKG ONZ-WP.7, w przypadku gdy zostanie ona wezwana do ustanowienia nowych norm jakości EKG ONZ dla owoców i warzyw lub do zmiany istniejących norm jakości EKG ONZ dla owoców i warzyw, jest określone w załączniku I.

Artykuł  2

Coroczne doprecyzowanie stanowiska, jakie ma zająć Unia na dorocznych posiedzeniach EKG ONZ-WP.7, odbywa się zgodnie z załącznikiem II.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja i jej załączniki podlegają ocenie i w stosownych przypadkach modyfikacji przez Radę na wniosek Komisji, najpóźniej do dnia dorocznego posiedzenia EKG ONZ-WP.7 w 2020 r.

Artykuł  4

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, wyrażają państwa członkowskie Unii, które uczestniczą w EKG ONZ-WP.7, działając wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  5

Państwa członkowskie, które uczestniczą w EKG ONZ-WP.7, działając wspólnie w imieniu Unii i w porozumieniu z Komisją, mogą zgodzić się na wprowadzenie nieznacznych zmian we wnioskach dotyczących norm jakości dla owoców i warzyw w EKG ONZ-WP.7, które to zmiany nie zmieniają treści tych wniosków.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 listopada 2017 r.
W imieniu Rady
T. TAMM
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

STANOWISKO UNII NA DOROCZNYCH POSIEDZENIACH EKG ONZ-WP.7

Państwa członkowskie, które uczestniczą w EKG ONZ-WP.7, działając wspólnie w interesie Unii, zatwierdzają wnioski sporządzone przez sekcję branżową ds. normalizacji świeżych owoców i warzyw i sekcję branżową ds. normalizacji produktów suchych i suszonych dotyczące ustanowienia nowych norm jakości EKG ONZ dla owoców i warzyw lub zmian do istniejących norm jakości EKG ONZ dla owoców i warzyw, pod warunkiem że:
a)
nowe normy jakości dla owoców i warzyw lub zmiany istniejących norm jakości dla owoców i warzyw są w interesie Unii i służą celom realizowanym przez Unię w ramach jej polityki rolnej; oraz
b)
nowe normy jakości dla owoców i warzyw lub zmiany istniejących norm jakości dla owoców i warzyw nie są sprzeczne z prawem Unii, a w szczególności nie są sprzeczne z rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013, bez uszczerbku dla prawa Komisji do dostosowania przepisów Unii w drodze aktu delegowanego, w szczególności w odniesieniu do norm handlowych dla owoców i warzyw, o których mowa w art. 75 tego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK  II

COROCZNE DOPRECYZOWANIE STANOWISKA UNII, JAKIE NALEŻY ZAJMOWAĆ NA DOROCZNYCH POSIEDZENIACH EKG ONZ-WP.7

1.
Przed każdym dorocznym posiedzeniem EKG ONZ-WP.7 Komisja przekazuje Radzie lub jej organom przygotowawczym pisemny dokument zawierający doprecyzowanie stanowiska Unii do dyskusji i w celu zatwierdzenia stanowiska, które ma być przedstawione w imieniu Unii. Dokument ten musi zostać przekazany z odpowiednim wyprzedzeniem, zanim rozpocznie się posiedzenie EKG ONZ WP-7, którego dotyczy.
2.
Przy przygotowywaniu pisemnego dokumentu, o którym mowa w ust. 1 niniejszego załącznika, Komisja ocenia, czy proponowane normy jakości są zgodne z warunkami określonymi w załączniku I, w tym czy dotyczą jakichkolwiek kwestii istotnych dla Unii.
3.
W przypadku gdy, po ocenie Komisji, o której mowa w ust. 2, w dyskusjach w Radzie lub w jej organach przygotowawczych stwierdza się, że wniosek sekcji branżowej ds. normalizacji owoców i warzyw lub sekcji branżowej ds. normalizacji produktów suchych i suszonych stanowi kwestię istotną dla Unii, która nie była dotąd przedmiotem dyskusji w jednej z sekcji branżowych ds. normalizacji, państwa członkowskie - uczestniczące w EKG ONZ WP-7, działając wspólnie w interesie Unii - występują z postulatem, by decyzja dotycząca tego wniosku została odroczona do momentu, gdy problem ten zostanie odpowiednio poddany dyskusji w sekcji branżowej ds. normalizacji.
4.
W przypadku gdy wniosek sekcji branżowej ds. normalizacji owoców i warzyw lub sekcji branżowej ds. normalizacji produktów suchych i suszonych może ulec zmianie ze względu na nowe informacje naukowe lub techniczne, które pojawiły się po dyskusjach w Radzie lub w jej organach przygotowawczych, ale przed lub w trakcie posiedzenia EKG ONZ-WP.7, państwa członkowskie - uczestniczące w EKG ONZ-WP.7, działając wspólnie w interesie Unii - zwracają się o odroczenie decyzji w sprawie tego wniosku w EKG ONZ-WP.7 do momentu, gdy wniosek ten zostanie poddany dyskusji w sekcjach branżowych ds. normalizacji w oparciu o te nowe informacje naukowe lub techniczne.
5.
Jeśli liczba państw członkowskich, odpowiadająca mniejszości blokującej ustanowionej w art. 238 ust. 3 lit. a) akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, sprzeciwia się wnioskowi dotyczącemu nowych norm jakości EKG ONZ dla owoców i warzyw lub dotyczącemu zmiany istniejących norm jakości EKG ONZ dla owoców i warzyw, państwa członkowskie, które uczestniczą w EKG ONZ-WP.7, występują z wnioskiem, aby decyzja dotycząca tej normy została odroczona i by dyskusje kontynuowano w sekcji branżowej ds. normalizacji owoców i warzyw lub sekcji branżowej ds. normalizacji produktów suchych i suszonych, lub w ramach ustanowionej w tym celu grupy roboczej EKG ONZ.
6.
W razie konieczności mogą być zwoływane kolejne posiedzenia Rady lub jej organów przygotowawczych, w tym na miejscu, aby uwzględnić wszelkie nowe zmiany - inne niż te zmiany, o których mowa w art. 5 niniejszej decyzji - które mogą wystąpić w okresie między dyskusjami w Radzie lub w jej organach przygotowawczych a rozpoczęciem posiedzenia EKG ONZ. 7 lub w jego trakcie.
7.
Jeśli podczas tych posiedzeń, w tym posiedzeń na miejscu, jak i w przypadkach określonych w ust. 3, 4 i 6 niniejszego załącznika, nie będzie możliwe osiągnięcie porozumienia dotyczącego proponowanego doprecyzowania stanowiska Unii, kwestię tę przekazuje się Radzie lub jej organom przygotowawczym.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 z dnia 7 czerwca 2011 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw (Dz.U. L 157 z 15.6.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.303.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/2104 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do wniosków w sprawie norm jakości dla owoców i warzyw, które mają zostać przyjęte na forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ - Grupy Roboczej ds. Norm Jakości Produktów Rolnych
Data aktu: 06/11/2017
Data ogłoszenia: 18/11/2017