uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) azoksystrobiny, dietofenkarbu, fluazyfopu-P, haloksyfopu, proheksadionu i pirymetanilu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP ditiokarbaminianów, metalaksylu i zoksamidu określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. NDP aminopyralidu, cyjanotraniliprolu, cyflufenamidu, cyprokonazolu, fluopyramu i propachizafopu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku izofetamidu i szczepu SC1 Trichoderma atroviride nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną aminopyralid na powierzchni kukurydzy złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązującego NDP.
(3) W przypadku azoksystrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do rabarbaru, siemienia lnianego, nasion krokoszu barwierskiego i nasion ogórecznika lekarskiego. W przypadku cyjanotraniliprolu wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron stołowych, truskawek, fasoli (bez strąków), grochu (bez strąków), karczochów zwyczajnych, naparów ziołowych z korzeni oraz przypraw korzeniowych lub kłączowych. W przypadku cyflufenamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców pestkowych i karczochów zwyczajnych. W przypadku cyprokonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do jadalnych nasion roślin strączkowych, jęczmienia i owsa zwyczajnego. W przypadku ditiokarbaminianów wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców persymony w związku ze stosowaniem mankozebu na powierzchni tego produktu. W przypadku fluazyfopu-P wniosek taki złożono w odniesieniu do nasion dyni. W przypadku fluopyramu wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli, papryki, "szpinaku i podobnych liści", cykorii, "ziół, kwiatów jadalnych", grochu (w strąkach), soczewicy, pozostałych warzyw strączkowych objętych kodem 0260990, ziaren sezamu, ziaren słonecznika, nasion dyni, nasion krokoszu barwierskiego, nasion ogórecznika lekarskiego, nasion konopi siewnych, rącznika pospolitego, jęczmienia, gryki zwyczajnej, owsa zwyczajnego i buraka cukrowego. W przypadku metalaksylu wniosek taki złożono w odniesieniu do grejpfrutów, pomarańczy, truskawek, brukselki i "szpinaku i podobnych liści". W przypadku proheksadionu wniosek taki złożono w odniesieniu do truskawek. W przypadku propachizafopu wniosek taki złożono w odniesieniu do selera zwyczajnego, pasternaku, korzenia pietruszki zwyczajnej, rzodkwi, kalafiorów, kapusty głowiastej, "sałat i warzyw sałatowych", nasion maku, ziaren soi zwyczajnej i nasion gorczycy. W przypadku pirymetanilu wniosek taki złożono w odniesieniu do porów. W przypadku zoksamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do "sałat i warzyw sałatowych", "szpinaku i podobnych liści" i "ziół, kwiatów jadalnych".
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania dietofenkarbu na powierzchni bananów oraz stosowania haloksyfopu-P na powierzchni ziaren soi zwyczajnej. Wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone zastosowania tych substancji na wspomnianych uprawach w Ameryce Południowej i Środkowej skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania azoksystrobiny na powierzchni rabarbaru, stosowania fluopyramu na powierzchni buraków cukrowych i stosowania propachizafopu na powierzchni "sałat i warzyw sałatowych" przedłożone dane nie są wystarczające jako podstawa do określenia nowych NDP. Należy zatem utrzymać obecne NDP.
(8) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(9) W przypadku fluazyfopu-P rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/1015 3 zmieniono szereg NDP. Rozporządzeniem tym NDP w odniesieniu do nasion dyni obniżono od dnia 19 stycznia 2017 r. do odnośnej granicy oznaczalności. Ze względu na pewność prawa NDP przewidziany w niniejszym rozporządzeniu powinien mieć zastosowanie od tej samej daty.
(10) W odniesieniu do cyjanotraniliprolu i izofetamidu Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej tych substancji czynnych 4 . W tym kontekście Urząd zalecił ustanowienie NDP uwzględniających reprezentatywne zastosowania zgodnie z dobrą praktyką rolniczą w Unii. Komisja zasięgnęła opinii laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej w sprawie odpowiednich granic oznaczalności.
(11) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/951 5 zatwierdzono substancję czynną niskiego ryzyka Trichoderma atroviride szczep SC1. Urząd uznał 6 , że jeżeli chodzi o ocenę ryzyka spożycia przez konsumentów, brak jest pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz odnotował na posiedzeniu w dniu 19 maja 2016 r., że przedmiotowa substancja nie wytwarza istotnych metabolitów o znacznej toksyczności ani w stopniu prowadzącym do narażenia wyższego niż znikome 7 . Należy zatem włączyć tę substancję do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2017 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for aminopyralid in maize" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości aminopyralidu w kukurydzy). Dziennik EFSA 2016; 14(6):4497 [16 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for azoxystrobin in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016; 14(5):4459 [17 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for cyantraniliprole in table grapes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości cyjanotraniliprolu w winogronach stołowych). Dziennik EFSA 2016; 14(7):4553 [14 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for cyantraniliprole in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cyjanotraniliprolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015; 13(10):4263 [25 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for cyflufenamid in stone fruits and globe artichokes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cyflufenamidu w owocach pestkowych i karczochach zwyczajnych). Dziennik EFSA 2016; 14(6):4519 [14 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for cyproconazole in pulses, barley and oat" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cyprokonazolu w jadalnych nasionach roślin strączkowych, jęczmieniu i owsie zwyczajnym). Dziennik EFSA 2016; 14(6):4526 [18 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for diethofencarb in bananas" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do dietofenkarbu w bananach). Dziennik EFSA 2016; 14(8):4576 [18 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for mancozeb (expressed as carbon disulfide) in persimmons" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości mankozebu (wyrażonego jako disiarczek węgla) w owocach persymony). Dziennik EFSA 2016; 14(5):4495 [13 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fluazifop-P in pumpkin seeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluazyfopu-P w nasionach dyni). Dziennik EFSA 2016; 14(5):4486 [14 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fluopyram in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluopyramu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016; 14(6):4520 [27 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for haloxyfop-P in bananas" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do haloksyfopu-P w ziarnach soi zwyczajnej). Dziennik EFSA 2016; 14(7):4551 [15 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for metalaxyl in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości metalaksylu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016; 14(7):4521.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for prohexadione-calcium in strawberries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości proheksadionu wapnia w truskawkach). Dziennik EFSA 2016; 14(7):4528 [13 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for propaquizafop in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości propachizafopu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016; 14(2):4402 [31 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for pyrimethanil in leek" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości pirymetanilu w porach). Dziennik EFSA 2016; 14(6):4514 [13 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for zoxamide in various leafy crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości zoksamidu w różnych roślinach liściastych). Dziennik EFSA 2016; 14(7):4527 [13 s.].
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.30.45 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2017/171 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aminopyralidu, azoksystrobiny, cyjanotraniliprolu, cyflufenamidu, cyprokonazolu, dietofenkarbu, ditiokarbaminianów, fluazyfopu-P, fluopyramu, haloksyfopu, izofetamidu, metalaksylu, proheksadionu, propachizafopu, pirymetanilu, szczepu SC1 Trichoderma atroviride oraz zoksamidu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 30/01/2017 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2017 |
Data wejścia w życie: | 23/02/2017 |