a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 4 i (UE) nr 346/2013 5 określono jednolite wymogi i warunki obowiązujące zarządzających przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania, którzy chcą korzystać w Unii z nazw "EuVECA" lub "EuSEF" do celów wprowadzania do obrotu odpowiednio kwalifikowalnych funduszy venture capital oraz kwalifikowalnych funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej. Rozporządzenia (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013 zawierają przepisy regulujące w szczególności kwalifikowalne inwestycje, kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe i kwalifikowalnych inwestorów. Zgodnie z rozporządzeniami (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013 do korzystania odpowiednio z nazw "EuVECA" i "EuSEF" kwalifikują się wyłącznie zarządzający, których całkowita wartość aktywów będących przedmiotem zarządzania nie przekracza progu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 6 .
(2) W komunikacie Komisji z dnia 26 listopada 2014 r. dotyczącym planu inwestycyjnego dla Europy przedstawiono kompleksową strategię rozwiązania problemu braku finansowania, który ogranicza potencjał Europy w zakresie wzrostu gospodarczego i zapewniania miejsc pracy dla swoich obywateli. Ma ona na celu odblokowanie prywatnych inwestycji poprzez wykorzystanie finansowania publicznego oraz poprzez poprawę ram prawnych dla środowiska inwestycyjnego.
(3) Komunikat Komisji z dnia 30 września 2015 r. w sprawie planu działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych stanowi istotny element planu inwestycyjnego. Ma on na celu ograniczenie fragmentacji na rynkach finansowych i zwiększenie zasilania przedsiębiorstw kapitałem - pochodzącym z Unii i spoza Unii - poprzez ustanowienie prawdziwie jednolitego rynku kapitałowego. W komunikacie tym stwierdzono, że należy zmienić rozporządzenia (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013 w celu zapewnienia, by przedmiotowe ramy prawne były w stanie zapewnić najlepsze wsparcie dla inwestycji w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP).
(4) Należy otworzyć rynek dla kwalifikowalnych funduszy venture capital i kwalifikowalnych funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej w celu zwiększenia korzyści skali, zmniejszenia kosztów transakcji i kosztów operacyjnych, zwiększenia konkurencji oraz poszerzenia oferty dostępnej inwestorom. Zwiększenie bazy potencjalnych zarządzających przyczynia się do otworzenia tego rynku i przyniosłoby korzyści przedsiębiorstwom poszukującym inwestycji, dając im dostęp do finansowania pochodzącego z szerszego wachlarza bardziej zróżnicowanych źródeł finansowania inwestycji cechujących się wyższym ryzykiem. Należy zatem rozszerzyć zakres stosowania rozporządzeń (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013, umożliwiając korzystanie z nazw "EuVECA" i "EuSEF" zarządzającym przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania posiadającym zezwolenie wydane na podstawie art. 6 dyrektywy 2011/61/UE.
(5) Aby utrzymać wysoki poziom ochrony inwestorów, zarządzający przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania posiadający zezwolenie wydane na podstawie art. 6 dyrektywy 2011/61/UE powinni w dalszym ciągu podlegać wymogom tej dyrektywy oraz powinni przestrzegać określonych przepisów rozporządzenia (UE) nr 345/2013 lub rozporządzenia (UE) nr 346/2013, a mianowicie przepisów dotyczących kwalifikowalnych inwestycji, inwestorów docelowych i wymogów informacyjnych. Właściwe organy, którym na mocy dyrektywy 2011/61/UE przyznaje się uprawnienia nadzorcze, powinny również wykonywać te uprawnienia w odniesieniu do takich zarządzających.
(6) Aby zapewnić, by właściwe organy wiedziały o każdym nowym przypadku stosowania nazwy "EuVECA" lub "EuSEF", zarządzający przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania posiadający zezwolenie wydane na podstawie art. 6 dyrektywy 2011/61/UE powinni rejestrować każdy kwalifikowalny fundusz venture capital lub kwalifikowalny fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej, którym zamierzają zarządzać i który zamierzają wprowadzić do obrotu. Powinno to zapewnić takim zarządzającym możliwość zachowania ich modeli biznesowych dzięki zarządzaniu przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania ustanowionymi w innych państwach członkowskich oraz poszerzenia zakresu oferowanych przez nie produktów.
(7) Należy rozszerzyć zakres kwalifikowalnych przedsiębiorstw, w które można inwestować w ramach kwalifikowalnych funduszy venture capital, tak aby jeszcze bardziej zwiększyć dopływ kapitału do przedsiębiorstw. W związku z tym definicja kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych powinna obejmować przedsiębiorstwa zatrudniające do 499 pracowników (małe spółki o średniej kapitalizacji), które nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub na wielostronnej platformie obrotu, oraz MŚP notowane na rynkach rozwoju MŚP. Nowe warianty inwestycyjne powinny również umożliwić podmiotom znajdującym się na etapie rozwoju, które posiadają już dostęp do innych źródeł finansowania takich jak rynki rozwoju MŚP, pozyskiwanie kapitału z kwalifikowalnych funduszy venture capital, co z kolei powinno przyczyniać się do wzmocnienia rynków rozwoju MŚP. Ponadto inwestycje w ramach kwalifikowalnych funduszy venture capital w kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe nie dyskwalifikują automatycznie tych kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych z uczestnictwa w programach publicznych. W celu dalszego zwiększania inwestycji powinna nadal istnieć możliwość utworzenia struktury funduszu funduszy na mocy rozporządzeń (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013.
(8) Aby zapewnić większą atrakcyjność stosowania nazwy "EuSEF" i przyciągnąć jeszcze więcej kapitału do przedsiębiorstw społecznych, należy rozszerzyć zakres kwalifikowalnych przedsiębiorstw, w które można inwestować w ramach kwalifikowalnych funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej, dzięki poszerzeniu definicji pozytywnych skutków społecznych. Takie poszerzenie uprościłoby otoczenie regulacyjne funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej i ułatwiłoby uczestnictwo inwestorów w takich funduszach poprzez rozwiązanie problemu rozbieżności między różną interpretacją tego, co stanowi pozytywny skutek społeczny w różnych kontekstach unijnych.
(9) Należy umożliwić również długoterminowy udział kwalifikowalnych funduszy venture capital w drabinie finansowania w odniesieniu do nienotowanych MŚP, nienotowanych małych spółek o średniej kapitalizacji i MŚP notowanych na rynkach rozwoju MŚP, tak by zwiększyć ich potencjał generowania zwrotów z inwestycji w przedsiębiorstwa o szybkim tempie wzrostu. W związku z tym należy umożliwić podejmowanie inwestycji kontynuacyjnych po przeprowadzeniu pierwszej inwestycji.
(10) Procedury rejestracji powinny być proste i racjonalne pod względem kosztów. Rejestracja zarządzającego zgodnie z rozporządzeniami (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013 powinna zatem również służyć celowi rejestracji, o której mowa w dyrektywie 2011/61/UE w związku z zarządzaniem kwalifikowalnymi funduszami venture capital lub kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej. Decyzje o rejestracji oraz odmowy rejestracji na podstawie rozporządzenia (UE) nr 345/2013 lub rozporządzenia (UE) nr 346/2013 powinny w stosownych przypadkach podlegać kontroli administracyjnej lub sądowej, zgodnie z prawem krajowym.
(11) Informacje podane we wniosku o rejestrację i udostępnione Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), ustanowionemu rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 7 , powinny być wykorzystywane przy organizacji i przeprowadzaniu wzajemnych ocen zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1095/2010 wyłącznie w ramach dyrektywy 2011/61/UE i rozporządzeń (UE) nr 345/2013, (UE) nr 346/2013 i (UE) nr 1095/2010, w tym przepisów dotyczących zbierania informacji. Nie powinno to mieć jakiegokolwiek wpływu na wynik zbliżających się przeglądów legislacyjnych rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 i dyrektywy 2011/61/UE.
(12) Opłaty i inne obciążenia nakładane przez przyjmujące państwo członkowskie na zarządzających kwalifikowalnymi funduszami venture capital oraz na zarządzających kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej sprzyjają powstawaniu rozbieżności regulacyjnych i niekiedy mogą stanowić poważną przeszkodę dla działalności transgranicznej. Takie opłaty i obciążenia utrudniają swobodny przepływ kapitału między unijnymi granicami, podważając tym samym zasady rynku wewnętrznego. Należy zatem podkreślić i uściślić, że zakaz nakładania przez przyjmujące państwo członkowskie wymogów lub procedur administracyjnych w związku z wprowadzaniem do obrotu kwalifikowalnych funduszy venture capital i kwalifikowalnych funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej na terytorium tego państwa obejmuje zakaz nakładania opłat i innych obciążeń na zarządzających tymi funduszami za wprowadzanie takich funduszy do obrotu, jeżeli nie ma obowiązku wykonywania zadań nadzorczych.
(13) W rozporządzeniach (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013 nałożono na zarządzających kwalifikowalnymi funduszami venture capital i kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej, które nie posiadają zezwolenia zgodnie z dyrektywą 2011/61/UE, obowiązek, zgodnie z którym muszą oni zawsze posiadać wystarczające środki własne. Aby zapewnić właściwy i proporcjonalny wymóg w zakresie środków własnych dla zarządzających kwalifikowalnymi funduszami venture capital oraz dla zarządzających kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej, poziom funduszy własnych powinien bazować na kryteriach łącznych oraz być zdecydowanie niższy i mniej skomplikowany niż kwoty określone w dyrektywie 2011/61/UE w celu uwzględnienia specyfiki, charakteru i niewielkiego rozmiaru tych funduszy, a także w celu poszanowania zasady proporcjonalności. Aby zapewnić, by w całej Unii jednolicie rozumiano te wymogi odnoszące się do tych zarządzających, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć stosowanie minimalnych wymogów kapitałowych oraz środków własnych. Ze względu na szczególną rolę, jaką kwalifikowalne fundusze venture capital i kwalifikowalne fundusze na rzecz przedsiębiorczości społecznej mogą odegrać w kontekście unii rynków kapitałowych, w szczególności w zakresie wspierania finansowania funduszy venture capital i funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej, należy opracować szczegółowe i ukierunkowane zasady dotyczące funduszy własnych dla zarejestrowanych zarządzających, które będą różnić się od ram dotyczących funduszy własnych dla zarządzających posiadających zezwolenie określone w dyrektywie 2011/61/UE.
(14) ESMA powinna móc opracować projekt regulacyjnych standardów technicznych w celu przedstawienia ich Komisji. Te standardy powinny określać informacje, które powinny być przekazywane właściwym organom we wnioskach o rejestrację zarządzających lub funduszy na podstawie rozporządzeń (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013, i określające części tych informacji, które powinny być udostępniane ESMA przez właściwe organy w celu umożliwienia ESMA organizacji i przeprowadzania wzajemnych ocen zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1095/2010.
(15) Ponieważ zgodnie z niniejszym rozporządzeniem dopuszcza się stosowanie nazw "EuVECA" i "EuSEF" przez zarządzających przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania posiadających zezwolenie wydane na podstawie art. 6 dyrektywy 2011/61/UE, w centralnej bazie danych prowadzonej przez ESMA zgodnie z rozporządzeniami (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013 należy również uwzględniać informacje na temat kwalifikowalnych funduszy venture capital i kwalifikowalnych funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej zarządzanych i wprowadzanych do obrotu przez tych zarządzających.
(16) W celu uniknięcia jakichkolwiek potencjalnych zakłóceń rynku konieczne jest zapewnienie obecnym zarządzającym istniejącymi kwalifikowalnymi funduszami venture capital i istniejącymi kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej w okresie trwania tych funduszy odstępstwa od przepisów dotyczących funduszy własnych na mocy niniejszego rozporządzenia. Tacy zarządzający powinni jednak zapewnić, by w każdym momencie możliwe było wykazanie przez nich poziomu środków własnych koniecznego do utrzymania ciągłości operacyjnej.
(17) W kontekście kolejnego przeglądu rozporządzeń (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013 Komisja powinna zbadać, czy korzystne byłoby stworzenie dodatkowej dobrowolnej możliwości dla inwestorów detalicznych dzięki skorzystaniu w ramach rozporządzeń (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013 z funduszy powiązanych w przypadku tych kwalifikowalnych funduszy i venture capital i kwalifikowalnych funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej, które zechcą poszerzyć swoją bazę inwestorów. Komisja powinna też zbadać, czy korzystne byłoby obniżenie stosunkowo wysokiego progu inwestycji minimalnej, zwłaszcza że może ona być postrzegana jako potencjalna przeszkoda dla większego inwestowania w takie fundusze. Powinna ona również zbadać, czy właściwe byłoby rozszerzenie stosowania nazwy "EuSEF" na niektóre podmioty w obszarze finansowania społecznościowego i mikrofinansowania przynoszące znaczne skutki społeczne. Choć fundusze venture capital pozostają bardzo ryzykowną formą inwestowania, należy przypomnieć, że coraz częściej konsumentom udostępniane są równie ryzykowne nieuregulowane formy inwestowania. Takie formy inwestowania jak finansowanie społecznościowe są obecnie nieuregulowane na poziomie Unii, podczas gdy stosowanie nazw "EuVECA" i "EuSEF" jest uregulowane i podlega nadzorowi.
(18) W ramach prac Komisji nad unią rynków kapitałowych do istotnych przeszkód dla inwestycji transgranicznych zaliczono definicję wprowadzania do obrotu oraz rozbieżności interpretacji tej definicji dokonywanych przez właściwe organy krajowe. Komisja powinna dokonać przeglądu trafności tej definicji.
(19) Komisja powinna ponadto przeanalizować stosowność wprowadzenia paszportu na potrzeby zarządzania dla zarządzających kwalifikowalnymi funduszami venture capital i kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej oraz trafność definicji wprowadzania do obrotu funduszy venture capital. W następstwie tej analizy Komisja powinna przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, dołączając do niego w stosownym przypadku wniosek ustawodawczy.
(20) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie dalsze umocnienie rynku wewnętrznego kwalifikowalnych funduszy venture capital oraz kwalifikowalnych funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej poprzez większe wykorzystanie nazw "EuVECA" i "EuSEF", nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki działań możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(21) Niniejsze rozporządzenie nie powinno naruszać stosowania zasad pomocy państwa w odniesieniu do kwalifikowalnych funduszy venture capital. Takie fundusze mogą być narzędziem pomocy państwa w celu wspierania inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w MŚP, na przykład za pośrednictwem korzystniejszego traktowania inwestorów prywatnych niż publicznych, pod warunkiem że taka pomoc jest zgodna z zasadami pomocy państwa, w szczególności z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 651/2014 8 .
(22) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: