RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 168 dyrektywy 2006/112/WE ustanawia prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego od dostarczanych mu towarów i świadczonych na jego rzecz usług, które są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Art. 26 ust. 1 lit. a) wspomnianej dyrektywy zawiera wymóg rozliczania się z VAT w przypadku użycia składników majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.
(2) W decyzji wykonawczej Rady 2012/232/UE 2 upoważniono Rumunię do stosowania do dnia 31 grudnia 2014 r. środków stanowiących odstępstwo na mocy art. 395 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE w celu wdrożenia środka ograniczającego prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT do 50 % w odniesieniu do zakupu, nabycia wewnątrzwspólnotowego, przywozu, wynajmu lub leasingu silnikowych pojazdów drogowych oraz VAT od wydatków związanych z takimi pojazdami, w tym paliwa, jeżeli pojazdy te nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej. Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/156 3 okres obowiązywania decyzji wykonawczej 2012/232/UE został przedłużony do dnia 31 grudnia 2017 r.
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 5 kwietnia 2017 r., Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w celu ograniczenia prawa do odliczania podatku VAT w związku z wydatkami na niektóre silnikowe pojazdy drogowe, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej.
(4) Zastosowanie zryczałtowanej stawki procentowej w odniesieniu do kwoty VAT zawartej w wydatkach kwalifikujących się do odliczania w związku z silnikowymi pojazdami drogowymi, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, upraszcza pobór podatku VAT.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 28 czerwca 2017 r. o wniosku złożonym przez Rumunię. Pismem z dnia 29 czerwca 2017 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji wykonawczej 2012/232/UE Rumunia przedłożyła Komisji - wraz z wnioskiem o przedłużenie - sprawozdanie ze stosowania wspomnianej decyzji wykonawczej. W oparciu o obecnie dostępne informacje Rumunia stwierdza, że ograniczenie do wysokości 50 % jest wciąż uzasadnione i pozostaje właściwe.
(7) Przedłużenie obowiązywania odstępstwa powinno być ograniczone w czasie, tak aby można było ocenić jego skuteczność oraz stwierdzić, czy stawka procentowa jest odpowiednia. Należy zatem upoważnić Rumunię do dalszego stosowania środków w określonym przedziale czasowym, do dnia 31 grudnia 2020 r.
(8) W przypadku gdyby Rumunia uznała, że konieczne jest przedłużenie obowiązywania tego upoważnienia na okres po 2020 r., powinna do dnia 31 marca 2020 r. przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie wraz ze sprawozdaniem zawierającym przegląd stosowanej stawki procentowej.
(9) Odstępstwo to będzie miało znikomy wpływ na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie miało negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2012/232/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: