a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, wniosek o rejestrację nazwy "Slavonski kulen"/ "Slavonski kulin" jako chronionego oznaczenia geograficznego (ChOG) został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2 .
(2) W dniu 11 lutego 2016 r. Komisja otrzymała zawiadomienie o sprzeciwie od Słowenii. Powiązane z nim uzasadnione oświadczenie o sprzeciwie zostało przedłożone Komisji w dniu 7 kwietnia 2016 r.
(3) Uznając ten sprzeciw za dopuszczalny pismem z dnia 13 maja 2016 r., Komisja wezwała Chorwację i Słowenię do przeprowadzenia w okresie trzech miesięcy odpowiednich konsultacji w celu osiągnięcia porozumienia, zgodnie z ich procedurami wewnętrznymi.
(4) Strony nie osiągnęły porozumienia. Komisja została odpowiednio poinformowana o odpowiednich konsultacjach przeprowadzonych między Chorwacją a Słowenią. W związku z tym Komisja powinna podjąć decyzję zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 52 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, uwzględniając wyniki tych konsultacji.
(5) Komisja oceniła argumenty przedstawione w uzasadnionym oświadczeniu i w przekazanych jej informacjach w odniesieniu do konsultacji między zainteresowanymi stronami i stwierdziła, że należy zarejestrować nazwę "Slavonski kulen"/"Slavonski kulin" jako ChOG.
(6) Zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 sprzeciwiająca się strona stwierdziła, że rejestracja nazwy "Slavonski kulen"/"Slavonski kulin" jako chronionego oznaczenia geograficznego mogłaby zagrozić istnieniu identycznej nazwy produktu, który był zgodnie z prawem wprowadzany do obrotu przez okres ponad pięciu lat poprzedzających datę publikacji przewidzianą w art. 50 ust. 2 lit. a).
(7) Według strony wnoszącej sprzeciw, słoweński producent Celjske mesnine d.d. produkuje Slavonski kulen i wprowadza go do obrotu zgodnie z prawem od ponad 25 lat, a jego średnia roczna produkcja wynosi ok. 70 ton. Wartość sprzedaży Slavonskiego kulenu produkowanego w Słowenii wynosi około 450 000 EUR rocznie i z uwagi na wysoką jakość produktu, produkcja rośnie. Przedstawiono dowody, że wyprodukowany w Słowenii Slavonski kulen w ciągu ostatnich dziesięciu lat został wprowadzony do obrotu w Słowenii i w innych państwach UE (Austria, Niemcy, Dania, Szwecja, Chorwacja) oraz w państwach trzecich (Serbia, Bośnia i Hercegowina).
(8) Wnoszący sprzeciw utrzymuje - i nie przedstawiono dowodów na odmienny stan rzeczy - że używanie nazwy Slavonski kulen w Słowenii nigdy nie miało na celu wykorzystania renomy nazwy produktu odnoszącej się do chorwackiego produktu a konsumenci nigdy nie byli wprowadzani w błąd co do pochodzenia produktu.
(9) W związku z tym rejestracja nazwy "Slavonski kulen"/"Slavonski kulin" jako ChOG, oraz wynikający z niej zakaz stosowania nazwy zagroziłaby istnieniu identycznej nazwy produktu wykorzystywanej przez Celjske mesnine. Wymogi dotyczące rejestracji nazwy "Slavonski kulen"/"Slavonski kulin" (ChOG), nie zostały zakwestionowane. W związku z tym nazwa kwalifikuje się do rejestracji jako ChOG.
(10) Jednak w świetle informacji zawartych w słoweńskim sprzeciwie przedstawiających dowody na to, że produkowany w Słowenii Slavonski kulen jest zgodnie z prawem wprowadzany do obrotu pod tą nazwą od ponad 5 lat, ale nie dłużej niż od 25 lat, należy przyznać na rzecz słoweńskiej spółki Celjske mesnine d.d. okres przejściowy wynoszący 5 lat, tak aby mogła ona nadal posługiwać się daną nazwą, zagrożoną w wyniku rejestracji, a jednocześnie dostosowywać wprowadzanie do obrotu swojego produktu.
(11) O ile obejmuje się ochroną określenie "Slavonski kulen"/"Slavonski kulin" w jego pełnej formie, o tyle składnik tej nazwy, termin "kulen"/"kulin" określający pewien rodzaj kiełbasy, może być wykorzystywany, także w wersji przetłumaczonej, w całej Unii Europejskiej, pod warunkiem przestrzegania zasad i przepisów mających zastosowanie w porządku prawnym Unii.
(12) W świetle powyższego należy wpisać nazwę "Slavonski kulen"/"Slavonski kulin" do rejestru chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Polityki Jakości Produktów Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: