Decyzja wykonawcza 2017/179 ustanawiająca procedury niezbędne do funkcjonowania grupy współpracy zgodnie z art. 11 ust. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/179
z dnia 1 lutego 2017 r.
ustanawiająca procedury niezbędne do funkcjonowania grupy współpracy zgodnie z art. 11 ust. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Strategiczna współpraca między państwami członkowskimi oraz wymiana informacji, doświadczeń i najlepszych praktyk dotyczących bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych są niezbędne do skutecznego reagowania na wyzwania w postaci incydentów i zagrożeń związanych z bezpieczeństwem tych systemów w całej Unii.

(2) Aby wesprzeć i ułatwić strategiczną współpracę i wymianę informacji między państwami członkowskimi oraz wzmocnić wśród nich zaufanie i pewność, w art. 11 dyrektywy (UE) 2016/1148 ustanowiono grupę współpracy złożoną z przedstawicieli państw członkowskich, Komisji i Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji.

(3) Zgodnie z art. 11 dyrektywy (UE) 2016/1148 grupa współpracy ma wykonywać swoje zadania na podstawie dwuletnich programów prac, z których pierwszy musi zostać opracowany do dnia 9 lutego 2018 r. Do zadań grupy współpracy należy między innymi udzielanie strategicznych wskazówek dotyczących działalności sieci zespołów reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego, wymiana informacji i najlepszych praktyk oraz omawianie zdolności i gotowości państw członkowskich. Grupa współpracy ma również obowiązek przedłożyć do dnia 9 sierpnia 2018 r., a następnie przedkładać co półtora roku, sprawozdanie oceniające doświadczenia zdobyte w ramach strategicznej współpracy prowadzonej na podstawie wspomnianego artykułu.

(4) Zgodnie z art. 24 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/1148 w okresie od dnia 9 lutego 2017 r. do dnia 9 listopada 2018 r. oraz w celu wspierania państw członkowskich w przyjmowaniu spójnego podejścia w procesie identyfikacji operatorów usług kluczowych grupa współpracy omawia ten proces, treść i rodzaj środków krajowych umożliwiających identyfikację operatorów usług kluczowych w określonym sektorze. Zadaniem grupy współpracy jest także omawianie, na wniosek państwa członkowskiego, konkretnych projektów środków krajowych tego państwa członkowskiego dotyczących identyfikacji operatorów usług kluczowych w określonym sektorze.

(5) Zgodnie z art. 14 ust. 7 dyrektywy (UE) 2016/1148 właściwe organy, działając wspólnie w ramach grupy współpracy, mogą opracować i przyjąć wytyczne dotyczące okoliczności, w których operatorzy usług kluczowych są zobowiązani do zgłaszania incydentów, w tym wytyczne dotyczące parametrów służących określeniu istotności wpływu incydentu.

(6) Zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/1148 Komisja zapewnia grupie współpracy sekretariat. Komisja powinna także zapewnić obsługę sekretariatu podgrupom utworzonym zgodnie z niniejszą decyzją.

(7) Grupie współpracy powinien przewodniczyć przedstawiciel państwa członkowskiego sprawującego prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. Przewodniczącego w wykonywaniu obowiązków powinien wspierać przedstawiciel państwa członkowskiego, które sprawowało poprzednią prezydencję Rady Unii, oraz przedstawiciel państwa, które będzie sprawować następną. Przewodniczący może wskazać obowiązki, w odniesieniu do których potrzebne mu będzie takie wsparcie. W przypadku gdy państwo członkowskie sprawujące prezydencję w Radzie odstępuje od przewodniczenia grupie, wybiera się zastępczego przewodniczącego większością dwóch trzecich głosów członków grupy.

(8) W sprawowaniu swoich obowiązków przewodniczący powinien kierować się zasadami integracyjności, zaangażowania, poszanowania różnorodności i dążenia do konsensusu. W szczególności przewodniczący grupy współpracy powinien umożliwiać wszystkim członkom angażowanie się w prace grupy i przedstawianie różnorodnych poglądów i stanowisk, oraz starać się znajdować rozwiązania, które uzyskają jak najszersze poparcie wśród członków grupy współpracy.

(9) Zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/1148 grupa współpracy może, w stosownych przypadkach, zaprosić przedstawicieli odpowiednich zainteresowanych stron do udziału w posiedzeniach grupy. W celu zapewnienia, by państwa przystępujące spełniały wymogi określone w dyrektywie (UE) 2016/1148 od dnia przystąpienia, należy zaprosić przedstawicieli tych państw do udziału w posiedzeniach grupy współpracy od dnia podpisania traktatu o przystąpieniu do UE. Decyzję o zaproszeniu przedstawicieli odpowiednich zainteresowanych stron lub ekspertów do udziału w posiedzeniu lub w części posiedzenia grupy współpracy powinien podejmować przewodniczący, chyba że zwykłą większością głosów członków grupa sprzeciwi się uczestnictwu danego przedstawiciela lub eksperta w posiedzeniu lub w jego części.

(10) Jak określono w art. 13 dyrektywy (UE) 2016/1148, Unia może zawierać umowy międzynarodowe zgodnie z art. 218 TFUE z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, umożliwiające ich udział w określonych działaniach grupy współpracy i zawierające zasady organizacji takiego udziału.

(11) W celu usprawnienia swojej działalności grupa współpracy powinna mieć możliwość tworzenia podgrup.

(12) Z myślą o uproszczeniu zasad działania grupa współpracy powinna przyjąć szczegółowy regulamin wewnętrzny, w którym określone zostaną między innymi sposoby dystrybucji dokumentów, procedura pisemna czy też sporządzanie skróconych protokołów posiedzeń.

(13) Zasadniczo obrady grupy nie powinny być dostępne publicznie, ponieważ ich upublicznienie mogłoby mieć negatywny wpływ na budowanie wzajemnego zaufania między członkami, ze względu na fakt, że często dotyczą one kwestii bezpieczeństwa publicznego. Grupa może jednak zdecydować, w porozumieniu z przewodniczącym, o upublicznieniu obrad nad określonymi zagadnieniami oraz o ułatwieniu udostępniania publicznie odpowiedniej dokumentacji.

(14) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania grupy od dnia, o którym mowa w art. 24 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/1148, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w dniu następującym po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa Sieci i Systemów Informatycznych ustanowionego na mocy art. 22 dyrektywy (UE) 2016/1148,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cel

Niniejszą decyzją ustanawia się procedury niezbędne do funkcjonowania grupy współpracy ("grupa") powołanej na mocy art. 11 dyrektywy (UE) 2016/1148.

Artykuł  2

Przewodniczący grupy

1.
Grupie przewodniczy przedstawiciel państwa członkowskiego sprawującego prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. Przewodniczącego w wykonywaniu obowiązków wspiera przedstawiciel państwa członkowskiego, które sprawowało poprzednią prezydencję Rady Unii, oraz przedstawiciel państwa, które będzie sprawować następną.
2.
W drodze odstępstwa od ust. 1 i na wniosek przedstawiciela państwa członkowskiego sprawującego prezydencję w Radzie Unii Europejskiej, w przypadku gdy państwo to odstąpiłoby od przewodniczenia grupie, grupa może podjąć decyzję większością dwóch trzecich głosów swoich członków o wybraniu spośród państw członkowskich zastępczego przewodniczącego na okres do momentu objęcia tej funkcji przez następnego przewodniczącego zgodnie z ust. 1.
Artykuł  3

Zwoływanie posiedzeń

1.
Posiedzenia grupy zwołuje przewodniczący, bądź z własnej inicjatywy, bądź na wniosek zwykłej większości członków grupy. Przewodniczący przedstawia wstępny harmonogram posiedzeń w trakcie swojej kadencji, uwzględniając program prac grupy.
2.
Posiedzenia grupy odbywają się co do zasady w pomieszczeniach Komisji.
Artykuł  4

Metody pracy

Grupa prowadzi prace, łącząc posiedzenia w formie spotkań fizycznych lub wirtualnych z procedurą pisemną.

Artykuł  5

Porządek obrad

1.
Przewodniczący, z pomocą sekretariatu, opracowuje porządek obrad i przesyła go członkom grupy.
2.
Grupa przyjmuje porządek obrad na początku posiedzenia.
Artykuł  6

Zasady głosowania i stanowiska zajmowane przez członków grupy

1.
Decyzje grupy podejmowane są w drodze konsensusu, chyba że w niniejszej decyzji określono inaczej.
2.
Jeżeli przeprowadza się głosowanie, członkowie, którzy głosowali przeciw albo wstrzymywali się od głosu, mają prawo do tego, by streszczenie uzasadnienia ich stanowiska zostało załączone do dokumentu poddawanego głosowaniu.
3.
Grupa przyjmuje swój program prac większością dwóch trzecich głosów swoich członków.
Artykuł  7

Osoby trzecie i eksperci

1.
Przedstawicieli państw przystępujących zaprasza się do udziału w posiedzeniach grupy od daty podpisania traktatu o przystąpieniu do UE.
2.
Przewodniczący może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka grupy, podjąć decyzję o zaproszeniu przedstawicieli odpowiednich zainteresowanych stron lub ekspertów do udziału w posiedzeniu grupy lub w określonej części takiego posiedzenia. Członkowie grupy mogą jednak zwykłą większością głosów sprzeciwić się takiemu udziałowi.
3.
Przedstawiciele osób trzecich i odpowiednich zainteresowanych stron oraz eksperci, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mogą być obecni podczas głosowania grupy ani brać w nim udziału.
Artykuł  8

Tworzenie podgrup

1.
Grupa może tworzyć podgrupy celem zbadania określonych kwestii w ramach swoich prac.
2.
Grupa określa zakres obowiązków podgrup. Podgrupy składają grupie sprawozdania i są rozwiązywane po wypełnieniu swojego mandatu.
3.
Komisja zapewnia podgrupom, o których mowa w ust. 1, obsługę sekretariatu.
4.
Przepisy dotyczące dostępu do dokumentów i poufności, o których mowa w art. 10, przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, o których mowa w art. 11, oraz przepisy dotyczące kosztów związanych z udziałem w posiedzeniach, o których mowa w art. 12, mają zastosowanie do podgrup.
Artykuł  9

Regulamin wewnętrzny

1.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny większością dwóch trzecich głosów swoich członków.
2.
Przewodniczący może zaproponować, na wniosek członka grupy lub z własnej inicjatywy, wprowadzenie zmian do regulaminu.
Artykuł  10

Dostęp do dokumentów i poufność

1.
Skierowane do grupy wnioski o dostęp do dokumentów dotyczących działalności grupy rozpatruje Komisja zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
2.
Obrady grupy nie są publicznie dostępne. W porozumieniu z przewodniczącym grupa może podjąć decyzję o upublicznieniu swoich obrad dotyczących pewnych zagadnień.
3.
Dokumenty przekazywane członkom grupy, przedstawicielom osób trzecich i ekspertom nie są udostępniane publicznie, chyba że udzielono dostępu do tych dokumentów zgodnie z ust. 1 lub Komisja udostępnia je publicznie w innym trybie.
4.
Przepisy Komisji dotyczące bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, ustanowione w decyzji Komisji (UE, Euratom) 2015/443 3  i (UE, Euratom) 2015/444 4  mają zastosowanie do wszelkich takich informacji otrzymanych bądź przetwarzanych przez grupę lub od niej pochodzących. Informacje przetwarzane przez grupę, które są objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej, muszą być należycie chronione.
5.
Na członkach grupy, a także przedstawicielach osób trzecich i ekspertach, spoczywa obowiązek zachowania poufności, o którym mowa w niniejszym artykule. Przewodniczący zapewnia, by przedstawiciele osób trzecich i eksperci zostali powiadomieni o obowiązujących ich wymaganiach dotyczących poufności.
Artykuł  11

Ochrona danych osobowych

Przetwarzanie przez grupę danych osobowych musi odbywać się zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .

Artykuł  12

Koszty związane z udziałem w posiedzeniach

1.
Komisja nie wypłaca wynagrodzenia osobom zaangażowanym w działania grupy za świadczone przez nie usługi.
2.
Koszty podróży poniesione przez osoby uczestniczące w posiedzeniach grupy mogą być zwracane przez Komisję. Zwrot kosztów następuje zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji oraz w granicach dostępnych środków przyznanych służbom Komisji w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2017 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

1 Dz.U. L 194 z 19.7.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
3 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
4 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
5 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.28.73

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/179 ustanawiająca procedury niezbędne do funkcjonowania grupy współpracy zgodnie z art. 11 ust. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii
Data aktu: 01/02/2017
Data ogłoszenia: 02/02/2017
Data wejścia w życie: 03/02/2017