Rozporządzenie wykonawcze 2017/1963 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 615/2014 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów prac w celu wsparcia sektorów oliwy z oliwek i oliwek stołowych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/1963
z dnia 9 sierpnia 2017 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 615/2014 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów prac w celu wsparcia sektorów oliwy z oliwek i oliwek stołowych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 57 ust. 2, art. 58 ust. 4, art. 62 ust. 2 i art. 66 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 2 , w szczególności jego art. 31,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z doświadczeń zebranych w trakcie realizacji bieżących trzyletnich programów prac, które rozpoczęły się w dniu 1 kwietnia 2015 r., wynika, że należy uprościć lub doprecyzować niektóre przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 615/2014 3 . Ponadto należy bardziej ograniczyć obciążenie administracyjne podmiotów gospodarczych i krajowych administracji.

(2) Z uwagi na fakt, że rok wdrażania programów prac rozpoczyna się w dniu 1 kwietnia, w kontekście zmian do zatwierdzonych programów prac w przypadku połączenia się organizacji otrzymujących finansowanie, należy równolegle kontynuować oddzielne programy prac łączących się organizacji otrzymujących finansowanie aż do rozpoczęcia roku wdrażania, który następuje po roku wdrażania, w trakcie którego doszło do połączenia. W tym samym kontekście, należy dostosować niektóre warunki zatwierdzania zmian do środków zawartych w programach prac, tak aby było jasne, że budżet przydzielony na dany obszar nie ulega zmianie.

(3) Aby wnioski o zaliczkę były lepiej dostosowanie do potrzeb beneficjentów w zakresie płynności finansowej, państwa członkowskie powinny mieć możliwość udzielenia zezwolenia organizacjom otrzymującym finansowanie na składanie wniosków o zaliczkę w trakcie realizacji trzyletniego programu prac.

(4) Należy określić minimalną kwotę zabezpieczenia wnoszonego przy składaniu wniosku o zatwierdzenie programu prac, aby zapewnić wdrożenie zatwierdzonego programu prac. Zasady dotyczące zwalniania zabezpieczeń powiązanych z zaliczkami przed końcem każdego roku wdrażania programu prac powinny być bardziej elastyczne i ujednolicone z zasadami dotyczącymi wypłacania finansowania UE.

(5) Biorąc pod uwagę fakt, że głównym powodem, dla którego określa się ścisłe terminy składania wniosków o płatność, jest przestrzeganie rocznego cyklu budżetowego, państwa członkowskie powinny mieć możliwość określania terminów składania wniosków o płatność w sposób bardziej elastyczny, o ile płatności zostają wypłacone przez państwa członkowskie do dnia 15 października roku kalendarzowego, w którym przypada koniec roku wdrażania programu prac.

(6) Aby zapobiec trudnościom związanym z płynnością, należy przewidzieć system płatności częściowych, wypłacanych w trakcie roku wdrażania programu prac w celu zwrotu wydatków już poniesionych.

(7) W celu uproszczenia należy umożliwić przeprowadzanie weryfikacji zgodności z warunkami uznawania beneficjentów jedynie w oparciu o dokumenty.

(8) Ponadto należy precyzyjniej określić niektóre terminy przekazywania Komisji pewnych informacji oraz wzajemne odniesienia między przepisami rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 615/2014.

(10) Programami prac zatwierdzonymi przed dniem 1 kwietnia 2018 r. należy zarządzać zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014, które miały zastosowanie w momencie ich zatwierdzania, aż do momentu zakończenia realizacji tych programów.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 615/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli organizacje otrzymujące finansowanie, które połączyły się, realizowały uprzednio odrębne programy prac, kontynuują one ich realizację równolegle i w odrębny sposób do dnia 31 marca roku następującego po połączeniu.";

b)
ust. 6 lit. c) i d) otrzymują brzmienie:

"c) budżet przyznany na dany obszar, o którym mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 611/2014, pozostaje stały;

d) przesunięcie kwot budżetu z przedmiotowego środka na inne środki w danym obszarze nie przekracza kwoty 40 000 EUR";

2)
art. 3 i art. 4 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 3

Zaliczki

1. Organizacja otrzymująca finansowanie może składać wnioski o zaliczki w terminach określonych przez państwo członkowskie.

2. Łączna kwota zaliczek na dany rok wdrażania programu prac nie może przekraczać 90 % początkowo zatwierdzonej kwoty pomocy w odniesieniu do danego programu prac.

3. Państwo członkowskie może ustanowić kwotę minimalną zaliczek i terminy ich płatności.

Artykuł 4

Zabezpieczenie, które należy złożyć

1. Zabezpieczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 3 lit. g) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 611/2014, wynosi co najmniej 10 % wnioskowanego finansowania Unii.

2. Zaliczki, o których mowa w art. 3, wypłaca się pod warunkiem złożenia zabezpieczenia zgodnie z rozdziałem IV rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 * . Kwota zabezpieczenia wynosi 110 % kwoty zaliczki.

3. Przed datą określoną przez państwo członkowskie i co najmniej przed zakończeniem każdego roku wdrażania programu prac, organizacje otrzymujące finansowanie mogą złożyć w odnośnym państwie członkowskim wniosek o zwolnienie zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 2. Oprócz dokumentów, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. b) i c), wnioskowi towarzyszy szczegółowy opis wdrożonych etapów programu prac, w rozbiciu na poszczególne obszary i środki wymienione w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 611/2014. Państwo członkowskie sprawdza te dokumenty i zwalnia zabezpieczenie odpowiadające poniesionym wydatkom najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku.

3)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do celów wypłaty finansowania Unii na podstawie art. 29 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, organizacja otrzymująca finansowanie składa wniosek o finansowanie do agencji płatniczej państwa członkowskiego w roku kalendarzowym, w którym przypada koniec roku wdrażania programu prac i nie później niż w terminie określonym przez państwo członkowskie, który umożliwia spełnienie wymogów ust. 5.

Agencja płatnicza państwa członkowskiego może wypłacić organizacjom otrzymującym finansowanie pozostałą część finansowania Unii przypadającą na każdy rok wdrażania programu prac po upewnieniu się - na podstawie sprawozdania rocznego określonego w art. 9 lub na podstawie sprawozdania z kontroli określonego w art. 7 - że środki odpowiadające każdej transzy zaliczki określonej w art. 3 zostały faktycznie zrealizowane.";

b)
w ust. 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Najpóźniej w dniu 15 października roku kalendarzowego, w którym przypada koniec roku wdrażania programu prac, oraz po zbadaniu dokumentów uzupełniających i przeprowadzeniu kontroli określonych w art. 6, państwo członkowskie wypłaca należne finansowanie Unii i, w stosownych przypadkach, zwalnia zabezpieczenie, o którym mowa w art. 4 ust. 2.";

4)
dodaje się art. 5a w brzmieniu:

"Artykuł 5a

Płatności częściowe

1. Państwa członkowskie mogą zezwolić organizacjom otrzymującym finansowanie na składanie wniosków o wypłacenie części pomocy odpowiadającej kwotom już wydanym w ramach programu prac.

2. Wnioski, o których mowa w ust. 1, mogą być składane w dowolnym momencie, lecz nie częściej niż dwa razy w trakcie każdego roku wdrażania programu prac. Oprócz dokumentów, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. b) i c), wnioskom towarzyszy szczegółowy opis wdrożonych etapów programu prac, w rozbiciu na poszczególne obszary i środki wymienione w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 611/2014.

3. Płatności w odniesieniu do wniosków, o których mowa w ust. 1, nie mogą przekraczać 80 % części pomocy odpowiadającej kwotom już wydanym w ramach programu prac na dany okres. Państwa członkowskie mogą ustanowić kwotę minimalną płatności częściowych i terminy składania wniosków.";

5)
w art. 6 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Państwa członkowskie mogą dokonywać weryfikacji zgodności z warunkami uznawania beneficjentów, o których mowa w ust. 1 lit. a), jedynie w oparciu o dokumenty.";

6)
w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Najpóźniej do dnia 31 stycznia przed rozpoczęciem nowego trzyletniego programu prac właściwe organy powiadamiają Komisję o środkach krajowych wdrażających niniejsze rozporządzenie, a w szczególności o:";

(ii)
lit. c) i d) otrzymują brzmienie:

"c) minimalnym przydziale środków finansowania Unii przyznawanym na podstawie art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 611/2014 na określone obszary, celach i priorytetach sektora oliwek określonych w art. 6 ust. 1 lit. a) wspomnianego rozporządzenia delegowanego oraz ilościowych i jakościowych wskaźnikach skuteczności określonych w art. 7 ust. 3 lit. f) wspomnianego rozporządzenia delegowanego;

d) terminach, o których mowa w art. 5 ust. 1 i art. 5a ust. 3 niniejszego rozporządzenia;";

b)
w ust. 3 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Nie później niż do dnia 20 października po każdym roku wdrażania zatwierdzonych programów prac właściwe organy przekazują Komisji sprawozdanie z wykonania niniejszego rozporządzenia zawierające co najmniej następujące informacje:".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ma ono zastosowanie do programów, które rozpoczną się od dnia 1 kwietnia 2018 r., i do procesu ich zatwierdzania.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 sierpnia 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 615/2014 z dnia 6 czerwca 2014 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów prac w celu wsparcia sektorów oliwy z oliwek i oliwek stołowych (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 95).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 18).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.279.30

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/1963 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 615/2014 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów prac w celu wsparcia sektorów oliwy z oliwek i oliwek stołowych
Data aktu: 09/08/2017
Data ogłoszenia: 28/10/2017
Data wejścia w życie: 04/11/2017