KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 57 ust. 2, art. 58 ust. 4, art. 62 ust. 2 i art. 66 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 2 , w szczególności jego art. 31,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Z doświadczeń zebranych w trakcie realizacji bieżących trzyletnich programów prac, które rozpoczęły się w dniu 1 kwietnia 2015 r., wynika, że należy uprościć lub doprecyzować niektóre przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 615/2014 3 . Ponadto należy bardziej ograniczyć obciążenie administracyjne podmiotów gospodarczych i krajowych administracji.
(2) Z uwagi na fakt, że rok wdrażania programów prac rozpoczyna się w dniu 1 kwietnia, w kontekście zmian do zatwierdzonych programów prac w przypadku połączenia się organizacji otrzymujących finansowanie, należy równolegle kontynuować oddzielne programy prac łączących się organizacji otrzymujących finansowanie aż do rozpoczęcia roku wdrażania, który następuje po roku wdrażania, w trakcie którego doszło do połączenia. W tym samym kontekście, należy dostosować niektóre warunki zatwierdzania zmian do środków zawartych w programach prac, tak aby było jasne, że budżet przydzielony na dany obszar nie ulega zmianie.
(3) Aby wnioski o zaliczkę były lepiej dostosowanie do potrzeb beneficjentów w zakresie płynności finansowej, państwa członkowskie powinny mieć możliwość udzielenia zezwolenia organizacjom otrzymującym finansowanie na składanie wniosków o zaliczkę w trakcie realizacji trzyletniego programu prac.
(4) Należy określić minimalną kwotę zabezpieczenia wnoszonego przy składaniu wniosku o zatwierdzenie programu prac, aby zapewnić wdrożenie zatwierdzonego programu prac. Zasady dotyczące zwalniania zabezpieczeń powiązanych z zaliczkami przed końcem każdego roku wdrażania programu prac powinny być bardziej elastyczne i ujednolicone z zasadami dotyczącymi wypłacania finansowania UE.
(5) Biorąc pod uwagę fakt, że głównym powodem, dla którego określa się ścisłe terminy składania wniosków o płatność, jest przestrzeganie rocznego cyklu budżetowego, państwa członkowskie powinny mieć możliwość określania terminów składania wniosków o płatność w sposób bardziej elastyczny, o ile płatności zostają wypłacone przez państwa członkowskie do dnia 15 października roku kalendarzowego, w którym przypada koniec roku wdrażania programu prac.
(6) Aby zapobiec trudnościom związanym z płynnością, należy przewidzieć system płatności częściowych, wypłacanych w trakcie roku wdrażania programu prac w celu zwrotu wydatków już poniesionych.
(7) W celu uproszczenia należy umożliwić przeprowadzanie weryfikacji zgodności z warunkami uznawania beneficjentów jedynie w oparciu o dokumenty.
(8) Ponadto należy precyzyjniej określić niektóre terminy przekazywania Komisji pewnych informacji oraz wzajemne odniesienia między przepisami rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 615/2014.
(10) Programami prac zatwierdzonymi przed dniem 1 kwietnia 2018 r. należy zarządzać zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014, które miały zastosowanie w momencie ich zatwierdzania, aż do momentu zakończenia realizacji tych programów.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: