a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1031/2010 2 ustanowiono przepisy dotyczące harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji na mocy dyrektywy 2003/87/WE. W szczególności w rozporządzeniu (UE) nr 1031/2010 określono wolumeny uprawnień, jakie mają być sprzedane na aukcji każdego roku. Rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 ma zatem zapewnić, aby sprzedaż na aukcji uprawnień do emisji stanowiła dobrze funkcjonujący proces. Obecnie jest ona dokonywana na wspólnej platformie aukcyjnej dla 25 państw członkowskich oraz na niewielkiej liczbie platform opt-out.
(2) Na podstawie decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 3 w roku 2018 ma zostać ustanowiona rezerwa stabilności rynkowej (zwana dalej "rezerwą"), która zacznie funkcjonować od dnia 1 stycznia 2019 r. Zgodnie z zasadami z góry określonymi w tej decyzji określone wolumeny uprawnień mają być umieszczane w rezerwie lub z niej uwalniane, przy czym dostosowanie wolumenów uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji powinno być rozłożone w czasie na 12 miesięcy, począwszy od dnia 1 września danego roku. Zasady funkcjonowania tej rezerwy są konieczne, aby zaradzić sytuacjom, w których liczba uprawnień znajdujących się w obiegu w poprzednim roku, opublikowana przez Komisję dnia 15 maja danego roku, przekracza pewien z góry określony poziom. W pierwszym roku funkcjonowania rezerwy pierwsze dostosowanie do wolumenów sprzedawanych na aukcji ma być dokonane w okresie od 1 stycznia do 1 września 2019 r.
(3) Decyzja (UE) 2015/1814 stanowi również, że 900 mln uprawnień pierwotnie planowanych do ponownego udostępnienia w latach 2019 i 2020, jak określono w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 176/2014 4 , nie należy sprzedawać na aukcji, lecz umieścić je w rezerwie. Ponadto decyzja (UE) 2015/1814 stanowi, że uprawnienia nieprzydzielone z rezerwy dla nowych instalacji lub te nieprzydzielone instalacjom z powodu ich zamknięcia lub częściowego zaprzestania działalności zgodnie z art. 10a ust. 7, 19 i 20 dyrektywy 2003/87/WE powinny raczej zostać umieszczone w rezerwie w roku 2020 niż sprzedane na aukcji.
(4) Zgodnie z decyzją (UE) 2015/1814 kalendarze aukcji wspólnej platformy aukcyjnej oraz, w stosownych przypadkach, platform aukcyjnych opt-out mają zostać dostosowane w celu uwzględnienia wolumenu uprawnień umieszczonych w rezerwie lub z niej uwolnionych.
(5) W celu zapewnienia przejrzystości i pewności uczestnikom rynku co do wolumenów uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji w okresie przynajmniej 12 miesięcy, zmiany kalendarza aukcji na dany rok wynikające z zastosowania decyzji (UE) 2015/1814 powinny być dokonywane wraz z ustaleniem i publikacją kalendarza aukcji na następny rok. Ponadto, aby zapewnić sprawne wdrażanie dostosowań do wolumenów uprawnień sprzedawanych na aukcji i uniknięcie negatywnego wpływu na aukcje, uczestnicy rynku powinni być na czas informowani o wpływie decyzji (UE) 2015/1814 na wolumeny uprawnień sprzedawanych na aukcji przez następne 12 miesięcy. W związku z tym stosowne zmiany w kalendarzach aukcji na dany rok i kalendarzach aukcji na rok następny powinny być publikowane z dużym wyprzedzeniem przed dniem 1 września danego roku, kiedy zaczną mieć zastosowanie odpowiednie dostosowania do wolumenów uprawnień sprzedawanych na aukcji.
(6) W art. 1 ust. 5 i 8 decyzji (UE) 2015/1814 zawarto odstępstwa od ogólnych zasad funkcjonowania rezerwy dotyczących 10 % łącznej liczby uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji, rozdzielonych między niektóre państwa członkowskie w interesie solidarności zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE. Dlatego udziały państw członkowskich w uprawnieniach przeznaczonych do sprzedaży na dany rok powinny być ustalane także zgodnie z przepisami art. 1 ust. 5 akapit drugi oraz art. 1 ust. 8 decyzji (UE) 2015/1814 dotyczących szczególnych zasad ustalania udziałów państw członkowskich w umieszczaniu uprawnień w rezerwie do końca 2025 r. i w późniejszym uwalnianiu uprawnień z rezerwy.
(7) W art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 przewidziano niewyczerpujący wykaz informacji niepoufnych, które mają być publikowane na specjalnej aktualizowanej stronie internetowej poświęconej sprzedaży na aukcji prowadzonej przez daną platformę aukcyjną. Wykaz osób dopuszczonych do składania ofert na aukcjach należy uznać za stanowiący informację niepoufną związaną z aukcjami na danej platformie aukcyjnej.
(8) Rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 zawiera wiele niespójności wynikających z wcześniejszych zmian tego rozporządzenia, które powinny zostać skorygowane. W szczególności należy zmienić art. 10 ust. 3 tak, aby objaśnić, że przy obliczaniu wolumenu uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji każdego roku uwzględnia się wszelkie dostosowania na podstawie art. 24 i 27 dyrektywy 2003/87/WE. Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1143/2013 5 wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 zasadę, że dany podmiot może zostać wyznaczony jako platforma aukcyjna wyłącznie wtedy, gdy jest on zatwierdzony jako rynek regulowany, którego operator organizuje rynek wtórny uprawnień lub instrumentów pochodnych bazujących na uprawnieniach. Aby zapewnić zgodność z tą zasadą, należy zmienić art. 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.
(9) Zgodnie z art. 30 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 w dniu 18 lutego 2011 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję o decyzji dotyczącej nieuczestniczenia we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia oraz o wyznaczeniu własnej platformy aukcyjnej.
(10) Dnia 30 kwietnia 2012 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o zamiarze wyznaczenia ICE Futures Europe ("ICE") jako platformy aukcyjnej zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010. Okres wyznaczenia i warunki obowiązujące ICE jako platformę aukcyjną dla Zjednoczonego Królestwa na okres od dnia 10 listopada 2012 r. do dnia 9 listopada 2017 r. zostały wprowadzone do załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1042/2012 6 .
(11) Dnia 16 listopada 2016 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o zamiarze wyznaczenia ICE Futures Europe ("ICE") jako swojej drugiej platformy aukcyjnej zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010. Zgodnie z tym powiadomieniem warunki i wymogi wyznaczenia ICE pozostają takie same, jak te podane w powiadomieniu z dnia 30 kwietnia 2012 r., a regulamin giełdy ICE mający zastosowanie do aukcji został zmieniony w celu zapewnienia zgodności z warunkami i obowiązkami dotyczącymi umieszczenia tej giełdy w wykazie w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, zgodnie z pkt 6 wiersza dotyczącego obowiązków w tabeli dotyczącej platform aukcyjnych wyznaczonych przez Zjednoczone Królestwo, zamieszczonej w tymże załączniku. Ponadto na wniosek Komisji Zjednoczone Królestwo dostarczyło dalsze informacje i objaśnienia odpowiednio uzupełniające powiadomienie.
(12) W celu zapewnienia, by proponowane wyznaczenie ICE jako drugiej platformy aukcyjnej Zjednoczonego Królestwa, o której mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, a w szczególności regulamin giełdy ICE, spełniały wymogi tego rozporządzenia i były zgodne z art. 10 ust. 4 akapit drugi dyrektywy 2003/87/WE, należy rozszerzyć warunki i obowiązki dotyczące ICE określone w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 na umieszczenie ICE w wykazie jako drugiej platformy aukcyjnej Zjednoczonego Królestwa typu opt-out z dostosowaniami niezbędnymi do zapewnienia spełnienia celów giełdy, uwzględniając szczególne warunki realizacji, przewidziane w obowiązującym regulaminie ICE.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1031/2010.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: