Rozporządzenie 2017/1902 zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 w celu dostosowania do decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji oraz w celu wpisania do wykazu platformy aukcyjnej, która ma zostać wyznaczona przez Zjednoczone Królestwo

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2017/1902
z dnia 18 października 2017 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 w celu dostosowania do decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji oraz w celu wpisania do wykazu platformy aukcyjnej, która ma zostać wyznaczona przez Zjednoczone Królestwo
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3d ust. 3 i art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1031/2010 2  ustanowiono przepisy dotyczące harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji na mocy dyrektywy 2003/87/WE. W szczególności w rozporządzeniu (UE) nr 1031/2010 określono wolumeny uprawnień, jakie mają być sprzedane na aukcji każdego roku. Rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 ma zatem zapewnić, aby sprzedaż na aukcji uprawnień do emisji stanowiła dobrze funkcjonujący proces. Obecnie jest ona dokonywana na wspólnej platformie aukcyjnej dla 25 państw członkowskich oraz na niewielkiej liczbie platform opt-out.

(2) Na podstawie decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 3  w roku 2018 ma zostać ustanowiona rezerwa stabilności rynkowej (zwana dalej "rezerwą"), która zacznie funkcjonować od dnia 1 stycznia 2019 r. Zgodnie z zasadami z góry określonymi w tej decyzji określone wolumeny uprawnień mają być umieszczane w rezerwie lub z niej uwalniane, przy czym dostosowanie wolumenów uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji powinno być rozłożone w czasie na 12 miesięcy, począwszy od dnia 1 września danego roku. Zasady funkcjonowania tej rezerwy są konieczne, aby zaradzić sytuacjom, w których liczba uprawnień znajdujących się w obiegu w poprzednim roku, opublikowana przez Komisję dnia 15 maja danego roku, przekracza pewien z góry określony poziom. W pierwszym roku funkcjonowania rezerwy pierwsze dostosowanie do wolumenów sprzedawanych na aukcji ma być dokonane w okresie od 1 stycznia do 1 września 2019 r.

(3) Decyzja (UE) 2015/1814 stanowi również, że 900 mln uprawnień pierwotnie planowanych do ponownego udostępnienia w latach 2019 i 2020, jak określono w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 176/2014 4 , nie należy sprzedawać na aukcji, lecz umieścić je w rezerwie. Ponadto decyzja (UE) 2015/1814 stanowi, że uprawnienia nieprzydzielone z rezerwy dla nowych instalacji lub te nieprzydzielone instalacjom z powodu ich zamknięcia lub częściowego zaprzestania działalności zgodnie z art. 10a ust. 7, 19 i 20 dyrektywy 2003/87/WE powinny raczej zostać umieszczone w rezerwie w roku 2020 niż sprzedane na aukcji.

(4) Zgodnie z decyzją (UE) 2015/1814 kalendarze aukcji wspólnej platformy aukcyjnej oraz, w stosownych przypadkach, platform aukcyjnych opt-out mają zostać dostosowane w celu uwzględnienia wolumenu uprawnień umieszczonych w rezerwie lub z niej uwolnionych.

(5) W celu zapewnienia przejrzystości i pewności uczestnikom rynku co do wolumenów uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji w okresie przynajmniej 12 miesięcy, zmiany kalendarza aukcji na dany rok wynikające z zastosowania decyzji (UE) 2015/1814 powinny być dokonywane wraz z ustaleniem i publikacją kalendarza aukcji na następny rok. Ponadto, aby zapewnić sprawne wdrażanie dostosowań do wolumenów uprawnień sprzedawanych na aukcji i uniknięcie negatywnego wpływu na aukcje, uczestnicy rynku powinni być na czas informowani o wpływie decyzji (UE) 2015/1814 na wolumeny uprawnień sprzedawanych na aukcji przez następne 12 miesięcy. W związku z tym stosowne zmiany w kalendarzach aukcji na dany rok i kalendarzach aukcji na rok następny powinny być publikowane z dużym wyprzedzeniem przed dniem 1 września danego roku, kiedy zaczną mieć zastosowanie odpowiednie dostosowania do wolumenów uprawnień sprzedawanych na aukcji.

(6) W art. 1 ust. 5 i 8 decyzji (UE) 2015/1814 zawarto odstępstwa od ogólnych zasad funkcjonowania rezerwy dotyczących 10 % łącznej liczby uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji, rozdzielonych między niektóre państwa członkowskie w interesie solidarności zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE. Dlatego udziały państw członkowskich w uprawnieniach przeznaczonych do sprzedaży na dany rok powinny być ustalane także zgodnie z przepisami art. 1 ust. 5 akapit drugi oraz art. 1 ust. 8 decyzji (UE) 2015/1814 dotyczących szczególnych zasad ustalania udziałów państw członkowskich w umieszczaniu uprawnień w rezerwie do końca 2025 r. i w późniejszym uwalnianiu uprawnień z rezerwy.

(7) W art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 przewidziano niewyczerpujący wykaz informacji niepoufnych, które mają być publikowane na specjalnej aktualizowanej stronie internetowej poświęconej sprzedaży na aukcji prowadzonej przez daną platformę aukcyjną. Wykaz osób dopuszczonych do składania ofert na aukcjach należy uznać za stanowiący informację niepoufną związaną z aukcjami na danej platformie aukcyjnej.

(8) Rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 zawiera wiele niespójności wynikających z wcześniejszych zmian tego rozporządzenia, które powinny zostać skorygowane. W szczególności należy zmienić art. 10 ust. 3 tak, aby objaśnić, że przy obliczaniu wolumenu uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji każdego roku uwzględnia się wszelkie dostosowania na podstawie art. 24 i 27 dyrektywy 2003/87/WE. Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1143/2013 5  wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 zasadę, że dany podmiot może zostać wyznaczony jako platforma aukcyjna wyłącznie wtedy, gdy jest on zatwierdzony jako rynek regulowany, którego operator organizuje rynek wtórny uprawnień lub instrumentów pochodnych bazujących na uprawnieniach. Aby zapewnić zgodność z tą zasadą, należy zmienić art. 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.

(9) Zgodnie z art. 30 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 w dniu 18 lutego 2011 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję o decyzji dotyczącej nieuczestniczenia we wspólnym działaniu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia oraz o wyznaczeniu własnej platformy aukcyjnej.

(10) Dnia 30 kwietnia 2012 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o zamiarze wyznaczenia ICE Futures Europe ("ICE") jako platformy aukcyjnej zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010. Okres wyznaczenia i warunki obowiązujące ICE jako platformę aukcyjną dla Zjednoczonego Królestwa na okres od dnia 10 listopada 2012 r. do dnia 9 listopada 2017 r. zostały wprowadzone do załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1042/2012 6 .

(11) Dnia 16 listopada 2016 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o zamiarze wyznaczenia ICE Futures Europe ("ICE") jako swojej drugiej platformy aukcyjnej zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010. Zgodnie z tym powiadomieniem warunki i wymogi wyznaczenia ICE pozostają takie same, jak te podane w powiadomieniu z dnia 30 kwietnia 2012 r., a regulamin giełdy ICE mający zastosowanie do aukcji został zmieniony w celu zapewnienia zgodności z warunkami i obowiązkami dotyczącymi umieszczenia tej giełdy w wykazie w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, zgodnie z pkt 6 wiersza dotyczącego obowiązków w tabeli dotyczącej platform aukcyjnych wyznaczonych przez Zjednoczone Królestwo, zamieszczonej w tymże załączniku. Ponadto na wniosek Komisji Zjednoczone Królestwo dostarczyło dalsze informacje i objaśnienia odpowiednio uzupełniające powiadomienie.

(12) W celu zapewnienia, by proponowane wyznaczenie ICE jako drugiej platformy aukcyjnej Zjednoczonego Królestwa, o której mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, a w szczególności regulamin giełdy ICE, spełniały wymogi tego rozporządzenia i były zgodne z art. 10 ust. 4 akapit drugi dyrektywy 2003/87/WE, należy rozszerzyć warunki i obowiązki dotyczące ICE określone w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 na umieszczenie ICE w wykazie jako drugiej platformy aukcyjnej Zjednoczonego Królestwa typu opt-out z dostosowaniami niezbędnymi do zapewnienia spełnienia celów giełdy, uwzględniając szczególne warunki realizacji, przewidziane w obowiązującym regulaminie ICE.

(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1031/2010.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 1031/2010 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
akapity pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"2. Wolumen uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE, które mają być sprzedane na aukcji w latach 2013 i 2014, stanowi ilość uprawnień ustaloną na podstawie art. 9 i 9a tej dyrektywy na dany rok kalendarzowy, pomniejszoną o przydział bezpłatnych uprawnień przewidziany w art. 10a ust. 7 i art. 11 ust. 2 tej dyrektywy, pomniejszoną o połowę całkowitego wolumenu wszystkich uprawnień sprzedanych na aukcjach w 2012 r.

Wolumen uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE, które mają być sprzedane na aukcji w każdym roku kalendarzowym w latach 2015-2018, stanowi ilość uprawnień ustaloną na podstawie art. 9 i 9a tej dyrektywy na dany rok kalendarzowy, pomniejszoną o przydział bezpłatnych uprawnień przewidziany w art. 10a ust. 7 i art. 11 ust. 2 tej dyrektywy.";

(ii)
akapit piąty otrzymuje brzmienie:

"Wolumen uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE, które mają być sprzedane na aukcji począwszy od 2019 r., stanowi ilość uprawnień ustaloną zgodnie z art. 10 ust. 1 i 1a tej dyrektywy.";

(iii)
akapit dziewiąty otrzymuje brzmienie:

"Bez uszczerbku dla decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 * w wolumenie uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE, które mają być sprzedane na aukcji w ostatnim roku każdego okresu rozliczeniowego, uwzględnia się wszelkie zaprzestanie działalności instalacji na podstawie art. 10a ust. 19 tej dyrektywy, wszelkie dostosowanie poziomu przydzielonych im bezpłatnych uprawnień na podstawie art. 10a ust. 20 tej dyrektywy i uprawnienia pozostające w rezerwie dla nowych instalacji określone w art. 10a ust. 7 tej dyrektywy.

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wolumen uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE, które mają być sprzedane na aukcji w każdym roku kalendarzowym począwszy od 2013 r., opiera się na załączniku I oraz na ustaleniu i publikacji przez Komisję na podstawie art. 10 ust. 1 wspomnianej dyrektywy szacunkowej liczby uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji, lub na najbardziej aktualnych zmianach pierwotnych szacunków Komisji opublikowanych do dnia 31 stycznia poprzedniego roku, uwzględniając w stosownych przypadkach decyzję (UE) 2015/1814 oraz w możliwym zakresie wszelkie przejściowe przydziały bezpłatnych uprawnień odliczone lub mające zostać odliczone od ilości uprawnień, którą dane państwo członkowskie w przeciwnym wypadku sprzedałoby na aukcji zgodnie z art. 10 ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, jak określono w art. 10c ust. 2 tej dyrektywy, jak również wszelkie dostosowania na podstawie art. 24 i 27 tej dyrektywy.

Bez uszczerbku dla decyzji (UE) 2015/1814, wszelkie późniejsze zmiany wolumenu uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji w danym roku kalendarzowym, zostają uwzględnione w wolumenie uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji w następnym roku kalendarzowym.";

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Nie naruszając przepisów art. 10a ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE, w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego część uprawnień każdego państwa członkowskiego objętych przepisami rozdziału III tej dyrektywy, które mają być sprzedane na aukcji, stanowi część określoną na podstawie art. 10 ust. 2 tej dyrektywy, uwzględniając przejściowy przydział bezpłatnych uprawnień dokonany przez to państwo członkowskie na podstawie art. 10c dyrektywy 2003/87/WE w danym roku kalendarzowym, wszelkie uprawnienia, które mają być sprzedane na aukcji przez to państwo członkowskie w tym samym roku kalendarzowym na podstawie art. 24 tej dyrektywy, jak również wszelkie uprawnienia, jakie mają być umieszczone w rezerwie stabilności rynkowej lub z niej uwolnione na podstawie art. 1 ust. 5 akapit drugi oraz art. 1 ust. 8 decyzji (UE) 2015/1814.";

2)
art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Platformy aukcyjne wyznaczone na podstawie art. 26 ust. 1 lub 2 niniejszego rozporządzenia ustalają i publikują okresy składania ofert, poszczególne wolumeny, daty aukcji, jak również produkty sprzedawane na aukcji, terminy płatności i dostaw, dotyczące uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE, które mają być sprzedane na poszczególnych aukcjach w każdym roku kalendarzowym, do dnia 30 czerwca poprzedzającego roku, lub w najkrótszym możliwym terminie po tej dacie, po uprzednim zasięgnięciu i uzyskaniu opinii Komisji w tej sprawie. Przedmiotowe platformy aukcyjne uwzględniają w jak największym stopniu opinię Komisji.";

3)
w art. 14 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. k) otrzymuje brzmienie:

"k) konieczności uniknięcia prowadzenia aukcji przez platformę aukcyjną niezgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub dyrektywą 2003/87/WE;";

b)
dodaje się lit. l) w brzmieniu:

"l) dostosowań koniecznych na podstawie decyzji (UE) 2015/1814, które zostaną ustalone i opublikowane do dnia 15 lipca danego roku lub w najkrótszym możliwym terminie po tej dacie.";

4)
w art. 19 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Członkowie lub uczestnicy rynku wtórnego zorganizowanego przez platformę aukcyjną wyznaczoną zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30 ust. 1, którzy są osobami uprawnionymi na podstawie art. 18 ust. 1 lub 2 są dopuszczani do bezpośredniego składania ofert na aukcjach prowadzonych przez tę platformę aukcyjną bez konieczności wywiązania się z jakichkolwiek dalszych wymogów dotyczących dopuszczenia, jeśli spełnione są wszystkie następujące warunki:

a) wymogi dotyczące dopuszczenia członka lub uczestnika do handlu uprawnieniami na rynku wtórnym zorganizowanym przez platformę aukcyjną wyznaczoną na podstawie art. 26 ust. 1 lub art. 30 ust. 1 nie są mniej rygorystyczne niż wymogi wymienione w ust. 2 niniejszego artykułu;

b) platforma aukcyjna wyznaczona na podstawie art. 26 ust. 1 lub art. 30 ust. 1 otrzymuje wszelkie dodatkowe informacje niezbędne do weryfikacji spełnienia wszelkich wymogów, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, które nie zostały wcześniej zweryfikowane.";

b)
w ust. 2 skreśla się akapit drugi;
5)
art. 20 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Członkowie lub uczestnicy rynku wtórnego zorganizowanego przez daną platformę aukcyjną, którzy spełniają wymagania określone w art. 19 ust. 1, są dopuszczani do składania ofert bez ubiegania się o to zgodnie z akapitem pierwszym niniejszego ustępu.";

6)
art. 30 ust. 6 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) szczegółowe zasady prowadzenia procesu aukcyjnego przez platformę(-y) aukcyjną(-e), którą(-e) pragnie wyznaczyć, w tym postanowienia umowne dotyczące wyznaczenia przedmiotowej platformy aukcyjnej i każdego (wszelkich) systemu(-ów) rozliczeniowego(-ych) i systemu(-ów) rozrachunkowego(-ych), połączonych z proponowaną platformą aukcyjną, określające warunki dotyczące struktury i poziomu opłat, zarządzania zabezpieczeniem, płatności i dostaw;";

7)
w art. 32 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wolumen uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE, sprzedawanych na poszczególnych aukcjach prowadzonych przez te platformy aukcyjne wyznaczone na podstawie art. 30 ust. 1 lub 2 niniejszego rozporządzenia, jest nie większy niż 20 miliony uprawnień i nie mniejszy niż 3,5 miliona uprawnień; z wyjątkiem sytuacji, gdy w danym roku kalendarzowym całkowity wolumen uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE, które mają zostać sprzedane na aukcji przez wyznaczające państwo członkowskie jest mniejszy niż 3,5 mln, w którym to przypadku uprawnienia będą sprzedawane podczas jednej aukcji w tym roku kalendarzowym. Jednakże wolumen uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE sprzedawanych na poszczególnych aukcjach prowadzonych przez te platformy aukcyjne jest nie mniejszy niż 1,5 miliona uprawnień w poszczególnych okresach 12 miesięcy, kiedy pewna liczba uprawnień ma być odjęta od wolumenu uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji zgodnie z art. 1 ust. 5 decyzji (UE) 2015/1814.";

b)
ust. 4 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"4. Platformy aukcyjne wyznaczone na podstawie art. 30 ust. 1 lub 2 niniejszego rozporządzenia ustalają i publikują okresy składania ofert, poszczególne wolumeny, daty aukcji, jak również produkty sprzedawane na aukcji, terminy płatności i dostaw, dotyczące uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na poszczególnych aukcjach w każdym roku, objętych przepisami rozdziału II dyrektywy 2003/87/WE - do dnia 31 października poprzedniego roku lub w najkrótszym możliwym terminie po tej dacie oraz objętych przepisami rozdziału III tej dyrektywy - do dnia 15 lipca poprzedniego roku lub w najkrótszym możliwym terminie po tej dacie. Przedmiotowe platformy aukcyjne dokonują ustalenia i publikacji wyłącznie po dokonaniu ustalenia i publikacji zgodnie z art. 11 ust. 1 i art. 13 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, przez platformy aukcyjne wyznaczone na podstawie art. 26 ust. 1 lub 2 niniejszego rozporządzenia, chyba że taka platforma aukcyjna nie została jeszcze wyznaczona. Przedmiotowe platformy aukcyjne dokonują ustalenia i publikacji wyłącznie po konsultacji z Komisją i uzyskaniu jej opinii. Przedmiotowe platformy aukcyjne uwzględniają w jak największym stopniu opinię Komisji.";

8)
art. 35 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Aukcje prowadzone są wyłącznie przez platformę aukcyjną zatwierdzoną jako rynek regulowany, której operator organizuje rynek wtórny uprawnień lub instrumentów pochodnych bazujących na uprawnieniach.";

9)
art. 60 ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1. Wszystkie przepisy, wytyczne, instrukcje, formularze, dokumenty, ogłoszenia, w tym kalendarz aukcji, wszelkie informacje niepoufne związane z aukcjami na danej platformie aukcyjnej, w tym wykaz osób dopuszczonych do składania ofert na aukcjach, wszelkie decyzje, w tym decyzje podjęte na podstawie art. 57, dotyczące wprowadzenia maksymalnej wielkości oferty oraz innych środków zaradczych niezbędnych w celu zmniejszenia rzeczywistego lub potencjalnego dostrzegalnego ryzyka wystąpienia prania pieniędzy, finansowania terroryzmu, działalności przestępczej lub nadużyć na rynku na danej platformie aukcyjnej, publikuje się na specjalnej aktualizowanej stronie internetowej poświęconej sprzedaży na aukcji prowadzonej przez daną platformę aukcyjną.";

10)
w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
11)
załącznik IV zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 października 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku III dodaje się część 4 w brzmieniu:
"Platformy aukcyjne wyznaczone przez Zjednoczone Królestwo
4 Platforma aukcyjna ICE Futures Europe (ICE)
Podstawa prawna Art. 30 ust. 1
Okres wyznaczenia Najwcześniej od dnia 10 listopada 2017 r. i najpóźniej do dnia 9 listopada 2022 r., bez uszczerbku dla art. 30 ust. 5 akapit drugi.
Definicje Do celów warunków i obowiązków mających zastosowanie do ICE stosuje się następujące definicje:

a) »regulamin giełdy ICE« - oznacza regulacje ICE, w tym w szczególności zasady dotyczące umów i procedury odnoszące się do ICE FUTURES EUA AUCTION CONTRACT oraz ICE FUTURES EUAA AUCTION CONTRACT;

b) »członek giełdy« - oznacza członka zgodnie z definicją zawartą w sekcji A.1 regulaminu giełdy ICE;

c) »klient« - oznacza klienta członka giełdy, jak również kolejnych klientów w łańcuchu transakcji, którzy ułatwiają dopuszczenie osób do składania ofert oraz działają w imieniu oferentów.

Warunki Dopuszczenie do aukcji nie jest uzależnione od członkostwa w giełdzie lub uczestnictwa w rynku wtórnym organizowanym przez ICE lub w jakiejkolwiek innej platformie handlu zarządzanej przez ICE lub jakąkolwiek osobę trzecią.
Obowiązki 1. ICE wprowadza wymóg, by wszelkie decyzje podejmowane przez członków giełdy ICE lub ich klientów w odniesieniu do udzielenia dopuszczenia do składania ofert na aukcjach, cofnięcia lub zawieszenia takiego dopuszczenia, niezależnie od tego, czy decyzja została podjęta tylko w odniesieniu do dopuszczenia do składania ofert na aukcji czy w odniesieniu do dopuszczenia do składania ofert na aukcjach oraz pozostania członkiem lub uczestnikiem rynku wtórnego, były przekazywane ICE przez członków giełdy lub ich klientów podejmujących takie decyzje w następujący sposób:

a) niezwłocznie na zasadzie indywidualnej, w przypadku decyzji o odmowie udzielenia dopuszczenia do składania ofert oraz decyzji o cofnięciu lub zawieszeniu dostępu do aukcji;

b) na żądanie, w przypadku pozostałych decyzji.

ICE zapewnia, aby tego rodzaju decyzje mogły być przedmiotem weryfikacji ze strony ICE pod kątem ich zgodności z obowiązkami spoczywającymi na platformie aukcyjnej zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010, a członkowie giełdy ICE lub ich klienci stosowali się do ustaleń wszelkich tego rodzaju weryfikacji ze strony ICE. Może to obejmować, między innymi, zastosowanie wszelkich stosownych postanowień regulaminu ICE, w tym procedur dyscyplinarnych, bądź wszelkich innych właściwych działań w celu ułatwienia dopuszczenia do składania ofert na aukcjach.

2. ICE sporządza i prowadzi na swojej stronie internetowej wyczerpujący i aktualny wykaz członków giełdy lub ich klientów, którzy są uprawnieni do ułatwiania dopuszczenia do składania ofert na aukcjach Zjednoczonego Królestwa na ICE, i wykaz ten obejmuje podmioty zapewniające dostęp tylko do aukcji, jak określono w regulaminie giełdy ICE, oraz członków giełdy lub ich klientów zapewniających dopuszczenie do składania ofert na aukcjach osobom, które mogą być również członkami lub uczestnikami rynku wtórnego.

Ponadto ICE sporządza i prowadzi na swojej stronie internetowej łatwo zrozumiałe praktyczne wytyczne informujące MŚP i małe podmioty uczestniczące w systemie o krokach, które powinny one podjąć w celu uzyskania dostępu do aukcji za pośrednictwem takich członków giełdy lub ich klientów.

3. Wszelkie opłaty i warunki stosowane przez ICE i jej system rozliczeniowy w odniesieniu do osób dopuszczonych do składania ofert lub oferentów muszą być jasno określone, łatwo zrozumiałe i dostępne do wiadomości publicznej na stronie internetowej ICE, która musi być aktualizowana.

ICE zapewnia, by w przypadku stosowania przez członka giełdy lub jego klienta dodatkowych opłat i warunków w odniesieniu do dopuszczenia do składania ofert, takie opłaty i warunki były również jasno określone, łatwo zrozumiałe i dostępne do wiadomości publicznej na stronach internetowych podmiotów oferujących te usługi, a bezpośrednie odniesienia do tych stron internetowych były dostępne na stronie internetowej ICE, z rozróżnieniem na opłaty i warunki, które są stosowane w odniesieniu do osób dopuszczonych do składania ofert tylko na aukcjach, jeśli są one dostępne, oraz na opłaty i warunki stosowane w odniesieniu do osób dopuszczonych do składania ofert na aukcjach, które również są członkami lub uczestnikami rynku wtórnego.

4. Bez uszczerbku dla pozostałych środków ochrony prawnej ICE zapewnia dostępność swoich procedur rozpatrywania skarg (ICE Complaints Resolution Procedures) w odniesieniu do skarg, które mogą pojawić się w związku z decyzjami w sprawie udzielenia dopuszczenia do składania ofert na aukcjach, odmowy udzielenia dopuszczenia do składania ofert na aukcjach, cofnięcia lub zawieszenia już przyznanego dopuszczenia do składania ofert na aukcjach, jak opisano w bardziej szczegółowy sposób w pkt 1, podętymi przez członków giełdy ICE lub ich klientów, a wszystkie takie skargi kwalifikują się do celów procedur rozpatrywania skarg ICE.

5. W terminie sześciu miesięcy od rozpoczęcia aukcji ICE przekazuje monitorującemu aukcje sprawozdanie na temat zasięgu uzyskanego w ramach swojego modelu współpracy z członkami giełdy i ich klientami, w tym poziomu uzyskanego zasięgu geograficznego. ICE uwzględnia w jak największym stopniu wszelkie zalecenia w tej kwestii przedstawione przez monitorującego aukcje, tak aby zapewnić spełnienie swoich obowiązków określonych w art. 35 ust. 3 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.

6. ICE zapewnia pełną zgodność z warunkami i obowiązkami dotyczącymi umieszczenia jej w wykazie, które zostały określone w niniejszym załączniku.

7. Zjednoczone Królestwo powiadamia Komisję o wszelkich istotnych zmianach w ustaleniach umownych z ICE zgłoszonych Komisji."

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK IV

Korekty wolumenów uprawnień (w mln), które mają być sprzedawane na aukcji w latach 2013-2020, o których mowa w art. 10 ust. 2
Rok Wielkość zmniejszenia
2013
2014 400
2015 300
2016 200
2017
2018
2019
2020"
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie (Dz.U. L 302 z 18.11.2010, s. 1).
3 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 z dnia 6 października 2015 r. w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i zmiany dyrektywy 2003/87/WE (Dz.U. L 264 z 9.10.2015, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 176/2014 z dnia 25 lutego 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w szczególności w celu określenia wolumenów uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, które mają zostać sprzedane na aukcji w latach 2013-2020 (Dz.U. L 56 z 26.2.2014, s. 11).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1143/2013 z dnia 13 listopada 2013 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, w szczególności w celu umieszczenia w wykazie platformy aukcyjnej, która ma być wyznaczona przez Niemcy (Dz.U. L 303 z 14.11.2013, s. 10).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1042/2012 z dnia 7 listopada 2012 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w celu wpisania do wykazu platformy aukcyjnej, która ma zostać wyznaczona przez Zjednoczone Królestwo (Dz.U. L 310 z 9.11.2012, s. 19).
* Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 z dnia 6 października 2015 r. w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i zmiany dyrektywy 2003/87/WE (Dz.U. L 264 z 9.10.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.269.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2017/1902 zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 w celu dostosowania do decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji oraz w celu wpisania do wykazu platformy aukcyjnej, która ma zostać wyznaczona przez Zjednoczone Królestwo
Data aktu: 18/10/2017
Data ogłoszenia: 19/10/2017
Data wejścia w życie: 08/11/2017