uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 2 (zwany dalej "układem o stowarzyszeniu") stanowi podstawę stosunków między Unią a Ukrainą. Tytuł IV układu o stowarzyszeniu, który dotyczy handlu i zagadnień związanych z handlem, stosuje się tymczasowo od dnia 1 stycznia 2016 r. 3 . W preambule układu o stowarzyszeniu strony wyraziły pragnienie zacieśnienia i rozszerzenia stosunków w sposób ambitny i nowatorski.
(2) W celu wzmocnienia podjętych przez Ukrainę starań na rzecz reform gospodarczych i politycznych oraz wsparcia i przyspieszenia rozwoju ściślejszych stosunków gospodarczych z Unią właściwe i konieczne jest zwiększenie przepływów handlowych związanych z przywozem niektórych produktów rolnych oraz przyznanie koncesji w formie autonomicznych środków handlowych w odniesieniu do niektórych produktów przemysłowych w ramach przyspieszenia procesu znoszenia ceł w stosunkach między Unią a Ukrainą.
(3) Komisja przeprowadziła analizę danych merytorycznych dotyczących uzasadnienia wyboru produktów, które mają zostać objęte niniejszym rozporządzeniem, a w szczególności potencjalnego wpływu niniejszego rozporządzenia na małe i średnie przedsiębiorstwa na Ukrainie będące beneficjentami i przedstawiła wyjaśnienia dotyczące tej analizy Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Autonomiczne środki handlowe przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy przyznać w odniesieniu do produktów, które w świetle tej analizy są korzystne. Te autonomiczne środki handlowe powinny mieć formę następujących uzgodnień preferencyjnych: (i) kontyngenty taryfowe z zerową stawką celną na produkty rolne wymienione w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia - w uzupełnieniu kontyngentów taryfowych z zerową stawką celną, określonych w układzie o stowarzyszeniu; oraz (ii) pełne zniesienie ceł przywozowych (zwane dalej "preferencyjnymi stawkami celnymi") na przywóz produktów przemysłowych wymienionych w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
(4) Aby zapobiec nadużyciom finansowym, uprawnienie do korzystania z autonomicznych środków handlowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu powinno być uzależnione od przestrzegania przez Ukrainę wszystkich odpowiednich warunków uzyskania korzyści na mocy układu o stowarzyszeniu, w tym reguł pochodzenia danych produktów i procedur z nimi związanych, a także jej zaangażowania w bliską współpracę administracyjną z Unią, jak przewidziano w tym układzie.
(5) Ukraina powinna powstrzymywać się od wprowadzania nowych ceł lub opłat o skutku równoważnym oraz nowych ograniczeń ilościowych lub środków o skutku równoważnym oraz od podnoszenia obecnych poziomów ceł lub opłat, a także od wprowadzania wszelkich innych ograniczeń. W przypadku niespełnienia przez Ukrainę któregokolwiek z tych warunków Komisja powinna być uprawniona do czasowego zawieszenia wszystkich lub niektórych autonomicznych środków handlowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Z zastrzeżeniem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego przez Komisję, należy przewidzieć ponowne wprowadzenie ceł określonych we wspólnej taryfie celnej na podstawie układu o stowarzyszeniu w przypadku przywozu wszelkich produktów objętych zakresem zastosowania niniejszego rozporządzenia, który powoduje poważne trudności lub stwarza zagrożenie wystąpienia poważnych trudności dla unijnych producentów produktów podobnych lub bezpośrednio konkurencyjnych.
(7) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze umożliwiające jej tymczasowe zawieszenie uzgodnień preferencyjnych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz wprowadzenie środków naprawczych w przypadkach, gdy przywóz dokonywany na podstawie niniejszego rozporządzenia ma lub może mieć poważny wpływ na unijnych producentów. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .
(8) Komisja powinna administrować kontyngentami taryfowymi z zerową stawką celną przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 5 , z wyjątkiem kontyngentów taryfowych z zerową stawką celną na niektóre produkty rolne, którymi Komisja powinna administrować zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 6 i zgodnie z aktami wykonawczymi i delegowanymi przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia.
(9) Art. 2 i 3 układu o stowarzyszeniu przewidują, że poszanowanie zasad demokratycznych, praw człowieka i podstawowych wolności oraz zasady praworządności, jak również wysiłki na rzecz walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną oraz środki promowania zrównoważonego rozwoju i skutecznych działań wielostronnych, stanowią istotne elementy stosunków z Ukrainą, które są regulowane tym układem. Należy wprowadzić możliwość czasowego zawieszenia uzgodnień preferencyjnych w przypadku braku poszanowania przez Ukrainę ogólnych zasad układu o stowarzyszeniu, podobnie jak jest to przewidziane w innych układach o stowarzyszeniu podpisanych przez Unię.
(10) Roczne sprawozdanie Komisji w sprawie wdrażania pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu, stanowiącego integralną część układu o stowarzyszeniu, powinno zawierać szczegółową ocenę wdrożenia autonomicznych środków handlowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Ze względu na trudną sytuację gospodarczą na Ukrainie niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
A. TAJANI | M. MAASIKAS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.254.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2017/1566 w sprawie wprowadzenia w odniesieniu do Ukrainy tymczasowych autonomicznych środków handlowych uzupełniających koncesje handlowe dostępne na mocy układu o stowarzyszeniu |
Data aktu: | 13/09/2017 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2017 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2017 |