uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dichlorpropu-P, etefonu, flonikamidu, fluazifopu-P i metaldehydu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP penkonazolu określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. NDP etridiazolu, spinetoramu i tau-fluwalinatu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku Bacillus amyloliquefaciens szczep FZB24, Bacillus amyloliquefaciens szczep MBI 600, glinowanego węgla aktywnego, nadtlenku wodoru i Urtica spp. nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną dichlorprop-P na powierzchni owoców cytrusowych złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku etefonu wniosek taki złożono w odniesieniu do persymony. W przypadku etridiazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do dyniowatych z jadalną skórką. W przypadku flonikamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli, kapusty głowiastej, fasoli i grochu (w strąkach) oraz korzeni buraka cukrowego. W przypadku fluazifopu-P wniosek taki złożono w odniesieniu do marchwi i cukinii. W przypadku metaldehydu wniosek taki złożono w odniesieniu do porów. W przypadku penkonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron. W przypadku spinetoramu wniosek taki złożono w odniesieniu do czereśni, owoców leśnych, "pozostałych drobnych owoców i jagód", "sałat i warzyw sałatowych", "szpinaku i podobnych liści", "ziół, kwiatów jadalnych", porów oraz naparów ziołowych z liści i ziół. W przypadku tau-fluwalinatu wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców cytrusowych.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W uzasadnionej opinii dotyczącej spinetoramu Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania go na powierzchni endywii nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów. Należy zatem utrzymać obecny NDP.
(7) W przypadku flonikamidu Urząd zalecił podwyższenie obecnych NDP w odniesieniu do kilku produktów pochodzenia zwierzęcego w celu dostosowania tych NDP do zamierzonych zastosowań tej substancji czynnej na powierzchni buraka cukrowego.
(8) W odniesieniu do etridiazolu Urząd nie mógł przedstawić wniosków na temat oceny ryzyka dla konsumentów związanego ze spożyciem, ponieważ pewne informacje nie są dostępne, a osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz odnotował na posiedzeniu w dniu 29 maja 2015 r., że przedmiotowa substancja nie wytwarza istotnych metabolitów o znacznej toksyczności ani w stopniu prowadzącym do narażenia wyższego niż znikome 3 . W rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 należy zatem wyznaczyć wspomniany NDP dla dyniowatych z jadalną skórką na poziomie 0,4 mg/kg, co odzwierciedla dobrą praktykę rolniczą.
(9) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych odnośnych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(10) W odniesieniu do Bacillus amyloliquefaciens szczep FZB24 i Bacillus amyloliquefaciens szczep MBI 600 Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej tych substancji czynnych 4 . W odniesieniu do wszystkich tych substancji Urząd nie mógł przedstawić wniosków na temat oceny ryzyka dla konsumentów związanego ze spożyciem, ponieważ pewne informacje nie są dostępne, a osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Taka dalsza analiza znalazła odzwierciedlenie w odpowiednich sprawozdaniach z przeglądu 5 , w których stwierdzono, że ryzyko, jakie stwarzają dla ludzi metabolity tych substancji, jest znikome. W świetle tych wniosków Komisja uznaje za stosowne włączenie tych substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Glinowany węgiel aktywny, nadtlenek wodoru i Urtica spp. zostały zatwierdzone jako substancje podstawowe odpowiednio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/428 6 , rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/409 7 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/419 8 . Nie oczekuje się, aby warunki stosowania tych substancji czynnych prowadziły do obecności w towarach spożywczych lub paszowych pozostałości, które mogłyby stwarzać ryzyko dla konsumentów. Należy zatem włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdza się, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for dichlorprop-P in citrus fruits" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dichlorpropu-P w owocach cytrusowych). Dziennik EFSA 2017;15(4):4834 [24 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for ethephon in kaki/Japanese persimmons" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości etefonu w owocach szaronu/persymony/kaki/humy wschodniej). Dziennik EFSA 2017;15(3):4747 [17 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for etridiazole in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości etridiazolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2017;15(3):4736 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for flonicamid in various commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości flonikamidu w różnych towarach). Dziennik EFSA 2017;15(3):4748 [20 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fluazifop-P in carrots, tomatoes and courgettes"(Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluazifopu-P w marchwi, pomidorach i cukinii). Dziennik EFSA 2017;15(5):4831 [32 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for metaldehyde in leek" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości metaldehydu w porach). Dziennik EFSA 2017;15(3):4740 [15 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for penconazole in grapes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości penkonazolu w winogronach). Dziennik EFSA 2017;15(4):4768 [15 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for spinetoram in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości spinetoramu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2017;15(5):4867 [34 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for tau-fluvalinate in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP tau-fluwalinatu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2014;12(1):3548 [49 s.].
Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance Bacillus amyloliquefaciens strain MBI 600 (Wnioski z weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej Bacillus amyloliquefaciens szczep MBI 600). Dziennik EFSA 2016;14(1):4359 [37 s.].
Sprawozdanie z przeglądu dotyczącego substancji czynnej Bacillus amyloliquefaciens szczep MBI 600 (SANTE/10008/2016 Rev. 2).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.253.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2017/1777 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości Bacillus amyloliquefaciens szczep FZB24, Bacillus amyloliquefaciens szczep MBI 600, glinowanego węgla aktywnego, dichlorpropu-P, etefonu, etridiazolu, flonikamidu, fluazifopu-P, nadtlenku wodoru, metaldehydu, penkonazolu, spinetoramu, tau-fluwalinatu i Urtica spp. w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 29/09/2017 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2017 |
Data wejścia w życie: | 20/10/2017 |