Decyzja 2017/1714 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1714
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Eurojustu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Eurojustowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05873/2017 - C8-0056/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością 4 , w szczególności jej art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0129/2017),
1.
udziela dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1715

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0129/2017),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Eurojustu ostateczny budżet tej organizacji na rok budżetowy 2015 wyniósł 33 818 351 EUR, mając na uwadze, że cały budżet Eurojustu pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2015 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Eurojustu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
C.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności, wdrażanie koncepcji budżetowania celowego oraz właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2014

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do działań prowadzonych w następstwie udzielenia wcześniejszych absolutoriów podjęto działania naprawcze, dwie uwagi opatrzono adnotacją "w trakcie realizacji", a jedną "nie dotyczy";
2.
przyjmuje do wiadomości, że Eurojust w porozumieniu z Dyrekcją Generalną Komisji ds. Sprawiedliwości i Konsumentów oraz z Dyrekcją Generalną ds. Budżetu dokonuje oceny środków zróżnicowanych, aby zapewnić finansowanie tych działań operacyjnych, których nie można zaplanować z wyprzedzeniem i które należy prowadzić przez cały rok;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
z zadowoleniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,99 %, co oznacza wzrost o 0,17 % od 2014 r.; ponadto zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 89 %, co oznacza wzrost o 1,69 % od 2014 r.;
4.
ubolewa, że Eurojust zmagał się z trudnościami w dostępności środków budżetowych z powodu znanych problemów strukturalnych dotyczących finansowania go jako organu oraz że już drugi rok z kolei Eurojust zmuszony był sięgać po środki łagodzące wymagające przedstawienia budżetu korygującego; ubolewa, że niepewność finansowa, z jaką Eurojust miał do czynienia, wymagała odroczenia niektórych prowadzonych przezeń działań oraz późniejszego wprowadzenia ważnych udoskonaleń technologicznych; zwraca się do Eurojustu i Komisji o rozwiązanie tych znanych problemów strukturalnych oraz o zagwarantowanie należytego poziomu finansowania na najbliższe lata;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
stwierdza, że kwota przeniesiona z 2014 r. na 2015 r. wynosiła 4 246 726 EUR, z czego wykorzystano 87,6 %; zauważa ponadto, że pod koniec roku anulowano kwotę 525 194 EUR, podobną do kwoty w 2014 r.;
6.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału kwota środków przeniesionych, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniosła w tytule II (wydatki administracyjne) 1 600 000 EUR (21 %) w porównaniu z kwotą 1 500 000 EUR (20 %) w 2014 r.; przyjmuje do wiadomości, że przeniesienia środków związane były głównie z umowami szczegółowymi o świadczenie usług hotelarskich i usług dotyczących bezpieczeństwa oraz umowami dotyczącymi projektów ICT, sprzętu i konserwacji, a także z kosztami doradztwa i projektów w zakresie nowych obiektów oraz z usługami zamówionymi przed końcem roku, ale zrealizowanymi w 2016 r.;
7.
zauważa, że przeniesienia mogą być często w części lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeśli są planowane z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

8.
zauważa, że Eurojust podpisał 23 umowy na ogólną kwotę 15 000 EUR, co stanowi nieznaczny spadek (14 %) w porównaniu z 2014 r.; stwierdza, że w przypadku 82,6 % umów skorzystano z otwartej procedury przetargowej, co stanowi 95,44 % udzielonych zamówień;
9.
zauważa, że poziom wakatów na dzień 31 grudnia 2015 r. wynosił 2,4 % w porównaniu z 4,8 % na dzień 31 grudnia 2014 r.; z zadowoleniem odnotowuje, że plan zatrudnienia na 2015 r. zrealizowano w 97,6 %;
10.
zauważa, że w 2015 r. Eurojust zrealizował drugi etap redukcji stanowisk (2 %, tj. 4 stanowiska), aby osiągnąć uzgodniony z Parlamentem i Radą cel zmniejszenia liczby pracowników o 5 %; zauważa ponadto, że ostatni etap redukcji stanowisk (1 %, tj. 3 stanowiska) był przewidziany do realizacji w 2016 r. w obszarze wsparcia administracyjnego; przyznaje, że zmniejszenie liczby personelu zwiększyło udział stanowisk operacyjnych w organizacji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

11.
odnotowuje ponowne potwierdzenie przez Eurojust faktu, że jasne zasady ochrony demaskatorów odgrywają ważną rolę w tworzeniu kultury zaufania i w walce z oszustwami, jak przewiduje to art. 22c regulaminu pracowniczego; przyjmuje do wiadomości, że Eurojust jest w trakcie opracowywania nowych zasad ochrony demaskatorów; podkreśla, że dyskusja wstępna dotycząca projektu zasad już odbyła się w Kolegium Eurojustu w dniu 4 października 2016 r.; apeluje do Eurojustu o przedstawianie sprawozdań na temat tego procesu oraz przyjęcia w jego wyniku zasad ochrony demaskatorów;
12.
zauważa, że krótkie streszczenia życiorysów członków Kolegium są opublikowane na stronie internetowej Kolegium, natomiast nie ma tam deklaracji o braku konfliktu interesów; przyjmuje do wiadomości w tym kontekście, że w styczniu 2016 r. Kolegium Eurojustu przyjęło wytyczne w sprawie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; odnotowuje także, że Eurojust kończy obecnie kompilowanie deklaracji o braku konfliktu interesów, a wyniki tego działania zostaną następnie opublikowane na jego stronie internetowej; zwraca się do Eurojustu, aby informował on organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej kwestii;
13.
zauważa z zaniepokojeniem, że Eurojust nie przewidział żadnej kontroli lub aktualizacji deklaracji o braku konfliktu interesów ekspertów, członków Kolegium i pracowników;
14.
ubolewa, że administracja i członkowie Wspólnego Organu Nadzorczego nie opublikowali swoich deklaracji o braku konfliktu interesów; wzywa do natychmiastowej publikacji tych deklaracji; wzywa Eurojust do przyjęcia praktycznego przewodnika w zakresie zarządzania instytucjonalnego oraz zapobiegania konfliktom interesów zgodnie z wytycznymi opublikowanymi przez Komisję w grudniu 2013 r., a także do ustanowienia jasnych zasad przeciwdziałania efektowi "drzwi obrotowych";

Audyt wewnętrzny

15.
przyjmuje do wiadomości, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem Eurojustu Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przesunęła audyt dotyczący monitorowania i sprawozdawczości/podstawowych elementów wiarygodności z powodu ograniczonych zasobów IT w dziedzinie audytu, który w końcu przeprowadzono w styczniu 2016 r.; oczekuje na kolejne sprawozdanie roczne Eurojustu i dalsze szczegóły dotyczące audytu;
16.
zauważa, że w dniu 27 marca 2015 r. wszystkie wcześniej niezrealizowane zalecenia zostały zamknięte przez Służbę Audytu Wewnętrznego; przypomina, że Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła w 2014 r. audyt zarządzania spotkaniami koordynacyjnymi i centrami koordynacyjnymi w Eurojuście, a także ich organizacji; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego sformułowała w 2015 r. w swym końcowym sprawozdaniu z audytu jedno zalecenie określone jako "istotne"; z zadowoleniem odnotowuje, że Eurojust zrealizował działanie naprawcze pozwalające uznać zalecenie za "zrealizowane";
17.
przyjmuje do wiadomości, że wdrożenie projektu ulepszającego system rachunkowości memoriałowej umożliwiło bardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich administracji Eurojustu, a nowe narzędzie do rejestracji czasu (eRecording), wprowadzone przez dyrektora administracyjnego dla całego personelu administracyjnego od kwietnia 2015 r., stanowi krok naprzód na drodze do monitorowania zadaniowego i sprawozdawczości zadaniowej;

Inne uwagi

18.
zachęca Eurojust do tego, aby w dalszym ciągu w sposób priorytetowy podchodził do kwestii terroryzmu, handlu ludźmi i przemytu ludzi oraz do cyberprzestępczości; wyraża zadowolenie, że państwa członkowskie w coraz większym stopniu organizują spotkania koordynacyjne i korzystają z centrów koordynacyjnych oraz że doceniają coraz szersze zaangażowanie krajów trzecich w ramach wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych; wyraża zadowolenie, że liczba spraw, w związku z którymi państwa członkowskie zwracają się do Eurojustu o pomoc, w dalszym ciągu rośnie, a wzrost ten w porównaniu z rokiem 2014 wyniósł 23 %; uważa, że należy odpowiednio zwiększyć jego budżet;
19.
przyjmuje do wiadomości, że Eurojust razem z goszczącym go państwem członkowskim przygotowuje obecnie przeprowadzkę do nowych pomieszczeń; odnotowuje, że budowa pomieszczeń rozpoczęła się wiosną 2015 r., a przeprowadzkę zaplanowano na wiosnę 2017 r.; zachęca Eurojust do przedstawienia władzy budżetowej sprawozdania na temat przeprowadzki do nowych pomieszczeń, zawierającego także całkowite poniesione koszty;
20.
odnotowuje z zaniepokojeniem istotny brak równowagi płci zarówno wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla, jak i członków Kolegium; apeluje do Eurojustu o jak najszybsze skorygowanie tego braku równowagi oraz o poinformowanie Parlamentu i Rady o wynikach podjętych działań;
21.
zauważa, że Eurojust posiada 7 samochodów służbowych, kosztujących 20 000 EUR rocznie;
22.
zauważa, że w 2015 r. 64 pracowników uczestniczyło w posiedzeniu wyjazdowym, którego koszt wyniósł 9 346,98 EUR (146,04 EUR na osobę);
23.
ubolewa, że w swoim sprawozdaniu rocznym za 2015 r. Eurojust stwierdził, iż korupcja nie należy do priorytetów UE; zauważa, że stwierdzeniu temu przeczy 90 przypadków korupcji, w których - według sprawozdania rocznego Eurojustu - zwrócono się o ekspertyzę Eurojustu w 2015 r. (dwukrotnie więcej niż w 2014 r.); zauważa, że państwa członkowskie, które najczęściej zwracały się o analizę w przypadkach związanych z korupcją, to Grecja, Rumunia i Chorwacja;
24.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 6  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 193.
2 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 193.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0155 (zob. s. 372 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.252.308

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1714 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015
Data aktu: 27/04/2017
Data ogłoszenia: 29/09/2017