Decyzja 2017/1628 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1628
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2015 (COM(2016) 475 - C8-0277/2016) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0140/2017),
1.
udziela Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1629

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0140/2017),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności, wdrażanie koncepcji budżetowania celowego oraz właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi;
1.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem"), zgodnie z którym w łącznych płatnościach za rok zakończony dnia 31 grudnia 2015 r. w odniesieniu do wydatków administracyjnych i innych wydatków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (zwanego dalej "Inspektorem") nie wystąpiły istotne błędy, a zbadane systemy nadzoru i kontroli wydatków administracyjnych i innych wydatków były skuteczne;
2.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2015 Trybunał Obrachunkowy nie odnotował istotnych słabych punktów w objętych kontrolą obszarach (pięć procedur rekrutacyjnych, pięć procedur udzielania zamówień publicznych oraz jedną transakcję finansową) dotyczących działalności Inspektora w zakresie zasobów ludzkich i zamówień; podkreśla, że czwarty rok z rzędu Trybunał nie stwierdził żadnych poważnych uchybień;
3.
zauważa, że w 2015 r. budżet przyznany Inspektorowi wyniósł łącznie 8 760 417 EUR (w porównaniu z 8 012 953 EUR w 2014 r.), a wskaźnik wykonania wyniósł 96 % (92 % w 2014 r.); z zadowoleniem przyjmuje lepsze wyniki;
4.
uważa, że budżet Inspektora jest w przeważającej mierze administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki na pracowników instytucji, a pozostałą część - wydatki na budynki, meble, wyposażenie oraz różne koszty bieżące; podkreśla jednak, że wprowadzenie budżetowania celowego powinno mieć zastosowanie nie tylko do całego budżetu Inspektora, lecz obejmować też określenie skonkretyzowanych, mierzalnych, osiągalnych, realnych i terminowych (SMART) celów dla poszczególnych departamentów, działów i rocznych planów kadrowych w odniesieniu do pracowników; w związku z tym wzywa Inspektora do dalszego wdrażania zasady budżetowania celowego w jego codziennej działalności;
5.
z niepokojem zauważa, że trzy wskaźniki systemu kontroli wewnętrznej zostały określone jako wymagające znacznych dodatkowych wysiłków, w szczególności "cele i wskaźniki wykonania zadań", w przypadku których zaleca się opracowanie celów SMART oraz odpowiednich, zaakceptowanych, wiarygodnych, prostych i miarodajnych wskaźników; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się Inspektora do wdrożenia wszystkich zaleceń dotyczących tych wskaźników;
6.
zwraca uwagę, że Inspektor posiada tylko jedno stanowisko kierownicze wyższego szczebla, a w odniesieniu do stanowisk kierowniczych średniego szczebla istnieje nierównowaga płci wynosząca 40 %/60 %; wzywa Inspektora do podjęcia dalszych działań w celu zapewnienia, że jego polityka rekrutacji i awansów jest w jak największym stopniu zrównoważona pod względem płci;
7.
z dużą satysfakcją odnotowuje, że każdy z pracowników Inspektora był średnio tylko 6,6 dni na zwolnieniu chorobowym;
8.
podkreśla, że Inspektor organizował różne wydarzenia dostępne po pracy; apeluje do Inspektora o sprawdzenie sposobów nagradzania pracowników przyczyniających się w największym stopniu do działań w odniesieniu do dobrego samopoczucia, o dalsze prowadzenie takich działań oraz o dążenie do objęcia nimi jak największej liczby pracowników; zwraca się do Inspektora, aby podzielił się z innymi instytucjami i organami unijnymi swoim doświadczeniem w tej dziedzinie;
9.
z zadowoleniem zauważa, że Inspektor wyznaczył dwie osoby zaufania w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i molestowaniu, które mogą zapewnić poufne wsparcie i które należą do sieci Komisji; odnotowuje, że nie zgłoszono żadnych przypadków mobbingu i molestowania;
10.
odnotowuje przyjęcie przez Inspektora w dniu 16 grudnia 2015 r. kodeksu postępowania inspektorów; podkreśla jednak, że kodeks ten stanowi raczej określenie polityki i nie zawiera przepisów zapobiegających konfliktom interesów; ubolewa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków i pracowników Inspektora nie są dostępne do wglądu publicznego; wzywa Inspektora do sporządzenia i przedłożenia organowi udzielającemu absolutorium wykazu zidentyfikowanych przypadków konfliktu interesów;
11.
z zadowoleniem przyjmuje praktykowane przez Inspektora regularne informowanie pracowników o spotkaniach kierownictwa i wynikach tych spotkań;
12.
z zadowoleniem zauważa, że wszelka obecność Inspektora na spotkaniach zawodowych z organizacjami lub osobami samozatrudnionymi spoza instytucji unijnych (w tym z lobbystami) jest odnotowywana przynajmniej na stronie internetowej Inspektora; zauważa, że wszystkie konferencje, w których uczestniczy Inspektor, są również publikowane na jego stronie internetowej, wraz z wszelkimi formalnymi tekstami przemówień; ponownie apeluje do Inspektora, aby przedłożył szczegółowe informacje na temat ujętych w jego rocznym sprawozdaniu z działalności misji podjętych przez członków i pracowników instytucji, ponieważ dostarczone informacje nie były wystarczająco szczegółowe, aby upewnić się co do przejrzystości i efektywności kosztowej;
13.
apeluje do Inspektora o przyłączenie się do porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości, gdy zostanie on ustanowiony;
14.
odnotowuje ustanowienie w czerwcu 2015 r. małej grupy zadaniowej do oceny środków prawnych, operacyjnych i budżetowych na utworzenie Europejskiej Rady Ochrony Danych, która przejmie grupę roboczą art. 29; z zadowoleniem przyjmuje osiągnięty w 2015 r. wskaźnik wykorzystania środków zapisanych w odpowiednich tytułach; apeluje do Inspektora o opublikowanie w rocznym sprawozdaniu z działalności wyników ocen przeprowadzonych przez tę grupę zadaniową;
15.
z zadowoleniem przyjmuje zwłaszcza doradczą rolę odgrywaną przez Inspektora podczas opracowywania przepisów pakietu dotyczącego ochrony danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych 6  oraz dyrektywa o ochronie danych 7 ), reformy Europolu 8 , przygotowywania dyrektywy w sprawie danych dotyczących przelotu pasażera 9  i Tarczy Prywatności UE-USA 10 , a także jego opinię w sprawie pierwszego pakietu reform dotyczących wspólnego europejskiego systemu azylowego (rozporządzenia w sprawie Eurodac, EASO i rozporządzenie dublińskie) 11  oraz jego zaangażowanie w utworzenie Europejskiej Rady Ochrony Danych;
16.
z zadowoleniem przyjmuje współpracę Inspektora z innymi instytucjami i organami unijnymi, głównie w kwestiach administracyjnych, finansowych, związanych z zamówieniami, rachunkowością oraz budżetem; zwraca się do Inspektora o przedstawienie szczegółowych informacji na temat wszelkich umów o gwarantowanym poziomie usług i wynikach współpracy w tym zakresie w rocznym sprawozdaniu z działalności;
17.
z zadowoleniem przyjmuje strategię opracowaną przez Inspektora na lata 2015-2019 oraz związane z nią kluczowe wskaźniki skuteczności działania wykorzystywane do monitorowania zasobów Inspektora i - w razie potrzeby - wprowadzania zmian; uznaje, że wybrane kluczowe wskaźniki skuteczności działania wskazują, że wdrażanie tej strategii jest dalece zaawansowane; apeluje do Inspektora o kontynuowanie przedstawiania tablicy wyników w rocznym sprawozdaniu z działalności oraz o wyjaśnienie rozróżnienia na zewnętrzne i wewnętrzne wskaźniki;
18.
z zadowoleniem przyjmuje wyjaśnienia Inspektora w odniesieniu do braku polityki w zakresie nieruchomości, ponieważ jego służby zlokalizowane są w jednym z budynków Parlamentu, i zwraca się o informowanie go o dalszym rozwoju wypadków lub wszelkich zmianach dotyczących obecnej sytuacji;
19.
z zadowoleniem przyjmuje udzielanie wyczerpujących informacji na temat wszystkich zasobów ludzkich, którymi dysponuje Inspektor, z podziałem na grupy zaszeregowania, płeć i obywatelstwo i domaga się, by informacje te były automatycznie ujmowane w rocznym sprawozdaniu z działalności instytucji;
20.
przyjmuje do wiadomości plan Inspektora, aby dostosować się do porozumienia międzyinstytucjonalnego 12  w sprawie redukcji personelu o 5 % w ciągu pięciu lat; zdaje sobie sprawę z wyzwania na przyszłość, jakim jest przygotowanie instytucji i organów unijnych do stosowania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, które ma być stosowane od dnia 25 maja 2018 r.; proponuje, aby Inspektor składał Parlamentowi sprawozdania na temat uzyskanych wszelkich alternatywnych oszczędności w celu zrekompensowania ewentualnych opóźnień w redukcji personelu;
21.
ponawia swój apel do Komisji o wyłączenie agencji działających w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, jak również Inspektora, z ogólnego obowiązku redukcji personelu o 5 %, ponieważ w obecnym klimacie politycznym od organów tych wymaga się podejmowania coraz większej liczby obowiązków;
22.
odnotowuje odniesienie we wprowadzeniu do rocznego sprawozdania z działalności Inspektora za 2015 r. do konkretnych sekcji dotyczących zarządzania zamówieniami i misjami; apeluje o włączenie do następnego rocznego sprawozdania z działalności Inspektora przeglądu tych samych danych za ostatnie trzy lub cztery lata;
23.
zauważa, że Inspektor zastosował się do zalecenia sformułowanego w sprawozdaniu Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium za 2014 r. i opublikował wykaz udzielonych zamówień; zaleca Inspektorowi opublikowanie sprawozdania Trybunału wraz z jego rocznym sprawozdaniem z działalności w celu zapewnienia przejrzystości i zaufania publicznego;
24.
wzywa Inspektora do przestrzegania zasad zawartych w art. 16 regulaminu pracowniczego i do określenia jasnych i wiążących zasad dotyczących efektu "drzwi obrotowych" zgodnie z wytycznymi opublikowanymi przez Komisję;
25.
z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie w dniu 16 czerwca 2016 r. decyzji Inspektora w sprawie wewnętrznych zasad dotyczących informowania o nieprawidłowościach;
26.
wzywa Inspektora do udoskonalenia jego polityki komunikacyjnej względem obywateli Unii;
27.
zachęca Inspektora do aktywniejszego udziału w opracowywaniu rozwiązań zapewniających innowację i zwiększających ochronę prywatności i danych, zwłaszcza dzięki zwiększeniu przejrzystości, kontroli użytkownika i rozliczalności przy przetwarzaniu dużych zbiorów danych; zwraca uwagę, że wydano kilka opinii zawierających apele o działania maksymalizujące korzyści płynące z nowych technologii, przy jednoczesnym utrzymaniu ochrony praw podstawowych.
1 Dz.U. L 69 z 13.3.2015.
2 Dz.U. C 380 z 14.10.2016, s. 1.
3 Dz.U. C 375 z 13.10.2016, s. 1.
4 Dz.U. C 380 z 14.10.2016, s. 147.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53). Zob. Dz.U. C 38 z 8.2.2014, s. 3.
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/681 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie wykorzystywania danych dotyczących przelotu pasażera (danych PNR) w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 132). Zob. Dz.U. C 392 z 25.11.2015, s. 11.
10 Zob. Dz.U. C 257 z 15.7.2016, s. 8.
11 Zob. Dz.U. C 9 z 12.1.2017, s. 3.
12 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.252.139

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1628 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Data aktu: 27/04/2017
Data ogłoszenia: 29/09/2017