Rozporządzenie delegowane 2017/1542 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w zakresie obliczania regulacyjnych wymogów kapitałowych w odniesieniu do określonych kategorii aktywów (przedsiębiorstwa infrastrukturalne) posiadanych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/1542
z dnia 8 czerwca 2017 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w zakresie obliczania regulacyjnych wymogów kapitałowych w odniesieniu do określonych kategorii aktywów (przedsiębiorstwa infrastrukturalne) posiadanych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 50 ust. 1 lit. a) oraz art. 111 ust. 1 lit. b), c) i m),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Plan inwestycyjny dla Europy koncentruje się na usuwaniu przeszkód dla inwestycji oraz wyeksponowaniu projektów inwestycyjnych i zapewnieniu dla nich pomocy technicznej, jak również ma na celu inteligentniejsze wykorzystanie nowych i istniejących zasobów finansowych. W szczególności trzon trzeciego filaru planu inwestycyjnego stanowi usuwanie barier dla inwestycji oraz zapewnienie większej przewidywalności regulacji, tak aby Europa nadal była atrakcyjnym miejscem do inwestowania.

(2) Jednym z celów tej ostatniej jest zmobilizowanie kapitału w Europie i udostępnienie go na potrzeby, między innymi, projektów infrastrukturalnych, których Europa potrzebuje dla wsparcia wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy. Zakłady ubezpieczeń, a w szczególności ubezpieczyciele oferujący ubezpieczenia na życie, należą do największych inwestorów instytucjonalnych w Europie i są w stanie zapewnić infrastrukturze długoterminowej zarówno kapitał własny, jak i finansowanie dłużne.

(3) W dniu 2 kwietnia 2016 r. weszło w życie rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/467 2  zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 3 , w którym do celów kalibracji ryzyka wyróżniono odrębną klasę aktywów obejmującą projekty infrastrukturalne.

(4) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) o wydanie dodatkowej opinii technicznej na temat kryteriów i kalibracji nowej grupy aktywów obejmującej przedsiębiorstwa infrastrukturalne. Urząd wydał taką opinię. W tej opinii technicznej zalecono również dokonanie pewnych zmian w kryteriach kwalifikowalności inwestycji w projekty infrastrukturalne wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2016/467.

(5) Aby uwzględnić sytuacje finansowania strukturyzowanego projektów z udziałem wielu podmiotów prawnych wchodzących w skład grupy przedsiębiorstw, należy zastąpić definicję "jednostki realizującej projekt infrastrukturalny" nową definicją "jednostki infrastrukturalnej", którą należy rozszerzyć tak, aby obejmowała zarówno pojedyncze jednostki, jak i grupy przedsiębiorstw. Aby uwzględnić jednostki, które znaczną część swoich dochodów uzyskują z działalności w zakresie infrastruktury, należy zmienić brzmienie kryteriów dotyczących dochodów. W celu oceny źródeł dochodów jednostki infrastrukturalnej należy skorzystać z danych za ostatni rok obrotowy, o ile są dostępne, lub z propozycji finansowania, takich jak prospekt emisyjny obligacji lub prognozy finansowe zawarte we wniosku kredytowym. Definicja aktywów związanych z infrastrukturą powinna obejmować fizyczne aktywa, tak by mogły się kwalifikować odpowiednie jednostki infrastrukturalne.

(6) Aby uniknąć bezpośredniego wykluczenia jednostek infrastrukturalnych, które ze względów prawnych lub związanych z tytułami własności nie są w stanie zapewnić kredytodawcom zabezpieczenia na wszystkich aktywach, należy zapewnić mechanizmy umożliwiające inne rozwiązania w zakresie zabezpieczenia dostawców finansowania dłużnego.

(7) W celu uwzględnienia sytuacji, w których ustanowienie zastawu przed wystąpieniem niewykonania zobowiązania może być niedozwolone zgodnie z prawem krajowym, w innych rozwiązaniach w zakresie zabezpieczenia należy uwzględnić wymóg, by kapitał własny podlegał prawu zastawu na rzecz dostawców finansowania dłużnego.

(8) W przypadku gdy zgoda istniejących dostawców finansowania dłużnego została wyrażona domyślnie w warunkach stosownego dokumentu, np. w postaci maksymalnego limitu zadłużenia, powinna być dozwolona dalsza emisja długu przez istniejącą jednostkę infrastrukturalną lub grupę przedsiębiorstw w przypadku kwalifikowalnych inwestycji infrastrukturalnych.

(9) Kalibracje ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/35 powinny być proporcjonalne do istniejącego ryzyka.

(10) W oparciu o opinię techniczną EIOPA, w której zalecono zmianę obecnego traktowania kwalifikowalnych inwestycji w projekty infrastrukturalne, należy zmienić obowiązujące przepisy dotyczące projektów infrastrukturalnych.

(11) Opinia techniczna EIOPA oraz inne uzupełniające informacje potwierdzają, że kwalifikowalne inwestycje w projekty infrastrukturalne mogą być bezpieczniejsze niż inwestycje inne niż w infrastrukturę. Rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 powinno zostać zmienione w celu uwzględnienia nowych kalibracji ryzyka dla inwestycji dłużnych w kwalifikowalne przedsiębiorstwa infrastrukturalne, tak aby rozróżnić te inwestycje od inwestycji innych niż w infrastrukturę.

(12) Odpowiednie definicje i kryteria kwalifikowalności powinny zapewnić podejmowanie ostrożnych decyzji inwestycyjnych przez zakłady ubezpieczeń. Te definicje i kryteria mają zagwarantować, że tylko bezpieczniejsze inwestycje skorzystają z niższych kalibracji.

(13) Dywersyfikacja dochodów nie zawsze może być możliwa w przypadku jednostek infrastrukturalnych, które zapewniają podstawowe aktywa lub usługi związane z infrastrukturą innym przedsiębiorstwom działającym w obszarze infrastruktury. W takich sytuacjach w ocenie przewidywalności dochodów należy dopuścić umowy typu "bierz lub płać".

(14) W testach warunków skrajnych stanowiących element zarządzania ryzykiem inwestycyjnym należy uwzględnić ryzyka wynikające z działalności niezwiązanej z infrastrukturą. Aby dokonać ostrożnej oceny ryzyka inwestycyjnego, nie powinno się jednak uwzględniać dochodów generowanych w ramach tej działalności przy określaniu, czy możliwe jest wypełnienie zobowiązań finansowych.

(15) W następstwie wprowadzenia kwalifikowalnych przedsiębiorstw infrastrukturalnych jako nowej klasy aktywów należy odpowiednio dostosować inne przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, jak np. wzór na potrzeby obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności oraz wymogi due diligence, które mają zasadnicze znaczenie dla podejmowania ostrożnych decyzji inwestycyjnych przez zakłady ubezpieczeń.

(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35.

(17) Aby umożliwić niezwłoczne dokonywanie inwestycji w tę klasę długoterminowych aktywów infrastrukturalnych, istotne jest zapewnienie, by niniejsze rozporządzenie weszło w życie jak najszybciej, w dniu następującym po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/35 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 pkt 55a i 55b otrzymują brzmienie:

"55a. »aktywa związane z infrastrukturą« oznaczają fizyczne aktywa, struktury lub obiekty, systemy i sieci dostarczające lub wspierające podstawowe usługi użyteczności publicznej;

55b. »jednostka infrastrukturalna« oznacza jednostkę lub grupę przedsiębiorstw, która w ciągu swojego ostatniego roku obrotowego, za który dostępne są dane, lub zgodnie z propozycją finansowania osiąga znaczną większość swoich dochodów z tytułu posiadania, finansowania lub rozwijania aktywów związanych z infrastrukturą lub z tytułu zarządzania nimi;";

2)
art. 164a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do celów niniejszego rozporządzenia kwalifikowalne inwestycje infrastrukturalne obejmują inwestycje w jednostkę infrastrukturalną, która spełnia następujące kryteria:

a) przepływy środków pieniężnych generowane przez aktywa związane z infrastrukturą umożliwiają jej wypełnienie wszystkich zobowiązań finansowych w utrzymujących się warunkach skrajnych, które są istotne dla ryzyk danego projektu;

b) przepływy środków pieniężnych, które jednostka infrastrukturalna generuje dla dostawców finansowania dłużnego i inwestorów kapitałowych, są przewidywalne;

c) aktywa związane z infrastrukturą i jednostka infrastrukturalna są regulowane przez ramy regulacyjne lub umowne, które zapewniają dostawcom finansowania dłużnego i inwestorom kapitałowym wysoki poziom ochrony, w tym:

a) ramy umowne zawierają przepisy, które zapewniają skuteczną ochronę dostawców finansowania dłużnego i inwestorów kapitałowych przed stratami wynikającymi z zakończenia projektu przez stronę, która wyraża zgodę na nabycie towarów lub usług zapewnianych przez projekt infrastrukturalny, chyba że spełniony jest jeden z następujących warunków:

(i) dochody jednostki infrastrukturalnej są finansowane z płatności dokonywanych przez dużą liczbę użytkowników; lub

(ii) dochody podlegają regulacji rentowności;

b) jednostka infrastrukturalna posiada rezerwy lub inne uzgodnienia finansowe wystarczające na pokrycie wymogów projektu w odniesieniu do finansowania awaryjnego i kapitału obrotowego.

W przypadku inwestycji w obligacje lub pożyczki te ramy umowne zawierają również następujące elementy:

(i) dostawcy finansowania dłużnego posiadają zabezpieczenie lub korzystają z zabezpieczenia w zakresie dozwolonym przez obowiązujące prawo w odniesieniu do wszystkich aktywów i umów o znaczeniu krytycznym dla zarządzania projektem;

(ii) wykorzystanie operacyjnych przepływów pieniężnych netto po dokonaniu obowiązkowych płatności z projektu do celów innych niż obsługa zobowiązań dłużnych jest ograniczone;

(iii) istnieją ograniczenia dotyczące podejmowania działań, które mogą być szkodliwe dla dostawców finansowania dłużnego, w tym zakaz emisji nowego zadłużenia bez zgody obecnych dostawców finansowania dłużnego w formie uzgodnionej z tymi dostawcami, chyba że taka nowa emisja zadłużenia jest dozwolona na podstawie dokumentacji dotyczącej obecnego zadłużenia.

Nie naruszając przepisów akapitu drugiego ppkt (i), w przypadku inwestycji w obligacje lub pożyczki można stosować inne mechanizmy zabezpieczenia, jeżeli przedsiębiorstwa są w stanie wykazać, że zabezpieczenie w odniesieniu do wszystkich aktywów i umów nie ma dla dostawców finansowania dłużnego zasadniczego znaczenia dla skutecznej ochrony lub skutecznego odzyskania znacznej większości ich inwestycji. W takim przypadku inne mechanizmy zabezpieczenia obejmują co najmniej jeden z następujących elementów:

(i) prawo zastawu na udziałach lub akcjach;

(ii) możliwość wejścia w prawa;

(iii) prawo zastawu na rachunkach bankowych;

(iv) przejęcie kontroli nad przepływami środków pieniężnych;

(v) postanowienia dotyczące przekazania umów;

d) w przypadku inwestycji w obligacje lub pożyczki zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji może wykazać organowi nadzoru, że jest w stanie utrzymać tę inwestycję do upływu terminu zapadalności;

e) w przypadku inwestycji w obligacje lub pożyczki, dla których nie jest dostępna ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI, instrument inwestycyjny oraz inne instrumenty o równym stopniu uprzywilejowania są uprzywilejowane w stosunku do wszystkich innych roszczeń niebędących roszczeniami ustawowymi i roszczeniami dostawców rezerwowego instrumentu wsparcia płynności, powierników i kontrahentów instrumentów pochodnych;

f) w przypadku inwestycji w udziały lub akcje, bądź też w obligacje lub pożyczki, dla których nie jest dostępna ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI, spełnione są następujące kryteria:

(i) aktywa związane z infrastrukturą i jednostka infrastrukturalna znajdują się na terytorium państw należących do EOG lub OECD;

(ii) jeżeli projekt infrastrukturalny jest na etapie budowy, inwestor kapitałowy spełnia poniższe kryteria lub - jeżeli istnieje więcej niż jeden inwestor kapitałowy - grupa inwestorów kapitałowych jako całość spełnia poniższe kryteria:

- inwestorzy kapitałowi w przeszłości z powodzeniem nadzorowali projekty infrastrukturalne i posiadają odpowiednią wiedzę specjalistyczną,

- inwestorzy kapitałowi charakteryzują się niskim ryzykiem niewykonania zobowiązania lub ryzyko poniesienia istotnych strat przez jednostkę infrastrukturalną w wyniku niewykonania przez nich zobowiązania jest niskie,

- inwestorzy kapitałowi posiadają zachęty do ochrony interesów inwestorów;

(iii) jeżeli istnieją ryzyka związane z budową, istnieją zabezpieczenia w celu zapewnienia ukończenia projektu zgodnie z ustaloną specyfikacją, budżetem lub datą zakończenia;

(iv) jeżeli ryzyko operacyjne jest istotne, jest ono właściwie zarządzane;

(v) jednostka infrastrukturalna stosuje sprawdzone technologie i modele;

(vi) struktura kapitałowa jednostki infrastrukturalnej umożliwia jej obsługę jej długu;

(vii) ryzyko refinansowania jednostki infrastrukturalnej jest niskie;

(viii) jednostka infrastrukturalna wykorzystuje instrumenty pochodne jedynie do celów ograniczania ryzyka.";

3)
dodaje się art. 164b w brzmieniu:

"Artykuł 164b

Kwalifikowalne inwestycje w przedsiębiorstwa infrastrukturalne

Do celów niniejszego rozporządzenia kwalifikowalne inwestycje w przedsiębiorstwa infrastrukturalne obejmują inwestycje w jednostkę infrastrukturalną, która spełnia następujące kryteria:

1) znaczną większość dochodów jednostki infrastrukturalnej stanowią dochody z tytułu posiadania, finansowania lub rozwijania aktywów związanych z infrastrukturą lub z tytułu zarządzania takimi aktywami, znajdującymi się na terytorium państw należących do EOG lub OECD;

2) dochody generowane przez aktywa związane z infrastrukturą spełniają jedno z kryteriów określonych w art. 164a ust. 2 lit. a);

3) jeżeli dochody jednostki infrastrukturalnej nie są finansowane z płatności dokonywanych przez dużą liczbę użytkowników, strona, która wyraża zgodę na nabycie towarów lub usług zapewnianych przez jednostkę infrastrukturalną, jest jednym z podmiotów wymienionych w art. 164a ust. 2 lit. b);

4) dochody są zdywersyfikowane pod względem rodzajów działalności, lokalizacji lub płatników, chyba że dochody podlegają regulacji rentowności zgodnie z art. 164a ust. 1 lit. c) lit. a) ppkt (ii) lub umowie typu »bierz lub płać« lub zależą od dostępności;

5) w przypadku inwestycji w obligacje lub pożyczki zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji może wykazać organowi nadzoru, że jest w stanie utrzymać tę inwestycję do upływu terminu zapadalności;

6) w przypadku gdy dla jednostki infrastrukturalnej nie jest dostępna ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI:

a) struktura kapitałowa przedsiębiorstwa infrastrukturalnego umożliwia mu obsługę całego jego długu przy konserwatywnych założeniach opartych na analizie odpowiednich wskaźników finansowych;

b) jednostka infrastrukturalna prowadzi działalność od co najmniej trzech lat lub, w przypadku nabycia działalności, była ona prowadzona przez co najmniej trzy lata;

7) w przypadku gdy dla jednostki infrastrukturalnej dostępna jest ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI, ocena taka musi posiadać stopień jakości kredytowej wynoszący między 0 a 3.";

4)
w art. 168 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Podmoduł ryzyka cen akcji, o którym mowa w art. 105 ust. 5 akapit drugi lit. b) dyrektywy 2009/138/WE, obejmuje podmoduł ryzyka dla akcji typu 1, podmoduł ryzyka dla akcji typu 2, podmoduł ryzyka z tytułu kwalifikowalnych akcji infrastrukturalnych oraz podmoduł ryzyka z tytułu kwalifikowalnych akcji przedsiębiorstw infrastrukturalnych.";

b)
dodaje się ust. 3b w brzmieniu:

"3b. Kwalifikowalne akcje przedsiębiorstw infrastrukturalnych obejmują inwestycje w akcje lub udziały jednostek infrastrukturalnych, które spełniają kryteria określone w art. 164b.";

c) 4
 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wymóg kapitałowy dla ryzyka cen akcji jest obliczany w następujący sposób:

gdzie:

a) SCRequ1oznacza wymóg kapitałowy dla akcji typu 1;

b) SCRequ2oznacza wymóg kapitałowy dla akcji typu 2;

c) SCRquinf oznacza wymóg kapitałowy dla kwalifikowalnych akcji infrastrukturalnych;

d) SCRquinfcoznacza wymóg kapitałowy dla kwalifikowalnych akcji przedsiębiorstw infrastrukturalnych.";

d)
w ust. 6 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) udziały i akcje, inne niż kwalifikowalne akcje infrastrukturalne lub kwalifikowalne akcje przedsiębiorstw infrastrukturalnych, posiadane w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania będących kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 * - jeśli zastosowanie metody opartej na ocenie ze względu na pierwotne ryzyko określonej w art. 84 niniejszego rozporządzenia jest możliwe w odniesieniu do wszystkich ekspozycji w ramach przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania - albo jednostki uczestnictwa lub udziały w tych funduszach - jeśli zastosowanie metody opartej na ocenie ze względu na pierwotne ryzyko nie jest możliwe w odniesieniu do wszystkich ekspozycji w ramach przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania;

b) udziały i akcje, inne niż kwalifikowalne akcje infrastrukturalne lub kwalifikowalne akcje przedsiębiorstw infrastrukturalnych, posiadane w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania będących kwalifikowalnymi funduszami venture capital, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 ** - jeśli zastosowanie metody opartej na ocenie ze względu na pierwotne ryzyko określonej w art. 84 niniejszego rozporządzenia jest możliwe w odniesieniu do wszystkich ekspozycji w ramach przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania - albo jednostki uczestnictwa lub udziały w tych funduszach - jeśli zastosowanie metody opartej na ocenie ze względu na pierwotne ryzyko nie jest możliwe w odniesieniu do wszystkich ekspozycji w ramach przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania;";

(ii)
lit. c) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) udziały i akcje, inne niż kwalifikowalne akcje infrastrukturalne lub kwalifikowalne akcje przedsiębiorstw infrastrukturalnych, posiadane w tych funduszach, jeżeli zastosowanie metody opartej na ocenie ze względu na pierwotne ryzyko określonej w art. 84 niniejszego rozporządzenia jest możliwe w odniesieniu do wszystkich ekspozycji w ramach danego alternatywnego funduszu inwestycyjnego;";

(iii)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) udziały i akcje, inne niż kwalifikowalne akcje infrastrukturalne lub kwalifikowalne akcje przedsiębiorstw infrastrukturalnych, posiadane w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania, które posiadają zezwolenie na prowadzenie działalności jako europejskie długoterminowe fundusze inwestycyjne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/760 - jeśli zastosowanie metody opartej na ocenie ze względu na pierwotne ryzyko określonej w art. 84 niniejszego rozporządzenia jest możliwe w odniesieniu do wszystkich ekspozycji w ramach przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania - albo jednostki uczestnictwa lub udziały w tych funduszach - jeśli zastosowanie metody opartej na ocenie ze względu na pierwotne ryzyko nie jest możliwe w odniesieniu do wszystkich ekspozycji w ramach przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania.";

(5)
w art. 169 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Wymóg kapitałowy dla kwalifikowalnych akcji przedsiębiorstw infrastrukturalnych, o których mowa w art. 168 niniejszego rozporządzenia, jest równy stracie podstawowych środków własnych, która nastąpiłaby wskutek następujących nagłych spadków:

a) nagłego spadku o 22 % wartości inwestycji w kwalifikowalne akcje przedsiębiorstw infrastrukturalnych w zakładach (jednostkach) powiązanych, w rozumieniu art. 212 ust. 1 lit. b) i art. 212 ust. 2 dyrektywy 2009/138/WE, jeżeli te inwestycje mają charakter strategiczny;

b) nagłego spadku o sumę 36 % i 92 % symetrycznego dostosowania, o którym mowa w art. 172 niniejszego rozporządzenia, wartości kwalifikowalnych akcji przedsiębiorstw infrastrukturalnych innych niż te, o których mowa w lit. a).";

(6)
w art. 170 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Jeżeli zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji uzyskał od organu nadzoru zgodę na stosowanie przepisów określonych w art. 304 dyrektywy 2009/138/WE, wymóg kapitałowy dla kwalifikowalnych akcji przedsiębiorstw infrastrukturalnych jest równy stracie podstawowych środków własnych, która nastąpiłaby wskutek nagłego spadku:

a) o 22 % wartości kwalifikowalnych akcji przedsiębiorstw infrastrukturalnych odpowiadających działalności, o której mowa w art. 304 ust. 1 lit. b) ppkt (i) dyrektywy 2009/138/WE;

b) o 22 % wartości inwestycji w kwalifikowalne akcje przedsiębiorstw infrastrukturalnych w zakładach (jednostkach) powiązanych, w rozumieniu art. 212 ust. 1 lit. b) i art. 212 ust. 2 dyrektywy 2009/138/WE, jeżeli te inwestycje mają charakter strategiczny;

c) o sumę 36 % i 92 % symetrycznego dostosowania, o którym mowa w art. 172 niniejszego rozporządzenia, wartości kwalifikowalnych akcji przedsiębiorstw infrastrukturalnych innych niż te, o których mowa w lit. a) lub b).";

7)
w art. 171 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Do celów art. 169 ust. 1 lit. a), art. 169 ust. 2 lit. a), art. 169 ust. 3 lit. a) i art. 169 ust. 4 lit. a) oraz art. 170 ust. 1 lit. b), art. 170 ust. 2 lit. b), art. 170 ust. 3 lit. b) i art. 170 ust. 4 lit. b) inwestycje w udziały lub akcje o charakterze strategicznym oznaczają inwestycje, w odniesieniu do których zakład ubezpieczeń posiadający udziały kapitałowe w innej jednostce lub zakład reasekuracji posiadający udziały kapitałowe w innej jednostce wykazuje, że:";

8)
w art. 180 dodaje się ust. 14, 15 i 16 w brzmieniu:

"14. Ekspozycjom w formie obligacji i pożyczek, które spełniają kryteria określone w ust. 15, przypisuje się czynnik ryzyka stressi, na podstawie stopnia jakości kredytowej i czasu trwania ekspozycji, zgodnie z poniższą tabelą:

Stopień jakości kredytowej 0 1 2 3
Czas trwania

(duri)

stressi ai bi ai bi ai bi ai bi
Do 5 lat bi* duri - 0,68 % - 0,83 % - 1,05 % - 1,88 %
Od 5 do 10 lat ai + bi * (duri - 5) 3,38 % 0,38 % 4,13 % 0,45 % 5,25 % 0,53 % 9,38 % 1,13 %
Od 10 do 15 lat ai + bi * (duri- 10) 5,25 % 0,38 % 6,38 % 0,38 % 7,88 % 0,38 % 15,0 % 0,75 %
Od 15 do 20 lat ai + bi * (duri- 15) 7,13 % 0,38 % 8,25 % 0,38 % 9,75 % 0,38 % 18,75 % 0,75 %
Ponad 20 lat min[ai + bi * (duri - 20);1] 9,0 % 0,38 % 10,13 % 0,38 % 11,63 % 0,38 % 22,50 % 0,38 %

15. W odniesieniu do ekspozycji, którym przypisano czynnik ryzyka zgodnie z ust. 14, należy stosować następujące kryteria:

a) ekspozycja dotyczy kwalifikowalnej inwestycji w przedsiębiorstwo infrastrukturalne, która spełnia kryteria określone w art. 164b;

b) ekspozycja nie jest składnikiem aktywów, który spełnia następujące warunki:

- został przypisany do portfela objętego korektą dopasowującą, zgodnie z art. 77b ust. 2 dyrektywy 2009/138/WE,

- przypisano mu stopień jakości kredytowej wynoszący między 0 a 2;

c) dla jednostki infrastrukturalnej dostępna jest ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI;

d) ekspozycji przypisano stopień jakości kredytowej wynoszący między 0 a 3.

16. Ekspozycjom w formie obligacji i pożyczek, które spełniają kryteria określone w ust. 15 lit. a) i b), ale nie spełniają kryteriów określonych w ust. 15 lit. c), przypisuje się czynnik ryzyka stressirównoważny stopniowi jakości kredytowej równemu 3 i czasowi trwania ekspozycji, zgodnie z tabelą zawartą w ust. 14.";

(9)
w art. 181 lit. b) akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W przypadku aktywów wchodzących w skład wyznaczonego portfela, dla których nie jest dostępna ocena kredytowa sporządzona przez wyznaczoną ECAI, oraz w przypadku kwalifikowalnych aktywów związanych z infrastrukturą i kwalifikowalnych aktywów przedsiębiorstw infrastrukturalnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej równy 3, współczynnik redukcji wynosi 100 %.";

(10)
art. 261a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 261a

Zarządzanie ryzykiem w odniesieniu do kwalifikowalnych inwestycji infrastrukturalnych lub kwalifikowalnych inwestycji w przedsiębiorstwa infrastrukturalne

1. Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji przeprowadzają należycie proces due diligence przed dokonaniem kwalifikowalnej inwestycji infrastrukturalnej lub kwalifikowalnej inwestycji w przedsiębiorstwo infrastrukturalne, obejmujący wszystkie następujące elementy:

a) udokumentowaną ocenę tego, w jaki sposób jednostka infrastrukturalna spełnia kryteria określone w art. 164a lub art. 164b, która to ocena została poddana procedurze walidacji przeprowadzonej przez osoby, które nie podlegają wpływom ze strony osób odpowiedzialnych za ocenę kryteriów i nie mają potencjalnych konfliktów interesów z tymi osobami;

b) potwierdzenie, że wszystkie modele finansowe dotyczące przepływów środków pieniężnych jednostki infrastrukturalnej zostały poddane procedurze walidacji przeprowadzonej przez osoby, które nie podlegają wpływom ze strony osób odpowiedzialnych za opracowanie modelu finansowego i nie mają potencjalnych konfliktów interesów z tymi osobami.

2. Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji posiadające kwalifikowalne inwestycje infrastrukturalne lub kwalifikowalne inwestycje w przedsiębiorstwa infrastrukturalne prowadzą regularne monitorowanie i regularnie przeprowadzają testy warunków skrajnych w odniesieniu do przepływów środków pieniężnych i wartości zabezpieczeń wspierających jednostkę infrastrukturalną. Testy warunków skrajnych są proporcjonalne do charakteru, skali i złożoności ryzyka nieodłącznie związanego z projektem infrastrukturalnym.

3. W testach warunków skrajnych uwzględnia się ryzyka wynikające z działalności niezwiązanej z infrastrukturą, ale dochodów generowanych w ramach tej działalności nie uwzględnia się przy określaniu, czy jednostka infrastrukturalna jest w stanie wypełnić swoje zobowiązania finansowe.

4. Jeżeli zakłady ubezpieczeń lub zakłady reasekuracji posiadają istotne kwalifikowalne inwestycje infrastrukturalne lub kwalifikowalne inwestycje w przedsiębiorstwa infrastrukturalne, to ustanawiając sporządzone na piśmie zasady, o których mowa w art. 41 ust. 3 dyrektywy 2009/138/WE, włączają do nich zasady dotyczące aktywnego monitorowania tych inwestycji na etapie budowy, a także zasady dotyczące maksymalizacji kwoty odzyskanej z tych inwestycji w przypadku scenariusza asekuracji.

5. Zakłady ubezpieczeń lub zakłady reasekuracji posiadające kwalifikowalne inwestycje infrastrukturalne lub kwalifikowalne inwestycje w przedsiębiorstwa infrastrukturalne w postaci obligacji lub pożyczek ustanawiają system zarządzania aktywami i zobowiązaniami w celu zapewnienia na bieżąco swojej zdolności do utrzymania takich inwestycji do upływu terminu zapadalności.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/467 z dnia 30 września 2015 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/35 w zakresie obliczania regulacyjnych wymogów kapitałowych w odniesieniu do kilku kategorii aktywów posiadanych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji (Dz.U. L 85 z 1.4.2016, s. 6).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 12 z 17.1.2015, s. 1).
4 Art. 1 pkt 4 lit. c) zmieniona przez sprostowanie z dnia 13 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.264.24).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 18).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy venture capital (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.236.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/1542 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w zakresie obliczania regulacyjnych wymogów kapitałowych w odniesieniu do określonych kategorii aktywów (przedsiębiorstwa infrastrukturalne) posiadanych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji
Data aktu: 08/06/2017
Data ogłoszenia: 14/09/2017
Data wejścia w życie: 15/09/2017