a także mając na uwadze, co następuje:(1) Plan inwestycyjny dla Europy koncentruje się na usuwaniu przeszkód dla inwestycji oraz wyeksponowaniu projektów inwestycyjnych i zapewnieniu dla nich pomocy technicznej, jak również ma na celu inteligentniejsze wykorzystanie nowych i istniejących zasobów finansowych. W szczególności trzon trzeciego filaru planu inwestycyjnego stanowi usuwanie barier dla inwestycji oraz zapewnienie większej przewidywalności regulacji, tak aby Europa nadal była atrakcyjnym miejscem do inwestowania.
(2) Jednym z celów tej ostatniej jest zmobilizowanie kapitału w Europie i udostępnienie go na potrzeby, między innymi, projektów infrastrukturalnych, których Europa potrzebuje dla wsparcia wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy. Zakłady ubezpieczeń, a w szczególności ubezpieczyciele oferujący ubezpieczenia na życie, należą do największych inwestorów instytucjonalnych w Europie i są w stanie zapewnić infrastrukturze długoterminowej zarówno kapitał własny, jak i finansowanie dłużne.
(3) W dniu 2 kwietnia 2016 r. weszło w życie rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/467 2 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 3 , w którym do celów kalibracji ryzyka wyróżniono odrębną klasę aktywów obejmującą projekty infrastrukturalne.
(4) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) o wydanie dodatkowej opinii technicznej na temat kryteriów i kalibracji nowej grupy aktywów obejmującej przedsiębiorstwa infrastrukturalne. Urząd wydał taką opinię. W tej opinii technicznej zalecono również dokonanie pewnych zmian w kryteriach kwalifikowalności inwestycji w projekty infrastrukturalne wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2016/467.
(5) Aby uwzględnić sytuacje finansowania strukturyzowanego projektów z udziałem wielu podmiotów prawnych wchodzących w skład grupy przedsiębiorstw, należy zastąpić definicję "jednostki realizującej projekt infrastrukturalny" nową definicją "jednostki infrastrukturalnej", którą należy rozszerzyć tak, aby obejmowała zarówno pojedyncze jednostki, jak i grupy przedsiębiorstw. Aby uwzględnić jednostki, które znaczną część swoich dochodów uzyskują z działalności w zakresie infrastruktury, należy zmienić brzmienie kryteriów dotyczących dochodów. W celu oceny źródeł dochodów jednostki infrastrukturalnej należy skorzystać z danych za ostatni rok obrotowy, o ile są dostępne, lub z propozycji finansowania, takich jak prospekt emisyjny obligacji lub prognozy finansowe zawarte we wniosku kredytowym. Definicja aktywów związanych z infrastrukturą powinna obejmować fizyczne aktywa, tak by mogły się kwalifikować odpowiednie jednostki infrastrukturalne.
(6) Aby uniknąć bezpośredniego wykluczenia jednostek infrastrukturalnych, które ze względów prawnych lub związanych z tytułami własności nie są w stanie zapewnić kredytodawcom zabezpieczenia na wszystkich aktywach, należy zapewnić mechanizmy umożliwiające inne rozwiązania w zakresie zabezpieczenia dostawców finansowania dłużnego.
(7) W celu uwzględnienia sytuacji, w których ustanowienie zastawu przed wystąpieniem niewykonania zobowiązania może być niedozwolone zgodnie z prawem krajowym, w innych rozwiązaniach w zakresie zabezpieczenia należy uwzględnić wymóg, by kapitał własny podlegał prawu zastawu na rzecz dostawców finansowania dłużnego.
(8) W przypadku gdy zgoda istniejących dostawców finansowania dłużnego została wyrażona domyślnie w warunkach stosownego dokumentu, np. w postaci maksymalnego limitu zadłużenia, powinna być dozwolona dalsza emisja długu przez istniejącą jednostkę infrastrukturalną lub grupę przedsiębiorstw w przypadku kwalifikowalnych inwestycji infrastrukturalnych.
(9) Kalibracje ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/35 powinny być proporcjonalne do istniejącego ryzyka.
(10) W oparciu o opinię techniczną EIOPA, w której zalecono zmianę obecnego traktowania kwalifikowalnych inwestycji w projekty infrastrukturalne, należy zmienić obowiązujące przepisy dotyczące projektów infrastrukturalnych.
(11) Opinia techniczna EIOPA oraz inne uzupełniające informacje potwierdzają, że kwalifikowalne inwestycje w projekty infrastrukturalne mogą być bezpieczniejsze niż inwestycje inne niż w infrastrukturę. Rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 powinno zostać zmienione w celu uwzględnienia nowych kalibracji ryzyka dla inwestycji dłużnych w kwalifikowalne przedsiębiorstwa infrastrukturalne, tak aby rozróżnić te inwestycje od inwestycji innych niż w infrastrukturę.
(12) Odpowiednie definicje i kryteria kwalifikowalności powinny zapewnić podejmowanie ostrożnych decyzji inwestycyjnych przez zakłady ubezpieczeń. Te definicje i kryteria mają zagwarantować, że tylko bezpieczniejsze inwestycje skorzystają z niższych kalibracji.
(13) Dywersyfikacja dochodów nie zawsze może być możliwa w przypadku jednostek infrastrukturalnych, które zapewniają podstawowe aktywa lub usługi związane z infrastrukturą innym przedsiębiorstwom działającym w obszarze infrastruktury. W takich sytuacjach w ocenie przewidywalności dochodów należy dopuścić umowy typu "bierz lub płać".
(14) W testach warunków skrajnych stanowiących element zarządzania ryzykiem inwestycyjnym należy uwzględnić ryzyka wynikające z działalności niezwiązanej z infrastrukturą. Aby dokonać ostrożnej oceny ryzyka inwestycyjnego, nie powinno się jednak uwzględniać dochodów generowanych w ramach tej działalności przy określaniu, czy możliwe jest wypełnienie zobowiązań finansowych.
(15) W następstwie wprowadzenia kwalifikowalnych przedsiębiorstw infrastrukturalnych jako nowej klasy aktywów należy odpowiednio dostosować inne przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, jak np. wzór na potrzeby obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności oraz wymogi due diligence, które mają zasadnicze znaczenie dla podejmowania ostrożnych decyzji inwestycyjnych przez zakłady ubezpieczeń.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35.
(17) Aby umożliwić niezwłoczne dokonywanie inwestycji w tę klasę długoterminowych aktywów infrastrukturalnych, istotne jest zapewnienie, by niniejsze rozporządzenie weszło w życie jak najszybciej, w dniu następującym po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: