uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 50 ust. 1 lit. a) oraz art. 111 ust. 1 lit. b), c) i m),
(1) Plan inwestycyjny dla Europy koncentruje się na usuwaniu przeszkód dla inwestycji oraz wyeksponowaniu projektów inwestycyjnych i zapewnieniu dla nich pomocy technicznej, jak również ma na celu inteligentniejsze wykorzystanie nowych i istniejących zasobów finansowych. W szczególności trzon trzeciego filaru planu inwestycyjnego stanowi usuwanie barier dla inwestycji oraz zapewnienie większej przewidywalności regulacji, tak aby Europa nadal była atrakcyjnym miejscem do inwestowania.
(2) Jednym z celów tej ostatniej jest zmobilizowanie kapitału w Europie i udostępnienie go na potrzeby, między innymi, projektów infrastrukturalnych, których Europa potrzebuje dla wsparcia wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy. Zakłady ubezpieczeń, a w szczególności ubezpieczyciele oferujący ubezpieczenia na życie, należą do największych inwestorów instytucjonalnych w Europie i są w stanie zapewnić infrastrukturze długoterminowej zarówno kapitał własny, jak i finansowanie dłużne.
(3) W dniu 2 kwietnia 2016 r. weszło w życie rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/467 2 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 3 , w którym do celów kalibracji ryzyka wyróżniono odrębną klasę aktywów obejmującą projekty infrastrukturalne.
(4) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) o wydanie dodatkowej opinii technicznej na temat kryteriów i kalibracji nowej grupy aktywów obejmującej przedsiębiorstwa infrastrukturalne. Urząd wydał taką opinię. W tej opinii technicznej zalecono również dokonanie pewnych zmian w kryteriach kwalifikowalności inwestycji w projekty infrastrukturalne wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2016/467.
(5) Aby uwzględnić sytuacje finansowania strukturyzowanego projektów z udziałem wielu podmiotów prawnych wchodzących w skład grupy przedsiębiorstw, należy zastąpić definicję "jednostki realizującej projekt infrastrukturalny" nową definicją "jednostki infrastrukturalnej", którą należy rozszerzyć tak, aby obejmowała zarówno pojedyncze jednostki, jak i grupy przedsiębiorstw. Aby uwzględnić jednostki, które znaczną część swoich dochodów uzyskują z działalności w zakresie infrastruktury, należy zmienić brzmienie kryteriów dotyczących dochodów. W celu oceny źródeł dochodów jednostki infrastrukturalnej należy skorzystać z danych za ostatni rok obrotowy, o ile są dostępne, lub z propozycji finansowania, takich jak prospekt emisyjny obligacji lub prognozy finansowe zawarte we wniosku kredytowym. Definicja aktywów związanych z infrastrukturą powinna obejmować fizyczne aktywa, tak by mogły się kwalifikować odpowiednie jednostki infrastrukturalne.
(6) Aby uniknąć bezpośredniego wykluczenia jednostek infrastrukturalnych, które ze względów prawnych lub związanych z tytułami własności nie są w stanie zapewnić kredytodawcom zabezpieczenia na wszystkich aktywach, należy zapewnić mechanizmy umożliwiające inne rozwiązania w zakresie zabezpieczenia dostawców finansowania dłużnego.
(7) W celu uwzględnienia sytuacji, w których ustanowienie zastawu przed wystąpieniem niewykonania zobowiązania może być niedozwolone zgodnie z prawem krajowym, w innych rozwiązaniach w zakresie zabezpieczenia należy uwzględnić wymóg, by kapitał własny podlegał prawu zastawu na rzecz dostawców finansowania dłużnego.
(8) W przypadku gdy zgoda istniejących dostawców finansowania dłużnego została wyrażona domyślnie w warunkach stosownego dokumentu, np. w postaci maksymalnego limitu zadłużenia, powinna być dozwolona dalsza emisja długu przez istniejącą jednostkę infrastrukturalną lub grupę przedsiębiorstw w przypadku kwalifikowalnych inwestycji infrastrukturalnych.
(9) Kalibracje ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/35 powinny być proporcjonalne do istniejącego ryzyka.
(10) W oparciu o opinię techniczną EIOPA, w której zalecono zmianę obecnego traktowania kwalifikowalnych inwestycji w projekty infrastrukturalne, należy zmienić obowiązujące przepisy dotyczące projektów infrastrukturalnych.
(11) Opinia techniczna EIOPA oraz inne uzupełniające informacje potwierdzają, że kwalifikowalne inwestycje w projekty infrastrukturalne mogą być bezpieczniejsze niż inwestycje inne niż w infrastrukturę. Rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 powinno zostać zmienione w celu uwzględnienia nowych kalibracji ryzyka dla inwestycji dłużnych w kwalifikowalne przedsiębiorstwa infrastrukturalne, tak aby rozróżnić te inwestycje od inwestycji innych niż w infrastrukturę.
(12) Odpowiednie definicje i kryteria kwalifikowalności powinny zapewnić podejmowanie ostrożnych decyzji inwestycyjnych przez zakłady ubezpieczeń. Te definicje i kryteria mają zagwarantować, że tylko bezpieczniejsze inwestycje skorzystają z niższych kalibracji.
(13) Dywersyfikacja dochodów nie zawsze może być możliwa w przypadku jednostek infrastrukturalnych, które zapewniają podstawowe aktywa lub usługi związane z infrastrukturą innym przedsiębiorstwom działającym w obszarze infrastruktury. W takich sytuacjach w ocenie przewidywalności dochodów należy dopuścić umowy typu "bierz lub płać".
(14) W testach warunków skrajnych stanowiących element zarządzania ryzykiem inwestycyjnym należy uwzględnić ryzyka wynikające z działalności niezwiązanej z infrastrukturą. Aby dokonać ostrożnej oceny ryzyka inwestycyjnego, nie powinno się jednak uwzględniać dochodów generowanych w ramach tej działalności przy określaniu, czy możliwe jest wypełnienie zobowiązań finansowych.
(15) W następstwie wprowadzenia kwalifikowalnych przedsiębiorstw infrastrukturalnych jako nowej klasy aktywów należy odpowiednio dostosować inne przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, jak np. wzór na potrzeby obliczania kapitałowego wymogu wypłacalności oraz wymogi due diligence, które mają zasadnicze znaczenie dla podejmowania ostrożnych decyzji inwestycyjnych przez zakłady ubezpieczeń.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35.
(17) Aby umożliwić niezwłoczne dokonywanie inwestycji w tę klasę długoterminowych aktywów infrastrukturalnych, istotne jest zapewnienie, by niniejsze rozporządzenie weszło w życie jak najszybciej, w dniu następującym po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.236.14 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/1542 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w zakresie obliczania regulacyjnych wymogów kapitałowych w odniesieniu do określonych kategorii aktywów (przedsiębiorstwa infrastrukturalne) posiadanych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji |
Data aktu: | 08/06/2017 |
Data ogłoszenia: | 14/09/2017 |
Data wejścia w życie: | 15/09/2017 |