KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniach od 3 do 8 sierpnia 2017 r. niektóre państwa członkowskie i zainteresowane strony poinformowały Komisję o poważnych zakłóceniach na rynku w sektorze brzoskwiń i nektaryn ze względu na wysoki poziom produkcji i zapasów, zwłaszcza w Grecji, Hiszpanii i we Włoszech. Zapasy brzoskwiń i nektaryn w Hiszpanii wynoszą 87 000 ton, a 50 % brzoskwiń nie było jeszcze zebranych na początku sierpnia. Zapasy brzoskwiń i nektaryn we Włoszech wynoszą 130 000 ton, a 30 % brzoskwiń i nektaryn nie zostało jeszcze zebrane.
(2) Od momentu wprowadzenia rosyjskiego zakazu przywozu owoców i warzyw z Unii w 2014 r. producenci próbowali znaleźć alternatywne rynki zbytu. Jednakże wywóz na Białoruś, która jest obecnie pierwszym rynkiem eksportowym dla brzoskwiń i nektaryn w okresie zbiorów, spadł o 25 % od roku 2015. Jeszcze większy wpływ na przedmiotowy wywóz wywarło wprowadzenie od dnia 1 lipca 2017 r. środków sanitarnych i fitosanitarnych przez państwa, które są członkami Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, w szczególności na Białorusi. Ponadto wywóz do państw trzecich jest zazwyczaj bardzo trudny z uwagi na fakt, że są to produkty łatwo psujące się.
(3) Te okoliczności mają wpływ na ceny. Zgodnie z dostępnymi danymi sytuacja rynkowa, a w szczególności ceny, jest bardzo podobna do tej, która zaistniała w 2014 r., kiedy Rosja wprowadziła embargo.
(4) Hiszpania i Włochy potwierdziły, że organizacje producentów już wdrożyły środki zapobiegania sytuacjom kryzysowym i zarządzania nimi w ramach swoich programów operacyjnych oraz wykorzystały tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia przewidziane w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/1165 2 . W związku z tym nie mają już możliwości wycofania dalszych ilości w ramach obecnych programów.
(5) Obecne okoliczności powodują poważne zakłócenia na rynku w sektorze brzoskwiń i nektaryn, a sytuacja lub jej skutki dla rynku prawdopodobnie utrzymają się lub pogorszą, podczas gdy zwykłe środki zapobiegania sytuacjom kryzysowym i zarządzania nimi dostępne na mocy rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 wydają się niewystarczające.
(6) Chociaż przedmiotowe zakłócenia na rynku są tylko pośrednio związane z rosyjskim embargiem, należy - ze względów praktycznych i dla uproszczenia - skorzystać z systemu ustanowionego w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/1165.
(7) Aby można było wywrzeć wystarczający wpływ, który ustabilizuje sytuację na rynku, należy trzykrotnie zwiększyć ilości przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/1165 w odniesieniu do brzoskwiń i nektaryn dla producentów w Grecji, Hiszpanii i we Włoszech.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1165.
(9) W celu wywarcia natychmiastowego wpływu na rynek oraz przyczynienia się do stabilizacji cen w porze zbiorów niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać z mocą wsteczną od dnia, w którym Komisja została formalnie i faktycznie poinformowana o tej sytuacji, a mianowicie od dnia 3 sierpnia 2017 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: