KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jej art. 8 zdanie wprowadzające, art. 8 pkt 1 akapit pierwszy i art. 8 pkt 4, art. 9 ust. 2 lit. b) i art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 2009/158/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych 2 , w szczególności jej art. 23 ust. 1, art. 24 ust. 2, art. 25, art. 26 ust. 2 i art. 28 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 798/2008 3 ustanowiono wymogi dotyczące świadectw weterynaryjnych wystawianych przy przywozie do Unii i tranzycie przez terytorium Unii drobiu i produktów drobiowych (towarów). Rozporządzenie to stanowi, że towary mogą być przywożone do Unii i przewożone tranzytem przez jej terytorium jedynie z państw trzecich, terytoriów, stref lub grup wyszczególnionych w kolumnach 1 i 3 tabeli zawartej w części 1 załącznika I do tego rozporządzenia.
(2) Wymogi dotyczące świadectw weterynaryjnych ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 798/2008 uwzględniają konieczność ustanowienia szczególnych warunków związanych ze statusem posiadanym przez te państwa trzecie, terytoria, strefy lub grupy w odniesieniu do chorób, w tym - w razie potrzeby - warunków dotyczących pobierania próbek i przeprowadzania badań pod kątem różnych chorób drobiu. W części 2 załącznika I do tego rozporządzenia określono takie szczególne warunki, a także wzory świadectw weterynaryjnych, które muszą towarzyszyć przywozowi odnośnych towarów do Unii i ich tranzytowi przez Unię.
(3) Uwzględniając niekorzystne wyniki przeprowadzonego przez Komisję audytu wykonywania przez Izrael kontroli zdrowia zwierząt w odniesieniu do drobiu i produktów drobiowych, rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/608 4 zmieniono rozporządzenie (WE) nr 798/2008 w celu zawieszenia przywozu pewnych towarów z Izraela oraz wprowadzenia dodatkowych badań stad drobiu w kierunku rzekomego pomoru drobiu przeprowadzanych przed wysyłką do Unii pewnych innych towarów, w tym żywego drobiu, jednodniowych piskląt, jaj wylęgowych, jaj przeznaczonych do przetworzenia i mięsa drobiowego.
(4) Izrael poinformował Komisję, że zamierza porzucić dotychczasową politykę likwidacji stad drobiu, u których wykryto rzekomy pomór drobiu, w gospodarstwach znajdujących się na terytorium Izraela, położonych na północ od drogi nr 5. Ponadto - ze względu na inne priorytety sektora ochrony zdrowia - ustaje gwarancja zapewnienia zgodności z pewnymi wymaganiami dotyczącymi badań laboratoryjnych.
(5) Do wykazu zamieszczonego w tabeli zawartej w załączniku I część 1 należy zatem wprowadzić poprawki w celu wprowadzenia dotyczącego całego terytorium Izraela zakazu przywozu do Unii i tranzytu przez jej terytorium żywego drobiu i ptaków bezgrzebieniowych, jaj wylęgowych i mięsa z drobiu i ptaków bezgrzebieniowych oraz jaj przeznaczonych do przetwarzania. Nie należy jednak zaprzestać dopuszczania przywozu mięsa drobiowego dokonywanego - z zachowaniem szczególnych warunków ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 798/2008 zmienionym rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/608 - z części terytorium Izraela położonej na południe od drogi nr 5, w której to części współczynnik zapadalności na rzekomy pomór drobiu jest niższy i gdzie utrzymano politykę likwidacji stad drobiu.
(6) Była jugosłowiańska republika Macedonii posiada pozwolenia na przywóz do Unii jaj i przetworów jajecznych. Państwo to złożyło również wniosek o pozwolenie na przywóz mięsa drobiowego do Unii. W wyniku audytu przeprowadzonego przez Komisję w styczniu 2016 r. stwierdzono, że wspomniane państwo trzecie spełnia warunki konieczne do wydawania świadectw weterynaryjnych dotyczących przywozu do Unii mięsa drobiowego. Należy zatem zmienić wpis dotyczący tego państwa trzeciego w tabeli zawartej w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008.
(7) W trakcie audytu przeprowadzonego w styczniu 2016 r. w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii stwierdzono, że państwo to - oprócz uboju drobiu chowanego na swoim terytorium - prowadzi również ubój drobiu, który przywieziono z innego państwa trzeciego wymienionego w odniesieniu do tego towaru w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 w warunkach co najmniej równoważnych warunkom określonym w tym rozporządzeniu, lub drobiu, który uprzednio przywieziono na terytorium tego państwa z państwa członkowskiego.
(8) Wymogi dotyczące świadectw weterynaryjnych, odnoszące się do przywozu mięsa drobiu (POU) z państwa trzeciego, które zgodnie z wpisem w tabeli zawartej w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 posiada pozwolenie na przywóz do Unii, odnoszą się do mięsa otrzymanego z żywego drobiu, który uprzednio przywieziono do danego państwa trzeciego z innego państwa trzeciego ujętego w tabeli zamieszczonej w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008. Wymogi dotyczące świadectw weterynaryjnych nie odnoszą się jednak do mięsa, które otrzymano z żywego drobiu przywiezionego do państwa trzeciego z państwa członkowskiego w celu późniejszego uboju i ponownego przywozu do Unii.
(9) Uwzględniając korzystny status zdrowia zwierząt posiadany przez Unię oraz nikłe ryzyko dla zdrowia drobiu związane z tego rodzaju praktykami, należy zmienić wzór świadectwa weterynaryjnego dotyczący mięsa drobiu (POU) zawarty w części 2 załącznika 1 do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak by przewidywał możliwość otrzymywania mięsa drobiowego z drobiu, który był uprzednio przywieziony z państwa członkowskiego w celu późniejszego uboju.
(10) W części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 ustanowiono wzór świadectwa weterynaryjnego dotyczącego przetworów jajecznych (EP). W tym wzorze świadectwa w części I przypisów zawarte jest odesłanie do kodów systemu zharmonizowanego (HS), które należy podać w rubryce I.19 części I tegoż świadectwa.
(11) Ze względu na fakt, że przetwór jajeczny "żółtko jaj" może podpadać pod kilka podpozycji pozycji HS 21.06, a nie tylko podpozycję 21.06.10, należy odpowiednio zmienić wzór świadectwa weterynaryjnego (EP).
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008.
(13) Należy wyznaczyć rozsądny okres przejściowy poprzedzający termin obowiązkowego stosowania zmienionych wzorów świadectw weterynaryjnych, aby umożliwić państwom członkowskim i branży dostosowanie się do nowych wymogów określonych w zmienionych wzorach świadectw weterynaryjnych.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 27 stycznia 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |