(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 3800)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 15 sierpnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 określono wprawdzie treść i pewne ogólne cele technicznych specyfikacji interoperacyjności ("TSI"), nie określono jednak w tej dyrektywie szczegółowych celów każdej TSI, za to upoważniono Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w tym celu.
(2) W niniejszej decyzji określono spójny zbiór szczegółowych celów, które należy włączyć do TSI w celu poprawy interoperacyjności, jednocześnie umożliwiając ułatwianie, doskonalenie i rozwój usług w zakresie transportu kolejowego na terenie Unii oraz w relacjach z państwami trzecimi, a także przyczynienie się do urzeczywistnienia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i stopniowego tworzenia rynku wewnętrznego.
(3) Te szczegółowe cele TSI należy wdrażać w drodze wniosków przedkładanych Agencji Kolejowej Unii Europejskiej ("Agencja") zgodnie z art. 5 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/797. Wnioski te powinny opierać się na priorytetach samej Komisji oraz na dostępności środków w ramach Agencji. Zalecenia Agencji odnoszące się do każdego szczegółowego celu powinny obejmować analizy kosztów i korzyści oraz oceny skutków rozpatrywanych rozwiązań technicznych, aby umożliwić Komisji wybór najbardziej opłacalnych rozwiązań i ustanowienie TSI w drodze aktów wykonawczych zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 51 ust. 3 dyrektywy (UE) 2016/797.
(4) Pod względem zakresu stosowania istniejące TSI obejmują w sposób zadowalający wszystkie podsystemy określone w załączniku II do dyrektywy (UE) 2016/797. Zgodnie z zasadami lepszego stanowienia prawa w celu zmniejszenia liczby aktów ustawodawczych oraz dalszego zwiększania spójności między TSI należy jednak poddać przeglądowi zakres określonych TSI, a niektóre z tych TSI należy ewentualnie zrestrukturyzować lub połączyć, aby uniknąć powielania oraz zapewnić bardziej bezpośrednie powiązania między podsystemami, zasadniczymi wymaganiami i TSI. Należy przy tym uwzględnić stabilność niezbędną w przepisach dotyczących kolei.
(5) W celu zapewnienia spójności prawodawstwa należy wziąć pod uwagę możliwe wpływy i interfejsy między TSI oraz między TSI a istniejącymi strategiami, polityką i prawodawstwem. Należy również rozważyć, czy zaproponowane rozwiązania lub konkretne elementy powinny być ujęte w samej TSI, czy w powiązanych dokumentach i prawodawstwie. Ponadto w ramach TSI należy w miarę możliwości zachować te przepisy TSI, które usuwają bariery techniczne w zakresie interoperacyjności, a w szczególności przepisy ułatwiające swobodny przepływ pojazdów na terenie Unii.
(6) W zmianach TSI należy uwzględnić doświadczenia sektora kolejowego pod względem niejasnych wymogów lub innych niezamierzonych skutków i kosztów wynikających z TSI, w tym w szczególności doświadczenia zdobyte w trakcie eksploatacji kolejowych korytarzy towarowych lub doświadczenia wynikające ze stosowania TSI w odniesieniu do linii o niskim natężeniu ruchu.
(7) W zmianach TSI należy także uwzględnić potrzebę osiągnięcia odpowiedniej równowagi między podejściem opartym na przepisach - które umożliwia usprawnienie zgodności technicznej, w szczególności zgodności interfejsów między podsystemami, ale również między składnikami interoperacyjności a podsystemami - oraz podejściem opartym na ryzyku, które umożliwia usprawnienie postępu technicznego i innowacyjnych rozwiązań, zwłaszcza przy określaniu funkcji i osiągów.
(8) W zmianach TSI należy uwzględnić rozwój systemu kolei i powiązane działania badawcze oraz działania w zakresie innowacji, a w szczególności między innymi Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail, zachowując margines swobody na potrzeby innowacji i uwzględniając takie innowacje, gdy osiągną one właściwy, ustalony przez Agencję poziom rozwoju.
(9) Jeżeli chodzi o spójność techniczną sieci kolejowych w Unii o szerokości toru 1 520 mm i pojazdów eksploatowanych w ramach tych sieci, w odpowiednich TSI należy uwzględnić zmiany wymogów technicznych mających zastosowanie do sieci o szerokości toru 1 520 mm w państwach trzecich.
(10) W celu ułatwienia ich promocji i ewentualnego przyjęcia poza Unią, a także w celu ułatwienia wzajemnej wymiany między sieciami w państwach trzecich a Unią TSI mogą zawierać przepisy nieobowiązkowe, uwzględniające wymogi obowiązujące powszechnie na innych obszarach geograficznych, na przykład większe naciski osi dla pociągów ciężkich.
(11) Aby umożliwić TSI nadążanie za zmianami w normach i innej dokumentacji technicznej, TSI powinny zawierać odniesienia do tych dokumentów w sposób umożliwiający ich terminową aktualizację, jednocześnie przewidując niezbędne przejścia między poszczególnymi normami lub między wersjami norm.
(12) Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. f) dyrektywy (UE) 2016/797 większość TSI zawiera klauzule definiujące strategię ich stosowania w celu dokonania stopniowego przejścia od sytuacji obecnej do stanu zgodności z TSI. W sektorze kolejowym dochodzi jednak do nieporozumień pod względem konkretnego zastosowania tych klauzul. Należy zatem poddać przeglądowi strategie stosowania, a także - w możliwym zakresie i z uwzględnieniem charakteru każdej TSI - należy je uprościć i uczynić spójnymi w poszczególnych TSI, w szczególności w przypadku TSI odnoszących się do taboru. Należy rozważyć możliwość zezwolenia na mieszane stosowanie danej TSI i jej poprzedniej wersji w okresie przejściowym. Ponadto w TSI należy zdefiniować okres ważności certyfikatów na składniki interoperacyjności i podsystem, z zachowaniem spójności pomiędzy poszczególnymi TSI.
(13) W art. 4 ust. 3 lit. h) dyrektywy (UE) 2016/797 dopuszczono możliwość, aby TSI zawierały przepisy, które mają zastosowanie do istniejących podsystemów i pojazdów, w szczególności w przypadku ich modernizacji i odnowienia. Przepisy te mogą spowodować brak pewności prawa w przypadku zezwoleń, które już zostały wydane; należy zatem zwrócić szczególną uwagę na wstępną analizę powiązanych kosztów i korzyści oraz na zdefiniowanie prac modyfikacyjnych, które wymagają złożenia wniosku o nowe zezwolenie.
(14) W celu zapewnienia efektywności procesów wprowadzenia do obrotu i dopuszczenia pojazdów do eksploatacji TSI powinny w sposób jednoznaczny wskazywać, które parametry pojazdów należy sprawdzić w ramach procedury o wydanie zezwolenia zgodnie z art. 21 i 24 dyrektywy (UE) 2016/797 oraz które parametry powinno sprawdzić przedsiębiorstwo kolejowe po wydaniu zezwolenia na wprowadzenie pojazdu do obrotu a przed pierwszym użyciem takiego pojazdu, aby zapewnić zgodność między pojazdami a trasami, na których mają one być eksploatowane. W TSI należy również określić procedury, których mają przestrzegać przedsiębiorstwa kolejowe w celu zapewnienia zgodności między składami pociągów, w tym intermodalnymi jednostkami transportowymi, a trasami, na których mają one być eksploatowane, a także w możliwym zakresie określić informacje, które ma dostarczać zarządca infrastruktury, oraz warunki, na jakich zapewnia się przedsiębiorstwom kolejowym dostęp do sieci w celu przeprowadzenia powiązanych badań.
(15) Oprócz wymogów art. 5 ust. 2 lit. a) dyrektywy (UE) 2016/797 dotyczących identyfikacji parametrów podstawowych i interfejsów między podsystemami należy także zaktualizować tabele TSI zawierające wykaz powiązań między parametrami podstawowymi a zasadniczymi wymaganiami określonymi w załączniku III do dyrektywy (UE) 2016/797 w celu zapewnienia spójnego podejścia w ramach wszystkich TSI.
(16) Aby umożliwić łatwą wymianę w trakcie utrzymania, umożliwić osiągnięcie korzyści skali, a także zmniejszyć koszty utrzymania i ograniczyć zjawisko starzenia, należy usprawnić modułowość systemu kolejowego. W tym celu należy poddać przeglądowi liczbę składników interoperacyjności i zwiększyć ich liczbę stosownie do potrzeb, tym samym zachęcając do korzystania z dostępnych w sprzedaży produktów i części zamiennych oraz czerpania korzyści z normalizacji.
(17) Notyfikowanie jednostek oceniających zgodność nakłada znaczące obciążenia administracyjne na państwa członkowskie i Komisję. W celu zwiększenia efektywności i ograniczenia opóźnień należy zaproponować uproszczony proces w odniesieniu do dodatkowych notyfikacji, jeżeli od jednostki oceniającej zgodność, która została już notyfikowana w ramach poprzedniej wersji TSI, wymaga się jedynie ograniczonych kompetencji dodatkowych lub nie wymaga się żadnych tego rodzaju kompetencji. W celu uniknięcia niepewności w ramach każdej TSI należy określić, czy konieczne jest przeprowadzenie pełnego procesu notyfikacji, czy taką notyfikację można rozszerzyć automatycznie na zmienioną TSI, czy też można zastosować proces uproszczony i na jakich warunkach.
(18) Z uwagi na fakt, że w niektórych przypadkach opis podziału ról i zakresów odpowiedzialności pomiędzy wnioskodawcę a jednostkę notyfikowaną nie jest wystarczająco szczegółowy, co prowadzi do nieporozumień oraz rozbieżnych interpretacji i sposobów wdrażania procedur oceny zgodności składników interoperacyjności i podsystemów, procedury te należy poddać przeglądowi, a Komisja powinna równolegle przyjąć akty wykonawcze zmieniające doraźne moduły oceny zgodności zgodnie z art. 24 ust. 6 dyrektywy (UE) 2016/797. Dodatkowo zakres modułów dopuszczonych dla każdego ze składników interoperacyjności i podsystemów należy poddać przeglądowi i w miarę możliwości usprawnić w celu zwiększenia efektywności procesu oraz uniknięcia niepotrzebnych kosztów.
(19) Rozważając możliwe rozwiązania problemów dotyczących bezpieczeństwa, należy uwzględnić wszystkie ewentualne przyczyny tych problemów, w tym w miarę możliwości te związane z incydentami w zakresie bezpieczeństwa, na przykład z bezpieczeństwem pasażerów w następstwie eksplozji.
(20) Trzonem procesu cyfryzacji kolei są: europejski system zarządzania ruchem kolejowym ("ERTMS"), aplikacje telematyczne dla przewozów pasażerskich ("TAP") i aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych ("TAF"). W związku z tym w razie potrzeby należy zmienić odpowiednie TSI, aby wesprzeć proces cyfryzacji sektora kolejowego.
(21) W niektórych TSI wciąż istnieją kwestie otwarte. Te kwestie otwarte stanowią elementy odnoszące się do zasadniczych wymagań i w związku z tym wymagające harmonizacji, chociaż nie zostały jeszcze objęte przedmiotowymi TSI. Należy zatem rozwiązać te kwestie otwarte, aby zmniejszyć liczbę przepisów krajowych w celu osiągnięcia pełnej interoperacyjności oraz przyczynienia się do funkcjonowania jednolitego rynku.
(22) Zgodnie z art. 6 dyrektywy (UE) 2016/797, jeśli okazuje się, że TSI mają braki, należy dane TSI zmienić.
(23) Należy dalej rozwijać rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 2 ("TSI »Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski«") i rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 3 ("TSI »Tabor - wagony towarowe«"), aby zapewnić stałą interoperacyjność przy równoczesnym zwiększeniu atrakcyjności i efektywności systemu kolejowego. Zasadnicze kwestie, które należy rozwinąć, to wprowadzenie przepisów istotnych konkretnie w odniesieniu do sieci kolejowych o szerokości toru 1 520 mm, fakultatywne przepisy służące ułatwieniu przygotowania składów pociągów pasażerskich uwzględniające wsteczną zgodność z przepisami o wzajemnym użytkowaniu wagonów osobowych i bagażowych w ruchu międzynarodowym ("RIC" - Regolamento Internazionale delle Carrozze), systemy automatycznej zmiany rozstawu kół, ułatwienie dostępu pasażerów do wagonów pasażerskich oraz środki zwiększenia wydajności kolejowych przewozów towarowych, takie jak systemy samoczynnych sprzęgów i zharmonizowana identyfikacja wagonów towarowych. Należy również rozważyć środki mające na celu poprawę ochrony maszynisty, w tym kontrolę czasu jazdy i czasu odpoczynku dla maszynistów, projekt kabiny maszynisty oraz powiązane wymagania ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa operacyjnego, w tym problemu hałasu w kabinie.
(24) Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych ("RID") 4 ustanowiono na terytorium Unii Europejskiej dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . Komisja ekspertów RID wprowadziła do regulaminu RID z 2013 r. przepis umożliwiający dobrowolne zamontowanie urządzeń wykrywających wykolejenie w wagonach towarowych. W oparciu o liczne badania dotyczące kosztów i korzyści tych urządzeń grupa robocza ustanowiona przez komisję ekspertów RID zaleciła, aby Komisja poddała przeglądowi wszystkie odpowiednie TSI celem uwzględnienia funkcji wykrywania wykolejenia pod względem wymogów technicznych, aspektów eksploatacyjnych i procedur oceny zgodności 6 . Przepisy należy również przeanalizować pod względem taboru i infrastruktury, aby zminimalizować wpływ na bezpieczeństwo osób i środowiska w przypadku wykolejenia, biorąc przy tym pod uwagę role i zakres odpowiedzialności odpowiednich podmiotów. W szczególności należy uniknąć obiektów wystających z krawędzi torów, takich jak znaczniki kolejowe, które w razie wypadku mogą spowodować perforację cystern przewożących towary niebezpieczne, lub należy przyjąć inne środki ograniczające takie ryzyko.
(25) W odniesieniu do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1304/2014 7 ("TSI »Hałas«") eksperci zasadniczo zgadzają się, że jedną z najskuteczniejszych metod zmniejszenia hałasu powodowanego przez kolej jest modernizacja istniejących wagonów towarowych polegająca na wyposażeniu ich w kompozytowe klocki hamulcowe. To rozwiązanie techniczne zmniejsza hałas powodowany przez kolej nawet o 10 dB, co odpowiada 50 % redukcji hałasu słyszalnego dla ludzi. W celu uregulowania kwestii hałasu powodowanego przez kolejowe przewozy towarowe należy zatem zmodernizować istniejące wagony towarowe poprzez montaż kompozytowych klocków hamulcowych lub przyjąć inne odpowiednie rozwiązania. Można rozważyć stopniowe wdrożenie tych rozwiązań, z uwzględnieniem ich szacowanych kosztów i korzyści.
(26) Aby wyeliminować rozbieżność wynikającą ze zmiany TSI "Wagony towarowe", do TSI "Hałas" należy włączyć badanie hałasu kompozytowych klocków hamulcowych w celu uregulowania kwestii hałasu generowanego przez kolejowe przewozy towarowe, w tym w razie potrzeby poprzez monitorowanie przytorowe lub w miarę możliwości badanie akustyczne kompozytowych klocków hamulcowych w ramach badania na stanowisku badawczym.
(27) Europejski plan wdrożenia ERTMS 8 został przyjęty w dniu 5 stycznia 2017 r. zgodnie z art. 47 wytycznych TEN-T i ma on zastosowanie do korytarzy sieci bazowej. Należy dostosować rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 9 ("TSI »Sterowanie«"), aby zapewnić spójne wdrażanie ERTMS w sieci kolejowej na terenie Unii, uwzględniając Europejski plan wdrożenia ERTMS.
(28) W sprawozdaniu dotyczącym perspektywy długoterminowej dla ERTMS przyjętym przez Agencję w dniu 18 grudnia 2015 r. 10 wraz z sektorem przedstawiono elementy technologiczne kluczowe dla wsparcia uzasadnienia biznesowego ERTMS. Te elementy obejmują automatyczną kontrolę jazdy pociągów, poziom 3, optymalizację krzywej hamowania, nową generację systemu telekomunikacji oraz pozycjonowania satelitarnego. Elementy te należy uwzględnić w specyfikacjach europejskiego systemu sterowania pociągiem i instalacji GSM-R, a także należy je w razie potrzeby zmienić, biorąc przy tym pod uwagę kwestię niezbędnej stabilności ERTMS. Należy uwzględnić wpływ na inne TSI.
(29) W świetle zwiększonego wykorzystania sprzężonych lokomotyw i zespołów trakcyjnych należy dokonać przeglądu rozporządzenia Komisji (UE) nr 1301/2014 11 ("TSI »Energia«") w zakresie wymogów w przypadku jednoczesnej eksploatacji kilku pantografów stykających się z siecią trakcyjną, co wynika z użycia tego typu pojazdów. Należy również wziąć pod uwagę powiązane kwestie eksploatacyjne. W stosownych przypadkach w TSI "Energia" oraz w pozostałych TSI należy również uwzględnić przepisy służące zapewnieniu nieprzerwanej interoperacyjności przy jednoczesnej poprawie efektywności energetycznej odpowiednich podsystemów.
(30) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1299/2014 12 ("TSI »Infrastruktura«") należy uwzględnić przepisy zapewniające nieprzerwaną interoperacyjność przy jednoczesnym umożliwieniu ograniczenia kosztów utrzymania infrastruktury dzięki zastosowaniu między innymi okresowej konserwacji, czujników oraz technologii monitorowania stanu infrastruktury.
(31) Należy zaktualizować rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 13 ("TSI »Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się«"), aby uwzględnić w nim najnowsze informacje dotyczące rozpoznawania i usuwania przeszkód w zakresie dostępności oraz monitorowania postępów w zakresie dostępności zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 dotyczącym wykazu majątku oraz art. 8 ust. 5 i 7 tego rozporządzenia dotyczącym krajowych planów wdrożenia. Wspólne europejskie priorytety dalszego wdrażania TSI "Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się" można również określić w oparciu o krajowe plany wdrożenia. Działanie takie powinno obejmować przegląd stałych rozwiązań strukturalnych, które mogą być wymagane w wagonach pasażerskich w celu zapewnienia równego dostępu do dodatkowych usług osobom o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym w szczególności dostępu do wagonów restauracyjnych.
(32) Decyzja Komisji 2012/757/UE 14 ("TSI »Ruch kolejowy«") powinna podlegać regularnemu monitorowaniu i - w uzasadnionych przypadkach - zmianom, które zapewnią zachowanie jej aktualności oraz utrzymanie optymalnej harmonizacji, bezpieczeństwa i interoperacyjności wymogów eksploatacyjnych na poziomie interfejsu między przedsiębiorstwami kolejowymi a zarządcami infrastruktury, w szczególności w przypadku ruchu transgranicznego. Należy również wziąć po uwagę zmiany odnoszące się do: (i) elementów technologicznych ERTMS kluczowych dla wsparcia uzasadnienia biznesowego ERTMS, o których mowa w motywie 28; (ii) kultury bezpieczeństwa i czynników ludzkich; (iii) zgodności pomiędzy pociągiem a trasą.
(33) Ponadto na podstawie art. 36 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 15 Komisja powinna zwrócić się do Agencji o wydanie zaleceń dotyczących określenia umiejętności i kwalifikacji personelu wykonującego zadania o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa oraz włączenia ich do TSI "Ruch kolejowy" lub innego odpowiedniego prawodawstwa. Zalecenia te powinny obejmować nie tylko maszynistów, ale również pozostały personel pokładowy wykonujący zadania związane z bezpieczeństwem, które mogą wymagać specjalnego szkolenia, oraz personel zaangażowany w eksploatację i utrzymanie systemu kolei.
(34) W następstwie wprowadzenia wymogu utworzenia miejsc przeznaczonych do walki z ogniem celem zarządzania incydentami typu "gorącego" w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1303/2014 16 ("TSI »Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych«") oraz uwzględniając powiązane informacje zwrotne z sektora, należy dokonać przeglądu wymogów eksploatacyjnych TSI "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" pod względem harmonizacji oceny zdolności ewakuacji, na przykład w odniesieniu do odległości między dwoma wyjściami poziomymi lub pionowymi. Należy również ocenić potrzebę uwzględnienia przepisów służących zapewnieniu łączności między personelem pokładowym a zarządcą infrastruktury i służbami ratunkowymi i w stosownych przypadkach dodać odpowiednie przepisy.
(35) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 17 ("TSI TAF") powinno zawierać informacje ułatwiające wymianę wagonów, transport kombinowany i multimodalny, rozwój kolejowych korytarzy towarowych oraz sprawozdawczość w zakresie zdarzeń, uwzględniając powiązania z innymi odpowiednimi narzędziami. Obejmuje to również uproszczone postępowanie służące aktualizacji wzorca technicznego TSI TAF zgodnie z procesem zarządzania zmianami TSI TAF, o którym mowa w sekcji 7.2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1305/2014. Ponadto należy przeprowadzić badanie w sprawie możliwości wymiany danych TSI TAF z aplikacjami związanymi z bezpieczeństwem, na przykład w przypadku towarów niebezpiecznych lub przesyłek wyjątkowych. TSI należy również zmienić, aby umożliwić Agencji ocenę zgodności wykorzystywanych przez europejski sektor kolejowy narzędzi informatycznych z wymogami TSI. Ponadto sekcja 2.3.2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1305/2014, w której wymaga się porozumień umownych zobowiązujących wiodące przedsiębiorstwa kolejowe do przekazywania informacji zainteresowanym podmiotom, może stanowić barierę dla procesu cyfryzacji kolei; sekcję tę należy w związku z tym poddać przeglądowi.
(36) Należy dokonać przeglądu rozporządzenia Komisji (UE) nr 454/2011 18 ("TSI TAP") w celu dalszego ułatwienia korzystania z biletów elektronicznych, w tym kontroli i rozliczenia płatności pomiędzy stronami, szczególnie w świetle rozwoju zainicjowanego przez sektor modelu "full service". W tej TSI należy również wziąć pod uwagę zmiany w TSI "Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się" oraz odpowiednie wnioski w sprawie zmiany za pośrednictwem ustanowionego procesu zarządzania zmianami TSI TAP. Należy poddać przeglądowi część zadań związanych z zarządzaniem scentralizowanymi strukturami danych, aby uwzględnić nowe zadania i zakres odpowiedzialności Agencji jako organu systemowego oraz organu zarządzającego określonego w dokumencie "Zarządzanie TAP" 19 i ustanowionego przez sektor w celu przyspieszenia procesu wdrażania TSI TAP. Należy również dążyć do usprawnień ułatwiających wdrażanie biletów bezpośrednich oraz systemów informacji dotyczących podróży z wykorzystaniem różnych środków transportu, w szczególności poprzez dostęp do odpowiednich danych dotyczących podróży koleją i wymianę takich danych z zainteresowanymi podmiotami w ramach multimodalnego łańcucha wartości. Dodatkowo celem TSI TAP powinno być ułatwienie wdrażania zintegrowanych usług w zakresie mobilności. TSI należy również zmienić, aby umożliwić Agencji ocenę zgodności wykorzystywanych przez europejski sektor kolejowy narzędzi informatycznych z wymogami TSI,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |