uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 2,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 305/2011 normy zharmonizowane, o których mowa w jego art. 17, muszą spełniać wymogi zharmonizowanego systemu określonego w tym rozporządzeniu lub na jego podstawie.
(2) W lipcu 2013 r. Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) przyjął normę zharmonizowaną EN 14342:2013 "Podłogi drewniane - Właściwości, ocena zgodności i oznakowanie". Odniesienie do tej normy zostało następnie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2 .
(3) W dniu 21 sierpnia 2015 r. Niemcy zgłosiły formalne zastrzeżenie wobec normy zharmonizowanej EN 14342:2013. Formalne zastrzeżenie odnosiło się do pkt 4.4 tej normy, dotyczącego metod i kryteriów oceny niektórych substancji niebezpiecznych, i zwrócono się w nim o wycofanie odniesienia do normy z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej lub, alternatywnie, o wprowadzenie ograniczenia wyłączającego pkt 4.4 tej normy z zakresu tego odniesienia.
(4) Według Niemiec norma ta nie zawiera żadnych zharmonizowanych metod oceny właściwości użytkowych przedmiotowych wyrobów budowlanych w odniesieniu do zasadniczej charakterystyki dotyczącej uwalniania substancji niebezpiecznych. Pkt 4.4 wspomnianej normy stanowi faktycznie, że weryfikacji i składania oświadczeń dotyczących uwalniania lub zawartości dodatkowych substancji niebezpiecznych innych niż substancje, o których mowa w innych punktach normy, należy dokonywać z uwzględnieniem przepisów krajowych w miejscu stosowania.
(5) Niemcy uznały, że uchybienie to stanowi naruszenie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 305/2011, gdyż wspomniana norma nie spełniała całkowicie wymagań określonych w odpowiednim mandacie, jak przewidziano w art. 18.
(6) Ponadto Niemcy podkreśliły znaczenie odpowiedniego uwzględnienia w normach zharmonizowanych, zwłaszcza dotyczących przedmiotowych wyrobów drewnopochodnych, kwestii uwalniania takich innych substancji niebezpiecznych, w szczególności lotnych związków organicznych (LZO).
(7) Z tych powodów Niemcy zwróciły się o wycofanie odniesienia do tej normy lub, alternatywnie, o jego ograniczenie poprzez wyłączenie pkt 4.4 z jego zakresu, tak aby umożliwić państwom członkowskim przyjęcie przepisów krajowych na potrzeby oceny właściwości użytkowych w odniesieniu do zasadniczej charakterystyki, o której mowa, w związku z uwalnianiem innych substancji niebezpiecznych.
(8) Oceniając dopuszczalność przedłożonych wniosków, należy stwierdzić, że jeżeli alternatywny wniosek Niemiec miałby być traktowany jako stanowiący odrębny wniosek mający na celu umożliwienie państwom członkowskim wprowadzenie przepisów krajowych ustanawiających dodatkowe wymogi, tego rodzaju wniosek nie koncentrowałby się na treści normy EN 14342:2013 i w związku z tym powinien zostać uznany za niedopuszczalny. Ponieważ jednak wniosek ten jest sformułowany w sposób jasno wskazujący na jego ukierunkowanie na ograniczenie zakresu odniesienia do tej normy, powiązane oświadczenia Niemiec o konsekwencjach takiego ograniczenia należy traktować jedynie jako elementy argumentacji przedstawione w ramach formalnego zastrzeżenia i tym samym nie należy ich rozpatrywać odrębnie.
(9) Zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 305/2011 normy zharmonizowane mają określać metody i kryteria oceny właściwości użytkowych objętych nimi wyrobów w odniesieniu do ich zasadniczych charakterystyk. Zgodnie z tym co twierdzą Niemcy, pkt 4.4 normy EN 14342:2013 zawiera jedynie odniesienie do obowiązujących przepisów krajowych. Pod tym względem norma EN 14342:2013 nie spełnia wymogów określonych w art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 305/2011.
(10) Ponadto orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości 3 wskazuje, że państwa członkowskie nie są uprawnione do wprowadzania przepisów krajowych na potrzeby oceny właściwości użytkowych w odniesieniu do jakichkolwiek zasadniczych charakterystyk dodatkowo w stosunku do tego, co zawierają normy zharmonizowane, jeżeli chodzi o wprowadzanie do obrotu lub stosowanie objętych nimi wyrobów budowlanych. Treść normy EN 14342:2013 jest zatem sprzeczna również z tymi zasadami.
(11) W związku z powyższym i z uwagi na fakt, że rozporządzenia są bezpośrednio stosowane, pkt 4.4 normy EN 14342:2013 nie powinien być stosowany, niezależnie od wyniku tej formalnej procedury zastrzeżenia.
(12) Ponieważ orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości 4 potwierdza wyczerpujący charakter zharmonizowanego systemu ustanowionego w rozporządzeniu (UE) nr 305/2011 lub na jego podstawie, nieważność pkt 4.4 normy EN 14342:2013 nie oznacza bynajmniej, że państwa członkowskie mogą przyjmować przepisy krajowe na potrzeby oceny właściwości użytkowych w odniesieniu do zasadniczej charakterystyki dotyczącej uwalniania innych substancji niebezpiecznych.
(13) Na podstawie treści normy EN 14342:2013 oraz informacji przedłożonych przez Niemcy, inne państwa członkowskie, CEN i przedstawicieli branży, jak również po konsultacji z komitetami ustanowionymi na mocy art. 64 rozporządzenia (UE) nr 305/2011 i art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 5 , należy zauważyć, że nie zgłoszono żadnych istotnych zastrzeżeń wobec dalszej publikacji odniesienia do tej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wyłączenie pkt 4.4 z zakresu odniesienia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wzbudziło obawy wynikające z interpretacji orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości jako zezwalającego państwom członkowskim, jeżeli są one zdania, że bezpieczeństwo wyrobu nie jest w wystarczającym stopniu zapewnione, na nakładanie wymogów ograniczających swobodny obrót tymi wyrobami. Jednakże sam Trybunał Sprawiedliwości wyjaśnił już, że taka interpretacja zagrażałaby skuteczności ("effet utile") harmonizacji w tej dziedzinie 6 .
(14) Domniemane niespełnianie przez wspomnianą normę wszystkich wymagań nie powinno być zatem traktowane jako powód wystarczający do zaakceptowania pierwszego wniosku Niemiec, tj. do wycofania odniesienia do normy EN 14342:2013 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Wniosek ten należy zatem odrzucić.
(15) Jeżeli chodzi o alternatywny wniosek dotyczący ograniczenia odniesienia poprzez wyłączenie pkt 4.4 z zakresu tego odniesienia, należy po pierwsze przypomnieć, że zgodnie z tym, co już wykazano, punkt ten nie ma zastosowania, niezależnie od wyniku tej formalnej procedury zastrzeżenia. Dla jasności należy jednak wyraźnie wyłączyć ten nieważny punkt z zakresu odniesienia.
(16) Odniesienie do normy EN 14342:2013 należy zatem utrzymać, ale konieczne jest wprowadzenie ograniczenia wyłączającego pkt 4.4 tej normy z zakresu tego odniesienia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.21.113 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2017/133 w sprawie utrzymania z ograniczeniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do normy zharmonizowanej EN 14342:2013 "Podłogi drewniane - Właściwości, ocena zgodności i oznakowanie" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 |
Data aktu: | 25/01/2017 |
Data ogłoszenia: | 26/01/2017 |
Data wejścia w życie: | 15/02/2017 |