(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 259)(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 26 stycznia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującą procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych 1 , w szczególności jej art. 30 ust. 5 i 6,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 1 października 2013 r. przedsiębiorstwo Österreichische Post AG (zwane dalej "Pocztą Austriacką") skierowało do Komisji wniosek na podstawie art. 30 ust. 5 dyrektywy 2004/17/WE. Wniosek dotyczy niektórych usług pocztowych, jak również niektórych usług innych niż usługi pocztowe, przy czym oba te rodzaje usług świadczone są przez Pocztę Austriacką na terytorium Austrii. Usługi, których dotyczy wniosek, opisano w nim następująco:
a) usługi pocztowe w zakresie doręczania listów adresowanych między klientami biznesowymi (zwane dalej "B2B") oraz między klientami biznesowymi a klientami indywidualnymi (zwane dalej "B2C") na poziomie krajowym ("krajowe" i "przychodzące");
b) usługi pocztowe w zakresie doręczania listów adresowanych między klientami indywidualnymi (zwane dalej "C2C") oraz między klientami indywidualnymi a klientami biznesowymi (zwane dalej "C2B") na poziomie krajowym ("krajowe" i "przychodzące");
c) usługi pocztowe w zakresie doręczania adresowanych międzynarodowych ("wychodzących") listów B2B i B2C (zwane dalej "B2X") oraz C2B i C2C (zwane dalej "C2X");
d) usługi pocztowe w zakresie doręczania adresowanych listów reklamowych na poziomie krajowym i międzynarodowym;
e) usługi pocztowe w zakresie doręczania bezadresowych listów reklamowych na poziomie krajowym i międzynarodowym;
f) usługi pocztowe w zakresie doręczania adresowanych i bezadresowych gazet;
g) usługi zarządzania kancelariami pocztowymi;
h) usługi dodane związane z elektronicznymi środkami przekazu i świadczone w pełni poprzez takie środki przekazu;
i) filatelistyka - specjalne znaczki pocztowe;
j) usługi finansowe.
(2) W dniu 2 kwietnia 2014 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą 2014/184/UE 2 . Decyzją tą następujące usługi pocztowe w Austrii wyłączono z zakresu przepisów o zamówieniach publicznych:
a) usługi zarządzania kancelarią pocztową;
b) usługi dodane związane z elektronicznymi środkami przekazu i świadczone w pełni poprzez takie środki przekazu;
c) usługi filatelistyczne i usługi płatnicze świadczone we własnym imieniu.
(3) W odniesieniu do pozostałych usług określonych we wniosku Komisja uznała, że warunki wyłączenia nie są spełnione, a zatem dyrektywa 2004/17/WE nadal ma do nich zastosowanie.
(4) W dniu 24 czerwca 2014 r. Poczta Austriacka wniosła 3 do Sądu w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej skargę o częściowe stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2014/184/UE.
(5) W dniu 27 kwietnia 2016 r. Sąd stwierdził nieważność decyzji wykonawczej 2014/184/UE w zakresie, w jakim wskazano w niej, że wspomniana dyrektywa nadal znajduje zastosowanie do rynku usług pocztowych doręczania adresowanych listów B2B i B2C na poziomie międzynarodowym w Austrii. W pozostałym zakresie Sąd oddalił skargę Poczty Austriackiej.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2014/184/UE,
STANOWI, CO NASTĘPUJE: