a także mając na uwadze, co następuje:(1) Umowa o partnerstwie gospodarczym między państwami CARIFORUM, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1 ("umowa o partnerstwie gospodarczym CARIFORUM-UE"), obowiązuje tymczasowo od dnia 29 grudnia 2008 r. między Unią Europejską (UE) a Antiguą i Barbudą, Bahamami, Barbados, Belize, Dominiką, Republiką Dominikańską, Grenadą, Gujaną, Jamajką, Saint Kitts i Nevis, Saint Lucią, Saint Vincent i Grenadynami, Surinamem oraz Trynidadem i Tobago.
(2) Protokół I do umowy o partnerstwie gospodarczym dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej zawiera reguły pochodzenia dotyczące przywozu produktów pochodzących z państw CARIFORUM do Unii.
(3) Zgodnie z art. 39 ust. 2 protokołu I do umowy o partnerstwie gospodarczym odstępstwa od tych reguł mogą zostać przyznane, jeżeli uzasadnia je rozwój istniejących gałęzi przemysłu lub tworzenie nowych gałęzi przemysłu w państwach CARIFORUM. Ponadto art. 39 ust. 6 lit. b) tego protokołu stanowi, że przy rozpatrywaniu wniosków o przyznanie odstępstwa bierze się w szczególności pod uwagę przypadki, w których zastosowanie istniejących reguł pochodzenia mogłoby w sposób znaczący wpłynąć na możliwości kontynuowania przez daną gałąź przemysłu w państwie lub państwach CARIFORUM wywozu do Unii, ze szczególnym uwzględnieniem przypadków, w których mogłoby to doprowadzić do zakończenia działalności.
(4) W dniu 10 marca 2015 r. Specjalny Komitet ds. Współpracy Celnej i Ułatwień w Handlu CARIFORUM-UE przyjął decyzję nr 1/2015 2 w sprawie przyznania odstępstwa od reguł pochodzenia w odniesieniu do niektórych wyrobów włókienniczych przywożonych do Unii, zgodnie z art. 39 ust. 2 i art. 39 ust. 6 lit. b) protokołu I do umowy o partnerstwie gospodarczym, od dnia 10 marca 2015 r. do dnia 9 marca 2017 r.
(5) W dniu 22 lutego 2017 r. przewodniczący Specjalnego Komitetu ds. Współpracy Celnej i Ułatwień w Handlu CARIFORUM-UE otrzymał od Republiki Dominikańskiej nowy wniosek o przyznanie odstępstwa.
(6) Zgodnie z art. 13 protokołu I do umowy o partnerstwie gospodarczym warunki uzyskania statusu pochodzenia produktu określone w tytule II protokołu I muszą być spełniane w sposób ciągły w państwach CARIFORUM lub w UE. Haiti podpisało umowę o partnerstwie gospodarczym, ale jej nie ratyfikowało, ani tymczasowo jej nie stosuje. Zgodnie z art. 8 protokołu I pranie lub prasowanie wyrobów włókienniczych, umieszczanie lub drukowanie znaków, etykiet, logo, zwykłe umieszczanie w workach, skrzynkach lub pudełkach lub połączenie dwóch lub więcej takich czynności jest uważane za niewystarczającą obróbkę lub przetworzenie dla nadania statusu produktów pochodzących. Należy zatem przyznać odstępstwo od postanowień art. 8 i art. 13 ust. 1 protokołu I w celu nadania statusu pochodzenia produktowi końcowemu wywożonemu z Republiki Dominikańskiej do UE.
(7) Republika Dominikańska wystąpiła z wnioskiem o przyznanie odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w protokole I do umowy o partnerstwie gospodarczym CARIFORUM-UE w odniesieniu do 180 647 sztuk męskich lub chłopięcych spodni, bryczesów i szortów z drelichu, objętych kodami HS 6203.42 i przywożonych do UE zgodnie z art. 39 ust. 2 tego protokołu. Wniosek opiera się na fakcie, że ta gałąź przemysłu pozostaje w trudnej sytuacji ze względu na to, że obróbka i przetwarzanie wykonywane w sąsiednim kraju - Haiti - mają wpływ na zgodność z regułami pochodzenia określonymi w umowie o partnerstwie gospodarczym CARIFORUM-UE, która oczekuje na ratyfikację przez Haiti. Jeżeli Republika Dominikańska nie będzie mogła zaopatrywać się w Haiti, będzie to miało znaczny wpływ na dalszy wywóz do UE dokonywany przez istniejący przemysł włókienniczy w Republice Dominikańskiej. Odstępstwo przyczyniłoby się do ciągłości produkcji i do rozwoju tego przemysłu, a także do utrzymania miejsc pracy zarówno w Republice Dominikańskiej, jak i w Haiti. Ratyfikacja umowy przez Haiti zapewniłaby stabilność biznesową i maksymalną przewidywalność, których potrzebują zainteresowane strony.
(8) Wniosek obejmuje okres dwóch lat. Biorąc pod uwagę fakt, że Haiti podejmuje starania w kierunku ratyfikacji umowy w 2017 r., odstępstwo powinno zostać przyznane na okres jednego roku w celu zapewnienia Republice Dominikańskiej dłuższego okresu na przygotowanie się do przestrzegania reguł nabywania pochodzenia oraz zapewnienie przewidywalności dla podmiotów gospodarczych, w oczekiwaniu na zakończenie procesu ratyfikacji umowy przez Haiti. Przyznane odstępstwo może zostać przedłużone o jeden rok, w przypadku gdyby proces ratyfikacji na Haiti nie zakończył się przed upływem pierwszego roku obowiązywania odstępstwa.
(9) Wniosek dotyczy całkowitej ilości 180 647 sztuk spodni z drelichu, co do której szacuje się, że zostanie wywieziona do UE. Zgodnie z informacjami uzyskanymi od Republiki Dominikańskiej wywóz z zastosowaniem odstępstwa produktów objętych kodami HS 6203.42 wyniósł 161 634 sztuki w okresie od marca 2015 r. do marca 2016 r. Ilości, które mają zostać przydzielone na lata 2017 i 2018, powinny odpowiadać takiemu wykorzystaniu. Aby umożliwić skuteczne i pełne wykorzystanie przewidywanego rocznego kontyngentu na wywóz, należy przewidzieć ilość 180 647 sztuk rocznie, co umożliwi istniejącemu przemysłowi kontynuację wywozu do Unii.
(10) Specjalny Komitet ds. Współpracy Celnej i Ułatwień w Handlu CARIFORUM-UE powinien przyznać odstępstwo dla 180 647 sztuk męskich lub chłopięcych spodni, bryczesów i szortów z drelichu, objętych kodem HS ex 6203.42 (kod CN 6203 42 31), przywożonych do Unii przez okres dwóch lat od daty przyjęcia niniejszej decyzji.
(11) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 3 określono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować do administrowania ilością, w odniesieniu do której niniejsza decyzja przyznaje odstępstwo.
(12) Aby umożliwić skuteczne monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze Republiki Dominikańskiej powinny regularnie powiadamiać Komisję o szczegółach wydawanych świadectw przewozowych EUR1,
STANOWI, CO NASTĘPUJE: