KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 nakłada na państwa członkowskie obowiązek prowadzenia krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego, którzy uzyskali od właściwego organu zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
(2) Art. 16 ust. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 przewiduje połączenie krajowych rejestrów elektronicznych do dnia 31 grudnia 2012 r. i upoważnia Komisję do przyjęcia wspólnych zasad dotyczących takiego połączenia.
(3) Komisja przyjęła rozporządzenie (UE) nr 1213/2010 2 , aby umożliwić połączenie krajowych rejestrów elektronicznych wymaganych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 za pośrednictwem elektronicznego systemu wymiany komunikatów o nazwie ERRU (ang. European Registers of Road Transport Undertakings).
(4) Rozporządzenie (UE) nr 1213/2010 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/480 3 w celu stworzenia ulepszonej wersji systemu ERRU do dnia 30 stycznia 2019 r.
(5) System ERRU składa się z dwóch równoległych architektur wymiany komunikatów między państwami członkowskimi. Pierwsza z nich opiera się na węźle centralnym zarządzanym przez Komisję. Węzeł centralny centralizuje przepływ danych poprzez przyjmowanie komunikatów wysyłanych przez państwa członkowskie i przekazywanie ich państwom członkowskim, do których są one skierowane. Państwa członkowskie mogą również zdecydować o korzystaniu z kompatybilnej sieci komercyjnej do wymiany komunikatów między sobą (w konfiguracji peer-to-peer) bez przesyłania komunikatów do węzła centralnego.
(6) W związku z tym, że komunikaty wymieniane bezpośrednio między państwami członkowskimi nie są przesyłane za pośrednictwem węzła centralnego, ewentualne błędy systemowe związane z tymi komunikatami nie mogą być zauważone przez Komisję; Komisja nie jest zatem w stanie pełnić swojej roli ogólnego zarządzającego systemem ERRU i podejmować odpowiednich działań naprawczych, co w konsekwencji zagraża właściwemu funkcjonowaniu całego systemu.
(7) Konfiguracja peer-to-peer uniemożliwia Komisji szybki dostęp do informacji na temat ilości i charakteru wymienianych komunikatów; Komisja nie ma zatem przeglądu korzystania z systemu ERRU i informacji przydatnych na potrzeby przyszłych udoskonaleń systemu.
(8) Problemy związane z konfiguracją peer-to-peer uzasadniają konieczność przekazywania wszystkich komunikatów wymienianych w systemie ERRU przez węzeł centralny, a co za tym idzie usunięcie tej możliwości z zakresu stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/480.
(9) Ponadto konieczne są pewne drobne uzupełnienia i zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/480, aby precyzyjniej i wyraźniej określić następujące kwestie: procedury podłączenia do systemu ERRU, wymagane testy i konsekwencje niepowodzenia w testach, treść niektórych komunikatów XML, definicja procedury eskalacji, której przestrzegać mają państwa członkowskie w przypadku błędów systemowych, oraz czas przechowywania danych osobowych w dziennikach węzła centralnego. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/480.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu przyjmuje się zgodnie z procedurą doradczą określoną w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: