uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 5,
(1) Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 nakłada na państwa członkowskie obowiązek prowadzenia krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego, którzy uzyskali od właściwego organu zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
(2) Art. 16 ust. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 przewiduje połączenie krajowych rejestrów elektronicznych do dnia 31 grudnia 2012 r. i upoważnia Komisję do przyjęcia wspólnych zasad dotyczących takiego połączenia.
(3) Komisja przyjęła rozporządzenie (UE) nr 1213/2010 2 , aby umożliwić połączenie krajowych rejestrów elektronicznych wymaganych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 za pośrednictwem elektronicznego systemu wymiany komunikatów o nazwie ERRU (ang. European Registers of Road Transport Undertakings).
(4) Rozporządzenie (UE) nr 1213/2010 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/480 3 w celu stworzenia ulepszonej wersji systemu ERRU do dnia 30 stycznia 2019 r.
(5) System ERRU składa się z dwóch równoległych architektur wymiany komunikatów między państwami członkowskimi. Pierwsza z nich opiera się na węźle centralnym zarządzanym przez Komisję. Węzeł centralny centralizuje przepływ danych poprzez przyjmowanie komunikatów wysyłanych przez państwa członkowskie i przekazywanie ich państwom członkowskim, do których są one skierowane. Państwa członkowskie mogą również zdecydować o korzystaniu z kompatybilnej sieci komercyjnej do wymiany komunikatów między sobą (w konfiguracji peer-to-peer) bez przesyłania komunikatów do węzła centralnego.
(6) W związku z tym, że komunikaty wymieniane bezpośrednio między państwami członkowskimi nie są przesyłane za pośrednictwem węzła centralnego, ewentualne błędy systemowe związane z tymi komunikatami nie mogą być zauważone przez Komisję; Komisja nie jest zatem w stanie pełnić swojej roli ogólnego zarządzającego systemem ERRU i podejmować odpowiednich działań naprawczych, co w konsekwencji zagraża właściwemu funkcjonowaniu całego systemu.
(7) Konfiguracja peer-to-peer uniemożliwia Komisji szybki dostęp do informacji na temat ilości i charakteru wymienianych komunikatów; Komisja nie ma zatem przeglądu korzystania z systemu ERRU i informacji przydatnych na potrzeby przyszłych udoskonaleń systemu.
(8) Problemy związane z konfiguracją peer-to-peer uzasadniają konieczność przekazywania wszystkich komunikatów wymienianych w systemie ERRU przez węzeł centralny, a co za tym idzie usunięcie tej możliwości z zakresu stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/480.
(9) Ponadto konieczne są pewne drobne uzupełnienia i zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/480, aby precyzyjniej i wyraźniej określić następujące kwestie: procedury podłączenia do systemu ERRU, wymagane testy i konsekwencje niepowodzenia w testach, treść niektórych komunikatów XML, definicja procedury eskalacji, której przestrzegać mają państwa członkowskie w przypadku błędów systemowych, oraz czas przechowywania danych osobowych w dziennikach węzła centralnego. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/480.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu przyjmuje się zgodnie z procedurą doradczą określoną w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.206.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/1440 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/480 ustanawiające wspólne zasady dotyczące połączenia krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego |
Data aktu: | 08/08/2017 |
Data ogłoszenia: | 09/08/2017 |
Data wejścia w życie: | 29/08/2017 |