uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) Unia Europejska powinna dążyć do zapewnienia wysokiego stopnia współpracy we wszelkich dziedzinach stosunków międzynarodowych, co ma służyć, między innymi, utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego - zgodnie z celami i zasadami Karty Narodów Zjednoczonych.
(2) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła europejską strategię bezpieczeństwa, w której wskazano globalne wyzwania i zagrożenia oraz zaapelowano o ład międzynarodowy oparty na zasadach, którego podstawą będą skuteczny multilateralizm i sprawnie funkcjonujące instytucje międzynarodowe.
(3) Konwencja o zakazie użycia, składowania, produkcji i przekazywania min przeciwpiechotnych oraz ich zniszczeniu (zwana dalej "konwencją") weszła w życie w dniu 1 marca 1999 r. Stanowi ona jedyny kompleksowy instrument międzynarodowy odnoszący się do wszystkich kwestii związanych z minami przeciwpiechotnymi, w tym do ich używania, składowania i produkcji oraz handlu minami i rozminowywania, a także do pomocy ofiarom. Od dnia 1 czerwca 2013 r. wszystkie państwa członkowskie są stronami konwencji, a do dnia 1 września 2016 r. 162 państwa wyraziły zgodę na to, by konwencja była dla nich wiążąca.
(4) W dniu 23 czerwca 2008 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2008/487/WPZiB 1 wspierające powszechne stosowanie i wprowadzanie w życie konwencji.
(5) W dniu 3 grudnia 2009 r. podczas drugiej konferencji przeglądowej konwencji państwa-strony przyjęły plan działania z Cartageny na lata 2010-2014 dotyczący powszechnego stosowania i wprowadzania w życie wszystkich aspektów konwencji. Państwa-strony konwencji przyjęły także "Wytyczne państw-stron dla jednostki wsparcia dla wdrażania konwencji", w których uzgodniły, że jednostka wspierająca konwencji (zwana dalej "ISU") powinna doradzać państwom-stronom i udzielać im wsparcia technicznego w zakresie wprowadzania w życie i powszechnego stosowania konwencji, ułatwiać komunikację między państwami-stronami oraz wspierać komunikację i wymianę informacji na temat konwencji zarówno państwom niebędącym stronami, jak i społeczeństwu. Na swoim czternastym posiedzeniu w 2015 r. państwa-strony przyjęły decyzję w sprawie poprawy zarządzania finansowego i przejrzystości działań jednostki wspierającej. W decyzji tej określono warunki, na jakich jednostka ta może prowadzić działania lub projekty, które nie widnieją w jej rocznym budżecie, w tym zainicjowane przez państwa-strony.
(6) W dniu 13 listopada 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/700/WPZiB 2 wspierającą realizację planu działania z Cartageny na lata 2010-2014.
(7) Podczas trzeciej konferencji przeglądowej konwencji, która odbyła się w Maputo w Mozambiku w czerwcu 2014 r., państwa-strony przyjęły plan działania z Maputo mający na celu poczynienie znacznych i trwałych postępów we wprowadzaniu w życie konwencji w okresie przed kolejną konferencją przeglądową (2014-2019) oraz wspólnie zadeklarowały, że będą dążyły do osiągnięcia celów konwencji "w jak najpełniejszym zakresie do roku 2025".
(8) W swoich konkluzjach z 16 i 17 czerwca 2014 r. podczas trzeciej konferencji przeglądowej Konwencji Rada Unii Europejskiej przypomniała, że cała Unia dąży do realizacji celów konwencji wraz ze wszystkimi 28 państwami członkowskimi, które są stronami tej konwencji - oraz że Unia i jej państwa członkowskie od dawna popierają rozminowywanie oraz niszczenie składowanych min przeciwpiechotnych, a także popierają pomoc dla ofiar tych min. W konkluzjach ponownie zapewniono o niesłabnącym poparciu Unii dla państw-stron w pełnej i skutecznej realizacji tej konwencji oraz przypomniano o zobowiązaniu Unii do propagowania powszechnego stosowania konwencji, zapewniania zasobów w celu finansowania działań dotyczących min oraz zapewniania konkretnej i trwałej pomocy ofiarom min przeciwpiechotnych oraz rodzinom i społecznościom tych ofiar,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
M. MAASIKAS | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.204.101 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2017/1428 w sprawie wsparcia realizacji planu działania z Maputo dotyczącego wprowadzania w życie Konwencji z 1997 r. o zakazie użycia, składowania, produkcji i przekazywania min przeciwpiechotnych oraz o ich zniszczeniu |
Data aktu: | 04/08/2017 |
Data ogłoszenia: | 05/08/2017 |
Data wejścia w życie: | 04/08/2017 |