uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jej art. 8 formułę wprowadzającą, art. 8 pkt 1 akapit pierwszy, art. 8 pkt 4 oraz art. 9 ust. 4 lit. c),
uwzględniając dyrektywę Rady 2009/158/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych 2 , w szczególności jej art. 23 ust. 1, art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 798/2008 3 ustanowiono wymogi w zakresie wystawiania świadectw weterynaryjnych dotyczących przywozu do Unii oraz tranzytu przez Unię, w tym składowania podczas tranzytu, drobiu i produktów drobiowych ("towary"). Rozporządzenie to stanowi, że towary mogą być przywożone do Unii i przewożone tranzytem przez jej terytorium jedynie z państw trzecich, terytoriów, stref lub grup wyszczególnionych w kolumnach 1 i 3 tabeli w części 1 załącznika I do tego rozporządzenia.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 798/2008 ustanowiono także warunki uznania państwa trzeciego, terytorium, strefy lub grupy za wolne od wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI).
(3) Była jugosłowiańska republika Macedonii jest wymieniona w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 jako państwo trzecie, z którego całego terytorium dozwolony jest przywóz niektórych towarów drobiowych do Unii i ich tranzyt przez terytorium Unii.
(4) W dniu 28 stycznia 2017 r. była jugosłowiańska republika Macedonii potwierdziła obecność HPAI podtypu H5N8 w gospodarstwie drobiarskim na swoim terytorium. Ze względu na potwierdzone wystąpienie ogniska HPAI terytorium byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii nie można już było uznawać za państwo wolne od tej choroby, a organy weterynaryjne byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii nie mogły już wystawiać świadectw dla przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przesyłek mięsa drobiowego przeznaczonego do spożycia przez ludzi. W części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 należy zatem określić datę, od której to państwo trzecie przestało być uznawane za wolne od HPAI.
(5) W związku z wystąpieniem ogniska HPAI w styczniu 2017 r. była jugosłowiańska republika Macedonii wprowadziła politykę likwidacji stad w celu zwalczenia tej choroby i ograniczenia jej rozprzestrzeniania. Była jugosłowiańska republika Macedonii przedłożyła zaktualizowane informacje o sytuacji epidemiologicznej na swoim terytorium oraz o środkach wprowadzonych celem zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się HPAI, a Komisja przeanalizowała te informacje. Była jugosłowiańska republika Macedonii zgłosiła ponadto zakończenie czyszczenia i dezynfekcji po likwidacji stad drobiu w gospodarstwie drobiarskim, w którym w styczniu 2017 r. wykryto ognisko HPAI.
(6) Na podstawie oceny informacji przedstawionych przez byłą jugosłowiańską republikę Macedonii należy również określić w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 datę, od której to państwo trzecie można ponownie uznać za wolne od HPAI, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 798/2008, oraz od której można ponownie zezwolić na przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium niektórych produktów drobiowych pochodzących z tego państwa trzeciego.
(7) Należy zatem zmienić wpis dotyczący byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii w wykazie w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby uwzględnić nową sytuację epidemiologiczną w tym państwie trzecim.
(8) Stany Zjednoczone są wymienione w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 jako państwo trzecie, w przypadku którego z niektórych części jego terytorium, w zależności od obecności HPAI, dozwolony jest przywóz towarów do Unii i ich tranzyt przez terytorium Unii. Taką regionalizację ustanowiono w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/481 4 w związku z wystąpieniem ogniska HPAI podtypu H7N9 w gospodarstwie drobiarskim w stanie Tennessee w dniu 4 marca 2017 r.
(9) Dnia 15 marca 2017 r. Stany Zjednoczone potwierdziły obecność HPAI podtypu H7N9 w innym gospodarstwie drobiarskim w stanie Tennessee. Ognisko to wystąpiło na obszarze objętym regionalizacją w związku z wcześniejszym wystąpieniem ogniska choroby w dniu 4 marca 2017 r.; obszar ten został należycie uwzględniony w zmianach w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/481. Wprowadzanie dalszej regionalizacji tego państwa trzeciego w odniesieniu do najnowszego wystąpienia ogniska choroby nie jest zatem konieczne.
(10) W Umowie między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie sanitarnych środków ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w handlu żywymi zwierzętami i produktami zwierzęcymi (zwanej dalej "umową") 5 , która została zatwierdzona decyzją Rady 98/258/WE 6 , przewidziano szybkie wzajemne uznawanie środków regionalizacji w razie wystąpienia ognisk choroby w Unii lub w Stanach Zjednoczonych.
(11) W związku z wystąpieniem ognisk HPAI w marcu 2017 r. Stany Zjednoczone wprowadziły politykę likwidacji stad w celu zwalczenia tej choroby i ograniczenia jej rozprzestrzeniania. Organy weterynaryjne Stanów Zjednoczonych nadal zawieszają wystawianie świadectw weterynaryjnych dla przesyłek towarów przeznaczonych na wywóz do Unii lub do tranzytu przez jej terytorium i pochodzących z hrabstw dotkniętych chorobą w stanach Tennessee i Alabama, które to hrabstwa objęto ograniczeniami w związku z wystąpieniem tej choroby i w których wprowadzono unijne środki regionalizacji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 798/2008.
(12) Od połowy marca 2017 r. w Stanach Zjednoczonych nie wykryto kolejnych ognisk HPAI. Stany Zjednoczone przedłożyły zaktualizowane informacje o sytuacji epidemiologicznej na swoim terytorium oraz o środkach wprowadzonych celem zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się HPAI, a Komisja przeanalizowała te informacje. Stany Zjednoczone zgłosiły ponadto zakończenie czyszczenia i dezynfekcji po likwidacji stad drobiu w gospodarstwach w stanie Tennessee, w których w marcu 2017 r. wykryto ogniska HPAI.
(13) Na podstawie oceny informacji przedstawionych przez Stany Zjednoczone oraz zobowiązań określonych w umowie i gwarancji przedstawionych przez Stany Zjednoczone należy określić datę, od której dotknięte chorobą hrabstwa w stanach Tennessee i Alabama objęte ograniczeniami weterynaryjnymi w związku z wystąpieniem ognisk HPAI w marcu 2017 r. można ponownie uznać za wolne od HPAI, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 798/2008, oraz od której można ponownie zezwolić na przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium niektórych produktów drobiowych pochodzących z tych obszarów.
(14) Należy zatem zmienić wpis dotyczący Stanów Zjednoczonych w wykazie w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby uwzględnić obecną sytuację epidemiologiczną w tym państwie trzecim.
(15) Republika Południowej Afryki jest wymieniona w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 jako państwo trzecie, z którego całego terytorium dozwolony jest przywóz niektórych towarów drobiowych do Unii i ich tranzyt przez terytorium Unii. W szczególności dozwolony jest przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych, przeznaczonego do spożycia przez ludzi (RAT) i objętego szczególnym warunkiem "H", określonym w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, który stanowi, że w przypadku wystąpienia ogniska HPAI przywóz takiego mięsa może być nadal dozwolony, pod określonymi warunkami, jeśli mięso to uzyskano z ptaków bezgrzebieniowych pochodzących z zarejestrowanego zamkniętego gospodarstwa prowadzącego chów ptaków bezgrzebieniowych wolnego od HPAI.
(16) W dniu 22 czerwca 2017 r. Republika Południowej Afryki potwierdziła obecność HPAI podtypu H5N8 w gospodarstwie drobiarskim na swoim terytorium. Ze względu na potwierdzone wystąpienie ogniska HPAI terytorium Republiki Południowej Afryki nie można już uznawać za wolne od tej choroby, a zatem organy weterynaryjne Republiki Południowej Afryki nie mogą już wystawiać świadectw dla przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przesyłek mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych, chyba że mięso to uzyskano z ptaków bezgrzebieniowych pochodzących z zarejestrowanego zamkniętego gospodarstwa prowadzącego chów ptaków bezgrzebieniowych wolnego od HPAI zgodnie ze szczególnym warunkiem "H".
(17) Organy weterynaryjne Republiki Południowej Afryki przedłożyły wstępne informacje dotyczące ogniska HPAI i potwierdziły, że bezzwłocznie zawiesiły wystawianie świadectw weterynaryjnych dla przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przesyłek mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych przeznaczonego do spożycia przez ludzi.
(18) Należy zatem zmienić wpis dotyczący Republiki Południowej Afryki w wykazie w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby uwzględnić obecną sytuację epidemiologiczną w tym państwie trzecim.
(19) Zimbabwe jest wymienione w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 jako państwo trzecie, z którego całego terytorium dozwolony jest przywóz niektórych towarów drobiowych do Unii i ich tranzyt przez terytorium Unii.
(20) W dniu 1 czerwca 2017 r. Zimbabwe potwierdziło obecność HPAI podtypu H5N8 w gospodarstwie drobiarskim na swoim terytorium. Ze względu na potwierdzone wystąpienie ogniska HPAI terytorium Zimbabwe nie można już uznawać za wolne od tej choroby, a zatem organy weterynaryjne Zimbabwe nie mogą już wystawiać świadectw dla przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przesyłek mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych przeznaczonego do spożycia przez ludzi.
(21) Należy zatem zmienić wpis dotyczący Zimbabwe w wykazie w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby uwzględnić obecną sytuację epidemiologiczną w tym państwie trzecim.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.203.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/1414 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 w odniesieniu do wpisów dotyczących byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Stanów Zjednoczonych, Republiki Południowej Afryki i Zimbabwe w wykazie państw trzecich, terytoriów, stref lub grup, z których dopuszczalny jest przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium niektórych produktów drobiowych, w związku z wysoce zjadliwą grypą ptaków |
Data aktu: | 03/08/2017 |
Data ogłoszenia: | 04/08/2017 |
Data wejścia w życie: | 07/08/2017 |