uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 z dnia 11 maja 2011 r. określające normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 9 akapit pierwszy oraz art. 13 ust. 6 akapit trzeci,
(1) Nowa regulacyjna procedura badań na potrzeby pomiarów emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych oraz ich zużycia paliwa, światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich (WLTP), określona w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151 2 , zastąpi z dniem 1 września 2017 r. nowy europejski cykl jezdny (NEDC), stosowany obecnie na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 692/2008 3 . WLTP ma zapewnić bardziej odpowiadające rzeczywistym warunkom jazdy wartości emisji CO2 i zużycia paliwa.
(2) W celu uwzględnienia rozbieżności w zakresie poziomu emisji CO2 mierzonych zgodnie z obecną procedurą NEDC i nową procedurą WLTP należy ustanowić metodę korelacji tych wartości, aby umożliwić ustalenie, czy producenci przestrzegają docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 510/2011.
(3) Dla lekkich samochodów dostawczych procedura WLTP ma być wprowadzana stopniowo w dwóch odrębnych etapach, zaczynając od nowych typów pojazdów kategorii N1 klasy I od dnia 1 września 2017 r. oraz wszystkich nowych pojazdów kategorii N1 klasy I od dnia 1 września 2018 r. Rok później WLTP zostanie wprowadzona dla pojazdów kategorii N1 klasy II i III, tj. dla nowych typów pojazdów od dnia 1 września 2018 r., a dla wszystkich nowych pojazdów od dnia 1 września 2019 r. Pojazdy z końcowej partii produkcji zdefiniowane w art. 3 pkt 22 dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 należące do tej ostatniej kategorii N1 klasy II i III mogą jednak pozostać na rynku najpóźniej do dnia 28 lutego 2021 r. zgodnie z art. 27 dyrektywy 2007/46/WE.
(4) Podczas odrębnych etapów stopniowego wprowadzana procedury WLTP należy nadal sprawdzać zgodność z docelowymi indywidualnymi poziomami emisji, stosując wartości emisji CO2 oparte na NEDC, ale wskazane jest również zapewnienie, aby przejście na docelowe poziomy emisji oparte na WLTP odbyło się jednocześnie dla wszystkich pojazdów lekkich. W związku z tym należy wziąć pod uwagę pojazdy z końcowej partii produkcji, które pozostaną na rynku do 2021 r., i przypisać im wartość domyślną emisji CO2 WLTP. Wartość tę należy określić w taki sposób, aby nie wpływała negatywnie na zdolność producenta do przestrzegania jego docelowego indywidualnego poziomu emisji w 2021 r.
(5) Należy również wziąć pod uwagę szczególną sytuację producentów pojazdów niekompletnych zdefiniowanych w art. 3 pkt 19 dyrektywy 2007/46/WE, które są homologowane w wielu etapach. Do celów korelacji należy przypisać jedną skorelowaną wartość emisji CO2 NEDC pojazdom niekompletnym należącym do tej samej rodziny macierzy obciążenia drogowego określonej w pkt 5.2 subzałącznika 4 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151.
(6) Ponadto należy umożliwić producentom, w przypadku pojazdów kategorii N1 o technicznie dopuszczalnej maksymalnej masie całkowitej wynoszącej 3 000 kg lub więcej, wybór określenia współczynników obciążenia drogowego NEDC na podstawie badań WLTP lub wykorzystania wartości tabelarycznych określonych w tabeli 3 w załączniku 4a do regulaminu EKG ONZ nr 83 5 .
(7) Wskazane jest ograniczenie obciążenia badaniami producentów i organów udzielających homologacji typu i dlatego należy zapewnić możliwość określania wartości referencyjnych emisji CO2 NEDC poprzez symulacje. W tym celu opracowano specjalne narzędzie do symulacji pojazdów (narzędzie korelacji). Dane wejściowe dla narzędzia korelacji nie powinny wymagać dodatkowych badań i należy je uzyskać w wyniku badań homologacyjnych WLTP.
(8) Surowość wymogów w zakresie redukcji emisji CO2 po przejściu na WLTP musi, zgodnie z art. 13 ust. 6 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 510/2011, pozostać porównywalna, dla producentów i pojazdów różnej użyteczności, do określonej w rozporządzeniu (UE) nr 510/2011 w odniesieniu do poziomów emisji CO2 określonych zgodnie z procedurą NEDC. Procedura korelacji powinna zatem uwzględniać te warunki badania NEDC, które są wyraźnie wymagane do udzielenia homologacji typu.
(9) Dla pewnych zaawansowanych technologii motoryzacyjnych lub określonych konfiguracji technicznych narzędzie korelacji może nie być w stanie określić wartości CO2 NEDC z wystarczającą dokładnością. W takich przypadkach producent powinien mieć możliwość przeprowadzania badania fizycznego pojazdu. W celu zapewnienia równych warunków działania w odniesieniu do tych badań należy stosować takie same warunki badania NEDC jak określone dla narzędzia korelacji.
(10) W celu zapewnienia porównywalnej surowości wymogów niezbędne jest dokonanie pewnych korekt przy obliczaniu ograniczenia emisji uzyskanego dzięki zastosowaniu innowacji ekologicznych, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia (UE) nr 510/2011. Uważa się jednak, że warunki ramowe tej zasady nie są bezpośrednio zależne od mającej zastosowanie procedury badawczej i w związku z tym należy je utrzymać bez dostosowań, łącznie z pułapem określonym dla ograniczenia emisji uzyskanego dzięki zastosowaniu innowacji ekologicznych.
(11) Ważne jest zapewnienie stosowania dopuszczalnych tolerancji i danych wyjściowych narzędzia korelacji zgodnie z przeznaczeniem, a nie do sztucznego obniżania wartości emisji CO2 w celu osiągnięcia zgodności z docelowymi poziomami. W związku z tym należy przeprowadzać ograniczoną liczbę wyrywkowych badań fizycznych, aby sprawdzić, czy prawidłowo określono dane wejściowe i wartości referencyjne NEDC w oparciu o dane wyjściowe narzędzia korelacji. Jeżeli w wyniku badania wyrywkowego okaże się, że producent zadeklarował do celów homologacji typu wartość CO2 NEDC niższą niż dopuszczalna tolerancja wyniku pomiaru lub jeżeli dostarczono nieprawidłowe dane wejściowe, Komisja powinna mieć możliwość określenia i stosowania współczynnika korygującego w celu zwiększenia średniego indywidualnego poziomu emisji danego producenta. Powinno to również zniechęcać do wszelkich nadużyć lub nadużywania tolerancji pomiarów.
(12) Monitorowanie wartości emisji CO2 podlega regulacji na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 293/2012 6 . Przepisy tego rozporządzenia wykonawczego należy dostosować do nowej procedury badań. Należy również dostosować przepisy dotyczące monitorowania w odniesieniu do lekkich samochodów dostawczych do przepisów dotyczących monitorowania w odniesieniu do samochodów osobowych określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1014/2010 7 . W procedurze WLTP wartość indywidualnego poziomu emisji CO2 będzie obliczana i zapisywana w świadectwie zgodności każdego pojazdu, a wartości te powinny być monitorowane oprócz parametrów już przewidzianych. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 293/2012.
(13) Ze względu na wymagane szeroko zakrojone dostosowania systemów rejestracji pojazdów i monitorowania emisji CO2 należy umożliwić państwom członkowskim stopniowe wprowadzanie nowych parametrów monitorowania w 2017 r. i wymagać pełnego zestawu nowych danych dopiero od roku 2018. Dane, które należy zgłosić za 2017 r., powinny zawierać co najmniej dane wymagane do ustalenia zgodności z poziomami docelowymi oraz zapobiegania nadużywaniu procedury korelacji.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/1003 z dnia 16 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.180.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a i b rozporządzenia nr (UE) 2018/2042 z dnia 18 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.327.53) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c i d rozporządzenia nr (UE) 2018/2042 z dnia 18 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.327.53) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a i b rozporządzenia nr 1839/2019 z dnia 31 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 listopada 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia nr 1839/2019 z dnia 31 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.175.644 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/1152 ustanawiające metodę określania parametrów korelacji niezbędnych do odzwierciedlenia zmian w regulacyjnej procedurze badań w odniesieniu do lekkich samochodów dostawczych oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 293/2012 |
Data aktu: | 02/06/2017 |
Data ogłoszenia: | 07/07/2017 |
Data wejścia w życie: | 27/07/2017, 01/01/2018 |