a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 16 lipca 2015 r. rada zarządzająca Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS) zwróciła się do Komisji, by w porozumieniu z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC), EMS, władzami Grecji, a w stosownych przypadkach również z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW) uzgodniła program dostosowań makroekonomicznych Grecji w formie pożyczki. Program ten został przygotowany zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 472/2013. W dniu 11 sierpnia 2015 r. wspomniane instytucje osiągnęły porozumienie na poziomie technicznym z rządem Grecji w sprawie programu dostosowań makroekonomicznych (zwanego dalej "programem"). Na podstawie wniosku Komisji program został przyjęty przez Radę w formie decyzji wykonawczej Rady 2 .
(2) Zgodnie z tym porozumieniem Grecja przyjęła kompleksowy pakiet działań, który miał zostać wdrożony w ramach trzyletniego programu dostosowań makroekonomicznych EMS, obejmującego okres od trzeciego kwartału 2015 r. do trzeciego kwartału 2018 r.
(3) Celem kompleksowego pakietu działań ujętego w przygotowanym przez EMS protokole ustaleń dotyczącym szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej (zwanym dalej "protokołem ustaleń") z dnia 19 sierpnia 2015 r., jest przywrócenie zaufania rynków finansowych i równowagi makroekonomicznej oraz umożliwienie gospodarce powrotu na ścieżkę trwałego wzrostu. Pakiet ten obejmuje cztery obszary działań: przywrócenie równowagi budżetowej, zapewnienie stabilności finansowej, zwiększenie konkurencyjności i wzrostu gospodarczego oraz modernizację administracji rządowej i publicznej.
(4) Po zakończeniu pierwszego przeglądu programu, publikacji oświadczenia Eurogrupy w dniu 25 maja 2016 r., pozytywnej ocenie realizacji programu przez Komisję i EBC oraz wydaniu zgody przez EMS, w dniu 16 czerwca 2016 r. Grecja i Komisja (działająca w imieniu EMS) podpisały dodatkowy protokół ustaleń. Dodatkowy protokół ustaleń aktualizuje warunki w zakresie polityki określone w protokole ustaleń, aby uwzględniały one postępy w realizacji programu.
(5) W dniu 25 maja 2016 r. Eurogrupa przeanalizowała też kwestię zdolności obsługi greckiego zadłużenia. Zgodziła się ona na pakiet środków dotyczących długu, który powinien być wdrażany stopniowo oraz w zakresie niezbędnym do osiągnięcia uzgodnionego poziomu odniesienia dotyczącego potrzeb Grecji w zakresie finansowania brutto. Eurogrupa uzgodniła, że pierwszy pakiet środków będzie realizowany w krótkim horyzoncie czasowym, tj. od zakończenia pierwszego przeglądu do zakończenia programu. W dniu 23 stycznia 2017 r. Rady Dyrektorów EMS i Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej przyjęły zasady wykonawcze dotyczące pakietu krótkoterminowych środków redukcji zadłużenia Grecji, których realizacja już się rozpoczęła. Podczas posiedzenia Eurogrupy w dniu 25 maja 2016 r. uzgodniono również, że po pomyślnym wdrożeniu programu do połowy 2018 r. Eurogrupa będzie oczekiwała wprowadzenia w życie ewentualnego drugiego pakietu środków, jeżeli będzie on konieczny do osiągnięcia uzgodnionych poziomów odniesienia w zakresie obsługi zadłużenia.
(6) W dniu 25 maja 2016 r. Eurogrupa z zadowoleniem przyjęła zapowiedź kierownictwa MFW, że zaleci ono Radzie Wykonawczej MFW zatwierdzenie porozumienia finansowego z Grecją. Eurogrupa potwierdziła to stanowisko 5 grudnia 2016 r., podkreślając jednocześnie potrzebę wspólnych warunków, które powinny zostać uzgodnione między wszystkimi instytucjami a Grecją. W dniu 5 grudnia 2016 r. Eurogrupa wezwała ponadto instytucje i Grecję do szybkiego wznowienia negocjacji, aby wypracować porozumienie na szczeblu roboczym (w jak najkrótszym terminie, na podstawie tych wspólnych warunków), i upoważniła Grupę Roboczą Eurogrupy do dokonania oceny tego porozumienia. Wspólne warunki obejmują przyjęcie zatwierdzonego wcześniej pakietu środków budżetowych, aby pomóc osiągnąć nadwyżkę pierwotną wynoszącą 3,5 % PKB w średnim okresie.
(7) Gospodarka grecka wykazała się dużą odpornością w warunkach podwyższonej niepewności i w obliczu wprowadzenia ograniczeń w przepływie kapitału - PKB zmalał w 2015 r. tylko o 0,2 %. W 2016 r. gospodarka grecka znalazła się w fazie stagnacji, ponieważ pojawiający się wzrost spożycia prywatnego był niwelowany przez spadek zarówno spożycia publicznego, jak i eksportu netto. Prognoza Komisji z wiosny 2017 r. przewiduje, że gospodarka grecka wzrośnie o 2,1 % i 2,5 % w latach, odpowiednio, 2017 i 2018, do czego przyczyni się poprawa nastroju gospodarczego sprzyjająca inwestycjom i spożyciu.
(8) Zgodnie z tą prognozą relacja długu do PKB wyniesie 179,0 % w 2016 r., 178,8 % w 2017 r., 174,6 % w 2018 r. i 165,2 % w 2019 r. Począwszy od 2017 r. relacja długu do PKB znajdzie się zatem na ścieżce spadkowej. Grecja osiągnęła nadwyżkę pierwotną w wysokości 0,5 % PKB w 2015 r. i 4,2 % PKB w 2016 r., czyli wyższą od docelowej nadwyżki zakładanej w programie, która wynosiła, odpowiednio, - 0,25 % i 0,5 % PKB. Władze Grecji mają realizować ścieżkę budżetową opartą na osiągnięciu nadwyżki pierwotnej na docelowym poziomie 1,75 % PKB w 2017 r. oraz 3,5 % PKB w 2018 r. i w średnim okresie. Kurs wyznaczany przez cele budżetowe jest spójny z oczekiwanym tempem wzrostu gospodarki Grecji wychodzącej z najgłębszej w jej historii recesji.
(9) W świetle uaktualnionych przez służby Komisji prognoz oraz w świetle wyników drugiego przeglądu dokonanego przez Komisję w porozumieniu z EBC, a w stosownych przypadkach także z MFW, należy dokonać aktualizacji obecnego programu, aby uwzględnić reformy przeprowadzone przez władze Grecji do końca pierwszego kwartału 2017 r. Na tej podstawie zaktualizowane warunki powinny określać zakres polityk, które są niezbędne do pomyślnego wdrożenia programu w przyszłości w celu przywrócenia trwałego wzrostu gospodarki greckiej. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą Rady (UE) 2016/544.
(10) Każda forma pomocy finansowej otrzymanej przez Grecję na wsparcie realizacji polityki w ramach programu powinna być zgodna z wymogami prawnymi i polityką Unii, w szczególności z unijnymi ramami zarządzania gospodarczego i kartą praw podstawowych Unii Europejskiej (zwaną dalej "kartą"). W zakresie, w jakim którykolwiek ze środków przewidzianych w programie dostosowań makroekonomicznych ogranicza korzystanie z praw i wolności uznanych w karcie, ograniczenia te muszą być zgodne z jej art. 52 ust. 1. Interwencje w postaci wspierania instytucji finansowych powinny być dokonywane zgodnie z przepisami Unii dotyczącymi konkurencji. Komisja powinna zapewnić, aby środki określone w protokole ustaleń w kontekście pomocy finansowej, o którą zwrócono się do EMS, były w pełni zgodne z niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: