a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 2 grudnia 2009 r., na podstawie zalecenia Komisji, Rada stwierdziła w decyzji 2010/288/UE 1 podjętej zgodnie z art. 126 ust. 6 Traktatu istnienie nadmiernego deficytu w Portugalii. Rada odnotowała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych planowany na 2009 r. miał wynieść 5,9 % PKB, a więc powyżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych (który od 2005 r. utrzymywał się powyżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB) miał wynieść w 2009 r. 74,5 % PKB.
(2) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Portugalii zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do 2013 r. Rada wyznaczyła też dzień 2 czerwca 2010 r. jako termin na podjęcie w tym celu skutecznych działań.
(3) Po tym, jak władze Portugalii zwróciły się z wnioskiem o udzielenie pomocy finansowej przez Unię, państwa członkowskie, których walutą jest euro, oraz Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW), Rada przyznała Portugalii pomoc finansową 3 . Protokół ustaleń dotyczący szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej między Komisją a władzami Portugalii został podpisany w dniu 17 maja 2011 r. Od tego czasu Rada wydała dwa nowe zalecenia skierowane do Portugalii na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu - w dniach 9 października 2012 r. i 21 czerwca 2013 r. - przedłużając termin korekty nadmiernego deficytu odpowiednio do 2014 r. i 2015 r. W obu tych zaleceniach Rada uznała, że Portugalia podjęła skuteczne działania, lecz wystąpiły nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze, niosące poważne negatywne konsekwencje dla finansów publicznych. Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 4 Portugalia była zwolniona z obowiązku przedkładania odrębnych sprawozdań w ramach procedury nadmiernego deficytu i przedkładała sprawozdania w ramach programu dostosowań makroekonomicznych, którym była objęta 5 .
(4) Zgodnie z art. 126 ust. 8 Traktatu Rada podjęła w dniu 12 lipca 2016 r. decyzję stwierdzającą, że Portugalia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 21 czerwca 2013 r. Dnia 8 sierpnia 2016 r. Rada przyjęła decyzję zgodnie z art. 126 ust. 9 Traktatu, w której wezwała Portugalię do podjęcia środków służących ograniczeniu deficytu uznanych za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu i ustaliła na 2016 r. ostateczny termin korekty nadmiernego deficytu. Rada wyznaczyła też dzień 15 października 2016 r. jako termin na podjęcie w tym celu skutecznych działań.
(5) W dniu 16 listopada 2016 r. Komisja stwierdziła, że Portugalia podjęła skuteczne działania zgodnie z decyzją Rady z dnia 8 sierpnia 2016 r. wydanym na podstawie art. 126 ust. 9 TFUE,
(6) Zgodnie z art. 4 Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatów, Komisja dostarcza dane statystyczne na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego Protokołu państwa członkowskie przedkładają dane statystyczne na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 6 .
(7) Rada podejmuje decyzję o uchyleniu decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na podstawie przedłożonych danych statystycznych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB 7 .
(8) Na podstawie danych przedstawionych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, których podstawę stanowią dane przedłożone przez Portugalię w zgłoszeniu z kwietnia 2017 r., program stabilności na lata 2017-2021 oraz prognoza Komisji z wiosny 2017 r., uzasadnione jest wyciągnięcie następujących wniosków:
- Po osiągnięciu poziomu 4,4 % PKB w 2015 r. (3,1 % PKB po skorygowaniu o działania jednorazowe) deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych został obniżony do 2,0 % PKB w 2016 r. (2,3 % PKB po skorygowaniu o działania jednorazowe). W porównaniu z celami budżetu określonymi w 2016 r. obniżenie deficytu w 2016 r. było głównie spowodowane ograniczeniem wydatków bieżących (- 0,9 % PKB), w szczególności spożycia pośredniego, oraz niewykonaniem wydatków kapitałowych (- 0,5 % PKB), co z nadwyżką skompensowało spadek dochodów (1,1 % PKB) zarówno podatkowych, jak i innych niż podatkowe.
- W przedłożonym przez rząd Portugalii w dniu 28 kwietnia 2017 r. programie stabilności na lata 2017-2021 przewiduje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych spadnie do poziomu 1,5 % PKB w 2017 r., a w 2018 r. - do 1,0 % PKB. W prognozie Komisji z wiosny 2017 r. przewiduje się, że deficyt wyniesie 1,8 % PKB w 2017 r. i 1,9 % PKB w 2018 r., utrzymując się zatem na poziomie niższym od określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Prognoza ta nie uwzględnia potencjalnego wpływu na wzrost deficytu środków wsparcia sektora bankowego, co nie może zagrażać trwałemu obniżeniu deficytu.
- Saldo strukturalne, tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, poprawiło się o 0,3 % PKB w 2016 r.
- Relacja długu brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB wzrosła ze 129 % w 2015 r. do 130,4 % w 2016 r. ze względu na wartość rezydualną zmiany długu zwiększającą zadłużenie. W prognozie Komisji z wiosny 2017 r. zakłada się, że wskaźnik zadłużenia zmniejszy się do 128,5 % w 2017 r. i 126,2 % w 2018 r. dzięki pierwotnej nadwyżce budżetowej.
(9) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu uchyla się, w miarę jak nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.
(10) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Portugalii został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2010/288/UE.
(11) Począwszy od 2017 r., czyli roku następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Portugalia podlega części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinna w odpowiednim tempie czynić postępy na drodze do osiągnięcia swojego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym docelowej wartości wydatków, oraz spełniać kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: