a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 28 stycznia 2014 r., na podstawie zalecenia Komisji, Rada stwierdziła w decyzji 2014/56/UE 1 podjętej zgodnie z art. 126 ust. 6 Traktatu istnienie nadmiernego deficytu w Chorwacji. Rada odnotowała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych planowany na 2014 r. miał wynieść 5,5 % PKB, a więc powyżej wynoszącej 3 % PKB wartości referencyjnej ustanowionej w Traktacie. Dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał wynieść w 2014 r. 62 % PKB, czyli powyżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB.
(2) W dniu 28 stycznia 2014 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Chorwacji zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2016 r.
(3) W dniu 2 lipca 2014 r. Komisja stwierdziła, że Chorwacja podjęła skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 28 stycznia 2014 r. wydanym na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu.
(4) Zgodnie z art. 4 Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatów, Komisja dostarcza dane statystyczne na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie muszą przedłożyć dane statystyczne na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia oraz do dnia 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 3 .
(5) Rada podejmuje decyzję o uchyleniu decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na podstawie przedłożonych danych statystycznych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB, a wskaźnik zadłużenia spełnia wymogi przyszłościowego elementu wartości odniesienia dotyczącej redukcji długu 4 .
(6) Na podstawie danych przedstawionych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, których podstawę stanowią dane przedłożone przez Chorwację w zgłoszeniu z kwietnia 2016 r., Program Konwergencji na lata 2017-2020. oraz prognoza Komisji z wiosny 2017 r., uzasadnione jest wyciągnięcie następujących wniosków:
- w 2016 r. deficyt publiczny obniżył się do 0,8 % PKB z 3,4 % PKB w 2015 r. Poprawa ta była głównie spowodowana: (i) wzrostem dochodów na skutek silnego wzrostu PKB oraz (ii) ograniczeniem wydatków. W związku z tym deficyt został zredukowany poniżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB w terminie wyznaczonym przez Radę,
- w przedłożonym przez rząd Chorwacji w dniu 27 kwietnia 2017 r. Programie Konwergencji na lata 2017- 2020 przewiduje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie do poziomu 1,3 % PKB w 2017 r., a w 2018 r. spadnie ponownie do 0,8 % PKB. W prognozie Komisji z wiosny 2017 r. przewiduje się, że w 2017 r. deficyt wyniesie 1,1 % PKB, a w 2018 r. - 0,9 % PKB. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB,
- saldo strukturalne, tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne i po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, poprawiło się w latach 2014-2016 o 3,0 % PKB,
- relacja długu brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB osiągnęła w 2015 r. szczytowy poziom 86,7 %, a następnie opadła do 84,2 % w 2016 r. ze względu na wzrost PKB i wartość rezydualną zmiany długu zmniejszającą zadłużenie. W prognozie Komisji z wiosny 2017 r. przewiduje się, że wskaźnik zadłużenia obniży się jeszcze do 79,4 % w 2018 r. na skutek silnego wzrostu nominalnego PKB. Na tej podstawie wskaźnik zadłużenia w 2016 r. spełnia wymogi przyszłościowego elementu wartości odniesienia dotyczącej redukcji długu.
(7) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu uchyla się, w miarę jak nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.
(8) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Chorwacji został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2014/56/UE.
(9) Począwszy od 2017 r., czyli roku następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Chorwacja podlega części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu. Po osiągnięciu średniookresowego celu budżetowego już w 2016 r. Chorwacja powinna zapobiegać odstąpieniu od tego celu i spełniać kryterium długu zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1467/97,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: