Rozporządzenie wykonawcze 2017/1158 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i form na potrzeby wymiany informacji między właściwymi organami a Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, o której to wymianie mowa w art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/1158
z dnia 29 czerwca 2017 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i form na potrzeby wymiany informacji między właściwymi organami a Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, o której to wymianie mowa w art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 33 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić wspólne procedury i formy na potrzeby przekazywania informacji Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przez właściwe organy w odniesieniu do czynności wyjaśniających, sankcji i środków, o których mowa w art. 33 rozporządzenia (UE) nr 596/2014.

(2) W celu ułatwienia komunikacji między właściwymi organami a ESMA oraz uniknięcia zbędnych opóźnień lub przypadków nieprzekazania informacji każdy właściwy organ powinien wyznaczyć punkt kontaktowy konkretnie do celów przekazywania wymaganych informacji.

(3) Aby zapewnić, by wszystkie wymagane informacje dotyczące sankcji i środków nałożonych przez właściwe organy zostały poprawnie zidentyfikowane i zarejestrowane przez ESMA, właściwe organy powinny przekazać szczegółowe i zharmonizowane informacje, wykorzystując w tym celu specjalne formularze.

(4) Informacje o czynnościach wyjaśniających, które to informacje należy przekazywać ESMA, powinny być spójne i porównywalne w celu odzwierciedlenia rzeczywistych czynności wyjaśniających przeprowadzonych w danym roku na podstawie rozporządzenia w sprawie nadużyć na rynku. W związku z tym informacje powinny dotyczyć wyłącznie czynności wyjaśniających, nad którymi odpowiednie organy pracowały w danym okresie referencyjnym.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(6) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem standardowych formularzy i procedur dla właściwych organów, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych formularzy i procedur, biorąc pod uwagę, że adresatami niniejszych wykonawczych standardów technicznych są jedynie właściwe organy krajowe państw członkowskich, a nie uczestnicy rynku.

(7) ESMA zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia "środki elektroniczne" są to urządzenia elektroniczne do przetwarzania (w tym także kompresji cyfrowej), przechowywania i transmisji danych, wykorzystujące technologię przewodową, radiową lub optyczną, bądź też wszelkie inne rodzaje środków elektromagnetycznych.

Artykuł  2

Punkty kontaktowe

1. 
Każdy właściwy organ wyznacza jeden punkt kontaktowy na potrzeby przekazywania informacji, o których mowa w art. 3, oraz na potrzeby zgłaszania wszelkich kwestii dotyczących przekazywania tych informacji.
2. 
Właściwe organy powiadamiają Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) o punktach kontaktowych wyznaczonych zgodnie z ust. 1.
3. 
ESMA wyznacza punkt kontaktowy odpowiedzialny za przyjmowanie informacji określonych w art. 3 i 4 oraz za zawiadamianie o wszelkich kwestiach dotyczących przyjmowania tych informacji.
4. 
ESMA publikuje dane punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 2, na swojej stronie internetowej.
Artykuł  3

Coroczne przekazywanie informacji zbiorczych

1. 
Właściwe organy przekazują ESMA informacje, o których mowa w art. 33 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, wypełniając, stosownie do przypadku, formularz określony w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazywane są ESMA nie później niż do dnia 31 marca każdego roku i dotyczą wszystkich czynności wyjaśniających podjętych i wszystkich sankcji i środków nałożonych w poprzednim roku kalendarzowym.
3. 
Właściwe organy przekazują ESMA informacje, o których mowa w ust. 1, za pomocą bezpiecznych środków elektronicznych przekazywania informacji.
4. 
Do celów ust. 1 ESMA określa i wskazuje bezpieczne środki elektroniczne, które należy zastosować. Środki te zapewniają zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji podczas ich przekazywania.
Artykuł  4

Procedury i formy przekazywania informacji

1. 
Właściwe organy zgłaszają ESMA sankcje i środki, o których mowa w art. 33 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, wykorzystując interfejsy zapewnione przez system technologii informatycznych oraz odpowiednią bazę danych, ustanowione przez ESMA w celu zarządzania przyjmowaniem, przechowywaniem i publikacją informacji dotyczących tych sankcji i środków.
2. 
Informacje o sankcjach i środkach, o których mowa w ust. 1, przekazywane są ESMA w sprawozdaniu w formie określonej w załączniku II.
Artykuł  5

Unieważnianie i aktualizacja sprawozdań

1. 
Jeżeli właściwy organ pragnie unieważnić sprawozdanie, które uprzednio przekazał ESMA zgodnie z art. 4, unieważnia on istniejące sprawozdanie i przesyła nowe.
2. 
Jeżeli właściwy organ pragnie zaktualizować sprawozdanie, które uprzednio przekazał ESMA zgodnie z art. 4, ponownie przekazuje on sprawozdanie po zaktualizowaniu informacji.
Artykuł  6

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz na potrzeby corocznego przekazywania zbiorczych i anonimowych informacji dotyczących wszystkich nałożonych środków i sankcji oraz podjętych czynności wyjaśniających

ZAŁĄCZNIK  II

Formularz na potrzeby powiadamiania o sankcjach administracyjnych lub karnych lub innych środkach administracyjnych podawanych do wiadomości publicznej

Pole Opis Rodzaj
Ramy prawne Akronim unijnego aktu prawnego, na podstawie którego nałożono sankcje administracyjne lub karne, bądź też inne środki administracyjne. Obowiązkowe
Identyfikator sankcji Kod identyfikacyjny przypisany przez właściwy organ w celu przedkładania informacji o sankcjach administracyjnych lub karnych, bądź też innych środkach administracyjnych. Nieobowiązkowe
Państwo członkowskie Akronim państwa członkowskiego właściwego organu, który przedkłada informacje o sankcji lub środku. Obowiązkowe
Identyfikator podmiotu Identyfikator stosowany do jednoznacznego zidentyfikowania podmiotu prawnego, na który nałożono sankcję administracyjną lub karną, bądź też inny środek administracyjny, w przypadku gdy dany podmiot jest podmiotem posiadającym zezwolenie na podstawie ram prawnych MiFID (1), UCITS (2) lub AIFMD (3). Nieobowiązkowe

(tylko

w odniesieniu do

osób prawnych)

Kod właściwego organu Identyfikator organu, który przedkłada informacje o sankcji lub środku. Obowiązkowe
Ramy prawne obowiązujące podmiot Akronim unijnego aktu prawnego mającego zastosowanie do podmiotu, na który nałożono sankcję administracyjną lub karną, bądź też inne środki administracyjne. Nieobowiązkowe

(tylko

w odniesieniu do

osób prawnych)

Charakter sankcji Informacje, czy zgłaszana sankcja jest sankcją karną, sankcją administracyjną czy środkiem administracyjnym. Obowiązkowe

(tylko

w odniesieniu do

sankcji)

Pełna nazwa podmiotu Pełna nazwa podmiotu, na który nałożono sankcję, w przypadku gdy dany podmiot nie jest podmiotem posiadającym zezwolenie na podstawie ram prawnych MiFID, UCITS lub AIFMD. Nieobowiązkowe

(tylko

w odniesieniu do

osób prawnych)

Imię i nazwisko osoby fizycznej Imię i nazwisko osób fizycznych, na które nałożono sankcję administracyjną lub karną, bądź też inne środki administracyjne. Nieobowiązkowe

(tylko

w odniesieniu do

osób fizycznych)

Krajowy właściwy organ nakładający sankcję lub środek Akronim właściwego organu, który nałożył sankcje administracyjne lub karne, bądź też inne środki administracyjne. Obowiązkowe
Pole na tekst dowolny Tekst sankcji administracyjnej lub karnej, bądź też innego środka administracyjnego w języku narodowym lub w języku angielskim. Obowiązkowe
Pole na tekst dowolny Tekst sankcji administracyjnej lub środka administracyjnego w języku angielskim. Nieobowiązkowe
Data Data nałożenia sankcji administracyjnej lub karnej, bądź też innych środków administracyjnych. Obowiązkowe
Dzień wygaśnięcia Data zakończenia obowiązywania sankcji lub środka administracyjnego. Nieobowiązkowe
(1)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

(2)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).

(3)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).

1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.167.22

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/1158 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i form na potrzeby wymiany informacji między właściwymi organami a Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, o której to wymianie mowa w art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014
Data aktu: 29/06/2017
Data ogłoszenia: 30/06/2017
Data wejścia w życie: 20/07/2017