KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 61 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Należy ustanowić wspólne standardowe formularze, szablony i procedury, tak aby zapewnić jednolite rozumienie i egzekwowanie przez właściwe organy państw członkowskich przepisów dotyczących udzielania zezwoleń na świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji oraz aby zapewnić sprawny przepływ informacji. Aby ułatwić komunikację między wnioskodawcą ubiegającym się o zezwolenie a właściwym organem, każdy właściwy organ powinien wyznaczyć punkt kontaktowy i opublikować informacje na temat tego punktu kontaktowego na swojej stronie internetowej.
(2) Wymogi organizacyjne dotyczące zatwierdzonych podmiotów publikujących, dostawców informacji skonsolidowanych oraz zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych różnią się między sobą pod pewnymi względami. W związku z tym wnioskodawca powinien być zobowiązany do uwzględnienia w swoim wniosku jedynie tych informacji, które są niezbędne do oceny wniosku pod kątem tej usługi w zakresie udostępniania informacji, którą zamierza świadczyć.
(3) Należy określić precyzyjne terminy na przekazanie informacji o zmianach w składzie organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji, tak aby właściwe organy mogły ocenić, czy zmiany te mogą stanowić zagrożenie dla skutecznego, prawidłowego i ostrożnego zarządzania dostawcą usług w zakresie udostępniania informacji, oraz mogły odpowiednio uwzględnić interesy jego klientów oraz integralność rynku.
(4) Dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji powinni mieć możliwość przekazania informacji o zmianie w składzie organu zarządzającego po wejściu takiej zmiany w życie, jeżeli zmiana ta wynika z czynników będących poza kontrolą dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji.
(5) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu oraz przepisy ustanowione w dyrektywie 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w sprawie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia. ESMA nie dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków standardów.
(8) ESMA zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: