KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. 1 w sprawie rynków instrumentów finansowych, w szczególności jej art. 58 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Format cotygodniowych sprawozdań zawierających zbiorcze zestawienie pozycji utrzymywanych przez poszczególne kategorie osób w odniesieniu do poszczególnych towarowych instrumentów pochodnych lub uprawnień do emisji lub bazujących na nich instrumentów pochodnych, będących przedmiotem obrotu w systemach obrotu, powinien umożliwiać prezentację pozycji z wyszczególnieniem pozycji, które w obiektywnie mierzalny sposób ograniczają ryzyko bezpośrednio związane z działalnością handlową, innych pozycji oraz łącznych pozycji, aby zapewnić przejrzystość rozdziału między działalnością finansową i niefinansową związaną z tymi towarowymi instrumentami pochodnymi, uprawnieniami do emisji lub bazującymi na nich instrumentami pochodnymi.
(2) Format codziennych sprawozdań zawierających kompletne zestawienie pozycji utrzymywanych przez firmy inwestycyjne i ich klientów w towarowych instrumentach pochodnych lub uprawnieniach do emisji lub bazujących na nich instrumentach pochodnych, będących przedmiotem obrotu w systemach obrotu, oraz ekonomicznie równoważnych kontraktach będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym powinien mieć strukturę ułatwiającą monitorowanie i stosowanie limitów pozycji, o których mowa w art. 57 dyrektywy 2014/65/UE.
(3) Pozycje powstałe w wyniku transakcji sprzedaży lub kupna obejmujących różne daty dostawy lub towary lub w wyniku innych złożonych strategii należy zgłaszać w ujęciu jednostkowym, chyba że kombinacja produktów jest przedmiotem obrotu jako pojedynczy instrument finansowy zidentyfikowany za pomocą numeru ISIN, a utrzymywane w nim pozycje podlegają szczegółowym limitom.
(4) Aby odpowiednie organy oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) mogły wykonywać swoje obowiązki w skuteczny i konsekwentny sposób, należy udostępniać im dane, które pozwalają porównać poszczególne firmy inwestycyjne i poszczególnych operatorów rynku prowadzących systemy obrotu. Stosowanie jednolitego formatu w ramach różnych infrastruktur rynków finansowych ułatwia jego wykorzystanie na szerszą skalę przez wielu różnych uczestników rynku, przyczyniając się w ten sposób do standaryzacji.
(5) W celu ułatwienia przetwarzania bezpośredniego oraz ograniczenia kosztów ponoszonych przez uczestników rynku wszystkie firmy inwestycyjne oraz wszyscy operatorzy rynku prowadzący systemy obrotu powinni stosować standardowe formaty.
(6) Nowe przepisy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące rynków instrumentów finansowych określone w dyrektywie 2014/65/UE oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 2 stosują się od dnia 3 stycznia 2018 r. W celu zapewnienia spójności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od tej samej daty.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(8) ESMA zorganizował otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych stanowiącego podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: