(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 2800)(Dz.U.UE L z dnia 31 maja 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2008/90/WE z dnia 29 września 2008 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin sadowniczych oraz roślinami sadowniczymi przeznaczonymi do produkcji owoców 1 , w szczególności jej art. 4, art. 6 ust. 4, art. 9 ust. 1 i art. 13 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę wykonawczą Komisji 2014/98/UE z dnia 15 października 2014 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/90/WE w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących rodzajów i gatunków roślin sadowniczych, o których mowa w załączniku I do tej dyrektywy, szczegółowych wymogów wobec dostawców oraz szczegółowych zasad dotyczących inspekcji urzędowych 2 , w szczególności jej art. 8 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa wykonawcza 2014/98/UE określa przepisy dotyczące produkcji, kwalifikacji i wprowadzania do obrotu materiału przedelitarnego, materiału elitarnego i materiału kwalifikowanego oraz roślin sadowniczych.
(2) Art. 8 ust. 1 dyrektywy wykonawczej 2014/98/UE stanowi, że przedelitarne rośliny mateczne i materiał przedelitarny muszą być produkowane w warunkach zabezpieczających przed dostępem owadów. Art. 8 ust. 4 tej dyrektywy stanowi jednak, że w odniesieniu do niektórych rodzajów lub gatunków i pod pewnymi warunkami państwa członkowskie mogą uzyskać zezwolenie na kwalifikację materiału przedelitarnego produkowanego na polu w warunkach niezabezpieczających przed dostępem owadów lub rozmnażanego z przedelitarnych roślin matecznych produkowanych na polu w warunkach niezabezpieczających przed dostępem owadów.
(3) Belgia, Republika Czeska, Francja i Hiszpania zwróciły się z wnioskiem o tymczasowe zezwolenie na kwalifikację materiału przedelitarnego niektórych gatunków produkowanego na polu w warunkach niezabezpieczających przed dostępem owadów.
(4) Komisja uznała, że należy dać dostawcom z tych państw członkowskich wystarczająco dużo czasu na dostosowanie systemów produkcji przy jednoczesnym kontynuowaniu produkcji na polu w warunkach niezabezpieczających przed dostępem owadów, biorąc pod uwagę, że budowa obiektów zabezpieczonych przed dostępem owadów wymaga znacznych nakładów zasobów ludzkich i finansowych.
(5) Na mocy decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/167 3 wspomniane państwa członkowskie otrzymały zatem zezwolenie na kwalifikację materiału przedelitarnego niektórych rodzajów lub gatunków produkowanego na polu w warunkach niezabezpieczających przed dostępem owadów.
(6) Belgia i Francja otrzymały zezwolenia tylko na dwa lata, gdyż producenci w tych krajach wcześnie rozpoczęli inwestowanie w budowę obiektów zabezpieczonych przed dostępem owadów. Tymczasowe zezwolenia dla Republiki Czeskiej i Hiszpanii przyznano natomiast na pięć lat, ponieważ producenci w tych państwach członkowskich potrzebują więcej czasu na spełnienie wymogu produkcji w obiektach zabezpieczonych przed dostępem owadów.
(7) Należy utrzymać tymczasowe zezwolenia przyznane Belgii, Republice Czeskiej, Francji i Hiszpanii, ponieważ nadal spełniane są warunki ich przyznania.
(8) Szwecja przedłożyła wniosek o tymczasowe zezwolenie na podstawie art. 8 ust. 4 dyrektywy wykonawczej 2014/98/UE w terminie późniejszym niż Belgia, Republika Czeska, Francja i Hiszpania.
(9) Należy dać dostawcom ze Szwecji wystarczająco dużo czasu na dostosowanie systemów produkcji przy jednoczesnym kontynuowaniu produkcji na polu w warunkach niezabezpieczających przed dostępem owadów, biorąc pod uwagę, że budowa obiektów zabezpieczonych przed dostępem owadów wymaga znacznych nakładów zasobów ludzkich i finansowych.
(10) Szwecji należy zatem również przyznać tymczasowe zezwolenie na kwalifikację materiału przedelitarnego niektórych rodzajów lub gatunków produkowanego na polu w warunkach niezabezpieczających przed dostępem owadów. Zezwolenie to powinno obowiązywać przez pięć lat, ponieważ szwedzcy producenci potrzebują stosunkowo dużo czasu na spełnienie wymogu produkcji w obiektach zabezpieczonych przed dostępem owadów.
(11) Decyzją wykonawczą (UE) 2017/167 ustanowiono stosowne środki dla Belgii, Republiki Czeskiej, Francji i Hiszpanii, aby zapewnić identyczny status zdrowotny przedelitarnych roślin matecznych i materiału przedelitarnego produkowanych na otwartym polu w porównaniu do przedelitarnych roślin matecznych i materiału przedelitarnego produkowanych w obiektach zabezpieczonych przed dostępem owadów. W środkach tych uwzględniono potrzebę ograniczenia ryzyka zakażenia, z uwzględnieniem warunków klimatycznych, warunków uprawowych przedelitarnych roślin matecznych i materiału przedelitarnego oraz odległości od wszelkich gatunków uprawnych i dzikich mających znaczenie dla odnośnych przedelitarnych roślin matecznych i materiału przedelitarnego, w oparciu o wiedzę ekspercką w dziedzinie występowania i biologii odnośnych agrofagów.
(12) Należy utrzymać środki dotyczące statusu zdrowotnego przedelitarnych roślin matecznych i materiału przedelitarnego ustanowione decyzją wykonawczą (UE) 2017/167 dla Belgii, Republiki Czeskiej, Francji i Hiszpanii oraz ustanowić takie środki dla Szwecji.
(13) Ze względu na jasność i pewność prawa decyzję wykonawczą (UE) 2017/167 należy uchylić i zastąpić nową decyzją.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 maja 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Vytenis ANDRIUKAITIS |
|
Członek Komisji |