uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 240 ust. 3,
uwzględniając decyzję Rady Europejskiej 2009/881/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie sprawowania prezydencji Rady 1 , w szczególności jej art. 4,
(1) W dniu 29 marca 2017 r. Rada Europejska otrzymała od Zjednoczonego Królestwa notyfikację informującą o jego zamiarze wystąpienia z Unii Europejskiej, co spowodowało uruchomienie procedury wynikającej z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(2) W dniu 29 kwietnia 2017 r. Rada Europejska przyjęła wytyczne przewidziane w art. 50 ust. 2 TUE. Zatwierdziła w szczególności uzgodnienia proceduralne zawarte w załączniku do oświadczenia 27 szefów państw lub rządów oraz przewodniczącego Rady Europejskiej i przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 15 grudnia 2016 r. Zgodnie z pkt 4 tego załącznika pomiędzy posiedzeniami Rady Europejskiej Rada i Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich (Coreper) - z pomocą specjalnej grupy roboczej mającej stałego przewodniczącego - będą zapewniać, aby negocjacje były prowadzone zgodnie z wytycznymi Rady Europejskiej i z wytycznymi negocjacyjnymi Rady, oraz wskazywać kierunek działań negocjatorowi Unii.
(3) Należy zatem ustanowić grupę roboczą ad hoc ds. art. 50 TUE (zwaną dalej "grupą roboczą ad hoc") mającą stałego przewodniczącego.
(4) Grupa robocza ad hoc powinna wspomagać Coreper i Radę we wszystkich sprawach dotyczących wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii. W szczególności grupa robocza ad hoc powinna wspomagać Coreper i Radę w trakcie negocjacji prowadzonych na podstawie art. 50 TUE, zgodnie z wytycznymi Rady Europejskiej i z wytycznymi negocjacyjnymi Rady. Grupa robocza ad hoc mogłaby ponadto zapewniać wsparcie w sprawach związanych z procedurą wynikającą z art. 50 TUE, które nie wchodzą w zakres negocjacji ze Zjednoczonym Królestwem.
(5) Zważywszy na fakt, że procedura wynikająca z art. 50 TUE ma charakter tymczasowy, grupa robocza ad hoc powinna zostać rozwiązana z chwilą wypełnienia jej mandatu.
(6) Po złożeniu notyfikacji na podstawie art. 50 TUE członek Rady Europejskiej i Rady reprezentujący występujące państwo członkowskie nie bierze udziału w obradach ani w podejmowaniu decyzji Rady Europejskiej i Rady dotyczących tego państwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
L. GRECH | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.138.138 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2017/900 w sprawie ustanowienia grupy roboczej ad hoc ds. art. 50 TUE pod przewodnictwem Sekretariatu Generalnego Rady |
Data aktu: | 22/05/2017 |
Data ogłoszenia: | 25/05/2017 |
Data wejścia w życie: | 22/05/2017 |