Decyzja 2017/809 wspierająca wdrożenie rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1540 (2004) w sprawie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia

DECYZJA RADY (WPZiB) 2017/809
z dnia 11 maja 2017 r.
wspierająca wdrożenie rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1540 (2004) w sprawie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 26 ust. 2 oraz art. 31 ust. 1, uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia; rozdział III tej strategii zawiera wykaz działań służących zwalczaniu rozprzestrzeniania tej broni, które powinny zostać podjęte zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich.

(2) Unia aktywnie wdraża tę strategię oraz prowadzi działania wymienione w jej rozdziale III, w szczególności przez uruchamianie zasobów finansowych, aby wspierać konkretne projekty realizowane przez instytucje wielostronne, przez dostarczanie państwom, które tego potrzebują, pomocy technicznej i wiedzy fachowej w odniesieniu do szerokiego spektrum środków na rzecz nieproliferacji, a także przez wspieranie roli, jaką odgrywa Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ).

(3) W dniu 28 kwietnia 2004 r. RB ONZ przyjęła rezolucję nr 1540 (2004), która była pierwszym instrumentem międzynarodowym zajmującym się - w sposób zintegrowany i wszechstronny - kwestią broni masowego rażenia, środków jej przenoszenia i powiązanych z nią materiałów. W rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) zawarto wiążące dla wszystkich państw zobowiązania, które mają zapobiegać uzyskiwaniu dostępu do takiej broni i powiązanych z nią materiałów przez podmioty niepaństwowe. Rezolucja RB ONZ nr 1540 (2004) wzywa państwa, by przedstawiły ustanowionemu w niej komitetowi Rady Bezpieczeństwa (zwanemu dalej "Komitetem 1540") sprawozdania dotyczące działań, które państwa te podjęły lub mają zamiar podjąć w celu wdrożenia rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004).

(4) W dniu 27 kwietnia 2006 r. Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła rezolucję nr 1673 (2006) i postanowiła, że Komitet 1540 ma zwiększyć wysiłki na rzecz upowszechniania pełnego wdrożenia rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004), czemu służyć mają programy prac, działania informacyjne, pomoc, dialog i współpraca. Wezwała także Komitet 1540, by przeanalizował wraz z państwami, a także z organizacjami międzynarodowymi, regionalnymi i subregionalnymi, w jaki sposób można wymieniać zgromadzone doświadczenia i zdobytą wiedzę, oraz zweryfikował dostępność programów, które mogą ułatwić wdrożenie rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004).

(5) W dniu 20 kwietnia 2011 r. Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła rezolucję nr 1977 (2011) i postanowiła przedłużyć mandat Komitetu 1540 na okres 10 lat, czyli do dnia 25 kwietnia 2021 r. Postanowiła także, że Komitet 1540 ma nadal zwiększać wysiłki na rzecz upowszechniania pełnego wdrożenia przez wszystkie państwa rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004), na rzecz aktywnego zaangażowania w dopasowywanie ofert dotyczących pomocy do wniosków o pomoc, poprzez takie środki, jak wizyty przeprowadzane na zaproszenie poszczególnych państw, szablony pomocy, plany działania lub inne informacje przedkładane Komitetowi 1540, jak również na rzecz dokonania do grudnia 2016 r. kompleksowego przeglądu stanu wdrożenia rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004).

(6) W dniu 15 grudnia 2016 r. Rada Bezpieczeństwa jednogłośnie przyjęła rezolucję nr 2325 (2016), a tym samym zatwierdziła wyniki kompleksowego przeglądu rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) przeprowadzonego w 2016 r. Wezwała wszystkie państwa do wzmocnienia krajowych środków w zakresie wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) oraz zaapelowała o większe wsparcie dla budowania zdolności państwa w tym zakresie, w tym poprzez dobrowolne wkłady, jak również o ściślejszą współpracę między zainteresowanymi stronami, społeczeństwem obywatelskim i środowiskiem akademickim.

(7) Dzięki wdrożeniu wspólnego działania Rady 2006/419/WPZiB 1 , wspólnego działania Rady 2008/368/WPZiB 2  oraz decyzji Rady 2013/391/WPZiB 3  znacznie zmniejszyła się liczba państw, które nie przedstawiły sprawozdania, oraz państw, które nie przedłożyły dodatkowych informacji wymaganych przez Komitet 1540 w związku z tym, że przedłożone sprawozdania były niekompletne.

(8) Biuru ds. Rozbrojenia Sekretariatu ONZ (UNODA), które jest odpowiedzialne za zapewnianie Komitetowi 1540 i jego grupie ekspertów pomocy merytorycznej i logistycznej, należy powierzyć zadanie technicznego wdrażania projektów, które mają być realizowane na mocy niniejszej decyzji.

(9) Niniejsza decyzja powinna być wdrażana zgodnie z ramową umową finansowo-administracyjną, zawartą przez Komisję z ONZ, dotyczącą zarządzania przez Unię wkładami finansowymi do programów lub projektów zarządzanych przez ONZ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Zgodnie ze strategią UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE"), w której to strategii wyznaczono cel zakładający zwiększanie roli RB ONZ w stawianiu czoła wyzwaniom związanym z proliferacją oraz pogłębienie przez RB ONZ odnośnej wiedzy fachowej, Unia nadal wspiera wdrażanie rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) oraz rezolucji RB ONZ nr 1977 (2011).
2. 
Projekty wspierające rezolucję RB ONZ nr 1540 (2004), będące odpowiednikami działań zgodnych ze strategią UE, obejmują warsztaty subregionalne, wizytacje krajów, posiedzenia, imprezy, szkolenia oraz przedsięwzięcia w zakresie public relations.
3. 
Cele projektów obejmują:
-
zwiększenie odnośnych - krajowych i regionalnych - wysiłków i zdolności, w szczególności przez szkolenie, budowanie potencjału i zapewnianie pomocy przy ścisłej koordynacji działań z realizacją innych programów Unii oraz w ścisłej współpracy z innymi podmiotami zaangażowanymi we wdrażanie rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) w celu zapewnienia synergii i komplementarności,
-
przyczynianie się do praktycznej realizacji określonych zaleceń, wynikających zarówno z wszechstronnego przeglądu z 2009 r. stanu wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004), jak i z rezultatów wszechstronnego przeglądu przeprowadzonego w 2016 r., w szczególności w dziedzinie pomocy technicznej, współpracy międzynarodowej i zwiększania świadomości społecznej,
-
wspieranie - na wniosek poszczególnych państw - opracowywania dobrowolnych krajowych planów działania w zakresie wdrożenia rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004),
-
wspieranie zaangażowania zainteresowanych podmiotów z odnośnej branży i społeczeństwa obywatelskiego we wdrażanie rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004).
4. 
Szczegółowy opis projektów przedstawiono w załączniku.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel.
2. 
Techniczną realizację projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, powierza się UNODA we współpracy, w stosownych przypadkach, z Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE), Unią Afrykańską, Organizacją Państw Amerykańskich oraz Ligą Państw Arabskich. UNODA zawrze z OBWE umowę dotyczącą przekazania środków potrzebnych na realizację konkretnych projektów OBWE.
3. 
UNODA przeprowadza techniczną realizację projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, pod kierownictwem i kontrolą Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokona koniecznych uzgodnień z UNODA.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 2 635 170,77 EUR. Łączny szacunkowy budżet całego projektu wynosi 2 672 770,77 EUR; kwota ta zostanie zapewniona w drodze współfinansowania z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
3. 
Komisja nadzoruje należyte zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 2. W tym celu Komisja zawrze z UNODA umowę o finansowaniu. Umowa ta musi zobowiązywać UNODA do zapewnienia, by wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości. Musi ona również stanowić, że ostateczną odpowiedzialność wobec Komisji w odniesieniu do technicznej realizacji projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, ponosi UNODA.
4. 
Komisja dąży do zawarcia umowy o finansowaniu, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy o finansowaniu.
Artykuł  4

Wysoki przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez UNODA. Na podstawie tych sprawozdań Rada dokonuje oceny. Komisja przedstawia informacje na temat aspektów finansowych projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2.

Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2.  4
 Niniejsza decyzja traci moc z dniem 25 lutego 2023 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 maja 2017 r.
W imieniu Rady
C. CARDONA
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
CELE

Ogólnym celem niniejszej decyzji jest propagowanie wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) i nr 1977 (2011) w ramach realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia; mają temu służyć określone działania na rzecz osiągnięcia następujących celów: zwiększania odnośnych krajowych i regionalnych wysiłków i zdolności - przede wszystkim przez budowanie potencjału i zapewnianie pomocy; przyczyniania się do praktycznej realizacji określonych zaleceń, wynikających zarówno z wszechstronnego przeglądu z 2009 r. stanu wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004), jak z i rezultatów wszechstronnego przeglądu przeprowadzonego w 2016 r., w szczególności w dziedzinie pomocy technicznej, współpracy międzynarodowej i zwiększania świadomości społecznej.

2.
ŚRODKI
2.1.
Cele środków
-
wspieranie działań wdrażających o charakterze regionalnym i działań w poszczególnych krajach, w tym opracowanie dobrowolnych krajowych planów działania dotyczących spełnienia głównych wymogów określonych w rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004), szkolenie ekspertów krajowych, wzmacnianie regionalnych i subregionalnych wysiłków służących koordynacji oraz innych działań mających propagować zrównoważony proces wdrażania na szczeblu krajowym i subregionalnym,
-
propagowanie i wspieranie uniwersalnego charakteru sprawozdawczości zgodnie z wymogami zawartymi w rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004),
-
wzmacnianie roli odnośnej branży i społeczeństwa obywatelskiego we wdrażaniu rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004),
-
zwiększenie świadomości wśród decydentów i przedstawicieli odnośnej branży i społeczeństwa obywatelskiego na temat znaczenia wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004),
-
zacieśnianie współpracy subregionalnej, regionalnej i międzynarodowej w dziedzinie wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004), z należytym uwzględnieniem roli, jaką odgrywa Komitet 1540 i jego grupa ekspertów, jak również programu prac Komitetu,
-
przyczynianie się do osiągnięcia większej synergii w wysiłkach podejmowanych przez międzynarodowe zainteresowane podmioty w celu wdrożenia rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004), zwłaszcza w regionie OBWE.
2.2.
Opis środków
a)
UNODA, działając w ścisłej współpracy z Komitetem 1540, odpowie na maksymalnie siedem wniosków o pomoc od państw - priorytetowo będzie traktować państwa regionu OBWE, jak również państwa z regionu Zatoki Perskiej i Bliskiego Wschodu. Celem udzielanej pomocy będzie umożliwienie państwom podejmowania dodatkowych, praktycznych kroków w celu wypełnienia na szczeblu krajowym zobowiązań wynikających z rezolucji RB ONZ nr 1540(2004); pomoc ta będzie stanowić odpowiedź na wnioski o pomoc składane do Komitetu 1540 przez poszczególne państwa. Będzie ona uzupełnieniem funkcji Komitetu 1540 polegającej na dopasowywaniu ofert dotyczących pomocy do wniosków o pomoc, nie będzie jednak obejmować zapewniania sprzętu technicznego ani zamówień publicznych na sprzęt techniczny.
b)
UNODA będzie wspierać wysiłki na rzecz wypracowania uniwersalnego charakteru sprawozdawczości. W rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) wzywa się państwa, by nie później niż sześć miesięcy po przyjęciu rezolucji przedstawiły Komitetowi 1540 pierwsze sprawozdanie na temat działań, które podjęły lub mają zamiar podjąć w celu wdrożenia tej rezolucji, wciąż jednak szereg państw takiego sprawozdania nie przedstawiło. W tym kontekście UNODA będzie wspierać - za pośrednictwem swojego regionalnego ośrodka w Afryce (UNREC) oraz regionalnego ośrodka w Azji i rejonie Pacyfiku (UNRCPD), w ścisłej współpracy z Unią Afrykańską i odpowiednimi unijnymi regionalnymi centrami doskonałości ds. substancji chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych (zwanych dalej "unijnymi regionalnymi centrami doskonałości ds. CBRJ") - maksymalnie pięć krajowych lub regionalnych działań ukierunkowanych właśnie na państwa, które nie przestawiły wspomnianego sprawozdania.
c)
Ponadto UNODA wesprze trzy regionalne/subregionalne szkolenia dla krajowych punktów kontaktowych wyznaczonych przez poszczególne państwa: szkolenia te mają pomóc w koordynowaniu wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) na szczeblu krajowym i w rozwoju sieci punktów kontaktowych, a także w usprawnieniu ich komunikowania się z Komitetem 1540.
d)
UNODA zleci, między innymi, sekretariatowi OBWE przeprowadzenie badania dotyczącego sposobów dalszego wspierania synergii między wysiłkami odpowiednich międzynarodowych podmiotów zaangażowanych we wdrażanie rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) w regionie OBWE.
e)
UNODA wesprze maksymalnie trzy regionalne konferencje branżowe w związku z rezolucją RB ONZ nr 1540 (2004). Od 2012 r. rząd Niemiec, przy wsparciu unijnego programu informacyjnego w zakresie produktów podwójnego zastosowania i UNODA, zorganizował w Wiesbaden cztery konferencje dla zainteresowanych stron z odnośnej branży i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w celu zachęcania odnośnej branży i sektora prywatnego do aktywnego wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004). Jednym z wniosków z 4. konferencji, którą przeprowadzono w listopadzie 2015 r. we współpracy z Komitetem 1540, jego grupą ekspertów i UNODA, było wspólnie porozumienie w sprawie wzmocnienia regionalnego podejścia, tj. do przeprowadzenia podobnych konferencji, zwłaszcza w Azji, Ameryce Łacińskiej i w regionie OBWE. Przyszłe regionalne konferencje dla zainteresowanych stron z odnośnej branży powinny stanowić uzupełnienie prac w ramach odpowiednich programów Unii, np. unijnych centrów doskonałości ds. ograniczania zagrożeń związanych z CBRJ lub unijnego programu partnerstwa publicznopublicznego w zakresie kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania.
f)
UNODA zorganizuje lub wesprze warsztaty dla przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, środowiska akademickiego i odnośnej branży, mające na celu praktyczne wdrożenie ustaleń zawartych w wszechstronnym przeglądzie z 2016 r. dotyczącym stanu wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004). W tym kontekście UNODA będzie wspierać udział urzędników z państw występujących o pomoc w szkoleniach i innych działaniach służących budowaniu potencjału.

W stosownych przypadkach UNODA będzie dążyć do osiągnięcia synergii z działaniami innych podmiotów zaangażowanych we wdrażanie rezolucji RB ONZ nr 1540(2004), z regionalnymi unijnymi centrami doskonałości ds. CBRJ oraz innymi programami w tej dziedzinie realizowanymi przy wsparciu Unii.

2.3.
Wyniki działań

Usprawnienie wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) osiągnięte dzięki dodatkowym działaniom, które mają być podjęte przez państwa w celu pełnego wdrożenia tej rezolucji; opracowanie skutecznych i realistycznych krajowych planów działania i harmonogramów pozwalających na spełnienie kluczowych wymogów tej rezolucji; usprawnienie skoordynowanych regionalnych i subregionalnych metod wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004); oraz ustanowienie skutecznych partnerstw z udziałem państw uczestniczących i podmiotów zapewniających pomoc.

Zwiększenie liczby pierwszych sprawozdań dostarczonych przez państwa, które jeszcze nie przedstawiły swoich pierwszych krajowych sprawozdań dotyczących wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004).

Zwiększenie zaangażowania przedstawicieli odnośnej branży i społeczeństwa obywatelskiego w działania w zakresie wdrażania rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) podejmowane na szczeblu międzynarodowym, regionalnym i krajowym.

Zwiększenie świadomości społecznej co do znaczenia, jakie ma pełne wdrożenie rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004) oraz kompleksowych przeglądów z 2009 r. i 2016 r.

3.
PARTNERZY REALIZUJĄCY DZIAŁANIA

UNODA, działając w ścisłej współpracy z Komitetem 1540, będzie nadal rozwijać skuteczne partnerstwa z odnośnymi organizacjami regionalnymi, w szczególności z OBWE, Unią Afrykańską i Ligą Państw Arabskich, a także z unijnymi centrami doskonałości ds. ograniczania zagrożeń związanych z CBRJ, które korzystają ze wsparcia finansowego ze strony Komisji Europejskiej i są realizowane wspólnie przez Wspólne Centrum Badawcze (JRC) i Międzyregionalny Instytut Narodów Zjednoczonych ds. Badań nad Przestępczością i Wymiarem Sprawiedliwości (UNICRI).

W odniesieniu do projektów w regionie OBWE, UNODA zawrze umowę z OBWE dotyczącą przekazania środków niezbędnych do realizacji takich projektów, przy pełnym wykorzystaniu protokołu ustaleń w sprawie wspólnej realizacji projektów dotyczących nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia, który UNODA i sekretariat OBWE zawarły w 2011 r.

UNODA będzie także podtrzymywać współpracę z innymi organizacjami i agencjami międzynarodowymi, w tym z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej (MAEA), Organizacją ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW), Światową Organizacją Zdrowia (WHO), Organizacją ds. Wyżywienia i Rolnictwa ONZ (FAO) i Światową Organizacją Zdrowia Zwierząt (OIE), w celu zapewnienia skutecznej synergii i uniknięcia powielania działań.

4.
INTERAKCJA Z DZIAŁANIAMI UNII

Na podstawie napływających regularnie z UNODA informacji zwrotnych dotyczących jego działań, Unia może podjąć decyzję o uzupełnieniu tych wysiłków poprzez ukierunkowane działania dyplomatyczne mające na celu zwiększenie świadomości w zakresie realizacji krajowych planów działania oraz składania sprawozdań krajowych.

5.
BENEFICJENCI DZIAŁAŃ
-
państwa, urzędnicy państwowi,
-
Komitet 1540 oraz inne podmioty ONZ,
-
organizacje międzynarodowe, regionalne i subregionalne,
-
rządy i organizacje zapewniające oraz otrzymujące wsparcie techniczne na mocy rezolucji RB ONZ nr 1540 (2004),
-
społeczeństwo obywatelskie i odnośna branża.
6.
MIEJSCE

UNODA wybierze możliwe miejsca, w których odbywać się będą spotkania, warsztaty i inne wydarzenia. Wśród kryteriów wyboru takich miejsc będą gotowość danego państwa w określonym regionie do tego, by być gospodarzem wydarzenia, oraz zaangażowanie na jego rzecz. Wybór określonego miejsca na wizytacje lub działania w poszczególnych państwach będzie zależeć od zaproszeń od zainteresowanych państw oraz, w odpowiednich przypadkach, od decyzji Komitetu 1540 zgodnych z jego programem prac.

7.
CZAS TRWANIA

Planowany całkowity czas trwania projektu wynosi 36 miesięcy.

1 Wspólne działanie Rady 2006/419/WPZiB z dnia 12 czerwca 2006 r. wspierające wdrożenie rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1540 (2004) w ramach realizacji strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 165 z 17.6.2006, s. 30).
2 Wspólne działanie Rady 2008/368/WPZiB z dnia 14 maja 2008 r. wspierające wdrożenie rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1540 (2004) w ramach realizacji strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 127 z 15.5.2008, s. 78).
3 Decyzja Rady 2013/391/WPZiB z dnia 22 lipca 2013 r. wspierająca praktyczne wdrożenie rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1540 (2004) w sprawie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia (Dz.U. L 198 z 23.7.2013, s. 40).
4 Art. 5 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/795 z dnia 16 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.193.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2021/1025 z dnia 21 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.224.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 czerwca 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/574 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.109.67) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 kwietnia 2022 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.121.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/809 wspierająca wdrożenie rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1540 (2004) w sprawie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia
Data aktu: 11/05/2017
Data ogłoszenia: 12/05/2017
Data wejścia w życie: 11/05/2017