(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 2894)(Dz.U.UE L z dnia 11 maja 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie czwarte,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Organizm Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy wywołujące choroby Citrus), który po przyjęciu nowego kodeksu nomenklatury grzybów przez Międzynarodowy Kongres Botaniczny nosi nazwę Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa, zwany dalej "Phyllosticta citricarpa", jest organizmem szkodliwym wymienionym w części A sekcja I lit. c) ppkt 11 załącznika II do dyrektywy 2000/29/WE. Zgodnie z obecnym stanem wiedzy organizm ten nie występuje w Unii. Jest on czynnikiem wywołującym plamistość czarną i stanowi istotne zagrożenie dla upraw owoców cytrusowych w Unii.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/715 2 ustanowiono środki w odniesieniu do owoców gatunków Citrus L., Fortunella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybryd, innych niż owoce Citrus aurantium L. i Citrus latifolia Tanaka (zwanych dalej "określonymi owocami"), pochodzących z Brazylii, Republiki Południowej Afryki lub Urugwaju, aby zapobiec wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Phyllosticta citricarpa.
(3) Od czasu przyjęcia tej decyzji państwa członkowskie wielokrotnie zgłaszały przypadki wykrycia Phyllosticta citricarpa w okresie od maja do października 2016 r. w wyniku inspekcji przywozowych określonych owoców pochodzących z Argentyny.
(4) Komisja przeprowadziła ocenę tych powtarzających się przypadków wykrycia wspomnianego organizmu i stwierdziła, że certyfikacja fitosanitarna w Argentynie nie gwarantuje w wystarczający sposób braku Phyllosticta citricarpa. Świadczy to o tym, że fitosanitarne środki ochronne obecnie stosowane w Argentynie nie są wystarczające, aby zapobiec wprowadzeniu Phyllosticta citricarpa do Unii.
(5) Wprowadzanie tych owoców do Unii powinno zatem podlegać określonym wymogom. Wymogi te powinny być takie same jak wymogi dotyczące określonych owoców pochodzących z Republiki Południowej Afryki i Urugwaju i powinny mieć zastosowanie do określonych owoców przeznaczonych do innych celów niż przemysłowe przetworzenie na sok, jak również do określonych owoców przeznaczonych wyłącznie do przemysłowego przetworzenia na sok.
(6) Ponieważ przypadki wykrycia określonych owoców pochodzących z Argentyny dotyczyły różnych gatunków i odmian, nie jest wymagane dodatkowe badanie pod kątem zakażenia utajonego, które jest konieczne w przypadku określonych owoców Citrus sinensis (L.) Osbeck "Valencia" pochodzących z Republiki Południowej Afryki i Urugwaju.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/715.
(8) Środki określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie od dnia 5 czerwca 2017 r., aby zapewnić krajowym organizacjom ochrony roślin, odpowiedzialnym organom urzędowym i zainteresowanym podmiotom wystarczający czas na dostosowanie się do nowych wymogów.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: