Decyzja 2017/710 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG

DECYZJA RADY (UE) 2017/710
z dnia 3 kwietnia 2017 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG (emisje CO2)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 oraz art. 218 ust. 9,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2894/94 z dnia 28 listopada 1994 r. w sprawie uzgodnień dotyczących stosowania Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym 1 , w szczególności jego art. 1 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2  (zwane dalej "Porozumieniem EOG") weszło w życie w dniu 1 stycznia 1994 r.

(2) Zgodnie z art. 98 Porozumienia EOG Wspólny Komitet EOG może podjąć decyzję o zmianie, między innymi, załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG.

(3) Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 3 .

(4) Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie Komisji (UE) nr 1014/2010 4 .

(5) Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie Komisji (UE) nr 63/2011 5 .

(6) Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 6 .

(7) Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 429/2012 7 .

(8) Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 396/2013 8 .

(9) Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie Komisji (UE) nr 397/2013 9 .

(10) Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 333/2014 10 .

(11) Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/6 11 .

(12) Rozporządzenie (WE) nr 443/2009 uchyla decyzję 1753/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(13) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG.

(14) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu EOG powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu EOG w odniesieniu do proponowanej zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG oparte jest na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu EOG dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 3 kwietnia 2017 r.

W imieniu Rady

R. GALDES

Przewodniczący

PROJEKT

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR .../2017

z dnia ...

zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwane dalej "Porozumieniem EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 13 .
(2)
Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie Komisji (UE) nr 1014/2010 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości danych dotyczących rejestracji nowych samochodów osobowych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 14 .
(3)
Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie Komisji (UE) nr 63/2011 z dnia 26 stycznia 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące występowania o odstępstwo od docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 na mocy art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 15 .
(4)
Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 16 .
(5)
Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 429/2012 z dnia 22 maja 2012 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1014/2010 w celu określenia wspólnego formatu powiadamiania o błędach przez producentów samochodów osobowych 17 .
(6)
Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 396/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1014/2010 w odniesieniu do pewnych wymogów dotyczących monitorowania emisji CO2 z nowych samochodów osobowych 18 .
(7)
Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie Komisji (UE) nr 397/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych samochodów osobowych 19 .
(8)
Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 333/2014 z dnia 11 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 443/2009 w celu określenia warunków osiągnięcia docelowego zmniejszenia emisji CO2 z nowych samochodów osobowych przewidzianego na 2020 r. 20 .
(9)
Do Porozumienia EOG należy włączyć rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/6 z dnia 31 października 2014 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 w celu uwzględnienia zmian masy nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w latach 2011, 2012 i 2013 21 .
(10)
Rozporządzenie (WE) nr 443/2009 uchyla decyzję 1753/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 2000 r. ustanawiająca plan monitorowania średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 z nowych samochodów osobowych 22 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(11)
Załącznik XX do Porozumienia EOG powinien zostać odpowiednio zmieniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku XX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1.
Tekst pkt 21ae (decyzja nr 1753/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) otrzymuje brzmienie:

"32009 R 0443: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1), zmienione:

- 32013 R 0397: rozporządzeniem Komisji (UE) nr 397/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. (Dz.U. L 120 z 1.5.2013, s. 4),

- 32014 R 0333: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 333/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U. L 103 z 5.4.2014, s. 15),

- 32015 R 0006: rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/6 z dnia 31 października 2014 r. (Dz.U. L 3 z 7.1.2015, s. 1).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 7 ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jeśli grupa obejmuje wyłącznie producentów mających siedzibę w państwach EFTA, producenci przekazują wspólnie informacje do Urzędu Nadzoru EFTA. Jeżeli grupa obejmuje przynajmniej jednego producenta mającego siedzibę w Unii i przynajmniej jednego producenta mającego siedzibę w państwach EFTA, producenci przekazują informacje do Komisji i Urzędu Nadzoru EFTA.";

b) w art. 7 ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Urząd Nadzoru EFTA powiadamia producentów mających siedzibę w państwach EFTA.";

c) w art. 7 ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jeśli grupa obejmuje wyłącznie producentów mających siedzibę w państwach EFTA, producenci przekazują wspólnie informacje do Urzędu Nadzoru EFTA. Jeżeli grupa obejmuje lub jest rozszerzana w celu objęcia przynajmniej jednego producenta mającego siedzibę w Unii i przynajmniej jednego producenta mającego siedzibę w państwach EFTA, producenci przekazują wspólnie informacje do Komisji i Urzędu Nadzoru EFTA.";

d) w art. 7 ust. 5 wyrazy "art. 81 i 82 Traktatu" zastępuje się wyrazami "art. 53 i 54 Porozumienia EOG", a wyrazy "wspólnotowych zasad konkurencji" zastępuje się wyrazami "zasad konkurencji EOG";

e) w art. 7 ust. 7 i art. 10 ust. 1 po wyrazie, odpowiednio, "Komisji" oraz "Komisja" wprowadza się wyrazy "lub Urzędowi Nadzoru EFTA" oraz "lub Urząd Nadzoru EFTA", z dostosowaniem form gramatycznych;

f) dane zgłoszone przez państwa EFTA są również przechowywane w centralnym rejestrze, o którym mowa w art. 8 ust. 4;

g) w art. 8 ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Urząd Nadzoru EFTA dokonuje obliczeń określonych w akapicie pierwszym dla producentów mających siedzibę w państwach EFTA oraz powiadamia każdego producenta mającego siedzibę w państwach EFTA zgodnie z akapitem drugim.";

h) bez uszczerbku dla protokołu 1 do Porozumienia, w art. 8 ust. 5 i 6 oraz w art. 11 ust. 3, 4, 5 i 6 po słowie "Komisję" dodaje się wyrażenie "lub, w stosownych przypadkach, Urząd Nadzoru EFTA", w art. 3 po wyrazie "Komisji" dodaje się wyrażenie "lub, w stosownych przypadkach, Urzędu Nadzoru EFTA";

i) bw art. 9 ust. 1 dodaje się akapity w brzmieniu:

"W przypadku, gdy producent lub zarządzający grupą mają siedzibę w państwie EFTA, opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji nakłada Urząd Nadzoru EFTA.

Kwoty opłat z tytułu przekroczenia poziomu emisji są rozdzielane pomiędzy Komisję i Urząd Nadzoru EFTA proporcjonalnie do udziału rejestracji nowych samochodów osobowych zarejestrowanych odpowiednio w UE lub w państwach EFTA w stosunku do całkowitej liczby nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w EOG.";

j) w art. 9 ust. 3 dodaje się akapity w brzmieniu:

"Komisja Europejska stosuje swoje ustalone sposoby pobierania opłat z tytułu przekroczenia poziomu emisji przewidziane w decyzji Komisji 2012/100/UE na mocy ust. 1 również w odniesieniu do rejestracji w państwach EFTA producentów mających siedzibę w UE.

Urząd Nadzoru EFTA określa sposoby pobierania opłat z tytułu przekroczenia poziomu emisji na podstawie ust. 1. Sposoby te oparte są na sposobach Komisji.";

k) w art. 9 ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W odniesieniu do państw EFTA, państwa EFTA ustalają przydział opłat z tytułu przekroczenia emisji.";

l) bez uszczerbku dla protokołu 1 do Porozumienia, w art. 11 ust. 2 i 4 akapit drugi po słowie "Komisji" dodaje się wyrażenie "lub - przypadku producenta mającego siedzibę w państwach EFTA - Urzędowi Nadzoru EFTA,";

m) w art. 12 ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Dostawcy lub producenci mający siedzibę w państwach EFTA przesyłają Komisji wnioski zgodnie z niniejszym artykułem. Komisja przyznaje takie samo pierwszeństwo traktowaniu takich wniosków jak traktowaniu innych wniosków złożonych zgodnie z niniejszym artykułem.";

n) w art. 12 ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Decyzje Komisji zatwierdzające technologie innowacyjne zgodnie z niniejszym artykułem są powszechnie stosowane i zostaną uwzględnione w Porozumieniu EOG.";

o) niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do Liechtensteinu.".

2.
Po pkt 21ae (decyzja nr 1753/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) dodaje się punkt w brzmieniu:

"21aea. 32011 R 0063: Rozporządzenie Komisji (UE) nr 63/2011 z dnia 26 stycznia 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące występowania o odstępstwo od docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 na mocy art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009, (Dz.U. L 23 z 27.1.2011, s. 16).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) bez uszczerbku dla protokołu 1 do Porozumienia, w art. 7 ust. 1 wyrażenie "Komisja nie wniosła" zastępuje się wyrażeniem "Komisja lub, w stosownych przypadkach, Urząd Nadzoru EFTA nie wniosły", po słowie "Komisja" dodaje się wyrażenie "lub, w stosownych przypadkach, Urząd Nadzoru EFTA", a wyrażenie "Komisja stwierdzi" zastępuje się wyrażeniem "Komisja lub, w stosownych przypadkach, Urząd Nadzoru EFTA stwierdzą";

b) art. 7 ust. 2 oraz adresu poczty elektronicznej zamieszczonego w załączniku I nie stosuje się w odniesieniu do Urzędu Nadzoru EFTA.

21aeb. 32011 R 0725: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).

21aec. 32010 R 1014: rozporządzenie Komisji (UE) nr 1014/2010 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości danych dotyczących rejestracji nowych samochodów osobowych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 293 z 11.11.2010, s. 15), zmienione:

- 32012 R 0429: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 429/2012 z dnia 22 maja 2012 r. (Dz.U. L 132 z 23.5.2012, s. 11),

- 32013 R 0396: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 396/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. (Dz.U. L 120 z 1.5.2013, s. 1).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 8 i 9 po słowie "Komisji" dodaje się wyrażenie "lub, przypadku producenta mającego siedzibę w państwach EFTA, Urzędowi Nadzoru EFTA";

b) art. 9 ust. 5 nie stosuje się w odniesieniu do Urzędu Nadzoru EFTA."

Artykuł  2

Teksty rozporządzeń (WE) nr 443/2009, (UE) nr 1014/2010, (UE) nr 63/2011, (UE) nr 397/2013, (UE) nr 333/2014 oraz rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 725/2011, (UE) nr 429/2012 i (UE) nr 396/2013 i rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2015/6 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem [...], pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * .

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli

W imieniu Wspólnego Komitetu EOG

Przewodniczący

Sekretarze Wspólnego Komitetu EOG

1 Dz.U. L 305 z 30.11.1994, s. 6.
2 Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1014/2010 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości danych dotyczących rejestracji nowych samochodów osobowych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 293 z 11.11.2010, s. 15).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 63/2011 z dnia 26 stycznia 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące występowania o odstępstwo od docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 na mocy art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 23 z 27.1.2011, s. 16).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 429/2012 z dnia 22 maja 2012 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1014/2010 w celu określenia wspólnego formatu powiadamiania o błędach przez producentów samochodów osobowych (Dz.U. L 132 z 23.5.2012, s. 11).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 396/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1014/2010 w odniesieniu do pewnych wymogów dotyczących monitorowania emisji CO2 z nowych samochodów osobowych (Dz.U. L 120 z 1.5.2013, s. 1).
9 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 397/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych samochodów osobowych (Dz.U. L 120 z 1.5.2013, s. 4).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 333/2014 z dnia 11 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 443/2009 w celu określenia warunków osiągnięcia docelowego zmniejszenia emisji CO2 z nowych samochodów osobowych przewidzianego na 2020 r. (Dz.U. L 103 z 5.4.2014, s. 15).
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/6 z dnia 31 października 2014 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 w celu uwzględnienia zmian masy nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w latach 2011, 2012 i 2013 (Dz.U. L 3 z 7.1.2015, s. 1).
12 Decyzja nr 1753/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 2000 r. ustanawiająca plan monitorowania średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 z nowych samochodów osobowych (Dz.U. L 202 z 10.8.2000, s. 1).
13 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.
14 Dz.U. L 293 z 11.11.2010, s. 15.
15 Dz.U. L 23 z 27.1.2011, s. 16.
16 Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.
17 Dz.U. L 132 z 23.5.2012, s. 11.
18 Dz.U. L 120 z 1.5.2013, s. 1.
19 Dz.U. L 120 z 1.5.2013, s. 4.
20 Dz.U. L 103 z 5.4.2014, s. 15.
21 Dz.U. L 3 z 7.1.2015, s. 1.
22 Dz.U. L 202 z 10.8.2000, s. 1.
* [Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.] [Wskazano wymogi konstytucyjne.]

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.104.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/710 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG
Data aktu: 03/04/2017
Data ogłoszenia: 20/04/2017