(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 2476)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 13 kwietnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/247 3 została przyjęta w związku z wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 w kilku państwach członkowskich ("dane państwa członkowskie") oraz ustanowieniem obszarów zapowietrzonych i zagrożonych przez właściwe organy danych państw członkowskich zgodnie z dyrektywą Rady 2005/94/WE 4 .
(2) W decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 przewiduje się, że obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione przez właściwe organy danych państw członkowskich zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE powinny obejmować co najmniej obszary wymienione jako obszary zapowietrzone i zagrożone w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej.
(3) Załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 został następnie zmieniony decyzjami wykonawczymi Komisji (UE) 2017/417 5 i (UE) 2017/554 6 , aby uwzględnić zmiany obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych przez właściwe organy państw członkowskich zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE, w następstwie rozwoju sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków.
(4) Od czasu wprowadzenia zmian w decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 decyzją wykonawczą (UE) 2017/554 sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków poprawiła się. W związku z tym środki ochronne ustanowione decyzją wykonawczą (UE) 2017/247 powinny zostać dostosowane, aby odpowiednio odnosiły się do poziomu ryzyka związanego z aktualną sytuacją epidemiologiczną oraz nie obciążały podmiotów gospodarczych w sposób nieproporcjonalny do ryzyka związanego z rozprzestrzenianiem się tej choroby. Należy pamiętać, że aktualna epidemia skutkuje poważnymi zakłóceniami w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, zwłaszcza w przypadku bardzo wyspecjalizowanej produkcji integrowanej, prowadzonej w kilku państwach członkowskich. Ponadto wszelkie zmiany w środkach ochronnych ustanowionych w decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 powinny uwzględniać zróżnicowane poziomy ryzyka związanego z przemieszczaniem różnych produktów drobiowych.
(5) Jednodniowe pisklęta stwarzają bardzo niskie ryzyko rozprzestrzeniania się wysoce zjadliwej grypy ptaków, zwłaszcza że okres pomiędzy zebraniem jaj wylęgowych a wylęgiem jednodniowych piskląt pozwala na terminowe wykrycie infekcji wirusami wysoce zjadliwej grypy ptaków w gospodarstwie drobiarskim pochodzenia, pod warunkiem że wylęgarnia dokonująca wysyłki jest w stanie zapewnić - dzięki swoim środkom na rzecz bezpieczeństwa biologicznego i identyfikowalności - utrzymanie odpowiedniego poziomu zwalczania chorób.
(6) Ponadto wszelkie zmiany w aktualnych środkach ochronnych ustanowionych w decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 powinny być spójne z innymi przepisami określonymi w dyrektywie 2005/94/WE oraz w dyrektywie Rady 2009/158/WE 7 . Dyrektywa 2009/158/WE określa ogólne przepisy o wymaganiach zdrowotnych regulujące handel drobiem i jajami wylęgowymi w obrębie Unii, w tym wymagane świadectwa weterynaryjne, które muszą towarzyszyć przesyłkom tych towarów do innych państw członkowskich.
(7) Art. 6 dyrektywy 2009/158/WE stanowi, że jednodniowe pisklęta i jaja wylęgowe, aby mogły być przedmiotem handlu w Unii, muszą pochodzić z zakładów, które nie znajdują się na obszarze, który zgodnie z ustawodawstwem unijnym jest objęty środkami restrykcyjnymi ze względu na stan zdrowia zwierząt, w wyniku wystąpienia choroby, na którą podatny jest drób. W art. 2 dyrektywy 2009/158/WE zdefiniowano zakłady jako między innymi zakłady hodowlane, będące zakładami, które produkują jaja wylęgowe do produkcji drobiu użytkowego, jak również wylęgarnie, czyli zakłady mające na celu inkubację i wylęg jaj oraz dostarczenie jednodniowych piskląt.
(8) W dyrektywie 2005/94/WE ustanowiono przepisy szczegółowe dotyczące zwalczania ognisk grypy ptaków w Unii. W art. 30 tej dyrektywy określono środki, które mają być stosowane w obszarach zagrożonych, w tym ograniczenia przemieszczania jednodniowych piskląt i jaj wylęgowych w obszarach zagrożonych, a także warunki, na których właściwy organ może zezwolić na wysyłanie przesyłek zawierających jednodniowe pisklęta i jaja wylęgowe z obszaru zagrożonego.
(9) Art. 30 lit. c) ppkt (iii) dyrektywy 2005/94/WE stanowi, że właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport jednodniowych piskląt z obszaru zagrożonego do jakiegokolwiek innego gospodarstwa, jeśli pisklęta jednodniowe były wylężone z jaj wylęgowych pochodzących z gospodarstwa drobiarskiego znajdującego się poza obszarami zapowietrzonymi i obszarami zagrożonymi oraz po spełnieniu określonych warunków.
(10) Ponadto art. 30 lit. c) ppkt (iv) dyrektywy 2005/94/WE stanowi, że właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport jaj wylęgowych do wylęgarni wyznaczonej przez właściwy organ, znajdującej się wewnątrz obszaru zagrożonego lub poza nim, jeśli jaja wylęgowe i ich opakowanie są przed wysyłką odkażane oraz zapewniona jest identyfikacja pochodzenia tych jaj.
(11) Zatem aby zapobiec wszelkim zakłóceniom w handlu przesyłkami zawierającymi jednodniowe pisklęta i jaja wylęgowe z obszaru zagrożonego, stwarzające niskie ryzyko rozprzestrzeniania się wysoce zjadliwej grypy ptaków, które to zakłócenia mogłyby okazać się bardzo kosztowne dla podmiotów gospodarczych, należy określić w decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 środki ochronne mające zastosowanie do takich przesyłek zgodnie z obowiązującymi przepisami ustanowionymi już w dyrektywie 2005/94/WE.
(12) Ponadto aby zweryfikować zgodność z wymogami zawartymi w decyzji wykonawczej (UE) 2017/247, zmienionej niniejszą decyzją wykonawczą, należy zapewnić, aby świadectwa weterynaryjne, o których mowa w art. 20 dyrektywy 2009/158/WE i które muszą towarzyszyć przesyłkom zawierającym jednodniowe pisklęta, zawierały odpowiednie odniesienie do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247.
(13) Należy także wprowadzić zmiany w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247, ponieważ od daty ostatnich zmian wprowadzonych w tym załączniku w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2017/554 Bułgaria, Republika Czeska, Niemcy, Grecja, Francja i Rumunia zgłosiły Komisji wystąpienie dalszych ognisk grypy ptaków podtypu H5 w gospodarstwach poza obszarami wymienionymi obecnie w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 oraz podjęły niezbędne środki wymagane zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE, w tym ustanowiły obszary zapowietrzone i zagrożone wokół tych nowych ognisk.
(14) We wszystkich tych przypadkach Komisja zbadała środki wprowadzone przez Bułgarię, Republikę Czeską, Niemcy, Grecję, Francję i Rumunię zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE i uznaje, że granice obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych przez właściwe organy tych państw członkowskich znajdują się w wystarczającej odległości od gospodarstw, w których potwierdzono ognisko wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5.
(15) W celu zapobieżenia niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także aby uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, konieczne jest niezwłoczne określenie na poziomie Unii, we współpracy z Bułgarią, Republiką Czeską, Niemcami, Grecją, Francją i Rumunią, nowych obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych w tych państwach członkowskich zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE. W przypadku tych państw członkowskich obszary wymienione w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2017/247 powinny zatem zostać zmienione.
(16) W związku z tym należy zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/247, aby uwzględnić zasady wysyłania jednodniowych piskląt z obszarów zagrożonych lub wysyłania jednodniowych piskląt z jaj wylęgowych pochodzących od drobiu utrzymywanego w zakładach znajdujących się na obszarach zagrożonych do innych państw członkowskich, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków, a także aby zaktualizować podział na obszary na poziomie Unii w celu uwzględnienia nowych obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE oraz czasu trwania ograniczeń mających na nich zastosowanie.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/247.
(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: