uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 222,
(1) Sektor mleka i przetworów mlecznych znajduje się obecnie w przedłużającym się okresie poważnych zakłóceń równowagi na rynku. Z powodu dysproporcji między zwiększoną produkcją i spowolnieniem tempa wzrostu popytu na rynku światowym w ciągu ostatnich 18 miesięcy wywierana była presja na spadek cen skupu mleka od producentów. W 2015 r. dostawy mleka w Unii wzrosły o ponad 3,5 mln ton, jednak popyt na rynku światowym na przywożone produkty nie wzrastał. Wcześniej w 2014 r. nastąpił jeszcze większy wzrost dostaw mleka, podczas gdy szacuje się, że długoterminowa tendencja dotycząca popytu na produkty przywożone odpowiada średnio rocznie 1,5 mln tonom mleka więcej. W związku ze spadającymi dochodami z produkcji mleka oraz rosnącymi kosztami obsługi zadłużenia zyski na poziomie gospodarstwa znajdują się pod silną presją. Długoterminowy charakter inwestycji w stada krów mlecznych powoduje, że rolnicy w obliczu niekorzystnych warunków mają szczególne trudności w szybkim przejściu w kierunku innych rodzajów działalności.
(2) W celu zaradzenia tej sytuacji, na podstawie art. 219 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, Komisja już wprowadziła szereg środków nadzwyczajnych, tj. rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 949/2014 2 , (UE) nr 950/2014 3 , (UE) nr 1263/2014 4 , (UE) nr 1336/2014 5 , (UE) nr 1370/2014 6 , (UE) 2015/1549 7 , (UE) 2015/1852 8 i (UE) 2015/1853 9 .
(3) Od lipca 2015 r. odtłuszczone mleko w proszku podlega zakupowi w ramach interwencji publicznej.
(4) Od czasu wprowadzenia rosyjskiego zakazu przywozu w sierpniu 2014 r. przyznawane są dopłaty do prywatnego przechowywania masła, odtłuszczonego mleka w proszku i sera.
(5) Mimo że środki te są skuteczne, sytuacja nadal pogarsza się ze względu na fakt, że zamknięcie rynku rosyjskiego oraz niższy popyt w Chinach dotknęły sektor mleka i przetworów mlecznych w momencie, gdy - w świetle wygaśnięcia kwot mlecznych dnia 31 marca 2015 r. i pozytywnych perspektyw na rynku światowym -poczyniono inwestycje w zdolności produkcji mleka. Na podstawie dostępnych analiz rynku w ciągu najbliższych dwóch lat nie należy spodziewać się znaczącego spadku w wielkości produkcji.
(6) Aby sektor mleka i przetworów mlecznych mógł na nowo odnaleźć równowagę w obecnej trudnej sytuacji rynkowej i aby wprowadzić dostosowania niezbędne w następstwie wygaśnięcia kwot mlecznych, należy zezwolić uznanym organizacjom producentów, ich zrzeszeniom i uznanym organizacjom międzybranżowym na zawieranie dobrowolnych porozumień oraz wydawanie decyzji w zakresie planowania produkcji na zasadzie tymczasowej na okres sześciu miesięcy.
(7) Należy tymczasowo zezwolić na zawieranie porozumień i wydawanie decyzji w zakresie planowania produkcji na okres sześciu miesięcy, przypadających wiosną i latem, kiedy to w sektorze mleka i przetworów mlecznych przypada sezon intensywnej produkcji, a zatem w okresie, kiedy takie porozumienia i decyzje powinny mieć największy wpływ.
(8) Zgodnie z art. 222 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 zezwolenia udziela się pod warunkiem że nie zakłóca ono funkcjonowania rynku wewnętrznego i że te porozumienia i decyzje mają na celu wyłącznie ustabilizowanie sektora mleka i przetworów mlecznych. Ten szczególny warunek wyklucza porozumienia i decyzje, które bezpośrednio lub pośrednio prowadzą do podziału rynków, dyskryminacji ze względu na przynależność państwową lub do ustalania cen.
(9) Zezwolenie przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinno obejmować swoim zasięgiem terytorium Unii, gdyż poważne zakłócenia równowagi na rynku występują w całej Unii.
(10) Aby państwa członkowskie były w stanie ocenić, czy te porozumienia i decyzje nie zakłócają funkcjonowania rynku wewnętrznego i mają na celu wyłącznie ustabilizowanie sektora mleka i przetworów mlecznych, właściwym organom należy przekazywać informacje na temat zawartych porozumień i wydanych decyzji oraz na temat objętej nimi wielkości produkcji.
(11) Z uwagi na poważne zakłócenia równowagi na rynku oraz nadchodzący szczyt sezonu niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 kwietnia 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.96.20 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/559 zezwalające na zawieranie porozumień i wydawanie decyzji w zakresie planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych |
Data aktu: | 11/04/2016 |
Data ogłoszenia: | 12/04/2016 |
Data wejścia w życie: | 13/04/2016 |