uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i art. 16 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) cyjazofamidu, krezoksymu metylu, mepanipirymu i pendimetalinu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP metalaksylu-M został określony w załączniku II oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. NDP cykloksydymu, fenoksykarbu, fluopikolidu, fluksapyroksadu i teflutryny określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W odniesieniu do kwasu difluorooctowego, flumetraliny, flupiradifuronu i mandestrobiny nie określono szczególnych NDP, a substancji tych nie ujęto w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną cyjazofamid na powierzchni dymki, karczochów zwyczajnych, porów i chmielu złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku cykloksydymu podobny wniosek złożono w odniesieniu do malin, porzeczek, buraków, selera zwyczajnego, chrzanu pospolitego, słonecznika bulwiastego, pasternaku, kozibrodu porolistnego/salsefii, brukwi, oberżyn, brukselki/kapusty brukselskiej, kapusty głowiastej, kapusty pekińskiej, jarmużu, endywii o liściach szerokich, rzeżuchy, gorczycznika wiosennego, rukoli, gorczycy sarepskiej, liści i pędów kapustnych, szpinaku, portulaki pospolitej, boćwiny, soczewicy, siemienia lnianego, nasion maku, ziaren rzepaku, naparów ziołowych z korzeni oraz suchego chrzanu pospolitego. W przypadku cykloksydymu podobny wniosek złożono w odniesieniu do brzoskwiń, oliwek stołowych i oliwek do produkcji oliwy. W przypadku fluopikolidu podobny wniosek złożono w odniesieniu do kozłka lekarskiego. W przypadku fluksapyroksadu podobny wniosek złożono w odniesieniu do winogron i ziemniaków. W przypadku krezoksymu metylu podobny wniosek złożono w odniesieniu do porów. W przypadku mepanipirymu podobny wniosek złożono w odniesieniu do jeżyn, malin i papryki. W przypadku metalaksylu-M podobny wniosek złożono w odniesieniu do agrestu. W przypadku pendimetalinu podobny wniosek złożono w odniesieniu do sałaty. W przypadku teflutryny podobny wniosek złożono w odniesieniu do buraków, selera zwyczajnego, rzodkwi, brukwi, rzepy białej/rzepy jadalnej, czosnku, cebuli, szalotki, naparów ziołowych z korzeni, przypraw korzeniowych lub kłączowych, korzeni buraka cukrowego i cykorii podróżnik (korzeni).
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania cyjazofamidu na powierzchni dymki, karczochów zwyczajnych i porów nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów. W odniesieniu do stosowania cykloksydymu na powierzchni rzeżuchy, gorczycznika wiosennego, rukoli, gorczycy sarepskiej, liści i pędów kapustnych, soczewicy, siemienia lnianego i nasion maku przedłożone dane nie były wystarczające jako podstawa do określenia nowych NDP. Należy zatem utrzymać obecne NDP.
(7) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych uprawianych roślin i produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(8) W odniesieniu do flumetraliny, flupiradifuronu i mandestrobiny Urząd przedstawił wnioski z wzajemnych weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczących tych substancji czynnych 3 . W tym kontekście Urząd zalecił ustanowienie NDP uwzględniających reprezentatywne zastosowania zgodnie z dobrą praktyką rolniczą w Unii.
(9) W przypadku flupiradifuronu Urząd zalecił ustanowienie tymczasowych NDP w odniesieniu do kilku produktów ze względu na utrzymywanie się tej substancji czynnej w glebie. Urząd stwierdził, że istotnym składnikiem pozostałości stwierdzonych w roślinach następczych i produktach pochodzenia zwierzęcego był metabolit kwas difluorooctowy. Należy zatem ustanowić NPD zarówno kwasu difluorooctowego, jak i jego związku macierzystego - flupiradifuronu. W odniesieniu do roślin następczych i produktów pochodzenia zwierzęcego Urząd poprosił o przeprowadzenie dodatkowych badań w warunkach polowych na roślinach następczych. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi UE w sprawie właściwych granic oznaczalności.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 marca 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of maximum residue levels for cyazofamid in hops, globe artichokes, leeks and spring/green onions and Welsh onions" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP cyjazofamidu w odniesieniu do chmielu, karczochów zwyczajnych, porów i dymki/cebuli szczypiorowej i cebuli siedmiolatki). Dziennik EFSA 2015;13(8):4204.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for cycloxydim in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP cykloksydymu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015;13(9):4219 [30 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fenoxycarb in peaches and olives" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP fenoksykarbu w brzoskwiniach i oliwkach). Dziennik EFSA 2015;13(7):4202 [21 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for fluopicolide in valerian" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP fluopikolidu w kozłku lekarskim). Dziennik EFSA 2015;13(9):4217 [24 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fluxapyroxad in grapes and potatoes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP fluksapyroksadu w winogronach i ziemniakach). Dziennik EFSA 2015;13 (9):4223 [25 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for kresoxim-methyl in leeks" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP krezoksymu metylu w porach). Dziennik EFSA 2015;13(8):4215 [18 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for mepanipyrim in blackberries, raspberries and peppers" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP mepanipirymu w jeżynach, malinach i papryce). Dziennik EFSA 2015;13(9):4218 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for metalaxyl-M in gooseberries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP metalaksylu-M w agreście). Dziennik EFSA 2015;13(7):4179 [18 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for pendimethalin in lettuce" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP pendimetalinu w sałacie). Dziennik EFSA 2015;13(9):4249 [18 s.].
"Reasoned opinion on the setting of maximum residue levels for tefluthrin in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia NDP teflutryny w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015;13(7):4196 [24 s.].
"Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance flupyradifurone" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej flupiradifuronu). Dziennik EFSA 2015;13 (2):4020 [101 s.].
"Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance mandestrobin" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej mandestrobiny). Dziennik EFSA 2015;13(5):4100 [72 s.].
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.90.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2016/486 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cyjazofamidu, cykloksydymu, kwasu difluorooctowego, fenoksykarbu, flumetraliny, fluopikolidu, flupiradifuronu, fluksapyroksadu, krezoksymu metylu, mandestrobiny, mepanipirymu, metalaksylu-M, pendimetalinu oraz teflutryny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 29/03/2016 |
Data ogłoszenia: | 06/04/2016 |
Data wejścia w życie: | 26/04/2016 |