Rozporządzenie 2016/460 zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/460
z dnia 30 marca 2016 r.
zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 4 lit. a) i art. 7 ust. 5 oraz art. 14 ust. 2 i 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 wdrożono do prawa Unii zobowiązania Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanej dalej "Konwencją"), zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE 2 w imieniu Wspólnoty, oraz zobowiązania Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych, zatwierdzonego decyzją Rady 2004/259/WE 3 w imieniu Wspólnoty.

(2) Na szóstym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji w dniach 28 kwietnia - 10 maja 2013 r. uzgodniono, że do załącznika A (Eliminacja) do Konwencji dodany zostanie heksabromocyklododekan (zwany dalej "HBCDD"). Eliminacji HBCDD w Konwencji dokonano jednak z zastrzeżeniem szczególnych wyłączeń, dotyczących stosowania HBCDD w polistyrenie ekspandowanym i w polistyrenie ekstrudowanym w budynkach oraz produkcji HBCDD do tego celu.

(3) W związku z poprawką do Konwencji konieczna jest zmiana załączników IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 w celu dodania HBCDD do załączników oraz określenia odpowiednich dopuszczalnych wartości stężenia, aby odpadami zawierającymi HBCDD zarządzano zgodnie z postanowieniami Konwencji. HBCDD należy uwzględnić w załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004.

(4) Proponowane dopuszczalne wartości stężenia w załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 zostały ustalone z zastosowaniem metody wykorzystanej do ustanowienia dopuszczalnych wartości w poprzednich zmianach załączników IV i V 4 . Proponowane dopuszczalne wartości stężenia uznano za najwłaściwsze do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska w związku ze zniszczeniem lub nieodwracalną transformacją HBCDD. W celu uwzględnienia postępu technicznego, a w szczególności przeglądu wytycznych technicznych 5 Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, dopuszczalna wartość stężenia określona w załączniku IV powinna zostać zrewidowana przez Komisję przed upływem trzech lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia celem obniżenia tego limitu.

(5) Aby przedsiębiorstwa i właściwe organy miały wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów, niniejsze rozporządzenie powinno stosować się po upływie sześciu miesięcy od daty publikacji.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 6 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 30 września 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 marca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W tabeli w załączniku IV dodaje się wiersz w brzmieniu:

Wykaz substancji objętych przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami określonymi w art. 7
Substancja Nr CAS Numer WE Dopuszczalna wartość stężenia, o której mowa w art. 7 ust. 4 lit. a)
"Heksabromocyklododekan (*) 25637-99-4,

3194-55-6,

134237-50-6,

134237-51-7,

134237-52-8

247-148-4

221-695-9

1 000 mg/kg, podlega rewizji Komisji do dnia 20.4.2019 r.
(*) "Heksabromocyklododekan" oznacza heksabromocyklododekan, 1,2,5,6,9,10-heksabromocyklododekan i jego główne diastereoizomery: alfa-heksabromocyklododekan, beta-heksabromocyklododekan i gamma-heksabromocyklododekan.".

W załączniku V do rozporządzenia (WE) no 850/2004, część 2 tabelę zastępuje się następującą tabelą:

"Odpady sklasyfikowane w decyzji Komisji 2000/532/WE Maksymalne dopuszczalne wartości stężeń substancji wymienionych w załączniku IV (1) Działanie
10 ODPADY Z PROCESÓW TERMICZNYCH Chloroalkany C10-13 (krótkołańcuchowe parafiny chlorowane) (SCCP): 10 000 mg/kg;

Aldryna: 5 000 mg/kg;

Chlordan: 5 000 mg/kg;

Chlordekon: 5 000 mg/kg;

DDT (1,1,1-trichloro-2,2-bis(4-chlorofenylo) etan): 5 000 mg/kg;

Dieldryna: 5 000 mg/kg;

Endosulfan: 5 000 mg/kg;

Endryna: 5 000 mg/kg;

Heptachlor: 5 000 mg/kg;

Heksabromobifenyl: 5 000 mg/kg;

Heksabromocyklododekan (3): 1 000 mg/kg;

Heksachlorobenzen: 5 000 mg/kg;

Heksachlorobutadien: 1 000 mg/kg;

Heksachlorocykloheksan łącznie z lindanem: 5 000 mg/kg;

Mireks: 5 000 mg/kg;

Pentachlorobenzen: 5 000 mg/kg;

Kwas perfluorooktanosulfonowy i jego pochodne (PFOS) (C8F17SO2X) (X = OH, sole metali (O-M+), halogenek, amid i inne pochodne, w tym polimery): 50 mg/kg;

Polichlorowane bifenyle (PCB) (4): 50 mg/kg;

Polichlorowane dibenzo-p-dioksyny i dibenzofurany: 5 mg/kg;

Polichlorowane naftaleny (*): 1 000 mg/kg;

Suma stężeń eteru tetrabromodifenylu C12H6Br4O), eteru pentabromodifenylu (C12H5Br), eteru heksabromodi-fenylu (C12H4Br6O) i eteru heptabromodifenylu (C12H3Br7O): 10 000 mg/kg;

Toksafen: 5 000 mg/kg.

Stałe składowanie jest dozwolone wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:

1) Składowanie odbywa się w jednym z następujących miejsc:

- bezpiecznym, głębokim, podziemnym magazynie zbudowanym w twardej skale;

- kopalniach soli;

- składowisku odpadów niebezpiecznych (pod warunkiem że odpady zostały zestalone lub, tam gdzie to technicznie możliwe, częściowo zestabilizowane, zgodnie z wymogami klasyfikacji odpadów podanymi w podrozdziale 19 03 decyzji 2000/532/WE.

2) Przestrzega się przepisów dyrektywy Rady 1999/31/WE (5) i decyzji Rady 2003/33/WE (6).

3) Zostało udowodnione, że

bardziej korzystne dla środowiska.

10 01 Odpady z elektrowni i innych obiektów energetycznego spalania paliw (z wyłączeniem 19)
10 01 14 * (2) Popioły paleniskowe, żużle i pyły z kotłów z procesów współspalania zawierające substancje niebezpieczne
10 01 16 * Popioły lotne z procesów współspalania zawierające substancje niebezpieczne
10 02 Odpady z hutnictwa żelaza i stali
10 02 07 * Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
10 03 Odpady z hutnictwa aluminium
10 03 04 * Żużle z produkcji pierwotnej
10 03 08 * Słone żużle z produkcji wtórnej
10 03 09 * Czarne kożuchy żużlowe z produkcji wtórnej
10 03 19 * Pyły z gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
10 03 21 * Inne cząstki stałe i pyły (łącznie z pyłami z młynów kulowych) zawierające substancje niebezpieczne
10 03 29 * Odpady z przetwarzania słonych żużli i czarnych kożuchów żużlowych zawierające substancje niebezpieczne
10 04 Odpady z hutnictwa ołowiu
10 04 01 * Żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 02 * Kożuchy żużlowe i zgary z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 04 * Pyły z gazów odlotowych
10 04 05 * Inne cząstki i pyły
10 04 06 * Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
10 05 Odpady z hutnictwa cynku
10 05 03 * Pyły z gazów odlotowych
10 05 05 * Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
10 06 Odpady z hutnictwa miedzi
10 06 03 * Pyły z gazów odlotowych
10 06 06 * Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
10 08 Odpady z hutnictwa pozostałych metali nieżelaznych
10 08 08 * Słone żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 08 15 * Pyły z gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
10 09 Odpady z odlewnictwa żelaza
10 09 09 * Pyły z gazów odlotowych zawierające substancje niebezpieczne
16 ODPADY NIEUJĘTE W INNYCH GRUPACH W WYKAZIE
16 11 Odpadowe okładziny i materiały ogniotrwałe
16 11 01 * Węglopochodne okładziny piecowe i materiały ogniotrwałe z procesów metalurgicznych zawierające substancje niebezpieczne
16 11 03 * Inne okładziny piecowe i materiały ogniotrwałe z procesów metalurgicznych zawierające substancje niebezpieczne
17 ODPADY Z BUDOWY I ROZBIÓRKI (WŁĄCZNIE Z WYDOBYTĄ ZIEMIĄ Z MIEJSC SKAŻONYCH)
17 01 Beton, cegły, płyty, ceramika
17 01 06 * Zmieszane lub wysegregowane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia zawierające substancje niebezpieczne
17 05 Gleba i ziemia (włącznie z glebą i ziemią wydobytą z miejsc skażonych), kamienie i urobek z pogłębiania
17 05 03 * Gleba i ziemia oraz kamienie zawierające substancje niebezpieczne
17 09 Inne odpady z budowy i rozbiórki
17 09 02 * Odpady budowlane i rozbiórkowe zawierające PCB z wyłączeniem sprzętu zawierającego PCB
17 09 03 * Inne odpady budowlane i rozbiórkowe (w tym odpady zmieszane) zawierające substancje niebezpieczne
19 ODPADY Z URZĄDZEŃ DO GOSPODAROWANIA ODPADAMI ORAZ Z PO-ZAZAKŁADOWYCH OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW I INSTALACJI UZDATNIANIA WODY PRZEZNACZONEJ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI ORAZ WODY DO CELÓW PRZEMYSŁOWYCH
19 01 Odpady z termicznego przekształcania odpadów
19 01 07 * Odpady stałe z oczyszczania gazów odlotowych
19 01 11 * Popioły i żużle paleniskowe zawierające substancje niebezpieczne
19 01 13 * Popioły lotne zawierające substancje niebezpieczne
19 01 15 * Pyły z kotłów zawierające substancje niebezpieczne
19 04 Odpady zeszklone i z procesów zeszkliwiania
19 04 02 * Popioły lotne i inne odpady z oczyszczania gazów odlotowych
19 04 03 * Niezeszklona faza stała
(1) Te dopuszczalne wartości mają zastosowanie wyłącznie do składowisk odpadów niebezpiecznych i nie mają zastosowania do stałych składowisk podziemnych odpadów niebezpiecznych, w tym kopalni soli.

(2) Wszelkie odpady oznaczone gwiazdką "*" są uznawane za odpady iebezpieczne na mocy dyrektywy 2008/98/WE i podlegają przepisom tej dyrektywy.

(3) "Heksabromocyklododekan" oznacza heksabromocyklododekan, 1,2,5,6,9,10-heksabromocyklododekan i jego główne diastereoizomery: alfa-heksabromocyklododekan, beta-heksabromocyklododekan i gamma-heksabromocyklododekan.

(4) Tam, gdzie to stosowne, wykorzystuje się metodę obliczania określoną w europejskich normach EN 12766-1 i EN 12766-2.

(5) Dyrektywa Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (Dz.U. L 182 z 16.7.1999, s. 1).

(6) Decyzja Rady 2003/33/WE z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiająca kryteria i procedury przyjęcia odpadów na składowiska, na podstawie art. 16 i załącznika II do dyrektywy 1999/31/WE (Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 27).

Maksymalną dopuszczalną wartość stężenia dla polichlorowanych dibenzo-p-dioksyn i dibenzofuranów (PCDD i PCDF) oblicza się zgodnie z następującymi współczynnikami równoważnymi toksyczności (TEF):
PCDD TEF
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0003
PCDF TEF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,03
2,3,4,7,8-PeCDF 0,3
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
PCDD TEF
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0003"
1 Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.
2 Decyzja Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1).
3 Decyzja Rady 2004/259/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 81 z 19.2.2004, s. 35).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1195/2006 z dnia 18 lipca 2006 r. zmieniające załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 217 z 8.8.2006, s. 1), rozporządzenie Rady (WE) nr 172/2007 z dnia 16 lutego 2007 r. zmieniające załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 55 z 23.2.2007, s. 1), rozporządzenie Komisji (UE) nr 756/2010 z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V (Dz.U. L 223 z 25.8.2010, s. 20) oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 1342/2014 z dnia 17 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V (Dz.U. L 363 z 18.12.2014, s. 67).
5 Decyzja BC-12/3.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.80.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2016/460 zmieniające załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych
Data aktu: 30/03/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2016
Data wejścia w życie: 20/04/2016, 30/09/2016