(Jedynie teksty w języku francuskim, niderlandzkim i niemieckim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej 2 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. e),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 391/2013 ustanowiono wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Wspólny system opłat jest integralnym elementem procesu realizacji celów systemu skuteczności działania ustanowionego na podstawie art. 11 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013 4 .
(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/132/UE 5 ustanowiono ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania, w tym cel w zakresie efektywności kosztowej w odniesieniu do trasowych służb żeglugi powietrznej wyrażony w ustalonych kosztach jednostkowych zapewniania tych służb, określonych na drugi okres odniesienia obejmujący lata 2015-2019.
(3) Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 Komisja ocenia stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat na rok 2015, przedłożone jej przez państwa członkowskie do dnia 1 czerwca 2014 r. zgodnie z wymogami określonymi w art. 9 ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia. Ocena ta dotyczy zgodności stawek jednostkowych z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.
(4) Komisja dokonała oceny stawek jednostkowych, korzystając ze wsparcia jednostki Eurocontrol ds. oceny skuteczności działania oraz Centralnego Biura Opłat Trasowych i wykorzystując dane oraz dodatkowe informacje dostarczone przez państwa członkowskie do dnia 1 czerwca 2015 r., a także sprawozdania krajowych organów nadzoru dotyczące oceny kosztów objętych zwolnieniem ze stosowania mechanizmu podziału kosztów, przedłożone zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. f) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013. W ocenie Komisji uwzględniono również przedstawione wyjaśnienia i korekty dokonane przed spotkaniem konsultacyjnym w sprawie stawek jednostkowych na 2016 r. za zapewnianie służb trasowych, które odbyło się w dniach 25 i 26 czerwca 2015 r. w zastosowaniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013, jak również korekty stawek jednostkowych dokonane przez państwa członkowskie w następstwie późniejszych rozmów z Komisją.
(5) Na podstawie tej oceny, uwzględniając decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/670 6 oraz decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2016/420 7 , Komisja uznała, zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 391/2013, że stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat ustalone na 2016 r. przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy nie są zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.
(6) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 krajowe organy nadzoru w państwach członkowskich mają obowiązek sporządzić plany skuteczności działania zawierające docelowe parametry zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 i załącznikiem IV do tegoż rozporządzenia stawki jednostkowe oblicza się na podstawie ustalonych kosztów trasowych i prognozowanej liczby jednostek usługowych określonych w planie skuteczności działania państwa członkowskiego, tj. ustalonych trasowych kosztów jednostkowych. Dopóki cele w zakresie skuteczności działania określone przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy nie zostaną uznane za zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami, dopóty stawek jednostkowych obliczanych na ich podstawie nie można uznać za zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.
(7) Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 Komisja ma powiadomić zainteresowane państwa członkowskie o wynikach jej oceny.
(8) W art. 17 ust. 1 lit. e) określono również, iż państwa członkowskie obowiązane są przedłożyć Komisji - w terminie jednego miesiąca - skorygowane stawki jednostkowe,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.75.60 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/419 w sprawie niezgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2016 z przepisami art. 17 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 |
Data aktu: | 18/03/2016 |
Data ogłoszenia: | 22/03/2016 |