Rozporządzenie wykonawcze 2016/345 określające częstotliwość zgłaszania danych dotyczących statusu kontenera (CSM), format tych danych i metodę ich przekazywania

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/345
z dnia 10 marca 2016 r.
określające częstotliwość zgłaszania danych dotyczących statusu kontenera (CSM), format tych danych i metodę ich przekazywania

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego 1 , w szczególności jego art. 18c,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 515/97 stanowi, że przewoźnicy mają przekazywać dane dotyczące przewozu kontenerów, w odniesieniu do zdarzeń wymienionych w art. 18a ust. 6 rozporządzenia, do zbioru danych CSM, którym zarządza Komisja, ale jedynie w zakresie, w jakim są one znane przewoźnikowi dokonującemu zgłoszenia, a dane dotyczące takich zdarzeń zostały wygenerowane lub zgromadzone w ich elektronicznej ewidencji lub są w niej utrzymywane.

(2) Aby zapewnić terminową analizę danych dotyczących przewozu kontenerów i niezakłócone przekazywanie takich danych od przewoźników morskich do zbioru CSM oraz zagwarantować akceptowalny stopień różnorodności, jeśli chodzi o sposoby kodowania danych, należy określić częstotliwość zgłaszania danych CSM, ich format i metodę ich przekazywania.

(3) Ze względu na wielkość i regularne zmiany w ruchu kontenerów skuteczne wykrywanie nadużyć zależy w dużej mierze od terminowej identyfikacji podejrzanych przewozów kontenerów. Aby zagwarantować skuteczne wykorzystanie otrzymanych danych i ograniczyć ryzyko przemieszczania podejrzanych ładunków do nieokreślonych miejsc, zanim możliwe będzie skuteczne wykrycie podejrzanych przesyłek, przewoźnicy powinni być zobowiązani do przekazywania danych CSM do zbioru CSM nie później niż 24 godziny po wygenerowaniu i zgromadzeniu danych CSM lub wprowadzeniu ich do elektronicznej ewidencji przewoźnika.

(4) W celu zmniejszenia obciążenia finansowego dla przemysłu i ułatwienia przekazywania danych CSM, przewoźnicy powinni być zobowiązani do wykorzystywania jednego z głównych standardów ANSI ASC X12 lub UN/EDIFACT. ANSI ASC X12 jest protokołem elektronicznej wymiany danych Amerykańskiego Narodowego Instytutu Normalizacji (ANSI), natomiast UN/EDIFACT jest standardem elektronicznej wymiany danych opracowanym w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ). Wykorzystanie takich standardów powinno obniżyć koszty wdrażania dla przewoźników, ponieważ standardy te są uznawane za powszechnie wykorzystywane w przemyśle morskim do celów elektronicznej wymiany danych.

(5) Aby zapewnić bezpieczne przekazywanie danych oraz odpowiedni poziom poufności i integralności przekazywanych danych, dane CSM należy przekazywać za pośrednictwem protokołu SFTP (Secure Shell File Transfer Protocol) opracowanego przez grupę zadaniową ds. inżynierii internetowej (Internet Engineering Task Force - IETF). Ta metoda przekazywania danych gwarantuje wymagany poziom bezpieczeństwa i w odnośnym sektorze uznaje się ją za akceptowalną pod względem wykonalności wdrożenia. W celu zmniejszenia kosztów wdrażania przewoźnikom należy zezwolić na stosowania również innych metod przesyłania danych, pod warunkiem że gwarantują one taki sam poziom bezpieczeństwa danych jak SFTP.

(6) Aby zmniejszyć obciążenie finansowe związane z przekazywaniem danych CSM, przewoźnikom należy zezwolić na przekazywanie wszystkich danych CSM wygenerowanych, zgromadzonych lub utrzymywanych w ich elektronicznej ewidencji, bez konieczności selekcji indywidualnych danych CSM. W takich przypadkach Komisja i właściwe organy państw członkowskich powinny być uprawnione do dostępu i wykorzystania tych danych zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 515/97.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego rozporządzeniem (WE) nr 515/97,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Częstotliwość przekazywania danych CSM

Przewoźnicy przekazują kompletne dane CSM wygenerowane, zgromadzone i utrzymywane w elektronicznej ewidencji przewoźników do zbioru CSM nie później niż 24 godziny po wprowadzeniu tych danych do ewidencji elektronicznej przewoźnika.

Zgodnie z art. 18a ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 515/97 historyczne dane CSM przekazuje się w ciągu 24 godzin od wygenerowania lub zgromadzenia pierwszych danych CSM w elektronicznej ewidencji przewoźnika, stwierdzających, że kontener jest przeznaczony do wprowadzenia na obszar celny Unii.

Artykuł  2

Format danych CSM

Przewoźnicy zgłaszają dane CSM zgodnie ze standardami ANSI ASC X12 lub UN/EDIFACT.

Artykuł  3

Metoda przekazywania danych CSM

1.
Przewoźnicy przekazują CSM przy użyciu protokołu SFTP.

Przewoźnicy są uprawnieni do przekazywania danych CSM przy użyciu innych metod, pod warunkiem że gwarantują one poziom ochrony porównywalny z protokołem SFTP.

2.
Dane CSM mogą być przekazywane poprzez:
a)
selektywne zgłaszanie indywidualnych danych CSM, jak określono w art. 18a ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 515/97; lub
b)
przekazywanie wszystkich danych CSM wygenerowanych, zgromadzonych i utrzymywanych w elektronicznej ewidencji przewoźnika, bez konieczności selekcji indywidualnych danych CSM.

Jeśli przewoźnik przekazuje dane CSM zgodnie z lit. b), akceptuje fakt, że Komisja i państwa członkowskie mają dostęp do tych danych i mogą z nich korzystać zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 515/97.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.65.38

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/345 określające częstotliwość zgłaszania danych dotyczących statusu kontenera (CSM), format tych danych i metodę ich przekazywania
Data aktu: 10/03/2016
Data ogłoszenia: 11/03/2016
Data wejścia w życie: 31/03/2016, 01/09/2016