Rozporządzenie wykonawcze 2016/345 określające częstotliwość zgłaszania danych dotyczących statusu kontenera (CSM), format tych danych i metodę ich przekazywania

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/345
z dnia 10 marca 2016 r.
określające częstotliwość zgłaszania danych dotyczących statusu kontenera (CSM), format tych danych i metodę ich przekazywania

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego 1 , w szczególności jego art. 18c,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 515/97 stanowi, że przewoźnicy mają przekazywać dane dotyczące przewozu kontenerów, w odniesieniu do zdarzeń wymienionych w art. 18a ust. 6 rozporządzenia, do zbioru danych CSM, którym zarządza Komisja, ale jedynie w zakresie, w jakim są one znane przewoźnikowi dokonującemu zgłoszenia, a dane dotyczące takich zdarzeń zostały wygenerowane lub zgromadzone w ich elektronicznej ewidencji lub są w niej utrzymywane.

(2) Aby zapewnić terminową analizę danych dotyczących przewozu kontenerów i niezakłócone przekazywanie takich danych od przewoźników morskich do zbioru CSM oraz zagwarantować akceptowalny stopień różnorodności, jeśli chodzi o sposoby kodowania danych, należy określić częstotliwość zgłaszania danych CSM, ich format i metodę ich przekazywania.

(3) Ze względu na wielkość i regularne zmiany w ruchu kontenerów skuteczne wykrywanie nadużyć zależy w dużej mierze od terminowej identyfikacji podejrzanych przewozów kontenerów. Aby zagwarantować skuteczne wykorzystanie otrzymanych danych i ograniczyć ryzyko przemieszczania podejrzanych ładunków do nieokreślonych miejsc, zanim możliwe będzie skuteczne wykrycie podejrzanych przesyłek, przewoźnicy powinni być zobowiązani do przekazywania danych CSM do zbioru CSM nie później niż 24 godziny po wygenerowaniu i zgromadzeniu danych CSM lub wprowadzeniu ich do elektronicznej ewidencji przewoźnika.

(4) W celu zmniejszenia obciążenia finansowego dla przemysłu i ułatwienia przekazywania danych CSM, przewoźnicy powinni być zobowiązani do wykorzystywania jednego z głównych standardów ANSI ASC X12 lub UN/EDIFACT. ANSI ASC X12 jest protokołem elektronicznej wymiany danych Amerykańskiego Narodowego Instytutu Normalizacji (ANSI), natomiast UN/EDIFACT jest standardem elektronicznej wymiany danych opracowanym w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ). Wykorzystanie takich standardów powinno obniżyć koszty wdrażania dla przewoźników, ponieważ standardy te są uznawane za powszechnie wykorzystywane w przemyśle morskim do celów elektronicznej wymiany danych.

(5) Aby zapewnić bezpieczne przekazywanie danych oraz odpowiedni poziom poufności i integralności przekazywanych danych, dane CSM należy przekazywać za pośrednictwem protokołu SFTP (Secure Shell File Transfer Protocol) opracowanego przez grupę zadaniową ds. inżynierii internetowej (Internet Engineering Task Force - IETF). Ta metoda przekazywania danych gwarantuje wymagany poziom bezpieczeństwa i w odnośnym sektorze uznaje się ją za akceptowalną pod względem wykonalności wdrożenia. W celu zmniejszenia kosztów wdrażania przewoźnikom należy zezwolić na stosowania również innych metod przesyłania danych, pod warunkiem że gwarantują one taki sam poziom bezpieczeństwa danych jak SFTP.

(6) Aby zmniejszyć obciążenie finansowe związane z przekazywaniem danych CSM, przewoźnikom należy zezwolić na przekazywanie wszystkich danych CSM wygenerowanych, zgromadzonych lub utrzymywanych w ich elektronicznej ewidencji, bez konieczności selekcji indywidualnych danych CSM. W takich przypadkach Komisja i właściwe organy państw członkowskich powinny być uprawnione do dostępu i wykorzystania tych danych zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 515/97.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego rozporządzeniem (WE) nr 515/97,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Częstotliwość przekazywania danych CSM

Przewoźnicy przekazują kompletne dane CSM wygenerowane, zgromadzone i utrzymywane w elektronicznej ewidencji przewoźników do zbioru CSM nie później niż 24 godziny po wprowadzeniu tych danych do ewidencji elektronicznej przewoźnika.

Zgodnie z art. 18a ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 515/97 historyczne dane CSM przekazuje się w ciągu 24 godzin od wygenerowania lub zgromadzenia pierwszych danych CSM w elektronicznej ewidencji przewoźnika, stwierdzających, że kontener jest przeznaczony do wprowadzenia na obszar celny Unii.

Artykuł  2

Format danych CSM

Przewoźnicy zgłaszają dane CSM zgodnie ze standardami ANSI ASC X12 lub UN/EDIFACT.

Artykuł  3

Metoda przekazywania danych CSM

1.
Przewoźnicy przekazują CSM przy użyciu protokołu SFTP.

Przewoźnicy są uprawnieni do przekazywania danych CSM przy użyciu innych metod, pod warunkiem że gwarantują one poziom ochrony porównywalny z protokołem SFTP.

2.
Dane CSM mogą być przekazywane poprzez:
a)
selektywne zgłaszanie indywidualnych danych CSM, jak określono w art. 18a ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 515/97; lub
b)
przekazywanie wszystkich danych CSM wygenerowanych, zgromadzonych i utrzymywanych w elektronicznej ewidencji przewoźnika, bez konieczności selekcji indywidualnych danych CSM.

Jeśli przewoźnik przekazuje dane CSM zgodnie z lit. b), akceptuje fakt, że Komisja i państwa członkowskie mają dostęp do tych danych i mogą z nich korzystać zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 515/97.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.65.38

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/345 określające częstotliwość zgłaszania danych dotyczących statusu kontenera (CSM), format tych danych i metodę ich przekazywania
Data aktu: 10/03/2016
Data ogłoszenia: 11/03/2016
Data wejścia w życie: 31/03/2016, 01/09/2016