Decyzja wykonawcza 2016/339 w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz na potrzeby przenośnych lub ruchomych bezprzewodowych łączy wizyjnych i bezprzewodowych kamer używanych do realizacji programów i imprez specjalnych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/339
z dnia 8 marca 2016 r.
w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz na potrzeby przenośnych lub ruchomych bezprzewodowych łączy wizyjnych i bezprzewodowych kamer używanych do realizacji programów i imprez specjalnych

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 1197)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 marca 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wykorzystanie zakresów częstotliwości: 1 900-1 980 MHz, 2 010-2 025 MHz i 2 110-2 170 MHz (zwanych łącznie "pasmem 2 GHz") podlegało koordynacji na podstawie decyzji nr 128/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Decyzja ta straciła moc w dniu 22 stycznia 2003 r., ale państwa członkowskie nadal korzystały z tych zakresów w zharmonizowany sposób.

(2) Wykorzystanie sparowanych podzakresów 1 920-1 980 MHz i 2 110 - 2 170 MHz ("sparowane pasmo ziemskie 2 GHz") zostało zharmonizowane decyzją wykonawczą Komisji 2012/688/UE 3 zgodnie z postępem technologicznym oraz zasadami neutralności technologii i neutralności usług.

(3) Niesparowana część pasma ziemskiego 2 GHz, obejmująca zakresy częstotliwości 1 900-1 920 MHz i 2 010- 2 025 MHz przydzielone operatorom sieci ruchomych w Unii, w większości państw członkowskich nie była wykorzystywana przez tych operatorów od ponad dziesięciu lat, co prowadziło do niedostatecznego wykorzystania cennego widma. W związku z takim niedostatecznym wykorzystaniem uzasadnione jest wprowadzenie nowych środków harmonizujących w celu zapewnienia skutecznego i wydajnego wykorzystania widma zgodnie z celami określonymi w wieloletnim programie dotyczącym polityki w zakresie widma radiowego 4 . W szczególności środki te mają zapewnić wystarczającą dostępność widma na potrzeby wsparcia realizacji programów i imprez specjalnych (ang. programme making and special events, PMSE), zgodnie z celami dotyczącymi rynku wewnętrznego i dostępu do kultury, a także na potrzeby rozwoju ochrony publicznej i pomocy w przypadku klęsk żywiołowych (ang. public protection and disaster relief, PPDR).

(4) W odpowiedzi na mandat udzielony przez Komisję w 2011 r. na mocy art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE w odniesieniu do warunków technicznych dotyczących wariantów harmonizacji widma radiowego na potrzeby bezprzewodowych mikrofonów radiowych i bezprzewodowych kamer wideo 5 Europejska Konferencja Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych ("CEPT") przedstawiła sprawozdanie nr 51 6 , w którym wskazała zakres częstotliwości 2 010-2 025 MHz i inne zakresy częstotliwości jako możliwe nowe pasma na potrzeby bezprzewodowych kamer i łączy wizyjnych, z zastrzeżeniem konieczności przeprowadzenia dalszych badań. W związku z tym w październiku 2012 r. Komisja udzieliła CEPT kolejnego mandatu 7 do celów przeprowadzenia badania w zakresie zharmonizowanych warunków technicznych w odniesieniu do zakresów częstotliwości 1 900-1 920 MHz i 2 010-2 025 MHz w UE. Rezultatem tego było przedłożenie przez CEPT w dniu 6 marca 2015 r. sprawozdania nr 52 8 , w którym przedstawiono alternatywne możliwości wykorzystania tych niesparowanych pasm ziemskich 2 GHz w celu wdrożenia strategii na potrzeby PPDR i PMSE, których znaczenie podkreślono w programie dotyczącym polityki w zakresie widma radiowego.

(5) Jak wskazano w sprawozdaniach CEPT, kategorie przenośnych lub ruchomych bezprzewodowych łączy wizyjnych i bezprzewodowych kamer, używanych do realizacji programów i imprez specjalnych (urządzenia PMSE do transmisji wideo), mogą obejmować m.in.: bezprzewodowe kamery przeznaczone do trzymania w ręce lub montowania, ze zintegrowanymi lub zamocowanymi do nich nadajnikami, źródłami zasilania i antenami, służące do transmitowania przekazów wideo o jakości emisyjnej wraz z przekazami audio na małą odległość, w warunkach bezpośredniej widoczności radiowej (ang. line-of sight) i jej braku (ang. non-line-of-sight); przenośne łącza wizyjne wykorzystujące małe nadajniki, stosowane do transmisji na większe odległości, zwykle do dwóch kilometrów, oraz ruchome łącza wizyjne, takie jak systemy transmisji wideo składające się z nadajnika radiowego i odbiorników montowanych w motocyklach (w tym motocyklach wyścigowych), rowerach, samochodach, łodziach, helikopterach, sterowcach lub innych statkach powietrznych, bądź też na takich pojazdach i statkach, z możliwością korzystania z jednego lub obu urządzeń końcowych łącza podczas ruchu.

(6) Wykorzystanie zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz na potrzeby łączy wizyjnych i kamer bezprzewodowych przyniesie techniczne i ekonomiczne korzyści wynikające z sąsiedztwa zakresu częstotliwości 2 025-2 110 MHz, który jest w kilku państwach członkowskich również wykorzystywany na potrzeby takich łączy i kamer i został wskazany w zaleceniu ERBN nr 25-10 9 jako zalecany zakres przestrajania. W raporcie CEPT nr 52 potwierdzono, że urządzenia PMSE do transmisji wideo mogą funkcjonować w zakresie częstotliwości 2 010- 2 025 MHz na tych samych warunkach technicznych co warunki mające zastosowanie do eksploatacji urządzeń PMSE w zakresie 2 025-2 110 MHz, zwiększono by zatem w ten sposób dostępność widma na potrzeby łączy wizyjnych i kamer bezprzewodowych, z zakresu o szerokości 85 MHz do zakresu o szerokości 100 MHz.

(7) W większości państw członkowskich zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz operatorom sieci ruchomych nie przyznano, bądź też nie był on przez nich wykorzystywany przez wiele lat, jednak w niektórych przypadkach częstotliwości te są wykorzystywane przez działające już służby. Sytuacja ta może wymagać elastycznego podejścia i lokalnych uzgodnień z uwzględnieniem takich czynników, jak lokalizacja, w której wykorzystuje się widmo, jak również techniczna charakterystyka wykorzystania widma na potrzeby urządzeń PMSE do transmisji wideo w zakresie częstotliwości 2 010-2 025 MHz, zarówno w danym państwie członkowskim, jak i w państwach członkowskich z nim sąsiadujących.

(8) Ponadto udostępnianie i wykorzystanie zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz na potrzeby urządzeń PMSE do transmisji wideo powinno odbywać się na zasadzie braku wyłączności, tak aby państwa członkowskie mogły zezwalać na szczeblu krajowym na wykorzystywanie tego widma do innych rodzajów zastosowań, takich jak ochrona publiczna i pomoc w przypadku klęsk żywiołowych lub czasowe łącza wizyjne punkt-punkt lub kamery przemysłowe, pod warunkiem że zastosowania te są zgodne z parametrami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji.

(9) Zharmonizowane w całej Unii warunki ułatwiłyby stworzenie skutecznie działającego jednolitego rynku dla tych zastosowań, który oprócz korzyści skali przyniósłby także korzyści zarówno obywatelom Unii, jak i przemysłowi unijnemu, w myśl dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych (dyrektywa 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) 10 i dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE) 11 .

(10) W celu zapewnienia również skutecznego wykorzystania zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz w perspektywie długofalowej państwa członkowskie powinny przeprowadzać kontrole wykorzystania zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz i przedstawiać Komisji sprawozdania z wyników tych kontroli.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest harmonizacja technicznych warunków udostępniania i wydajnego wykorzystywania - na zasadzie braku wyłączności - zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz na potrzeby urządzeń PMSE do transmisji wideo.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji urządzenia PMSE do transmisji wideo oznaczają bezprzewodowe łącza wizyjne, przenośne lub ruchome, oraz bezprzewodowe kamery, używane do realizacji programów i imprez specjalnych.

Artykuł  3

Jak najwcześniej, jednak nie później niż sześć miesięcy od daty notyfikacji niniejszej decyzji, państwa członkowskie przeznaczą i udostępnią zakres częstotliwości 2 010-2 025 MHz na potrzeby urządzeń PMSE do transmisji wideo, na zasadzie braku wyłączności i zgodnie z parametrami określonymi w załączniku.

W przypadku wykrycia zakłóceń działalności innych rodzajów użytkowników widma lub służb, uprawnionych do korzystania z zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji, państwa członkowskie mogą ograniczyć korzystanie przez urządzenia PMSE do transmisji wideo z odpowiedniej części tego zakresu częstotliwości na określonych obszarach geograficznych, zgodnie z załącznikiem.

Artykuł  4

Państwa członkowskie przeprowadzają kontrole wykorzystywania zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz i przedstawiają Komisji sprawozdania z wyników tych kontroli, w tym wszelkie informacje dotyczące zmiany lub cofnięcia prawa do korzystania z zakresu, w celu umożliwienia terminowego przeglądu niniejszej decyzji w razie potrzeby.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 marca 2016 r.

W imieniu Komisji

Günther OETTINGER

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

PARAMETRY, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3

Do celów niniejszego załącznika e.i.r.p. oznacza zastępczą moc promieniowaną izotropowo, to jest iloczyn mocy dostarczonej do anteny i zysku anteny w danym kierunku odniesionego do anteny izotropowej (zysk bezwzględny lub izotropowy).

e.i.r.p. dla urządzeń PMSE do transmisji wideo

Typ łącza e.i.r.p.
Kamera bezprzewodowa - 7 dBW
Przenośne łącze wizyjne 16 dBW
Ruchome łącze wizyjne 10 dBW

Dostęp do widma może być w większości przypadków udzielany na podstawie lokalnych uzgodnień. Te lokalne uzgodnienia mogą uwzględniać takie czynniki, jak lokalizacja, w której wykorzystuje się widmo, jak również warunki techniczne wykorzystania widma na potrzeby urządzeń PMSE do transmisji wideo lub przez działające już służby.

Państwa członkowskie mogą dostosować limity e.i.r.p. dla urządzeń PMSE do transmisji wideo wymienionych w tabeli, jeżeli ze względu na lokalne uwarunkowania w danym państwie członkowskim oraz w sąsiadujących państwach członkowskich dopuszczalne jest określenie wyższych limitów bez szkody dla współistnienia z działającymi już służbami.

1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Decyzja nr 128/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 1998 r. w sprawie skoordynowanego wprowadzania we Wspólnocie systemu łączności ruchomej i bezprzewodowej trzeciej generacji (UMTS) (Dz.U. L 17 z 22.1.1999, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/688/UE z dnia 5 listopada 2012 r. w sprawie harmonizacji zakresów częstotliwości 1 920- 1 980 MHz i 2 110-2 170 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii (Dz.U. L 307 z 7.11.2012, s. 84).
4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego (Dz.U. L 81 z 21.3.2012, s. 7).
5 Mandat udzielony CEPT, z dnia 15 grudnia 2011 r., RSCOM11-59 final.
6 "On technical conditions for ensuring the sustainable operation of cordless video-cameras" (W sprawie warunków technicznych służących zapewnieniu trwałej eksploatacji bezprzewodowych kamer wideo), sprawozdanie zatwierdzone w dniu 8 listopada 2013 r. przez Komitet ds. Łączności Elektronicznej.
7 Dokument RSCOM12-17 rev. 3, przyjęty w dniu 10 października 2012 r.
8 Sprawozdanie nr 52 przedłożone przez CEPT Komisji Europejskiej w odpowiedzi na mandat upoważniający CEPT "do przeprowadzenia badania w zakresie zharmonizowanych warunków technicznych w odniesieniu do zakresów częstotliwości 1 900-1 920 MHz i 2 010- 2 025 MHz (»niesparowane pasmo ziemskie 2 GHz«) w UE", zatwierdzone w dniu 6 marca 2015 r. przez Komitet ds. Łączności Elektronicznej.
9 Zalecenie ERBN nr 25-10 dotyczące zakresów częstotliwości na potrzeby eksploatacji tymczasowych naziemnych łączy audio i wideo służby pomocniczej na potrzeby nadawania programów i służby pomocniczej na potrzeby produkcji programów (ang. Service Ancillary to Broadcasting/Services Ancillary to Programme making, SAP/SAB) (w tym elektronicznego gromadzenia wiadomości i łączności reporterskiej, ang. Electronic News Gathering and Outside Broadcasting, ENG/OB).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1999/5/WE z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności (Dz.U. L 91 z 7.4.1999, s. 10).
11 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.63.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/339 w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2 010-2 025 MHz na potrzeby przenośnych lub ruchomych bezprzewodowych łączy wizyjnych i bezprzewodowych kamer używanych do realizacji programów i imprez specjalnych
Data aktu: 08/03/2016
Data ogłoszenia: 10/03/2016
Data wejścia w życie: 10/03/2016