Rozporządzenie 2016/314 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/314
z dnia 4 marca 2016 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Eter monoetylowy glikolu dietylenowego (DEGEE), nazwa INCI: ethoxydiglycol, stosowany w produktach kosmetycznych, nie został jeszcze objęty przepisami rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.

(2) DEGEE był przedmiotem oceny ryzyka przeprowadzonej przez Francję, w wyniku której Francja 2  zdecydowała, że jest on bezpieczny dla konsumentów, jeśli stosuje się go w stężeniu nieprzekraczającym 1,5 %, we wszystkich produktach kosmetycznych z wyjątkiem produktów do higieny jamy ustnej. Decyzja ta została zgłoszona Komisji i państwom członkowskim zgodnie z art. 12 dyrektywy Rady 76/768/EWG 3 . W związku z tym Komisja upoważniła Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich (SCCP) do wydania opinii na temat bezpieczeństwa każdego z glikoloeterów będących przedmiotem ograniczeń określonych w decyzji Francji.

(3) SCCP, decyzją Komisji 2008/721/WE 4  zastąpiony przez Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), wydał 19 grudnia 2006 r. 5 , 16 grudnia 2008 r. 6 , 21 września 2010 r. 7  i 26 lutego 2013 r. 8  opinie naukowe dotyczące DEGEE.

(4) SCCS uznał, że stosowanie DEGEE w utleniających preparatach do farbowania włosów w stężeniu nieprzekraczającym 7 % w/w, w nieutleniających preparatach do farbowania włosów w stężeniu nieprzekraczającym 5 % w/ w i w innych produktach spłukiwanych w stężeniu nieprzekraczającym 10 % w/w nie stwarza zagrożenia dla zdrowia konsumentów. SCCS uznał również, że stosowanie DEGEE nie stwarza zagrożenia dla zdrowia konsumentów w stężeniu nieprzekraczającym 2,6 % w/w w pozostałych produktach kosmetycznych innych niż w aerozolu oraz w następujących produktach aerozolowych: czystych kompozycjach zapachowych, antyperspirantach i dezodorantach. Stosowanie DEGEE w produktach do higieny jamy ustnej i produktach do oczu nie było jednak przedmiotem oceny SCCS, a zatem nie może być uznane za bezpieczne dla konsumentów.

(5) W świetle wspomnianych opinii SCCS Komisja uznała, że nieuregulowanie DEGEE przepisami rozporządzenia stanowi potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1223/2009.

(7) Stosowanie wspomnianych wyżej ograniczeń powinno zostać odroczone, aby umożliwić przemysłowi dokonanie niezbędnych modyfikacji składu produktów. W szczególności należy przyznać przedsiębiorstwom dwanaście miesięcy od momentu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na wprowadzanie do obrotu produktów zgodnych z przepisami oraz na wycofanie z obrotu produktów niezgodnych z przepisami.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Od dnia 25 marca 2017 r. wprowadza się do obrotu i udostępnia na rynku unijnym tylko produkty kosmetyczne zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  9  

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 dodaje się pozycję w brzmieniu:

Numer porządkowy Określenie substancji Ograniczenia Warunki i ostrzeżenia na opakowaniach
Nazwa chemiczna/ INN Nazwa w słowniku

wspólnych nazw

składników

Nr CAS Nr WE Rodzaj produktu, części ciała Maksymalne stężenie

w preparacie gotowym

do użycia

Inne
a b c d e f g h i
"297 2-(2-etoksyetoksy)etanol Eter monoetylowy glikolu dietylenowego (DE-GEE) Ethoxydiglycol 111-90-0 203-919-7 a) Utleniające produkty do farbowania włosów a) 7 % a) do e)

Poziom zanieczyszczenia glikolu etylenowego w 2-(2-etoksyetoksy)etanolu musi być ≤ 0,1 %.

Nie stosować w produktach do oczu i produktach do higieny jamy ustnej."

b) Nieutleniające produkty do farbowania włosów b) 5 %
c) Produkty spłukiwane inne niż produkty do farbowania włosów c) 10 %
d) Pozostałe produkty kosmetyczne inne niż w aerozolu d) 2,6 %
e) Następujące produkty w aerozolu: czyste kompozycje zapachowe, produkty do włosów w aerozolu, antyperspiranty i dezodoranty e) 2,6 %
1 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
2 Ministère de la Santé et des Solidarités. Décision du 23 novembre 2005 soumettant à des conditions particulières et à des restrictions la fabrication, le conditionnement, l'importation, la distribution en gros, la mise sur le marché à titre gratuit ou onéreux, la détention en vue de la vente ou de la distribution à titre gratuit ou onéreux et l'utilisation de produits cosmétiques contenant certains éthers de glycol, Journal officiel, no 291 du 15 décembre 2005, http://www.journal-officiel.gouv.fr/frameset.html.
3 Dyrektywa Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych (Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 169).
4 Decyzja Komisji 2008/721/WE z dnia 5 września 2008 r. w sprawie utworzenia struktury doradczej komitetów naukowych i ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa konsumentów, zdrowia publicznego i środowiska oraz uchylająca decyzję 2004/210/WE (Dz.U. L 241 z 10.9.2008, s. 21).
9 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 21 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.17.52/1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.60.59

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2016/314 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych
Data aktu: 04/03/2016
Data ogłoszenia: 05/03/2016
Data wejścia w życie: 25/03/2016