uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 1 , w szczególności jej art. 13 ust. 7 zdanie trzecie, art. 14 ust. 8 zdanie trzecie oraz art. 15 ust. 7 zdanie trzecie,
(1) Celem dyrektywy 2003/71/WE jest harmonizacja wymogów dotyczących sporządzania, zatwierdzania i rozpowszechniania prospektów emisyjnych. W celu zapewnienia spójnej harmonizacji i uwzględnienia technicznego rozwoju rynków finansowych konieczne jest szczegółowe określenie tych wymogów, w szczególności wymogów dotyczących procesu zatwierdzania, publikacji oraz upowszechnianych informacji na temat oferty lub dopuszczenia do obrotu poza prospektem emisyjnym, z uwzględnieniem reklam.
(2) Proces przeglądu i zatwierdzenia prospektu emisyjnego jest procesem wieloetapowym, w ramach którego decyzja właściwego organu krajowego o zatwierdzeniu prospektu pociąga za sobą kolejne rundy analizy i opracowywania projektu prospektu po stronie emitenta, oferującego lub osoby wnioskującej o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym w celu zagwarantowania, że prospekt spełnia wymóg kompletności, w tym spójności i zrozumiałości przedstawionych w nim informacji. W celu zapewnienia emitentom, oferującym lub osobom wnioskującym o dopuszczenie do obrotu większej pewności co do procesu zatwierdzania konieczne jest określenie, jakie dokumenty należy przedstawiać właściwym organom krajowym na różnych etapach cyklu zatwierdzania prospektu emisyjnego.
(3) Projekt prospektu emisyjnego należy zawsze przedkładać właściwemu organowi krajowemu w formacie elektronicznym umożliwiającym wyszukiwanie oraz za pośrednictwem środków elektronicznych akceptowanych przez ten organ. Ponieważ format elektroniczny umożliwiający wyszukiwanie pozwala właściwym organom krajowym wyszukiwać konkretne terminy lub słowa w prospekcie, ułatwia on szybszą weryfikację i przyczynia się do zapewnienia efektywnego i terminowego procesu przeglądu.
(4) Z wyjątkiem pierwszego projektu prospektu emisyjnego konieczne jest, aby każdy projekt prospektu przedłożony właściwemu organowi krajowemu zawierał wyraźne wskazanie zmian dokonanych w stosunku do uprzednio przedłożonego projektu oraz wyjaśnienie sposobu, w jaki wprowadzone zmiany eliminują wszelkie przypadki niekompletności, o których powiadomił właściwy organ krajowy. Przy każdym przedłożeniu projektu prospektu emisyjnego właściwemu organowi krajowemu należy przedłożyć zarówno wersję oznaczoną z wyróżnionymi wszystkimi zmianami w stosunku do uprzednio przedłożonego projektu, jak i wersję nieoznaczoną, w której takie zmiany nie są wyróżnione.
(5) Jeżeli informacje podlegające ujawnieniu zawarte w odpowiednich załącznikach do rozporządzenia Komisji (WE) nr 809/2004 2 nie mają zastosowania lub, zważywszy na charakter emisji lub emitenta, nie mają znaczenia w przypadku konkretnego prospektu emisyjnego, informacje takie należy wskazać właściwemu organowi krajowemu w celu zminimalizowania ewentualnych opóźnień w procesie przeglądu.
(6) W celu zapewnienia efektywnego wykorzystania zasobów właściwy organ krajowy powinien mieć prawo zakończyć proces przeglądu bez zatwierdzenia prospektu emisyjnego, jeżeli stanie się dla niego oczywiste, że emitent, oferujący lub osoba wnioskująca o dopuszczenie do obrotu nie jest w stanie spełnić wymogów systemu prospektu emisyjnego.
(7) Elektroniczna publikacja prospektów emisyjnych, w tym ostatecznych warunków, zapewnia inwestorom szybki i łatwy dostęp do zawartych w nich informacji. Wymaganie od inwestorów, aby zaakceptowali zastrzeżenie prawne, uiścili opłatę lub przeszli proces rejestracji w celu uzyskania dostępu do prospektu emisyjnego, utrudnia łatwy dostęp i nie powinno być dozwolone. Filtrów ostrzegających o tym, w których jurysdykcjach oferta jest przeprowadzana, oraz zobowiązujących inwestorów do ujawnienia ich państwa zamieszkania lub wskazania, że nie zamieszkują w określonym państwie lub na terytorium objętym konkretną jurysdykcją, nie należy uznawać za zastrzeżenia prawne.
(8) Reklamy dotyczące oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu mogą stać się niedokładne lub wprowadzające w błąd w przypadku pojawienia się lub zauważenia nowego znaczącego czynnika, istotnego błędu lub niedokładności odnoszących się do informacji zawartych w prospekcie emisyjnym. Należy określić wymogi mające na celu zapewnienie, aby w przypadkach, w których reklamy staną się niedokładne lub wprowadzające w błąd ze względu na wystąpienie takiego nowego czynnika, istotnego błędu lub takiej niedokładności, reklamy takie były zmienianie.
(9) Ponieważ prospekt emisyjny stanowi nadrzędne źródło informacji o ofercie publicznej lub dopuszczeniu do obrotu, wszelkie informacje rozpowszechniane na temat takich ofert i dopuszczeń do obrotu, niezależnie od tego, czy służą do celów reklamowych czy innych oraz czy są przekazywane ustnie czy na piśmie, powinny być zgodne z informacjami zawartymi w prospekcie emisyjnym. Należy to zapewnić poprzez nałożenie wymogu, aby wszelkie rozpowszechniane informacje nie były sprzeczne ani nie odnosiły się do informacji, które są sprzeczne, z treścią prospektu emisyjnego. Ponadto należy zakazać rozpowszechniania informacji, które przedstawiają wyraźnie jednostronny pogląd na temat informacji zawartych w prospekcie emisyjnym. Co więcej, ponieważ alternatywne wskaźniki wyników mogą mieć nieproporcjonalny wpływ na decyzję inwestycyjną, należy zakazać umieszczania takich wskaźników w informacjach dotyczących oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu rozpowszechnianych poza prospektem emisyjnym, jeżeli nie są one zawarte w prospekcie.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 809/2004 zawiera przepisy dotyczące publikacji prospektu emisyjnego i upowszechniania reklam. Aby uniknąć powielania wymogów, należy skreślić niektóre przepisy rozporządzenia (WE) nr 809/2004.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(12) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 urząd ten przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat takich projektów regulacyjnych standardów technicznych, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na mocy art. 37 tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.58.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/301 uzupełniające dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zatwierdzenia i publikacji prospektu emisyjnego oraz upowszechniania reklam i zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004 |
Data aktu: | 30/11/2015 |
Data ogłoszenia: | 04/03/2016 |
Data wejścia w życie: | 24/03/2016 |