uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 wdraża się zobowiązania podjęte przez Unię w ramach Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych ("Konwencja"), zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE 2 , oraz w ramach Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych ("Protokół"), zatwierdzonego decyzją Rady 2004/259/WE 3 .
(2) Załącznik A do Konwencji (eliminacja) obejmuje chemikalia, których wytwarzanie, stosowanie, przywóz i wywóz powinny być zabronione i w odniesieniu do których należy wprowadzić środki prawne i administracyjne w celu wyeliminowania takich chemikaliów.
(3) Podczas szóstego posiedzenia konferencji stron Konwencji postanowiono, zgodnie z art. 8 ust. 9 Konwencji, wprowadzić zmiany do załącznika A do Konwencji w celu włączenia do tego załącznika heksabromocyklododekanu ("HBCDD"). Zmiany te obejmują szczególne wyłączenie dotyczące wytwarzania i stosowania HBCDD jako składnika polistyrenu ekspandowanego i polistyrenu ekstrudowanego używanego w budynkach.
(4) Zgodnie z art. 22 ust. 3 Konwencji zmiany w załącznikach A, B i C do Konwencji wchodzą w życie po upływie jednego roku od daty przekazania zmian przez depozytariusza, to jest w przypadku HBCDD od dnia 26 listopada 2014 r.
(5) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 HBCDD powinien zostać zawarty w wykazie w załączniku I do tego rozporządzenia w celu wprowadzenia w Unii Europejskiej zakazu wytwarzania, stosowania, przywozu i wywozu tej substancji.
(6) HBCDD jest obecnie wymieniony w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ; w związku z tym HBCDD może być wprowadzany do obrotu lub stosowany po dniu 21 sierpnia 2015 r., pod warunkiem że udzielono zezwolenia na takie wprowadzenie do obrotu lub stosowanie zgodnie z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, lub jeżeli złożono wniosek o takie zezwolenie przed dniem 21 lutego 2014 r., a decyzja w sprawie tego wniosku nie została jeszcze podjęta.
(7) W związku z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, mającymi zastosowanie do HBCDD po dniu 21 sierpnia 2015 r., Komisja, zgodnie z art. 22 ust. 3 lit. b) Konwencji, przesłała w dniu 25 listopada 2014 r. powiadomienie do depozytariusza Konwencji informujące, że Unia nie jest w stanie zaakceptować zmiany załącznika A do Konwencji przed dniem 21 sierpnia 2015 r. Skoro ten termin minął, należy umieścić HBCDD w wykazie w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004.
(8) Wszelkie zezwolenia na stosowanie lub wprowadzanie do obrotu HBCDD powinny ograniczać się do szczególnego wyłączenia przewidzianego w ramach zmiany załącznika A do Konwencji, które umożliwia stosowanie HBCDD wyłącznie jako składnika polistyrenu ekspandowanego i polistyrenu ekstrudowanego używanego w budynkach oraz wytwarzanie go jedynie w tym celu. Ponieważ w Unii nie przedłożono, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, żadnego wniosku o zezwolenie na stosowanie HBCDD w procesie wytwarzania polistyrenu ekstrudowanego, zastosowanie to nie powinno być już dłużej dozwolone.
(9) Zgodnie ze zmianą załącznika A do Konwencji, a w szczególności z nową częścią VII dodaną w tym załączniku, wymagane jest, aby polistyren ekspandowany i polistyren ekstrudowany, zawierające HBCDD i wprowadzone do obrotu, były łatwe do zidentyfikowania w ciągu całego cyklu życia dzięki oznakowaniu lub innym środkom. Wymóg ten powinien być realizowany w całej Unii.
(10) W celu usprawnienia praktycznego zastosowania i konsekwentnego egzekwowania w Unii zakazu zawartego w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 należy określić poziom wartości dla HBCDD występującego jako niezamierzone śladowe skażenie w substancjach, preparatach i wyrobach. W celu uwzględnienia postępu technicznego poziom ten powinien być weryfikowany przez Komisję w terminie trzech lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia pod kątem jego ewentualnego obniżenia.
(11) Należy zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 w celu określenia - zgodnie z art. 4 ust. 4 Konwencji - że szczególne wyłączenie dotyczące HBCDD wygasa w dniu 26 listopada 2019 r. - czyli pięć lat po dacie wejścia w życie Konwencji - w odniesieniu do HBCDD, chyba że Unia powiadomi Sekretariat o wcześniejszej dacie wygaśnięcia i data ta zostanie wskazana w rejestrze szczególnych wyłączeń.
(12) Mając na względzie okres przejściowy konieczny na dostosowanie do przepisów niniejszego rozporządzenia, zakaz określony w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 nie powinien mieć zastosowania, przed upływem trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, do wyrobów z polistyrenu ekspandowanego i wyrobów z polistyrenu ekstrudowanego, zawierających HBCDD i wytworzonych najpóźniej w dniu jego wejścia w życie.
(13) Należy przy tym doprecyzować, że ani zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania ustanowiony w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004, ani wymóg dotyczący identyfikacji, o którym mowa w motywie 9, nie powinny mieć zastosowania do wyrobów zawierających HBCDD już stosowanych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(14) W przypadkach gdy udzielono zezwolenia na stosowanie wyrobów z polistyrenu ekspandowanego zawierających HBCDD zgodnie z przepisami tytułu VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, ich przywóz i stosowanie powinny również być dozwolone do czasu upłynięcia terminu ważności takiego zezwolenia.
(15) Komitet ustanowiony na podstawie art. 29 dyrektywy Rady 67/548/EWG 5 nie wydał opinii dotyczącej środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, w związku z czym Komisja przedłożyła Radzie wniosek dotyczący tych środków i przekazała go do Parlamentu Europejskiego. Rada nie podjęła działań w ciągu dwumiesięcznego okresu przewidzianego w art. 5a decyzji Rady 1999/468/WE 6 , w związku z czym Komisja niezwłocznie przedłożyła wniosek Parlamentowi Europejskiemu. Ponieważ Parlament Europejski nie wyraził sprzeciwu wobec wniosku w terminie czterech miesięcy od dnia, w którym został on po raz pierwszy przekazany Parlamentowi, Komisja powinna obecnie przyjąć wniosek,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.55.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2016/293 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I |
Data aktu: | 01/03/2016 |
Data ogłoszenia: | 02/03/2016 |
Data wejścia w życie: | 22/03/2016 |