Decyzja wykonawcza 2016/265 w sprawie zatwierdzenia generatora/silnika MELCO w charakterze technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/265
z dnia 25 lutego 2016 r.
w sprawie zatwierdzenia generatora/silnika MELCO w charakterze technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 maja 2015 r. producent Mitsubishi Electric Corporation (MELCO), reprezentowany w Unii przez Mitsubishi Electric Automotive Europe B.V. ("wnioskodawca") złożył wniosek o zatwierdzenie swojej drugiej technologii innowacyjnej: generatora/silnika MELCO. Kompletność wniosku oceniono zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 . Uznano, że wniosek jest kompletny, i okres przeznaczony na ocenę wniosku przez Komisję zgodnie z art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia rozpoczął się w dniu 28 maja 2015 r.

(2) Wniosek poddano ocenie zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz z wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 3 ("wytyczne techniczne"). Informacje podane we wniosku potwierdzają, iż warunki i kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 oraz w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 zostały spełnione.

(3) Funkcja generatora/silnika MELCO jest zbliżona do funkcji zwykłego alternatora. W porównaniu do alternatora bazowego pozwala on na ograniczenie strat miedzi w stojanie dzięki zastosowaniu rdzenia stojana o bardzo wysokim współczynniku wypełnienia wytwarzanego metodą bardzo gęstego zwijania drutu w połączeniu z nową, dwukierunkową strukturą chłodzenia. Zapewnia również ograniczenie strat żelaza w stojanie dzięki zastosowaniu rdzenia stojana z cienkiej stali elektromagnetycznej wysokiej jakości. I wreszcie, zmniejsza straty w układzie prostowniczym dzięki nowatorskiemu modułowi tranzystora polowego opartym na półprzewodnikach z tlenków metalu.

(4) Wnioskodawca wykazał, że model generatora/silnika opisany w zgłoszeniu był montowany w 3 % lub mniej nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku referencyjnym 2009 zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

(5) W celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki technologii innowacyjnej po zainstalowaniu jej w pojeździe konieczne jest zdefiniowanie pojazdu referencyjnego, względem którego należy porównać sprawność pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną, zgodnie z art. 5 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011. Zgodnie z przyjętym przez wnioskodawcę uproszczonym podejściem zgodnym z opisem w wytycznych technicznych, należy uznać alternator 12 V o efektywności 67 % za technologię referencyjną, zgodnie ze wskazaniem wnioskodawcy.

(6) Wnioskodawca przedłożył również metodę badania i wyliczania ograniczenia emisji CO2 zawierającą wzory zgodne ze wzorami opisanymi w wytycznych technicznych dotyczących uproszczonego podejścia w odniesieniu do efektywnych alternatorów. Celem precyzyjnego określenia istotności statystycznej wzór powinien jednakże uwzględniać konieczność oceny masy generatora/silnika w porównaniu do masy alternatora bazowego (tj. 7 kg). W trosce o stosowanie tych samych czynników ważenia i punktów prędkości producent powinien przedstawić, na potrzeby poświadczania oszczędności, dowody na spójność zakresów prędkości generatora/silnika MELCO z zakresami stosowanymi w przypadku alternatorów. Taka metoda zapewniałaby wiarygodne, powtarzalne i porównywalne wyniki, gwarantując wykazanie realistycznych i istotnych pod względem statystycznym korzyści z innowacji w postaci redukcji emisji CO2 zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

(7) W tym kontekście wnioskodawca wykazał w sposób zadowalający ograniczenie emisji dzięki innowacyjnej technologii wynoszące minimum 1 g CO2/km.

(8) Oszczędności wynikające z technologii innowacyjnej mogą być częściowo wykazane w ramach standardowego cyklu badań, toteż ostateczną łączną wartość oszczędności dla pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną zgodnie z art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 do poświadczenia należy ustalić zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit drugi tego rozporządzenia wykonawczego.

(9) Sprawozdanie z weryfikacji opracowane przez akredytowane służby techniczne niezależnej i certyfikowanej organizacji UTAC potwierdza wyniki podane we wniosku.

(10) Z tego względu nie ma podstaw do zgłoszenia zastrzeżeń wobec zatwierdzenia przedmiotowej technologii innowacyjnej.

(11) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , należy określić kod indywidualny w odniesieniu do technologii innowacyjnej zatwierdzonej niniejszą decyzją wykonawczą,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Opisany we wniosku złożonym przez Mitsubishi Electric Automotive Europe B.V., przedstawiciela Mitsubishi Electric Corporation (MELCO) w Unii, generator/silnik MELCO przeznaczony do stosowania w pojazdach M1 zatwierdza się jako technologię innowacyjną w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009.
2.
Zmniejszenie emisji CO2 w wyniku zastosowania generatora/silnika, o którym mowa w ust. 1, ustala się przy użyciu metody określonej w załączniku.
3.
Indywidualny kod ekoinnowacji do wpisywania w dokumentacji homologacji typu, który ma być stosowany w odniesieniu do technologii innowacyjnej zatwierdzonej w ramach niniejszej decyzji wykonawczej, to "16".
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lutego 2016 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.

 WPROWADZENIE

W celu określenia zmniejszenia emisji CO2, które można przypisać zastosowaniu generatora/silnika w pojeździe M1, należy określić:

1) warunki badania;

2) wyposażenie do badań;

3) pomiar efektywności technologii innowacyjnej oraz technologię referencyjną;

4) kalkulację oszczędności w emisji CO2;

5) kalkulację błędu statystycznego i istotności statystycznej wyników.

2.

 SYMBOLE, PARAMETRY I JEDNOSTKI

Znaki łacińskie

- Oszczędności emisji CO2 [g CO2/km]

CO2 - Dwutlenek węgla

CF - Współczynnik konwersji (l/100 km) - (g CO2/km) [gCO2/l] zdefiniowany w tabeli 3

h - Frekwencja zdefiniowana w tabeli 1

I - Natężenie prądu w trakcie badania [A]

m - Liczba pomiarów próbki

M - Moment obrotowy (Nm)

n - Częstotliwość obrotowa [min- 1] zdefiniowana w tabeli 1

P - Moc (W)

- Odchylenie standardowe efektywności generatora/silnika [%]

- Odchylenie standardowe średniej efektywności generatora/silnika [%]

- Odchylenie standardowe całkowitych oszczędności CO2 [g CO2/km]

U - Napięcie prądu w trakcie badania (V)

v - Średnia prędkość jazdy w regulacyjnym nowym europejskim cyklu jezdnym (NEDC) [km/h]

VPe - Zużycie efektywnej energii [l/kWh] zdefiniowane w tabeli 2

- Wrażliwość skalkulowanych oszczędności emisji CO2 w odniesieniu do średniej efektywności generatora/silnika

Znaki greckie

Δ - Różnica

- Referencyjna efektywność alternatora [%]

- Efektywność generatora/silnika [%]

- Średnia efektywność generatora/silnika w punkcie pracy i [%]

Indeksy dolne

Indeks (i) odnosi się do punktu pracy

Indeks (j) odnosi się do pomiaru próbki

GS - Generator/silnik

m - Mechaniczny

RW - Warunki realne

TA - Warunki homologacji typu

B - Scenariusz odniesienia

3.

 WARUNKI BADANIA

Warunki testów muszą spełniać wymogi określone w normie ISO 8854:2012 5 .

4.

 WYPOSAŻENIE BADAWCZE

Wyposażenie badawcze spełnia wymogi specyfikacji ustanowionych w ISO 8854:2012 6 .

5.

 POMIAR I OKREŚLENIE EFEKTYWNOŚCI

Efektywność generatora/silnika określa się zgodnie z ISO 8854:2012, z wyjątkiem elementów wymienionych w niniejszym akapicie.

Organowi udzielającemu homologacji typu należy dostarczyć dowody, że zakresy prędkości generatora/silnika są zgodne z opisanymi poniżej. Pomiary prowadzi się w różnych punktach pracy (i) zdefiniowanych w tabeli 1. Natężenie prądu generatora/silnika określa się jako połowę wartości znamionowej dla wszystkich punktów pracy. Napięcie i prąd wyjściowy generatora/silnika mają być stałe przy wszystkich prędkościach, przy napięciu 14,3 V.

Tabela 1

Punkty pracy

Punkt pracy i Czas wstrzymania [s] Częstotliwość obrotowa

ni [min-1]

Częstotliwość

hi

1 1 200 1 800 0,25
2 1 200 3 000 0,40
3 600 6 000 0,25
4 300 10 000 0,10

Efektywność wylicza się zgodnie ze wzorem 1.

Wzór 1

Wszystkie pomiary efektywności należy przeprowadzić kolejno co najmniej pięć (5) razy. Należy wyliczyć średnią wyników pomiarów w każdym z punktów pracy ().

Efektywność generatora/silnika () wylicza się zgodnie ze wzorem 2.

Wzór 2

Zastosowanie generatora/silnika prowadzi do oszczędności mocy mechanicznej w warunkach realnych (ΔPmRW) i w warunkach i homologacji typu (ΔPmTA), zgodnie ze wzorem 3.

Wzór 3

w którym oszczędności mocy mechanicznej w warunkach realnych (ΔPmRW) oblicza się zgodnie ze wzorem 4, a oszczędności mocy mechanicznej - w warunkach homologacji typu (ΔPmTA) zgodnie ze wzorem 5.

Wzór 4

Wzór 5

gdzie:

: Wymagana moc w warunkach realnych [W], wynosząca 750 W

: Wymagana moc w warunkach homologacji typu [W], wynosząca 350 W

: Efektywność alternatora bazowego [%], wynosząca 67 %

6.

 KALKULACJA OSZCZĘDNOŚCI EMISJI CO2

Oszczędności emisji CO2 za sprawą generatora/silnika oblicza się zgodnie z następującym wzorem:

Wzór 6

gdzie:

v : Średnia prędkość jazdy nowego europejskiego cyklu jezdnego [km/h], wynosząca 33,58 km/h

VPe : Zużycie efektywnej energii [l/kWh] zdefiniowana w tabeli 2

Tabela 2

Zużycie efektywnej energii

Rodzaj silnika Zużycie efektywnej energii (VPe) [l/kWh]
Benzyna 0,264
Benzyna do silników z turbosprężarką 0,280
Olej napędowy 0,220

WK : Współczynnik konwersji (l/100 km) - (g CO2 /km) [gCO2/l] zdefiniowany w tabeli 3

Tabela 3

Współczynnik konwersji paliw

Rodzaj paliwa Współczynnik konwersji (l/100 km) - (g CO2 /km) (WK) [gCO2/l]
Benzyna 2 330
Olej napędowy 2 640

7.

 WYLICZENIE BŁĘDU STATYSTYCZNEGO

Należy ilościowo określić błędy statystyczne wyników metodologii testów wynikające z pomiarów. Dla każdego punktu pracy oblicza się odchylenie standardowe zgodnie z następującym wzorem:

Wzór 7

Odchylenie standardowe efektywności generatora/silnika () oblicza się zgodnie ze wzorem 8:

Wzór 8

Odchylenie standardowe efektywności generatora/silnika () prowadzi do błędu w wartości oszczędności CO2 (). Błąd ten oblicza się zgodnie ze wzorem 9:

Wzór 9

8.

 POZIOM ISTOTNOŚCI

W odniesieniu do każdego typu, wariantu i wersji pojazdu wyposażonego w generator/silnik należy wykazać, że błąd w zakresie oszczędności CO2 wyliczonych zgodnie ze wzorem 9 jest nie większy niż różnica między łączną wartością oszczędności CO2 a minimalną wartością progową oszczędności określoną w art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 (zob. niżej, wzór 10).

Wzór 10

gdzie:

MP: Minimalny próg [g CO2/km], wynoszący 1 g CO2/km

: Współczynnik korygujący CO2 związany z pozytywną różnicą masy między generatorem/silnikiem a bazowym alternatorem. W tym celu należy użyć danych z tabeli 4.

Tabela 4

Współczynnik korygujący CO2 związany z większą masą

Rodzaj paliwa Współczynnik korygujący CO2 związany z większą masą () [g CO2/km]
Benzyna 0,0277 Δm
Olej napędowy 0,0383 Δm

W tabeli 4 Δm zawiera pozytywną różnicę masy związaną z zamontowanym generatorem/silnikiem. Jest to pozytywna różnica masy między generatorem/silnikiem a bazowym alternatorem. Alternator bazowy waży 7 kg.

9.

 PRZEZNACZONY DO MONTAŻU W POJAZDACH GENERATOR/SILNIK

Organ udzielający homologacji typu poświadcza oszczędności CO2 na podstawie porównania pomiarów generatora/ silnika i alternatora, stosując metodologię testów określoną w niniejszym załączniku. W przypadku gdy oszczędności emisji CO2 są poniżej wartości progowej, określonej w art. 9 ust. 1, zastosowanie ma art. 11 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 725/2011.
1 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
4 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).
5 ISO 8854:2012 Pojazdy drogowe - Alternatory z regulatorami - Metody testów i wymogi ogólne. Nr referencyjny ISO 8854:201 z dnia 1 czerwca 2012 r.
6 ISO 8854:2012 Pojazdy drogowe - Alternatory z regulatorami - Metody testów i wymogi ogólne. Nr referencyjny ISO 8854:201 z dnia 1 czerwca 2012 r.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.50.30

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/265 w sprawie zatwierdzenia generatora/silnika MELCO w charakterze technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009
Data aktu: 25/02/2016
Data ogłoszenia: 26/02/2016
Data wejścia w życie: 17/03/2016